صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●





    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●

    متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

    تاریخ پخش:: 1361/9/17


    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●



    «الحمد للّه رب العالمين و صلي اللّه علي سيّدنا و نبيّنا محمّد و علي اهل بيته و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين»




    ايام عاشورا، شبي نيم ساعت، با هم صحبت داشتيم. يكي دو بحث براي شب جمعه‌هاي بعد از عاشورا در نظر گرفته‌ام كه هم بحثي اجتماعي و هم بحثي است كه با كار امام حسين(ع) متناسب است. بحث امر به معروف و نهي از منكر است. اگر يادتان باشد گفتيم دليل رفتن امام حسين(ع) به كربلا اين بود كه حضرت مي‌خواستند جلوي فساد را بگيرند. فرمود: من حركت مي‌كنم و به كربلا مي‌روم به خاطر اين كه جلوي فساد را بگيرم و نهي از منكر بكنم. درباره‌ي امر به معروف ونهي از منكر، آيات قرآن و احاديث بسيار است كه مي‌خواهم درباره‌ي مقداري از آن‌ها با شما صحبت كنم.

    براي كوچك ترها معنا كنم، چون بزرگ ترها بلد هستند. امر يعني دستور، معروف يعني كار خير، امر به معروف يعني دستور به انجام كار خير بدهي. يعني تشويق به خوبي‌ها كني. در مقابل منكر يعني بد، نهي از منكر يعني بايد جلوي بدي‌ها را گرفت. هر مسلمان بايد مردم را به خوبي‌ها تشويق كند و جلوي فساد را بگيرد. در اين رابطه امروزي‌ها مي‌گويند: انسان مسئول و متعهد است. اينكه مي‌گويند انسان مسئول يا متعهد است، يعني وقتي آدم به خوبي رسيد، تشويق مي‌كند، و وقتي به منكر كه رسيد، بايد جلويش را بگيرد.

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۰:۴۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17




    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


    ما چهار نوع آدم داريم. يعني حالات انسان چند گونه است:

    1- يك نوع حالتي است كه هم تشويق مي‌كند و هم انتقاد مي‌كند، اين خيلي خوب است. يعني خوب را كه ديد، تشويق مي‌كند.

    «تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ»(بلد/17) «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِِّ»(عصر/3) سه «تواصوا» داريم.

    «حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ»(انفال/65)
    مردم را به جبهه رفتن تشويق كن و. . . هم تشويق مي‌كند و هم انتقاد مي‌كند. اين‌ها انسان‌هاي خوبي هستند.

    2- بعضي افراد تشويق مي‌كنند اما انتقاد نمي‌كنند، اين‌ها به افراد چاپلوس شباهت دارند. افراد چاپلوس آدم‌هايي هستند كه تا خوبي مي‌بينند، بله و احسنت مي‌گويند. مثل اين‌ها كه در مجلس شوراي ملي زمان شاه بودند كه دائم احسنت مي‌گفتند. اما اگر جنايتي مي‌ديدند، حرف نمي‌زدند. اين‌ها چاپلوس هستند. افراد گروه اول را بايد انسان كامل گفت، گروه دوم را بايد چاپلوس گفت.

    3- آدم‌هايي هستند كه اصلاً تشويق نمي‌كنند، هر چه كار خوب بكني، به چشمشان نمي‌آيد. اگر جمهوري اسلامي صد قدم مثبت برداشته، هيچ كاري نمي‌كنند، اما نيش مي‌زنند و انتقاد مي‌كنند. تشويق نمي‌كنند، اما انتقاد مي‌كنند. خدا هم درباره اين‌ها مي‌گويد: «في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»(بقره/10) اين‌ها مريض هستند. مرض عقده و حسادت دارند. چون آدمي كه عقده و حسادت دارد، دائم دلش مي‌خواهد نيش بزند. خوبي‌ها را نمي‌بيند، ولي بدي‌ها را بزرگ مي‌كند و مي‌بيند.

    4- آدم‌هايي هم هستندكه اصلاً نه تشويق مي‌كنند و نه انتقاد مي‌كنند، بي تفاوت هستند.

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17





    اين چهار دسته‌ي مردم بودند. حالا ما مي‌خواهيم گروه اول را بررسي كنيم. درباره افرادي كه امر به معروف و نهي از منكر مي‌كنند، تيترهايي مي‌نويسم. مسئله‌ي امر به معروف و نهي از منكر وظيفه‌ي عمومي و هم وظيفه خصوصي است كه در هر دو مورد آياتي را داريم.

    اما قرآن درباره‌ي وظيفه‌ي عمومي مي‌فرمايد: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»(توبه/71) يعني بعضي از مردان و زنان باايمان ولي بعضي ديگر هستند. اثر و خاصيت سرپرستي اين است كه «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ» امر به معروف مي‌كنند «وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» و از منكر بازمي دارند و اين از افتخارات اسلام است. اسلام ديني است كه به يك دختر 9 ساله كه به تكليف رسيده است مي‌گويد: دختر خانم 9ساله! اگر رئيس جمهور خطا كرد، تو حق داري او را از خطايش باز داري.

    اسلام چنين ديني است. اگر امام جمعه و يا هر كس در جامعه‌ي اسلامي اشتباه كردند، بايد آنها را از منكر بازداري. البته سلسله مراتب هم هست. امام فرمود: يك پاسدار بايد از افسرش اطاعت كند. افسر از رئيس كلانتري، رئيس كلانتري از رئيس شهرباني، اين سلسله مراتب در اداره براي نظام جمهوري اسلامي واجب است. اما حالا اگر يك سرباز از يك فرمانده، يك طلبه از يك آيت الله، اگر يك شاگرد از يك تاجر، خطايي ديد، در ديدن فساد ديگر اين حرف‌ها نيست. اگر بنده از استادم خلافي ديدم، مي‌توانم بگويم كه قرآن مي‌فرمايد: زنان و مردان با ايمان سرپرست يكديگر هستند و اولين حق از حقوق سرپرستي اين است كه اگر فساد ديدند، جلويش را بگيرند.

    بنابراين هيچ مانعي ندارد كه شاگرد برخيزد و بگويد: استاد عزيز اين كار شما از نظر قرآن و حديث خلاف بود و نبايد انجام بدهيد. منتهي مرحله و نوع دارد كه اول بايد احتمال اثر را بدهيم. گاهي آدم به كسي حرف مي‌زند كه گوش او بدهكار نيست، اگر احتمال اثر نمي‌دهيم، نبايد بگوييم و واجب نيست بگوييم. دوم اين كه مرحله دارد. اگر من با چشم و ابرو و با تلفن و آهسته مي‌توانم بگويم كه آقاي محترم اين كار را نكن! استاد عزيز اين كار را نكن! شاگرد محترم اين كار را نكن! اگر من مي‌توانم آهسته بگويم، نيابد آبروريزي كنم، و بلند بگويم كه چرا چنين كردي؟ يا چرا چنين مي‌گويي؟ درست است كه او خلاف كرده است، اما شما هم كه بلند گفتي، خلاف كرده‌اي.


    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17




    من اگر خلاف كردم، شما مي‌توانستي به من اشاره كني كه خلاف نكنم، چرا سر من داد زدي؟ تو حق نداري سر من داد بزني! كار من منكر بود و تو حق نهي از منكر داشتي، اما نهي از منكر غير از اين است كه آبروي من را بريزي. تو حق داشتي جلوي عيب من و كار خراب و فساد من را بگيري، ولي با استيضاح و رسواگري درست نبود. اين‌ها كمي دقيق است.

    پس معناي اين آيه‌ي سوره‌ي توبه اين بود كه زنان و مردان با ايمان، سرپرست يكديگرند. بچه حق دارد پدرش را نصيحت كند، مرد حق دارد زنش را نصيحت كند. زن حق دارد شوهرش را نصيحت كند. اين حقي اسلامي است كه اسلام فرموده: تمام كساني كه در مدار ايمان هستند، در اين حد حق ولايت و سرپرستي دارند كه امر به معروف و نهي از منكر كنند. اين وظيفه‌ي عمومي است.

    اما يك وظيفه‌ي خصوصي هم داريم كه مخصوص همه نيست. مي‌فرمايد: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»(آل عمران/104) يعني بايد گروهي و امتي از جامعه‌ي مسلمانان باشد كه «يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ» به خير دعوت كنند «وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» و امر به معروف و نهي از منكر كنند. الآن در كشور سعودي، اين اداره يعني دايره‌ي امر به معروف و نهي از منكر وجود دارد. منتهي منكر نزد آن‌ها گفتن(مرگ بر آمريكا) است. وظيفه آخوندها يا طلبه‌هاي سعودي و كار دائره‌ي امر به معروف و نهي از منكرشان اين است كه بيايند و بگويند:

    «احترام به قبر رسول الله و بوسيدن ضريح شرك و آهن پرستي است.
    اين‌ها منكر را چنين چيزهايي مي‌دانند. اما در كل چنين اداره‌اي دارند.


    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17





    در جامعه‌ي اسلامي دو نوع امر به معروف و نهي از منكر داريم، يك امر به معروف عمومي كه همه بايد امر به معروف كنند و يك امر به معروف خصوصي كه افرادي مشخص بايد با قدرت امر به معروف و نهي از منكر كنند. يعني با داشتن كارت شناسايي و قدرت و اسلحه و امكانات و زندان و نظاير اين‌ها بتوانند جلوي فساد را بگيرند.

    كشور اسلامي بايد يك دايره‌ي خصوصي براي امر به معروف و نهي از منكر داشته باشد.

    چون قرآن مي‌فرمايد: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ» از ميان شما گروهي براي اين كار لازم است. البته روايتي هم در اين باره هست كه امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «إِنَّمَا هُوَ عَلَى الْقَوِيِّ الْمُطَاعِ الْعَالِمِ بِالْمَعْرُوفِ مِنَ الْمُنْكَرِ لَا عَلَى الضَّعِيفِ الَّذِي لَا يَهْتَدِي سَبِيلًا»(كافى، ج‏5، ص‏59) مفهوم اين روايت اين است كه هر كسي نمي‌تواند جلوي فساد را بگيرد. . .


    براي اين مورد زماني مثالي زدم كه مثال قشنگي بود، بد نيست اين مثل را ياد بگيريد. فرض كنيد يك خيابان است كه قبل از ورود به آن تابلوي عبور ممنوع زده‌اند، اين خيابان يك طرفه است، يعني ماشين‌ها همه بايد از اين طرف بيايند و از آن طرف بروند.

    ولي مي‌بيني يك ماشين خلاف كرده و از اين طرف آمده است. همين كه ديگر ماشين‌ها او را مي‌بيند، همگي چراغ مي‌زنند، يعني يك ماشين كه خلاف مي‌آيد، يك وظيفه همه‌ي ماشين‌ها دارند كه چراغ روشن كنند و بوق بزنند كه چرا خلاف كردي؟ اين مثال در مورد آيه‌ي اول، يعني وظيفه‌ي عمومي است، يك وظيفه هم خصوصي است كه پليس بايد بيايد و اين ماشين را جريمه كند. پس يك ماشين كه خلاف مي‌رود، يك وظيفه مخصوص همه‌ي ماشين هاست و يك وظيفه هم مخصوص پليس راه است كه با قدرت بيايد و او را جريمه كند.

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17





    پس دو نوع آيه در اين رابطه داريم. يكي كه تا حدي وظيفه‌ي عمومي را مي‌گويد و ديگري تا حد بالاتري مخصوص گروهي است كه از طرف حكومت داراي مقام و شخصيت حقوقي باشند. «لا عَلَى الضَّعِيفِ الَّذِي لا يَهْتَدِي سَبِيلا» افراد ضعيفي كه اطلاعات خودشان هم كم است، نبايد ديگران را هدايت كنند. طرف مي‌بيند كه يك فضاي حزب اللهي ايجاد شده است، خودش هم ادعاي حزب اللهي بودن را دارد.

    حالا تمام كائنات را نصيحت مي‌كند، تو كجا بودي؟ دير آمدي؟ زود مي‌خواهي بروي؟ پياده شو با هم برويم و از اين قبيل حرف‌ها. . .

    بله يك افرادي حق دارند، ولي افرادي هم حق ندارند. پس نتيجه اينكه جلوگيري از بعضي فسادها، مخصوص همه است و بخشي مخصوص حكومت است.

    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيكٌ وَ مَنْ أَمَرَ بِسُوءٍ أَوْ دَلَّ عَلَيْهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيكٌ»(خصال صدوق، ج‏1، ص‏138) اگر شما آمدي و گفتي: ‌اي قرائتي! فلان كار، كار خوبي است، انجام بده و من انجام دادم، شما كه مرا راهنمايي كردي، در اجر من شريك هستي. البته نه اين كه از مزد من كم شود، من اجر خود را دارم و عين همين اجر را خدا به شما مي‌دهد. در مقابل اگر كسي هم امر به گناه بكند، شريك است.

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17





    دختري و زني در آن طرف خيابان در حال عبور است و رويش هم باز است و دو نفر پسر جوان هم اين طرف خيابان مي‌روند. اگر يكي از اين دو نگاه كرد و اين زن را ديد، و به كناري گفت: احمد! ببين آن طرف چه كسي دارد مي‌رود؟ احمد آقا هم چشمي انداخت و نگاه كرد، حديث داريم: اين آقا كه راهنمايي كرد و گفت تو هم به دختر مردم نگاه كن، غير از اين كه خودش گناه كرده است، گناه نگاه احمد آقا هم نصيبش مي‌شود.

    فرق نمي‌كند، اگر من شما را به كار خير هدايت كردم، اگر من در تلويزيون حديث خواندم كه شما به نماز جماعت برويد و محاسن و مزاياي شركت در نماز جماعت را گفتم و شما به خاطر حرف من به نماز جماعت برويد، من هم در ثواب شما شريك هستم. حديث داريم: اگر كسي در نماز جماعت شركت كند، ده نفر كه بيش‌تر شد، ثوابش را فقط خدا مي‌داند، بخصوص نماز جمعه كه شركت در آن بسيار ثواب دارد و پيغمبر اسلام درباره‌ي كسي كه در نماز جماعت شركت نمي‌كند، بسيار حساسيت دارد.

    چند وقت قبل خيلي خوشحال شدم. كسي دلال دختري براي ازدواج با پسري بود. به پدر دختر كه تلفن كرد، پدر دختر فوراً سؤال كرد، به نماز جمعه مي‌رود يا خير؟ اين دستور اسلام است. دستور اسلام اين است كه اگر جواني به نماز جمعه و جماعت نمي‌رود، امت اسلام به او بي اعتنايي كنند، همه اعتصاب كنند و او را در محاصر قرار دهند. يكي از محاصره‌ها در مسائل خانوادگي است. يعني وقتي هيچ كس به او دختر نداد، او مجبور مي‌شود به نماز برود. اگر مردم ايران تصميم بگيرند با كساني كه به نماز جمعه و جماعت نمي‌روند ازدواج نكنند، اين نماز جمعه با اين كه الآن يك و نيم ميليون شركت كننده دارد، دو و يا شايد سه ميليون مي‌شود و ما خيلي راحت مي‌توانيم شعائر خود را با اين حربه‌هاي خوبي كه مي‌توانيم اجرا كنيم، تقويت كنيم.

    اسلام مي‌فرمايد: به كسي كه مي‌خواهيد دختر بدهيد، اگر ديديد در جماعت مسلمانان شركت نمي‌كند، دختر ندهيد. يعني آنچنانكه او بي اعتناست، شما هم نسبت به او بي اعتنا شويد و بهترين نوع بي اعتنايي اين است كه به او دختر ندهيد. اگر شخصي، كسي را راهنمايي كرد، به طور مثال اگر من حديثي خواندم كه شما به خواندن نماز جماعت تشويق شدي، شما كه به نماز جماعت مي‌روي و ثواب خود را مي‌بري، به بنده هم اجر مي‌دهند. البته اين اجرهاي ما زايل مي‌شود.


    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17




    . آخرپيغمبر يك روز فرمود: هر كس بگويد: «لا اله الا الله، سبحان الله» خدا در بهشت يك درخت به درختانش اضافه مي‌كند. يك نفر از ياران پيغمبر گفت: پس ما درخت زياد داريم. براي آنكه در عمر خود لا اله الا الله زياد گفتيم

    . پيغمبر فرمود: بله درخت زيادي داري، اما گاهي آتشي مي‌فرستي و همه‌ي اين درخت‌ها را مي‌سوزاني. مثل گاوي كه خيلي شير مي‌دهد، بعد پايش را به ظرف شير مي‌زند. يا آشپزي كه خوب غذا مي‌پزد ولي بعد در غذا سم مي‌ريزد. بچه‌اي كه خيلي درس مي‌خواند اما آن ساعتي كه بايد سر امتحان بيايد، حاضر نمي‌شود. گاهي وقت‌ها زحمت زياد است، اما نتيجه خراب است

    شما در نماز، همه‌ي نمازت را خوب مي‌خواني، از اول وضو و الله اكبر تا ركوع و سجود، ولي درآخر كه سلام مي‌دهي، بعد از «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» برمي خيزي و مي‌روي. به خاطر همين سلام آخر كه نگفتي، نمازت باطل است.

    خدا به مقام محمد و آل محمد توفيق دهد كه هم عبادت كنيم و هم عبوديت داشته باشيم و هم عبوديت را خراب نكنيم. اين سه شرط است، چون بين عبادت و عبوديت فرق است. كارهايي كه آدم براي خدا مي‌كند، عبادت است اما عبوديت يعني اين كه دل تسليم خدا باشد. اين هم كه خدا به ما گفته است عبادت كنيد، براي آن است كه كمي روح عبوديت پيدا كنيم. وارد اين حرف‌ها نشويم، چون از دهان ما بزرگ‌تر است و اهل گفتن آن هم نيستيم، نه علماً و نه عملاً. بحث ما درباره‌ي امر به معروف و نهي از منكر بود.

    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17





    اسلام چه جامعه‌اي مي‌خواهد؟ اسلام جامعه‌اي مي‌خواهد كه هيچ گناهي در آن انجام نشود. اسلامي كه مي‌فرمايد: امر به معروف و نهي از منكر واجب است، يعني هيچ گناهي انجام نشود، بالاخره نمي‌شود كه در جامعه هيچ گناهي انجام نشود. تا انسان و شهوت و غضب هست، معصيت هم هست. اسلام كه مي‌گويد: امر به معروف و نهي از منكر كنيد، مي‌خواهد محيط سالم باشد. در خيابان آبجو نباشد. البته ممكن است كسي در خانه براي خود آبجو درست كند و بخورد ولي جامعه پاك است.

    در جامعه عياشي نباشد، بي حجابي نباشد، متلك و فحش و خانه‌ي فحشاء و مراكز قمار و كاباره نباشد. محيط سالم باشد، وقتي محيط سالم بود، ما به وظيفه‌ي خود عمل كرده‌ايم. البته در محيط سالم هم ممكن است افرادي به دليل خاصي فاسد شوند. ما بايد كاري كنيم كه در اتاق دود نباشد و هواي اتاق سالم باشد. البته ممكن است يك سيگاري پشت در اتاق تند و تند سيگار بكشد، فساد ريشه كن نمي‌شود، اما محيط سالم مي‌شود و اسلام روي محيط سالم عنايت دارد.


    قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع): «إِنَّ اللَّهَ لا يُعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِذَنْبِ الْخَاصَّةِ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ سِرّاً مِنْ غَيْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّةُ فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ جِهَاراً فَلَمْ تُغَيِّرْ ذَلِكَ الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِيقَانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»(علل ‏الشرائع، ج‏2، ص‏522)

    اگر افرادي علني گناه كردند، خدا به جامعه غضب مي‌كند. اگر افرادي مخفي گناه كردند و محيط سالم بود، خدا غضب عمومي نمي‌كند، فقط خود كسي كه گناه كرده است، مسئول است.


    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/9/17





    چند سؤال اين جا مطرح است. اگر اثر نكند چه كنيم؟ اين يك بحث است. نامه‌هاي زيادي آمده بود كه در اين نامه‌ها مثلاً شوهرها گفته‌اند: زن بدي داريم يا زن‌ها گفته‌اند: شوهران بدي داريم. پدر مي‌گويد: بچه‌ام بد است، بچه مي‌گويد: پدرم بد است، او را نصيحت كردم ولي گوش نداد. اين جا چه كنيم؟ اگر حرف ما اثر نكند چه كنيم؟ شايد اين يكي از بلاهاي اجتماعي باشد.

    فساد هست، تيغ كسي هم نمي‌برد، يعني حرفش اثر ندارد، اين جا چه كنيم؟ اولاً كه گاهي يك بار اثر نمي‌كند، ولي دوبار و ده بار اثر مي‌كند. شما چگونه چوب سفت را مي‌شكني؟ با تبر مي‌زني، نمي‌شكند. دومرتبه مي‌زني، آن قدر مي‌زني تا بشكند. اگر در اثر تكرار فايده مي‌كند، بايد تكرار كني. گاهي آدم يك يا دو بار بگويد اثر نمي‌كند، اما اگر 16 بار بگويد، اثر مي‌كند. پس بايد 16 بار بگويد، اين يك مسئله است.

    دوم اين كه شما گاهي اوقات مي‌خواهي شربت سينه بخوري، اما هر چه زور مي‌زني، درش باز نمي‌شود.

    در اين مواقع چه مي‌كني؟ مي‌گويي من كه نتوانستم باز كنم، از كس ديگري كمك مي‌گيري، آن ديگري زور مي‌زند، او هم نمي‌تواند، ديگري با پارچه مي‌گيرد، بالاخره آنقدر اين شيشه شربت را دست به دست مي‌كنيد تا باز شود. گاهي اوقات حرف شما اثر نمي‌كند، اما حرف مدير مدرسه اثر مي‌كند. بايد به مدير گفت: شما بگو. گاهي حرف مدير اثر نمي‌كند و حرف مدير كل اثر مي‌كند. بايد به مدير كل گفت: لطفاً شما تذكر بدهيد.

    گاهي حرف او هم اثر نمي‌كند، حرف وزير اثر مي‌كند، بايد از وزير خواست. گاهي حرف او هم اثر نمي‌كند ولي حرف نخست وزير اثر مي‌كند، بايد به او گفت: شما زحمت بكشيد. گاهي نخست وزير اثر نمي‌كند، رئيس جمهور اثر مي‌كند. بالاخره بايد ديد، پيچ اين شخص كه سفت باز مي‌شود، به دست چه كسي بازمي شود. كدخدا، انجمن اسلامي، همسر، بچه، دوست، همسايه، اين هم مسئله‌ي دوم بود.


    ●^●امر به معروف و نهي از منكر از دیدگاه قرآن ●^●


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود