صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قصاص قبل از جنایت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    قصاص قبل از جنایت




    اگر قصاص قبل از جنایت در اسلام پذیرفته نیست پس چرا حضرت خضر کودکی را به جرم اینکه بعدا قرار است جرمی را مرتکب شود می کشد؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۱:۵۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    اگر قصاص قبل از جنایت در اسلام پذیرفته نیست پس چرا حضرت خضر کودکی را به جرم اینکه بعدا قرار است جرمی را مرتکب شود می کشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    با سلام خدمت شما

    در قسمتی از ماجرای همراهی حضرت موسی علیه السلام با حضرت خضر علیه السلام آمده است:

    فَانطَلَقَا حَتىَّ إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَ قَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةَ بِغَيرْ نَفْسٍ لَّقَدْ جِئْتَ شَيْا نُّكْرًا (کهف/74)
    باز به راه خود ادامه دادند، تا اينكه نوجوانى را ديدند و او آن نوجوان را كشت. (موسى) گفت: «آيا انسان پاكى را، بى آنكه قتلى كرده باشد، كشتى؟! براستى كار زشتى انجام دادى!»

    در هنگام جدایی ، حضرت خضر علیه السلام چنین می‌فرمایند:

    وَ أَمَّا الْغُلَامُ فَكاَنَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَينْ‏ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَ كُفْرًا * فَأَرَدْنَا أَن يُبْدِلَهُمَا رَبهُّ مَا خَيرْا مِّنْهُ زَكَوةً وَ أَقْرَبَ رُحمْا(80-81)
    و اما آن نوجوان، پدر و مادرش با ايمان بودند و بيم داشتيم كه آنان را به طغيان و كفر وادارد! * از اين رو، خواستيم كه پروردگارشان به جاى او، فرزندى پاكتر و بامحبت‏تر به آن دو بدهد!

    برای پاسخ به سوال شما احتیاج به یک مقدمه داریم که در پست بعد بیان خواهد شد.



    قصاص قبل از جنایت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در جهان ، دو نظام وجود دارد:

    1. نظام تکوینی : منظور از نظام تکوین ، قوانین علی و معلولی حاکم بر کل عالم خلقت و عالم وجود است . گاهی این قوانین برای همه انسان ها قابل درک است مانند اینکه آتش باعث سوختن اجسام می شود. گاهی نیز این قوانین برای همه معلوم نیست. همچنین گاهی اوقات افرادی گمان می کنند که علت حادثه ای را می دانند اما در شرایطی خاص متوجه می شوند اشتباه می کنند. ماننداینکه آتش برای حضرت ابراهیم علیه السلام ، گلستان شد. در حالی که هاکثریت گمان می کردند علت سوختن ، آتش است در حالی که آتش جزءالعلة (یکی از علت ها) است نه علت تامه.

    2. نظام تشریعی : نظام تشرسع ، مجموعه دستوراتی است که خداوند برای هدایت موجودات مختار (انسان و جن) معین کرده است.


    قصاص قبل از جنایت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با توجه به توضیحات پست قبل ؛ ما دو نظام داريم و خداوند حاكم بر هر دو نظام است، هيچ مانعى ندارد كه خداوند گروهى را مامور پياده كردن نظام تشريع كند، و گروهى از فرشتگان يا بعضى از انسانها (همچون خضر) را مامور پياده كردن نظام تكوين نماند (دقت كنيد).

    از نظر نظام تكوين الهى هيچ مانعى ندارد كه خداوند حتى كودك نابالغى را گرفتار حادثه‏اى كند و در آن حادثه جان بسپارد چرا كه وجودش در آينده ممكن است خطرات بزرگى به بار آورد، همانگونه كه گاهى ماندن اين اشخاص داراى مصالحى مانند آزمايش و امتحان و امثال اينها است.

    و نيز هيچ مانعى ندارد خداوند مرا امروز به بيمارى سختى گرفتار كند به طورى كه نتوانم از خانه بيرون بروم چرا كه مى‌‏داند اگر از خانه بيرون روم حادثه خطرناكى پيش خواهد آمد و مرا لايق اين مى‏ داند كه از آن خطر برهاند.

    و به تعبير ديگر
    گروهى از ماموران خدا در اين عالم مامور به باطنند و گروهى مامور به ظاهر، آنها كه مامور به باطنند ضوابط و اصول برنامه‌‏اى مخصوص بخود دارد همانگونه كه ماموران بظاهر براى خود اصول و ضوابط خاصى دارند.

    درست است كه خط كلى اين دو برنامه هر دو ، انسان را به سمت كمال مى ‏برد، و از اين نظر هماهنگند، ولى گاهى در جزئيات از هم جدا مى ‏شوند.
    البته بدون شك در هيچ يك از دو خط، هيچكس نمى‏‌تواند خودسرانه اقدامى كند، بلكه بايد از مالك و حاكم حقيقى مجاز باشد، لذا خضر با صراحت اين حقيقت را بيان كرد و گفت"
    ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي"" من هرگز پيش خود اين كار را انجام ندادم" بلكه درست طبق يك برنامه الهى و ضابطه و خطى كه به من داده شده است گام برمى ‌‏دارم.
    تفسير نمونه، ج‏12، ص 509-508.





    قصاص قبل از جنایت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    خلاصه : حضرت موسی علیه السلام نماینده خداوند در نظام تشریع است که قوانین نظام تشریع (اوامر و نواهی الهی) را به مردم می رساند. حضرت خضر علیه السلام نیز از جانب خداوند ، مامور به پیاده کردن قوانین نظام تکوین است.

    قصاص قبل از جنایت مربوط به نظام تشریع است که از نظر شرع جایز نمی باشد. در صورتی که عمل حضرت خضر علیه السلام مربوط به نظام تکوین است.


    قصاص قبل از جنایت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    به عبارت ساده تر مراقب ابلیس باشید که در شما شک بوجود نیاورد چرا تا به حال نگفتید حضرت عزرائیل ع چرا جان فلان شخص را گرفته در حالی که جرمی نداشته.البته با عرض پوزش از کارشناس مربوطه
    يا نُورَ الْمُسْتَوْحِشِينَ فِي الظُّلَمِ
    لو سلك الناس وادیا شعبا لسلكت وادی رجل عبد الله وحده خالصا
    اگر همه مردم مسیری را انتخاب كنند و در آن گام نهند ، من به راه كسی كه تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت . امام هادی ع


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود.
    فَانطَلَقَا حَتىَّ إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَ قَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةَ بِغَيرْ نَفْسٍ لَّقَدْ جِئْتَ شَيْا نُّكْرًا
    وَ أَمَّا الْغُلَامُ فَكاَنَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَينْ‏ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَ كُفْرًا * فَأَرَدْنَا أَن يُبْدِلَهُمَا رَبهُّ مَا خَيرْا مِّنْهُ زَكَوةً وَ أَقْرَبَ رُحمْا(80-81)
    سوال: چرا فانطلقا بصورت مثنی ولی فخشینا و فاردنا بصورت جمع امده در حالیکه خضر یک نفر است که بچه را کشته؟؟! 2- خدا که میداند قرار است این بچه پدر ومادرش رو کافر کنه و دستور قتلش رو میده خب اصلا چرا این بچه بدرد نخور ووو رو به اون پدر ومادر داد؟


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    درود.


    فَانطَلَقَا حَتىَّ إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَ قَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةَ بِغَيرْ نَفْسٍ لَّقَدْ جِئْتَ شَيْا نُّكْرًا (کهف/74)

    وَ أَمَّا الْغُلَامُ فَكاَنَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَينْ‏ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَ كُفْرًا * فَأَرَدْنَا أَن يُبْدِلَهُمَا رَبهُّ مَا خَيرْا مِّنْهُ زَكَوةً وَ أَقْرَبَ رُحمْا(80-81)



    سوال: چرا فانطلقا بصورت مثنی ولی فخشینا و فاردنا بصورت جمع امده در حالیکه خضر یک نفر است که بچه را کشته؟؟!
    با سلام خدمت شما

    فانطلقا به صورت مثنی آمده است و فاعل آن حضرت موسی و حضرت خضر علیهماالسلام است اما اينكه چگونه در فخشینا و فاردنا ضمير جمع متكلم براى يك فرد آمده است پاسخش روشن مى‏‌باشد اين اولين بار نيست كه در قرآن به چنين تعبيرى برخورد مى‏‌كنيم هم در قرآن و هم در ساير كلمات زبان عرب و غير عرب، اشخاص بزرگ گاهى به هنگام سخن گفتن از خويشتن ضمير" جمع" به كار مى‏برند، و اين به خاطر آن است كه آنها معمولا نفراتى در زير دست دارند كه به آنها ماموريت براى انجام كارها مى‏‌دهند، خدا به فرشتگان دستور مى‏دهد و انسانها به نفرات زير دست خويش.
    تفسير نمونه، ج‏12، ص503.





    قصاص قبل از جنایت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    402
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود بر دوستان عزیز !
    جناب پاسخگو برای شما عجیب نیست ؟ اینکه پیامبری برای تست پیامبر دیگه کودکی را به قتل برساند ؟ یا حتی با علم به اینکه در اینده کودک فردی خبیث خواهد شد ؟ برای من عجیب است راه های بسیار بهتری هم بود ! البته می دانم خواهید گفت حکمت خدا و ....

    کوروش بزرگ :
    دردا بر حاکمانی که نازایی و نفرت را رقم می زنند دردا بر شهریارانی که تازیانه و تجاوز را رقم می زنند دردا بر کیشبانانی که به مردم دروغ می گویند دردا بر خردمندانی که از دلیری بویی نبرده اند دردا بر دلیرانی که از خرد بویی نبرده اند .
    منشور پاسارگاد

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط cyrus59 نمایش پست
    درود بر دوستان عزیز !
    جناب پاسخگو برای شما عجیب نیست ؟ اینکه پیامبری برای تست پیامبر دیگه کودکی را به قتل برساند ؟ یا حتی با علم به اینکه در اینده کودک فردی خبیث خواهد شد ؟ برای من عجیب است راه های بسیار بهتری هم بود ! البته می دانم خواهید گفت حکمت خدا و ....
    سلام بر شما

    بر چه اساسی می گویید که همراهی حضرت موسی علیه السلام با حضرت خضر علیه السلام به دلیل این بوده است که حضرت خضر علیه السلام قصد داشته است حضرت موسی علیه السلام را تست کند !!!!


    قَالَ لَهُ مُوسىَ‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىَ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا (کهف/66)
    موسى به او گفت: «آيا از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده و مايه رشد و صلاح است، به من بياموزى؟»




    قصاص قبل از جنایت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود