جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟





    با سلام و درود

    در ظاهر شریعت و آنچه که در ابتدای مراجعه به هر دینی با آن مواجه می شویم در می یابیم که هر کدام از ادیان خود را بر حق می دانند اما با مراجعه به باطن و اصل دین نحوه ای وحدت و همسویی بین تمامی ادیان مشاهده می شود .از جمله مراجعات مهمی که به باطن ادیان می شود بحث از عرفان و حقیقت ادیان است که با مطالعه ای در این عرفانها حقایق و مشترکات بسیاری چه در اصول و نظریات و چه در مکاشفات و الهامات بین دین حقیقی و ادیان منسوخ شده فی المثل بین عرفان اسلامی یا عرفان زرتشتی یا مسیحی یا ... مشاهده می شود .

    با توجه به اعتقادات مسلم اسلامی ،که شریعت اسلام را بالاتر و برتر از هر شریعت ، مصون از هر تحریف و به عنوان آخرین و تنهاترین حقیقتی که به سعادت و نجات منتهی می شود می داند ، پس چرا با توجه به این معنی ادیانی که ما آنها یا شریعتشان را تحریف شده یا منسوخ شده می دانیم و مراجعه به انان برای دریافت حقیقت را گمراهی می پنداریم در عرفان و باطنشان مشترکات زیادی با دین ما و سایر ادیان دارند.

    آیا اصولا امکان دارد از یک دین منسوخ و یک شریعتی که آن را باطل و تحریف شده می دانیم به حقیقتی دست یافته که با شریعتی که اعتقادات و شریعتش را بر حق و تحریف ناشده می دانیم دارای وجه اشتراک و شباهت باشد ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۱ در ساعت ۰۳:۴۰
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست

    با سلام و درود

    در ظاهر شریعت و آنچه که در ابتدای مراجعه به هر دینی با آن مواجه می شویم در می یابیم که هر کدام از ادیان خود را بر حق می دانند اما با مراجعه به باطن و اصل دین نحوه ای وحدت و همسویی بین تمامی ادیان مشاهده می شود .از جمله مراجعات مهمی که به باطن ادیان می شود بحث از عرفان و حقیقت ادیان است که با مطالعه ای در این عرفانها حقایق و مشترکات بسیاری چه در اصول و نظریات و چه در مکاشفات و الهامات بین دین حقیقی و ادیان منسوخ شده فی المثل بین عرفان اسلامی یا عرفان زرتشتی یا مسیحی یا ... مشاهده می شود .

    با توجه به اعتقادات مسلم اسلامی ،که شریعت اسلام را بالاتر و برتر از هر شریعت ، مصون از هر تحریف و به عنوان آخرین و تنهاترین حقیقتی که به سعادت و نجات منتهی می شود می داند ، پس چرا با توجه به این معنی ادیانی که ما آنها یا شریعتشان را تحریف شده یا منسوخ شده می دانیم و مراجعه به انان برای دریافت حقیقت را گمراهی می پنداریم در عرفان و باطنشان مشترکات زیادی با دین ما و سایر ادیان دارند.

    آیا اصولا امکان دارد از یک دین منسوخ و یک شریعتی که آن را باطل و تحریف شده می دانیم به حقیقتی دست یافته که با شریعتی که اعتقادات و شریعتش را بر حق و تحریف ناشده می دانیم دارای وجه اشتراک و شباهت باشد ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4




    با سلام خدمت شما


    1. رسيدن به مرحله كشف و شهود براى عموم انسان‏ها امكان دارد و اصولاً انسان براى همين هدف عالى آفريده شده است.با توجه به آیات قرآن مشخص می شود که هدف از خلت انسان عبادت است. «و ما خلقت الجن و الانس و الا ليعبدون»(ذاریات/56). بالاترين مرحله عبادت و عبوديت، رسيدن به مقام قريب الاهى و كنار زدن حجاب‏هاى موجود بين خداوند و بنده و شهود ذات پاك و اسماء و صفات و كمالات خدوند است .

    2. برای كسانى كه با هيچ دينى آشنا نيستند اما فطرتشان سالم باشد و با حق و حقيقت عناد و دوشمنى نداشته باشند و بر طبق فطرت خدادادیشان عمل كنند ، امكان رسيدن به درجات والاى معرفت و قرب وجود دارد و متناسب با ظرفیتشان می توانند اسما و صفات پروردگار را شهود کنند.چون در نهاد و فطرت هر انسانی، عشق به كمال و قرب و محبت خداوند به وديعت گذاشته شده است. فرستادن پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى همگى به خاطر كنار زدن حجاب‏هايى است كه چهره زيباى فطرت را پوشانده و مانع درخشش و نورافشانى آن گرديده است.
    امام على (علیه السلام) در اولين خطبه نهج‏ البلاغه به این موضوع اشاره می کنند ایشان مى ‏فرمايند: «فبعث فيهم رسله و واتر اليهم انبياءه ليستأدوهم ميثاق فطرته ويذكرهم منسى نعمة»، «پس خداوند پيامبرانش را در ميان مردم فرستاد و پى در پى فرستادگانش را به سوى آنها گسيل داشت تا از آنها بخواهند پيمان فطرتشان را ادا نمايند و نعمت‏هاى فراموش شده را به ياد آنان بياورند.»




    آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3. در یک تقسیم بندی کلی می توان گفت ، شهود دو قسم است: شهود صادق ، شهود کاذب .
    برای تشخیص شهود صادق از کاذب احتیاج به معیار یا میزان داریم.

    4. دین اسلام کامل ترین دین است و حقایق عالم، اسما و صفات الهی و ... در دین اسلام به بهترین و کامل ترین وجه بیان شده است و برخلاف دیگر ادیان ، دین اسلام دچار هیچگونه تحریفی نشده و نخواهد شد ، همچنین رهبران اسلام (پیامبر و معصومین) کامل ترین افراد هستند و به بالاترین درجه های شهود رسیده اند لذا بهترین معیار برای تشخیص شهود صادق از کاذب را باید در دین اسلام جستجو کرد.

    5. در تعالیم اسلام برای تمیز شهود صادق از کاذب دو معیار تعیین شده است :
    الف: مطابقت با آموزه های ثرآن و سنت معصومین
    ب:مطابقت با احکام قطعی علقی

    نتیجه : با نکات فوق مشخص می شود که به وسیله ادیان غیر از اسلام نمی توان به شهود کامل و حقیقی دست یافت.


    آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست

    با سلام خدمت شما

    2. برای كسانى كه با هيچ دينى آشنا نيستند اما فطرتشان سالم باشد و با حق و حقيقت عناد و دوشمنى نداشته باشند و بر طبق فطرت خدادادیشان عمل كنند ، امكان رسيدن به درجات والاى معرفت و قرب وجود دارد و متناسب با ظرفیتشان می توانند اسما و صفات پروردگار را شهود کنند.چون در نهاد و فطرت هر انسانی، عشق به كمال و قرب و محبت خداوند به وديعت گذاشته شده است. فرستادن پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى همگى به خاطر كنار زدن حجاب‏هايى است كه چهره زيباى فطرت را پوشانده و مانع درخشش و نورافشانى آن گرديده است.
    امام على (علیه السلام) در اولين خطبه نهج‏ البلاغه به این موضوع اشاره می کنند ایشان مى ‏فرمايند: «فبعث فيهم رسله و واتر اليهم انبياءه ليستأدوهم ميثاق فطرته ويذكرهم منسى نعمة»، «پس خداوند پيامبرانش را در ميان مردم فرستاد و پى در پى فرستادگانش را به سوى آنها گسيل داشت تا از آنها بخواهند پيمان فطرتشان را ادا نمايند و نعمت‏هاى فراموش شده را به ياد آنان بياورند.»


    با عرض سلام و ادب خدمت پاسخگوی محترم

    این گفته شما که برای کسانی که فطرتشان سالم است حال از هر دینی که باشند امکان رسیدن به حقیقت و معرفت وجود دارد این را می رساند که برای رسیدن به معرفت و شهود اتکای به شریعت دین صحیح یا منسوخ نشده لازم نیست می توان فراتر از شریعت به حقیقت دست یافت اگر فطرت سالم باشد در واقع فطرت شما با این بیان
    کسب فطرت سالم را منوط به پابندی به شریعت ندانسته اید و بنابراین جدای از آن
    کسب معرفت و شهود را برای کسانی که فطرتشان سالم است امکان پذیر دانسته اید نه
    کسانی که متعبد به شریعت پیامبران هستند آیا خود شما چنین چیزی را می پذیرید؟

    ویرایش توسط اسب سیاه : ۱۳۹۰/۱۲/۱۶ در ساعت ۰۰:۱۵
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    با عرض سلام و ادب خدمت پاسخگوی محترم

    این گفته شما که برای کسانی که فطرتشان سالم است حال از هر دینی که باشند امکان رسیدن به حقیقت و معرفت وجود دارد این را می رساند که برای رسیدن به معرفت و شهود اتکای به شریعت دین صحیح یا منسوخ نشده لازم نیست می توان فراتر از شریعت به حقیقت دست یافت اگر فطرت سالم باشد در واقع فطرت شما با این بیان
    کسب فطرت سالم را منوط به پابندی به شریعت ندانسته اید و بنابراین جدای از آن
    کسب معرفت و شهود را برای کسانی که فطرتشان سالم است امکان پذیر دانسته اید نه
    کسانی که متعبد به شریعت پیامبران هستند آیا خود شما چنین چیزی را می پذیرید؟
    با سلام خدمت شما

    توجه کنید بنده نگفتم "
    برای کسانی که فطرتشان سالم است حال از هر دینی که باشند" بلکه آورده شد :

    2. برای كسانى كه با هيچ دينى آشنا نيستند اما فطرتشان سالم باشد و با حق و حقيقت عناد و دوشمنى نداشته باشند و بر طبق فطرت خدادادیشان عمل كنند ، امكان رسيدن به درجات والاى معرفت و قرب وجود دارد و متناسب با ظرفیتشان می توانند اسما و صفات پروردگار را شهود کنند.
    پیامبران و شریعت ، غبار غفلت را از چهره فطرت کنار میزند و آن را سالم و نورانی می کنند که انسان با این فطرت سالم می تواند به شهود و کسب معرفت بپردازد. اگر شریعتی منسوخ و تحریف شده باشد توانایی اینکه غبار را از چهره فطرت کنار بزند ندارد و چه بسا خود ، غبار و حجابی بر چهره فطرت می شود.

    آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    با سلام خدمت شما

    پیامبران و شریعت ، غبار غفلت را از چهره فطرت کنار میزند و آن را سالم و نورانی می کنند که انسان با این فطرت سالم می تواند به شهود و کسب معرفت بپردازد. اگر شریعتی منسوخ و تحریف شده باشد توانایی اینکه غبار را از چهره فطرت کنار بزند ندارد و چه بسا خود ، غبار و حجابی بر چهره فطرت می شود.

    پس شما در نهایت قائل به این هستید که با ادیان تحریف یا منسوخ شده نمی توان به حقیقت و کشف و شهود دست یافت ؟

    اگر اینگونه است و طبق فرمایشتان شریعت منسوخ شده خود حجاب و مانع شهود و کشف حقیقت باشد پس چرا برخی از پیروان این ادیان در احوالات و مکاشفات خود حالاتی را بیان می کنند که بسیار شبیه عرفای مسلمان خودمان است ؟

    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    پس شما در نهایت قائل به این هستید که با ادیان تحریف یا منسوخ شده نمی توان به حقیقت و کشف و شهود دست یافت ؟

    اگر اینگونه است و طبق فرمایشتان شریعت منسوخ شده خود حجاب و مانع شهود و کشف حقیقت باشد پس چرا برخی از پیروان این ادیان در احوالات و مکاشفات خود حالاتی را بیان می کنند که بسیار شبیه عرفای مسلمان خودمان است ؟
    بنده معتقد هستم

    به وسیله ادیان غیر از اسلام نمی توان به شهود کامل و حقیقی دست یافت.

    زیرا در اینگونه ادیان ، معیار و سنجش دقیقی برای تمییز و تشخیص شهود صادق از کاذب وجود ندارد. البته این مطلب هیچگونه منافاتی با این مطلب ندارد که فردی پیرو یکی از ادیان تحریف شده باشد اما شهودی صادق داشته باشد.


    آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام و تشکر از بزرگواران شرکت کننده در بحث

    رسیدن به حقیقت به وسیله ادیان منسوخ شده

    پرسش: در ظاهر شریعت و آنچه که در ابتدای مراجعه به هر دینی با آن مواجه می شویم در می یابیم که هر کدام از ادیان خود را بر حق می دانند اما با مراجعه به باطن و اصل دین نحوه ای وحدت و همسویی بین تمامی ادیان مشاهده می شود .از جمله مراجعات مهمی که به باطن ادیان می شود بحث از عرفان و حقیقت ادیان است که با مطالعه ای در این عرفانها حقایق و مشترکات بسیاری چه در اصول و نظریات و چه در مکاشفات و الهامات بین دین حقیقی و ادیان منسوخ شده فی المثل بین عرفان اسلامی یا عرفان زرتشتی یا مسیحی یا ... مشاهده می شود .
    با توجه به اعتقادات مسلم اسلامی ،که شریعت اسلام را بالاتر و برتر از هر شریعت ، مصون از هر تحریف و به عنوان آخرین و تنهاترین حقیقتی که به سعادت و نجات منتهی می شود می داند ، پس چرا با توجه به این معنی ادیانی که ما آنها یا شریعتشان را تحریف شده یا منسوخ شده می دانیم و مراجعه به انان برای دریافت حقیقت را گمراهی می پنداریم در عرفان و باطنشان مشترکات زیادی با دین ما و سایر ادیان دارند.
    آیا اصولا امکان دارد از یک دین منسوخ و یک شریعتی که آن را باطل و تحریف شده می دانیم به حقیقتی دست یافته که با شریعتی که اعتقادات و شریعتش را بر حق و تحریف ناشده می دانیم دارای وجه اشتراک و شباهت باشد ؟

    پاسخ:
    1. رسيدن به مرحله كشف و شهود براى عموم انسان‏ها امكان دارد و اصولاً انسان براى همين هدف عالى آفريده شده است.با توجه به آیات قرآن مشخص می شود که هدف از خلت انسان عبادت است. «و ما خلقت الجن و الانس و الا ليعبدون»(ذاریات/56). بالاترين مرحله عبادت و عبوديت، رسيدن به مقام قريب الاهى و كنار زدن حجاب‏هاى موجود بين خداوند و بنده و شهود ذات پاك و اسماء و صفات و كمالات خدوند است .

    2. برای كسانى كه با هيچ دينى آشنا نيستند اما فطرتشان سالم باشد و با حق و حقيقت عناد و دشمنى نداشته باشند و بر طبق فطرت خدادادیشان عمل كنند ، امكان رسيدن به درجات والاى معرفت و قرب وجود دارد و متناسب با ظرفیتشان می توانند اسما و صفات پروردگار را شهود کنند.چون در نهاد و فطرت هر انسانی، عشق به كمال و قرب و محبت خداوند به وديعت گذاشته شده است. فرستادن پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى همگى به خاطر كنار زدن حجاب‏هايى است كه چهره زيباى فطرت را پوشانده و مانع درخشش و نورافشانى آن گرديده است.
    امام على (علیه السلام) در اولين خطبه نهج‏ البلاغه به این موضوع اشاره می کنند ایشان مى ‏فرمايند: «
    فبعث فيهم رسله و واتر اليهم انبياءه ليستأدوهم ميثاق فطرته ويذكرهم منسى نعمة»، «پس خداوند پيامبرانش را در ميان مردم فرستاد و پى در پى فرستادگانش را به سوى آنها گسيل داشت تا از آنها بخواهند پيمان فطرتشان را ادا نمايند و نعمت‏هاى فراموش شده را به ياد آنان بياورند.»

    3. کشف و شهود دو قسم است: شهود صادق و الهی که قابل اعتماد است ، ولی گاهی بر اثر عواملی شهود کاذب و شیطانی است .
    برای تشخیص شهود صادق از کاذب (شهود حقیقی یا شیطانی) احتیاج به معیار یا میزان داریم.

    4. دین اسلام کامل ترین دین است و حقایق عالم، اسما و صفات الهی و ... در دین اسلام به بهترین و کامل ترین وجه بیان شده است و برخلاف دیگر ادیان ، دین اسلام دچار هیچگونه تحریفی نشده و نخواهد شد ، همچنین رهبران اسلام (پیامبر و معصومین) کامل ترین افراد هستند و به بالاترین درجه های شهود رسیده اند لذا بهترین معیار برای تشخیص شهود صادق از کاذب را باید در دین اسلام جستجو کرد.

    5. در تعالیم اسلام برای تمیز شهود حقیقی از شهود شیطانی دو معیار تعیین شده است :
    الف: مطابقت با آموزه های قرآن و سنت معصومین
    ب:مطابقت با احکام قطعی علقی

    نتیجه : با نکات فوق مشخص می شود که به وسیله ادیان غیر از اسلام نمی توان به شهود کامل و حقیقی دست یافت.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۲:۴۹

    آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت و شهود دست یافت ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فطرت سالم و امکان رسیدن به قرب الهی, قرب و محبت به خدا نهادینه در فطرت, مشترکات در اصول و نظریات, مطابقت با آموزه های قران و سنت معیار شهود صادق است, مطابقت با احکام قطعی عقل معیار دیگ شهود صادق است, معیار شهود صادق در اسلام است, نفی رسیدن به شهود کامل به وسیله ادیان غیر از اسلام, همسویی بین ادیان در مورد وحدت مکاشفات, هدف از خلقت, کنار زدن حجب موجود بین خدا و بنده, کسب فطرت سالم منوط به پایبندی شریعت است؟, آیا با ادیان منسوخ شده می توان به حقیقت دست یافت؟, اقسام شهود, امکان رسیدن به حقیقت در سایه فطرت سالم, اسلام مصون از تحریف, اشاره امام علی(ع) در خطبه اول نهج البلاغه به فطرت, اشتراکات بین عرفان اسلامی و زرتشتی, اشتراکات در الهامات و وحدت مکاشفات, بالاترین مرحله عبادت و عبودیت, تشابه حالات معتقدین به ادیان تحریف شده با مسلمین, تشخیص شهود صادق از کاذب, حقیقت مشترک اسلام با دین تحریف شده چیست؟, دعوت پیامبران به ادای پیمان فطرت, رعایت تناسب در ظرفیت انسان ها و شهودشان, شناخت و زدودن غبار غفلت از چهره فطرت, شهود کاذب, شهود صادق, شهور ذات پاک و اسما و صفات, عدم معیار سنجش صحیح شهود در غیر از اسلام, عدم توانایی کشف حجب به وسیاه ادیان تحریف شده, عدم شهود کامل در سایه ادیان غیر از اسلام, عرفان و حقیقت ادیان, عشق به کمال فطری است

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود