جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مصادیق غیبت و تهمت و انتقاد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    مصادیق غیبت و تهمت و انتقاد




    با نام و یاد خدا

    با سلام

    عنایت بفرمائید تعریف دقیقی از غیبت و تهمت و انتقاد و نیز مصادیق و تفاوت این سه را بیان بفرمائید و همچنین مشخصا بفرمائید چه تفاوتی بین غیبت و انتقاد هست و چطور می توانیم بفهمیم مطلبی که در مورد فردی بیان می شود انتقاد است یا غیبت ؟

    با تشکر فراوان

    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۰۲:۰۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت تفاوت تهمت وغیبت و انتقاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط هديه فاطمي نمایش پست
    با نام و یاد خدا

    با سلام

    عنایت بفرمائید تعریف دقیقی از غیبت و تهمت و انتقاد و نیز مصادیق و تفاوت این سه را بیان بفرمائید و همچنین مشخصا بفرمائید چه تفاوتی بین غیبت و انتقاد هست و چطور می توانیم بفهمیم مطلبی که در مورد فردی بیان می شود انتقاد است یا غیبت ؟

    با تشکر فراوان

    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    با سلام
    1- غیبت:
    الف: تعریف لغوی :غیبت یعنی پشت سر دیگران بدگویی کردن و سخن ناخوشایند گفتن.این تعریف با شمول و عمومی که دارد شامل انواع غیبت ،تهمت ،عیب جویی و ... می شود .
    ب: تعریف اصطلاحی: همان تعریف لغوی به علاوه قیود ذیل:
    1- غیبت جنبه کشف سر داشته باشد.
    2- عیب یا گناهی که ذکر میشود راست باشد.(اگر دروغ باشد تهمت است)
    3- انگیزه عیبجویی باشد .(مثلا اگر شخصی بنا بر مصلحت فرد عیب او را به پزشک بگوید اشکال ندارد.)
    4- شخص غیبت شونده مشخص باشد.
    5- غیبت شونده مومن باشد.
    6- غیبت شونده متجاهر به فسق نباشد.
    (اخلاق عملی آیت الله مهدوی کنی)
    نکته1: تمامی عناوینی که غیبت لغوی شامل آن می شود حرام است .
    نکته2 : تعریف تهمت از لابلای تعریف غیبت اصطلاحی فهمیده شد.
    نکته3: البته مواردی هم برای جواز غیبت مطرح شده که به زودی ذکر میشود.
    2- انتقاد: از نقد گرفته شده است یعنی با دقت دیدن، گفتن حسن ها و عیب های فرد به خودش نه به دیگران .



    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت موارد جواز غيبت‏




    با سلام
    موارد جواز غيبت‏
    روشن است كه نكوهش و تحريم غيبت به دليل مفاسدى است كه در پى دارد. از اين‏رو، در مواردى كه غيبت متضمّن مصالحى باشد كه بر مفاسد ناشى از غيبت غلبه كند، در اين صورت حكم تحريم برداشته مى ‏شود و غيبت، مجاز و چه بسا واجب مى ‏گردد.قبل از بيان موارد استثنا، ذكر اين نكته لازم است كه از سويى، مصالحى كه براى تجويز غيبت به آنها استناد مى ‏شود، بايد به قدرى مهمّ و قوى باشد كه بتواند با دلايل نيرومند تحريم غيبت مقابله كند و آنها را تحت‏ الشّعاع قرار دهد و از سوى ديگر، تشخيص اهم و مهم و ترجيح يكى بر ديگرى، بايد مبتنى بر معيارهاى صحيح و قطعى باشد و اتّكاء به توهّمات ذهنى كه اغلب از اغراض شخصى، عقده ‏ها، توجيه‏ گريها و وسوسه ‏هاى شيطانى سرچشمه مى ‏گيرد، جز گناه و خسران نتيجه‏ اى براى آدمى نخواهد داشت. با اين مقدّمه به بيان موارد جواز غيبت مى‏ پردازيم:
    1. غيبت به جهت هشدار: هشدار دادن و آگاه ساختن مسلمانان از خطرى كه آنها را تهديد مى‏ كند، وظيفه هر مسلمانى است. حال، اگر اين هشدار متضمّن غيبت كسى هم باشد باز تكليف ساقط نمى ‏شود. به عنوان مثال، شخص ناصالحى خود را در بين افراد صالح جا زده و مى‏ خواهد با عوام فريبى، آراى مردم را به سوى خود جلب كند، يا مسئولان را وادار کند كه او را در منصبى مهمّ به كار گمارند، يا عدّه‏ اى را دور خود جمع كرده و درصدد گمراه ساختن و بهره ‏گيرى از آنها در جهت اهداف نامقدّس خويش است. گفتن بدی های او هى بخشيدن به جامعه و خنثى نمودن نقش مخرّب وى، نه تنها جايز، بلكه لازم است.
    چو مى ‏بينى كه نابينا و چاه است اگر خاموش بنشينى گناه است‏
    رسول خدا (ص) در اين باره فرمود:
    أَتَرْعَوُونَ عَنْ ذِكْرِ الْفاجِرِ حَتَّى لا يَعْرِفَهُ النَّاسُ، اذْكُروُهُ بِما فيهِ يَحْذَرُهُ النَّاسُ. (1)
    آيا از گفتن آنچه در مورد تبهكارى مى‏ دانيد، خوددارى مى ‏كنيد تا مردم او را نشناسند؟ بدي هايش را بازگو كنيد تا مردم از او برحذر باشند.

    ----------------------------------------------------------------------
    (1)محجه البیضاء ج5 ص 271

    ادامه دارد
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت موارد جواز غيبت‏




    با سلام

    2. غيبت براى نهى از منكر: بازداشتن ديگران از كارهاى زشت جزء مهم‏ترين وظايف اجتماعى هر مسلمان است، ليكن انسان هميشه به تنهايى قادر نيست جلو منكر را بگيرد و گاهى ناچار مى‏ شود از مردم كمك بخواهد يا موضوع را به مسئولان مربوط گزارش كند، تا نهادهاى سازمان يافته دولتى، با اعمال قانون، فساد را ريشه ‏كن سازند. بنابراين، ناگزير است شخصى را كه مرتكب منكر شده، معرفى كند. در اين مورد نيز غيبت كردن تحت عنوان نهى از منكر لازم خواهد بود.امام راحل (ره) غيبت و تجسّس در امور ديگران را در مواردى كه مصالح اسلام و مسلمانان اقتضا كند، از واجبات مهمّ دانسته است:
    ملّت ما بايد چشم هايش را باز كند و رفت و آمدهاى مشكوك را تحت نظر بگيرد. شما ننشينيد حالا، كه براى شما، فقط پاسدارها عمل كنند، شما همه پاسدار اسلاميد، ملّت ما همه پاسدار اسلام هستند. همسايه خودشان را ...،
    رفت و آمدهاى مشكوك را همه تحت نظر بگيرند، اگر ديد يك مسئله ‏اى آنجا محتمل است باشد، ولو احتمال بدهد، بايد اطّلاع بدهد! (1)و نيز در همين زمينه مى ‏فرمايد:اسلام را همه بايد حفظ كنيم، واجب است بر همه ما، همه شما اگر توطئه‏ اى ديديد، و اگر رفت و آمد مشكوكى را ديديد، خودتان توجّه كنيد و اطّلاع بدهيد! يك بيچاره ‏اى به من نوشته بود كه، شما كه گفتيد همه اينها بايد تجسّس بكنند يا نظارت بكنند، خوب در قرآن مى‏ فرمايد كه «وَ لا تَجَسَّسُوا».راست است، قرآن فرموده است، مطاع هم هست امر خدا، امّا قرآن حفظ نفس آدم را هم فرموده است ... وقتى كه اسلام در خطر است همه شما موظف‏ ايد كه با جاسوسى حفظ بكنيد اسلام را ... اين حرفهاى احمقانه‏ اى است كه .... «خوب، جاسوسى كه خوب نيست!» جاسوسى فاسد خوب نيست.امّا براى حفظ اسلام و حفظ نفوس مسلمين واجب است. (2)البته باز هم تأكيد مى ‏شود كه در اين قبيل موارد، گزارش دهنده بايد مراقب باشد كه خداى ناكرده از روى غرض و تسويه حساب شخصى بى ‏گناهى را متّهم نكند و علاوه بر اين كسى غير از مسئولين را از گزارش خود آگاه نسازد.
    -----------------------------------------------------------------------------------
    (1)صحیفه نور / ج 15/ ص 50
    (2)همان/ص 100

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت موارد جواز غيبت‏





    3. غيبت در مقام مشورت: مشورت با افراد خبره و كاردان قبل از اقدام به كارهاى مهمّ، از دستورهاى مؤكّد اسلام است. زمامداران نيز وظيفه دارند كه در مواردى همچون گزينش كارمندان، عزل و نصب مديران يا كشف توطئه‏ هاى دشمنان، درباره افراد و مسائل مربوط به آنها تحقيق و با صاحب‏نظران مشورت كنند و با آگاهى از دانسته ‏هاى ديگران تصميم بگيرند. بلكه جزء مهم‏ترين وظايف آنها به شمار مى ‏رود و آنچه جرم و گناه تلقّى مى ‏شود، كتمان اين عيوب است.همچنین در امر ازدواج که از امور مهم است اگر کسی از ما مشورت خواست که مثلا این دختر یا پسر چه شخصیتی دارد در آنجا آنچه مربوط به یک زندگی مشترک است باید گفت تا آنها با چشمانی باز ازدواج کنند.(1)

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    (1) جامع السعادات/ ج2/ ص 320


    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۱۹ در ساعت ۰۸:۵۸
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت موارد جواز غيبت‏




    4 - متجاهر به فسق:
    آن فردی که آشکارا گناه می کند یعنی برای آبرویش ارزشی قائل نیست البته بحثی است بین علماء که آیا نسبت همان گناه میشود غیبت او را کرد یا نه نسبت به همه عیوب و گناهانش ؟
    اکثر علماء احتیاط کرده اند و گفته اند : فقط نسبت به همان گناه علنی میتوان غیبت کرد نه نسبت به همه گناهان.
    5- بدعت گذار: شخصی که در دین بدعتی را پایه گذاری میکند ، دیگر هیچ احترامی ندارد مانند آن کسی که گفت:دو متعه در زمان رسول خدا حلال بود و من آن دو را حرام می کنم. در روایات اهل بیت علاوه بر جواز غیبت او حتی جواز تهمت زدن به او هم ذکر شده است.
    6- غیبت به هنگام دادخواهی: فردی که مورد ظلم واقع شده میتواند نزد کسانی که مسئول هستند ،(اعم از قاضی ، بازپرس و...) غیبت کند و موارد مربوط به پرونده را بازگو نماید.
    7- در مقام شهادت در دادگاه : شاهد مجوز غیبت دارد.(1)

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    (1)محجه البیضاء / ج5/ص270- همراه با تغییر عبارات و تلخیص-
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود