جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند به دلیل ارزشمندی یک فرد به او ولایت می دهد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آیا خداوند به دلیل ارزشمندی یک فرد به او ولایت می دهد ؟




    درود دوستان

    آیااگر خدا کسی رابر دیگران ولایت دهد دلیل این است که آن فرد انسانی ارزشمنده؟





    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۸:۱۳

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز

    قبل از پاسخ به حضرتعالی لازم است مشترکات بحث ما (و لو فرضاً) مشخص شود، لذا لطفا بفرمائید پاسخ این سؤال طبق قرآن و روایات باشد یا خیر؟

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۲/۰۳ در ساعت ۲۲:۳۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    لذا لطفا بفرمائید پاسخ این سؤال طبق قرآن و روایات باشد یا خیر؟


    درود بر پاسخگوی 1

    هم این وهمان آن
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۷:۵۹

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    آیااگر خدا کسی رابر دیگران ولایت دهد دلیل این است که آن فرد انسانی ارزشمنده؟

    ولایت در ادامه توحید بوده و هر که خدا را باور داشته باشد به قوانین و باید و نبایدهای او گردن می نهد، چه مصلحت امر و نهی ولیّ را بفهد یا نفهمد، بله در بعضی مراتب ولایت، شایستگی ولیّ باید احراز شود که ابزار و معیارهای آن را خداوند متعال بیان نموده است، بعد از خداوند متعال که ولایت بر همه مؤمنان دارد (الله ولی الذین آمنوا، بقره 257) مراتب ولایت از این قرار است:
    1- پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: النبی
    اولی بالمؤمنین من انفسهم، احزاب 6.
    2- اهل بیت معصومین: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و
    اولی الامر منکم، نساء 59.
    3- فقیه جامع الشرائط: امام معصوم این عده را حاکم و قاضی و خلیفه و حجت بر مردم معرفی کردند، جواهر الکلام ج 21 ص 397.
    4- پدر، جد پدری: فقهاء عظام ولایت این افراد را در مواردی لازم دانستند، مثلا ازدواج دختر باکره با اجازه پدر و جد پدری است.

    سؤال شما درباره رتبه اول و دوم قطعا مثبت است، ارزشمندی و شایستگی پیامبر و اهل بیت، حقیقی و دائمی بوده و در طول دوران خللی به آن وارد نمی شود.

    اما درباره مورد سوم، تفویض آن با شایستگی علم و تقواست، اما این لیاقت تضمین شده نیست، امکان دارد در طول دوران و حوادث سیاسی و غیره دستخوش تغییر شود.

    درباره مورد چهارم یعنی پدر و جد پدری صحبتی از شایستگی نیست، همین نسبت (پدری) کافی است، لذا اگر از روی دلسوزی و به نفع فرزند باشد ولایتشان باقی است اما اگر به صلاح فرزند نبوده و هوای نفس در امر و نهی آنان ثابت شود، ولایتشان ساقط و به فقیه جامع الشرائط مراجعه میشود.

    این خلاصه ای از آیات و روایات بعنوان پاسخ سؤال حضرتعالی بود.

    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    آیااگر خدا کسی رابر دیگران ولایت دهد دلیل این است که آن فرد انسانی ارزشمنده؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    ولایت در ادامه توحید بوده و هر که خدا را باور داشته باشد به قوانین و باید و نبایدهای او گردن می نهد،
    درود بر پاسخگو اما در قرآن گفته

    وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يكْسِبُونَ(الأنعام/129)

    و اینچنین ما برخی از ستمگران را بر برخی دیگر بخاطر کردارهایشان ولایت می دهیم

    پس کسی که حتی از طرف الله مجوز ولایت داشته باشد ممکن است انسان ستمگری باشه !!!

    صرف ولایت داشتن بر دیگران دلیل بر خوبی و شایستگی کسی نیست
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۲/۰۶ در ساعت ۱۳:۲۶

  7. تشکرها 4


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    درود بر پاسخگو اما در قرآن گفته

    وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يكْسِبُونَ(الأنعام/129)

    و اینچنین ما برخی از ستمگران را بر برخی دیگر بخاطر کردارهایشان ولایت می دهیم

    پس کسی که حتی از طرف الله مجوز ولایت داشته باشد ممکن است انسان ستمگری باشه !!!

    صرف ولایت داشتن بر دیگران دلیل بر خوبی و شایستگی کسی نیست

    اینی که شما فرمودید بحث ولایت تکوینی هست

    و اونی که پاسخگو جواب دادند ولایت تشریعی هست

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    سلام دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يكْسِبُونَ(الأنعام/129)

    و اینچنین ما برخی از ستمگران را بر برخی دیگر بخاطر کردارهایشان ولایت می دهیم

    پس کسی که حتی از طرف الله مجوز ولایت داشته باشد ممکن است انسان ستمگری باشه !!!


    اولا به آیه قبل از این دقت کنید:
    قَالَ النَّارُ مَثْوَئكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ(انعام 128) خطاب ميشود: آتش جاى شماست و براى هميشه در آن خواهيد ماند، مگر آنچه خدا بخواهد. پروردگار تو حكيم داناست.
    پس بحث از عذاب آخرت و جهنم است.

    ثانیا ولی در اصل به معنای نزدیکی و قرب است (ولایت نیز به جهت نزدیک بودن مولا و مولی علیه است) و در اینجا به معنای نزدیک قرار دادن و وانهادن می باشد، یعنی در روز قیامت خداوند متعال میان ظالمان نزدیکی برقرار می کند تا همه با هم بسوزند.

    مثلا وقتی دو انسان مجرم و خطاکار را در یک سلول جای دهند آنها را در کنار هم قرار دادند تا از این هم جواری عذاب بیشتری ببینند، در واقع آنها را با ظلم خود وانهادنند.

    مترجمین نیز از همین معنا استفاده کردند.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۲/۰۸ در ساعت ۰۰:۱۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    ولا به آیه قبل از این دقت کنید:
    قَالَ النَّارُ مَثْوَئكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ(انعام 128)
    درود

    چه پیوند یا ارتباطی بین این دو آیه هست می توانید بیان کنید ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    ولی در اینجا به معنای نزدیک قرار دادن و وانهادن می باشد، یعنی در روز قیامت خداوند متعال میان ظالمان نزدیکی برقرار می کند تا همه با هم بسوزند.
    آیا آیاتی دیگری سراغ دارید که این گفته ی شما را تایید کند ؟

    یا اینکه برای اثبات مدعای خود همین آیه را دوباره می آورید ؟
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۳:۳۸

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    آیا آیاتی دیگری سراغ دارید که این گفته ی شما را تایید کند ؟

    یا اینکه برای اثبات مدعای خود همین آیه را دوباره می آورید ؟

    یکی از امتیازات ادبیات عرب بر دیگر زبانها، استعمالات گوناگون یک کلمه به کمک قرائن و فضای حاکم بر جملات می باشد، مثلا همین کلمه ولی در اصل به معنای قرب است، که در جاهای گوناگونی به کار می رود، مثلا وقتی میگویند ولی دانش آموز، این هم شامل والدین می شود هم کسانی که به این دانش آموز نزدیکند، یا وقتی می گویند تولیت مسجد به معنای سرپرستی است اما معنای قرب نیز در آن لحاظ شده طبعا متولی مسجد نزدیک ترین کس به مسجد است، همچنین سائر مشتقات ولی.
    در مورد سؤال حضرتعالی نیز معنای لغوی با قرینه آیه قبل این معنا را می رساند.

    اما آیات دیگری که چنین معنا را برساند:
    إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ (سوره اعراف آیه 27) ما شياطين را دوست و همنشين كسانى قرار داديم كه اهل ايمان نيستند.

    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود