صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری llı §۩§ ıll

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307

    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری llı §۩§ ıll




    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll

    به اعتقاد استاد، عرفان با تصوّف فرق دارد و اوّلی را مقوله ای فرهنگی و دومی را اجتماعی می داند و به شدّت برنظریه اصالت، استقلال و غنای عرفان اسلامی و زایش و رشد و بالندگی عرفان اسلامی از دامن فرهنگ و آموزه های قرآنی ـ روایی تأكید دارد و نظریه بیگانه بودن عرفان با آموزه های اسلامی یا التقاطی و تلفیقی بودن عرفان اسلامی با عرفان های هندویی، مسیحی و... را نقد كرده، نمی پذیرد؛ اگر چه تأثیر و تأثّر فرهنگ های اخلاقی ـ عرفانی را با عرفان اسلامی قبول دارد.استاد به عرفان اصیل اسلامی اعتقاد خاصّ داشت و آن را دارای اصالت، استقلال و غنایی ویژه می دانست.استاد، «اصالةالفطره ای» است و «فطرت را ام المعارف می داند و در تعبیری روشن و شفّاف و مستدل و مبرهن می فرماید:از نظر ما، راز تكامل را در «فطرت» انسان باید جست وجو كرد.عرفانی كه شهید مطهری از آن سخن می گوید و در بطن و متن آموزه های قرآنی و حدیثی و سنّت و سیره علمی وعملی معصومان علیهم السلام ریشه دارد و هماره فطرت انسان به چالش كشیده می شود، تا «لیستادوهم میثاق فطرته» تحقّق یابد، شناخت آن نوع از عرفان رنگ و بوی دیگری دارد كه به انسان درد خدا و درد خلق و گرایش به درون و برون را توأمان عنایت می كند؛ بدین سبب، از خودآگاهی عرفانی به صورت راز سیر و سلوك یا عرفان عملی و نیل به مقام توحید و كمال سخن به میان می آورد؛ پس معرفت به خود، محاسبه خود و مراقبت از خویشتن، سرمایه های اصلی عرفان اسلامی هستند.
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    چیستی عرفان و اقسام آن از دیدگاه استاد شهید مطهری

    عرفان، شناخت حق و اسما و صفات الاهی از طریق تهذیب نفس و تزكیه و طهارت درونی است كه در اثر سیر وسلوك حاصل می شود و تفسیر ویژه ای از عالم و آدم یا جهان هستی ارائه می كند؛ در پرتو آن، عالم را جلوه حق و مظهراسمای حُسنای الاهی می بیند و «توحید»، واپسین مقصد سیر و سلوك عارف است؛ توحیدی كه وجود حقیقی رامنحصر در خدا دانسته، ماسوای الاهی را تجلّیات آن وجود و «نمود» می داند، نه «بود»؛ یعنی اگر در حكمت وفلسفه از «بود و نبود» و در اخلاق از «باید و نباید» بحث می شود، در عرفان از «بود و نمود» بحث می شود و در تفسیر عرفانی هستی، وجهه الاهی و معنوی، وجه اصیل وحقیقی قلمداد می شود؛ پس در عرفان از دو مقوله «خدا» «و انسان كامل» یعنی توحید و موحِّد سخن به میان می آید كه «شهود توحید» یا «توحید شهودی» و راه رسیدن به مقام منیع توحید ناب و عرفانی در منازل و مقامات تعریف پذیر و تحقّق بردار است كه سالك باید لزوماً درسیر و سلوك به آن دست یازد. به تعبیر استاد شهید مطهری، «توحید عارف یعنی طیّ طریق كردن و رسیدن به مرحله جز خدا هیچ ندیدن». عرفان از منظر استاد، به دو بخش عرفان علمی و عرفان عملی تقسیم پذیر است كه از دو جنبه می توان درباره آن ها بحث كرد:
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    الف: جنبه فرهنگی ـ عرفان ب:جنبه اجتماعی ـ تصوّف كه دو بخش علمی و عملی وابسته به جنبه علمی و فرهنگی عرفان قلمداد شده است؛ اگرچه عرفان علمی اشتراك ها و افتراق هایی با اخلاق داشته و عرفان عملی به «سیر و سلوك» در عرفان نامگذاری شده است كه سالك برای نیل به قلّه منیع انسانیت یعنی «توحید»، باید مراحل و منازلی را بپیماید و در فهم و طریقت چنین مراحل و مقاماتی و این كه چه باید بكند و چه حالاتی برای او حاصل می شود، واردات قلبی اش چه و چگونه است و چه وظایف و مراقبت هایی را باید اعمال كند و سالك به طور كامل باید از راه و رسم منزل ها آگاه باشد، به انسان كامل یا خضر راه، پیر طریق، مراد، طایر قدس، و... نیازمند است؛ یعنی در رسیدن به توحید و مقام توحّد سالك، سیر و سلوك و پیر راه، لازم است تا از خطر گمراهی برهد و به سر منزل مقصود برسد و تلائم و تعامل، تلازم و ترابط ویژه ای بین عرفان علمی و عرفان عملی برقرار است كه در سیر و سلوك عرفانی متجلّی می شود و استاد شهید، روی این مقوله ها بسیار تأكید دارد.
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll

    اشتراك و افتراق عرفان و فلسفه

    استاد مطهری معتقد است: چون عرفان نظری به تفسیر هستی می پردازد و از خدا، جهان و انسان بحث می كند، مانند فلسفه الاهی، دارای موضوع، مبادی و مسائل است و حتّی اعتقاد دارد كه اگرچه استدلال های عرفانی ازمایه های عرفانی و كشفی و ذوقی استفاده می كند، به زبان دیگری یعنی فلسفه تعبیر و تبیین می شود. در هر حال، عرفان و فلسفه در این كه به تفسیر هستی و نوعی جهان بینی می پردازند مشتركند؛ امّا در دو ناحیه با هم امتیازاتی دارند:
    الف. اختلاف و افتراق در ناحیه بینش ها ب. اختلاف و افتراق در ناحیه روش ها.

    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    ویرایش توسط كبوتر دل : ۱۳۹۰/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۰:۲۴


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    الف. در ناحیه بینش ها، از نظر عارف فقط خدا اصالت دارد و ماسوای الاهی همه نمودها و مظاهر خدای سبحان هستند و عرفان به وحدت شخصی وجود یا وجود ذات مظاهر اعتقاد دارد؛ در حالی كه در فلسفه، هم خدا و هم غیرخدا اصالت دارند، جز این كه خدا واجب الوجود و قائم بالذّات و غیرخدا ممكن الوجود و قائم بالغیر و معلول واجب الوجود یعنی وجود ذات مراتب هستند.عارف در بینش خویش به شهود حقیقت نائل می شود و به مقام قرب الاهی و فنا در ذات خدا می رسد؛ البتّه با قدم سیر و سلوك؛ ولی فیلسوف در بینش خویش فقط به «فهم جهان» و داشتن تصویری جامع و كامل از جهان در ذهن خویش می پردازد؛ یعنی در بینش عرفانی سخن از سلوك و شهود یا «شدن»، و در بینش فلسفی سخن از «شناختن» و «فهمیدن» است.

    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll

    ویرایش توسط كبوتر دل : ۱۳۹۰/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۰:۲۴


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll

    ب. در ناحیه روش ها، روش عرفانی، سلوكی و مبتنی بر تزكیه و تهذیب نفس و نورانیت باطنی است، و روش فلسفی بر عقل و استدلال و برهان تكیه دارد كه در روش ها، اختلاف از ابزارهای معرفتی هر كدام از فیلسوف و عارف حادث و حاصل می شود به این كه ابزار معرفتی عارف، قلب و دل، و ابزار معرفتی فیلسوف، «عقل و ذهن» است وبه همین دلیل، استاد مطهری، در مواضع گوناگون پاورقی اصول فلسفه و روش رئالیسم و جاهای دیگر درباره تبیین فلسفی و مسائل فلسفی می فرماید:«تا ذهن را نشناسیم نمی توانیم فلسفه را بشناسیم». مباحث عرفانی، چه نظری و چه عملی، بر روی شناخت دل و راه قلب و فطرت قلبی و باید و نبایدهای سلوكی تكرار و تأكید می كند؛ بدین سبب، در فرق نهادن ابزاری و متدیك حكمت و عرفان می نویسد:ابزار فیلسوف، عقل و منطق و استدلال است؛ ولی ابزار كار عارف، دل، و مجاهده و تصفیه و تهذیب و حركت و تكاپو در باطن است. وی به طور كلّی در افتراق حكمت و عرفان می نویسد:از نظر حكمت الاهی، هدف خصوص معرفةاللَّه نیست؛ بلكه هدف، معرفت نظام هستی است؛ آن چنان كه هست. معرفتی كه هدف حكیم است، نظامی را تشكیل می دهد كه البتّه معرفةاللَّه ركن مهمّ این نظام است؛ ولی از نظر عرفان، هدف، منحصر به معرفة اللّه است. از نظر عرفان، معرفةاللَّه، معرفت همه چیز است. همه چیز در پرتو معرفةاللَّه و از وجهه توحیدی باید شناخته شود و این گونه شناسایی فرع برمعرفةاللَّه است.
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    اشتراك ها و افتراق های عرفان عملی و اخلاق

    استاد ضمن این كه اخلاق را مقدّمه عرفان عملی می داند و بخش عملی عرفان را ماننداخلاق و علم اخلاق می شمرد ـ چون هر دو درباره روابط انسان با خدا، جهان و انسان «یاچه باید كردها» و وظایف او بحث می كنند كه در حقیقت، نقطه اشتراك عرفان و اخلاق است ـ به تفاوت ها وافتراق های هر كدام از عرفان و اخلاق نیز اشاراتی دارد كه عبارتند از:

    1. عملاً بحث عرفان عملی درباره رابطه «انسان با خدا» است. اگرچه درباره رابطه انسان، جهان و خود نیزبحث می كند، چنین ضرورتی درباره بحث از رابطه انسان با خدا، در همه سیستم های اخلاقی وجود ندارد و اگرچه فقط در سیستم های اخلاق دینی و مذهبی این بُعد مورد توجّه و عنایت قرار گرفته است.

    2. سیر و سلوك عرفانی «پویا» یعنی مبتنی بر طیّ منازل، مراحل و مقامات است كه رابطه ویژه ای از نوع رابطه علّی و معلولی بین منازل و مقامات برقرار است؛ امّا در اخلاق، چنین ماهیت و رابطه ای وجود ندارد كه اخلاق ساكن وایستا است؛ یعنی از نقطه آغاز و انجام و مراحل و مقامات سخنی به بیان نیامده است؛ بدین سبب در عرفان«صراط» و تربیت منازل در طریقت وجود دارد؛ امّا در اخلاق چنین نظام، ساختار و ترتبّی وجود ندارد.

    3. عناصر روحی اخلاق، محدود به معانی و مفاهیمی است كه اغلب آن را می شناسیم؛ امّا عناصر روحی عرفانی،گستره و قلمرو گسترده تری دارد كه در سیر و سلوك عرفانی یك سلسله واردات، احوال، كشف و شهودها و تجربیات عرفانی وجود دارد كه به سالك آن راه منحصر است و دیگران از آن بی خبر و بی بهره اند.

    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll




    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    نسبت عرفان با اسلام

    یكی از پرسش های محوری و بنیادی كه در گذشته و حال وجود داشته و دارد و بسیاری از متفكّران، اعمّ ازمورّخان، حكیمان، عارفان، فقیهان و... را به خود مشغول كرده و امروز، در معرفت شناسی فلسفة علم، فلسفه دین وفلسفه عرفان نیز به شدّت مورد توجّه اصحاب پژوهش و معرفت است، پاسخ به این سؤال است كه بین عرفان با دین و به ویژه عرفان با اسلام چه نسبتی برقرار است كه پاسخ درست و جامع به این پرسش، بسیاری از شبهات و سؤال های دیگری را نیز حلّ و فصل می كند؛ برای مثال، آیا عرفان دینی داریم یا نه؟ آیا عرفان اسلامی داریم یا نه؟ یا اساساً عرفان، فرادینی و فرامذهبی است و در قالب ادیان نمی گنجد و می توان عرفان منهای دین و مذاهب نیز داشت؛ یعنی حتّی عرفان غیر دینی یا الحادی یا...؟ هماره نزاع های سختی بین فرقه های گوناگون اسلامی و مشارب گونه گون دینی نیز وجود داشت...؛ امّا در این میان، استاد شهید مطهری(ره) یك عقیده خاصّی دارد كه با كمال شجاعت وصراحت و صداقت می نویسد: یكی از علومی كه در دامن فرهنگ اسلامی زاده شد و رشد یافت و تكامل پیدا كرد، علم عرفان است ؛یعنی بستر تولّد، تكامل، زایش و رویش عرفان را فرهنگ اسلامی می داند و بین اسلام، معارف اسلامی و فرهنگ اسلامی و عرفان چه علمی و چه عملی نسبت وجودی و استكمالی قائل است و می نویسد: عرفان، هم در بخش عملی و هم در بخش نظری، با دین مقدّس اسلام تماس و اصطكاك پیدا می كند؛ زیرا اسلام مانند هر دین و مذهب دیگر و بیش تر از هر دین و مذهب دیگر، روابط انسان را با خدا و جهان و خودش بیان كرده و هم به تفسیر و توضیح هستی پرداخته است، و در نسبت شناسی و نسبت سنجی عرفان با اسلام می نویسد: البتّه عرفای اسلامی هرگز مدّعی نیستند كه سخنی ماورای اسلام دارند و از چنین نسبتی سخت تبرّی می جویند. بر عكس، آن ها مدّعی هستند كه حقایق اسلامی را بهتر از دیگران كشف كرده اند و مسلمان واقعی آن ها می باشند. عُرفا چه در بخش عملی و چه در بخش نظری، همواره به كتاب و سنّت و سیره نبوی و ائمّة اكابر صحابه استناد می كنند.
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll




    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll


    مایه های اصلی و سرچشمه های اوّلیه عرفان اسلامی

    از دیدگاه استاد مطهری، «اسلام» و فرهنگ اسلامی است كه در تفسیر عالم وجود و هستی شناسی های اسلامی متجلّی شده و چون روابط چهارگانه 1. رابطه انسان با خدا، 2.رابطه انسان با خود، 3. رابطه انسان با جامعه، 4. رابطه انسان با جهان از حیث نظری و عملی در مكتب و فرهنگ اسلامی به خوبی و با حساسیّت و جامعیتی خاص تبیین شده است، لایه هایی از نگرش ها و گرایش های اسلامی وفرهنگ اسلامی، لایه های باطنی و عرفانی است كه عارفان از آموزه های اسلامی و متون و بطون معارف اسلامی استخراج و نظام مند ساخته اند؛ اگرچه استاد شهید، سه نظریه را در نسبت شناسی اسلام با عرفان مطرح و تفسیر می كند كه عبارتند از:

    الف. نظریه گروهی از محدّثان و فقیهان اسلامی در عدم پایبندی عارفان به اسلام و عوام فریبی آن ها در استناد سازی عرفان به كتاب وسنّت، یعنی از دید این گروه، عرفان هیچ نسبت و ربطی به اسلام ندارد.
    ب. نظریه گروهی از متجدّدان معاصر كه معتقدند: عرفان و تصوّف، نهضتی از سوی ملل غیر عرب ضدّ اسلام و عرب، زیر پوششی ازمعنویت بوده است؛ یعنی معتقدند: عرفان، نهضتی وارداتی و بیگانه برای ضدّیت با اسلام و مسلمانان بوده است و به تعبیر استاد شهیدمطهری، گروه اوّل، با تكیه بر اسلام و توده های مسلمان با «عارفان» و «عرفان» ستیز و مبارزه می كنند و گروه دوم با تكیه برشخصیت برخی عارفان با اسلام مبارزه می كنند و به ستیز با اندیشه های عمیق و ظریف اسلامی برخاستند.
    ج. نظریه معتدل یا گروه بی طرف كه بر نقد برخی نظریات عرفانی به ویژه عرفان عملی كه به تصوّف و فرقه بازی و بدعت ها و انحراف هاانجامیده است پرداخته اند؛ امّا معتقدند كه عارفان مانند سایر طبقات فرهنگی اسلام و مانند غالب فرقه های اسلامی به اسلام، نهایت خلوص را داشته و هیچ سوء نیت نداشته اند.استاد مطهری، نظریه سوم را كه در واقع دو بخش دارد، پذیرفته است:

    1. بخشی كه به معارف باطنی و عمق فرهنگ اسلامی مربوط می شود كه به عرفان موسوم شده است.

    2. بخشی كه به نظریات عرفانی برخی عارفان و كاركرد و عملكرد برخی فرقه های عرفانی یا صوفیه مربوط است.وی معتقد است:عرفان، ساحتّی از ساحت های فرهنگ و معارف اسلامی است كه نباید از آن غافل شد و لایه های باطنی دین مقدّس اسلام در عرفان اصیل و خالص اسلامی به ظهور رسیده است؛ اگرچه عملكرد عارفان و كاركردعرفان و تصوّف نقدپذیر است: در سنجش و ارزیابی انطباق نظرهای عارفان با كتاب و سنّت و فرهنگ اصیل اسلامی و نوع كاركرد عرفان و تصوّف باید كارشناسان و متخصّصان مربوطه بررسی و اظهارنظر كنند ؛نتیجه آن كه استاد شهید معتقد است:عرفان اسلامی، مایه ها و مادّه های اصلی خود را از اسلام گرفته است .و عارفان برای آن ها ضوابط و اصول كشف كرده اند و به تدریج در فرهنگ اسلامی رشد و تكامل یافته است؛ اگرچه در تفسیر و كشف اصول و توسعه عرفان نظری و عملی تحت تأثیر جریانات خارج به ویژه اندیشه های كلامی، فلسفی بالاخص اندیشه های فلسفی اشراقی قرار گرفته اند و پس از طرح نظریه برخی فقیهان در نقد و نفی نظریات عرفانی عارفان می نویسند: حقیقت این است كه نظریه این گروه، به هیچ وجه قابل تأیید نیست.

    مایه های اوّلی اسلامی بسی غنی تر است از آن چه این گروه به جهل و یا به عمد فرض كرده اند. نه توحید اسلامی به آن سادگی و بی محتوایی است كه این ها فرض كرده اند و نه معنویت انسان در اسلام منحصر به زهد خشك است و نه نیكان صحابه رسول اكرم آن چنان بوده اند كه توصیف شد و نه آداب اسلامی محدود است به اعمال جوارح واعضا.... تعلیمات اسلامی توانسته است الهام بخش یك سلسله معارف عمیق، در مورد عرفان نظری و عملی بوده است .در این موضوع لازم است برای فهم «نسبت دین و عرفان» و امكان ناپذیر بودن عرفان منهای مذهب و امتیازاتی كه عرفان اسلامی بر برخی عرفان های دیگر دارد، چند نكته محوری را از افق اندیشه و بینش استاد مطهری بیاوریم:
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307




    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll

    نكته اوّل: عرفان متعالی و برین در قرآن

    استاد شهید پس از ذكر آیاتی از قرآن «115 بقره، 3 حدید» می نویسد:بدیهی است كه این گونه آیات، افكار و اندیشه ها را به سوی توحیدی برتر و عالی تر از توحید عوام می خوانده است؛ لهذا در حدیث كافی آمده است كه خداوند می دانست كه در آخر الزمان مردمانی متعمّق در توحید ظهور می كنند؛ به همین جهت آیات اوّل سوره الحدید و سوره «قل هواللَّه احد» را نازل فرمود. در مورد سیر و سلوك و طیّ مراحل قرب حق تا آخرین منازل كافی است كه برخی آیات مربوط به«لقاءاللَّه» و آیات مربوط به «رضوان اللَّه» و آیات مربوط به وحی و الهام و مكالمه ملائكه با غیر پیغمبران مثلاً حضرت مریم ومخصوصاً آیات معراج رسول اكرم را مورد نظر قرار دهیم. در قرآن سخن از نفس امّاره، نفس لوّامه، نفس مطمئنه آمده است. سخن از علم افاضی و لدنی و هدایت های محصول مجاهده آمده است: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» در قرآن، از تزكیه نفس به عنوان یگانه موجب فلاح و رستگاری یاد شده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا». در قرآن، مكرّر سخن از حبّ الاهی مافوق همه محبّت ها و علقه های انسانی یاد شده است. قرآن ازتسبیح و تحمید تمام ذرّات جهان سخن گفته است و با تعبیری از آن یاد كرده كه مفهومش این است كه اگر شما انسان ها «تفقه» خود راكامل كنید، آن تسبیح ها و تحمیدها را درك می كنید. به علاوه، قرآن در مورد سرشت انسان مسأله نفخه الاهی را طرح كرده است... سخن دروجود چنین سرمایه عظیمی است كه می توانسته الهام بخش خوبی در جهان اسلام باشد.
    lllı §۩§ ıll رابطه دین و عرفان از دیدگاه استاد مطهری  llı §۩§ ıll



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود