جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسي حديث سبزه ي مزبله در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    بررسي حديث سبزه ي مزبله در قرآن




    بررسي حديث سبزه ي مزبله در قرآن
    آیا این حدیث در قرآن هم به نوعی اشاره و یا مطرح شده است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۲:۱۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در ابتدا حدیث سبزه مزبله رو عرض کنم و بعد به توضیحات آن بپردازیم:
    پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله فرمودند: برحذر باشید و بپرهیزید از سبزه ای که بر فراز مزبله و منجلاب روییده باشد! سوال شد ای پیامبر خدا! سبزه زار مزبله و منجلاب چیست؟ فرمود: زن زیبایی که در خانواده پلیدی رشد کرده باشد».(1)
    زیبایی یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت زندگی زناشویی تأثیر به سزایی دارد؛ به طوری که لازم است یکدیگر را از نظر اندام، چهره و شکل ظاهری دوست داشته باشند.
    زیبایی یک معیار واندازه معین و قانون استاندارد ندارد؛ بلکه تا حدودی به سلیقه افراد بستگی دارد و حتی ممکن است فردی در نظر کسی زیبا باشد و در نظر دیگری زشت. می توان گفت زیبایی به اندازه ای باید باشد که همدیگر را بپسندند و جذابیت کافی برای همدیگر داشته باشند و هر کدام متناسب با ویژگی های خود، دیگری را انتخاب کند. به عبارت دیگر از نظر ظاهری نیز باید کفو همدیگر باشند.
    اگر انسانی قیافه ظاهری و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد، ممکن است به طور ناخواسته به او ستم و جفا کند و از او بهانه و ایراد بگیرد و زندگی را بر او تلخ نماید.
    زیبایی همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسرش تأثیر دارد و اگر شخصی از زیبایی همسرش راضی باشد، چشم، فکر و عملش، متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت زیبارویان بیگانه را نخواهد خورد و به دنبال بیگانگان نخواهد رفت و دچار خیانت به همسر نمی شود مگر این که از فطرت انسانی خارج شده و از ایمان و عفت بی بهره باشد.
    به هر حال زیبایی یک صفت کمال است که اگر با صفات و معیارهای اساسی مثل تدین، اخلاق، عقل و شرافت خانوادگی همراه باشد، ارزش خواهد داشت و گر نه ملاک اصلی و اولی را نباید زیبایی قرار داد.
    بنابراین زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه و بررسی قرار گیرد و به طور مستقل یعنی زیبایی بدون تدین، عفت، اخلاق و... نه تنها امتیازی محسوب نمی شود، بلکه آفتی خطرناک است. اگر کسی دین، اخلاق، عفت، اصالت و شرافت خانواگی، عقل و... داشته باشد، آن گاه زیبایی برایش کمال، ارزش و امتیاز به حساب می آید.

    منابع:
    1.شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج14، ص29.

    بررسي حديث سبزه ي مزبله در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما در قرآن کریم هم به این موضوع حدیث اشاره شده است:
    توصيه‏ هاي قرآن کریم در اين‏ باره آن است كه تا حد امكان، خانواده همسر پاك و عفيف باشند؛ زيرا اخلاق و رفتار خانواده، جنبه‏ هاي عقلي آن از لحاظ هوشمندي و كودني و زمينه‏ هاي اعتقادي آن، در زندگي جديد و نسل، اثر مي‏ گذارد.
    از ديدگاه قرآن، زنان فقط وسيله ارضاي غريزه جنسي نيستند، بلكه آفريدگار جهان آنان را به گونه‏ اي آفريده كه وسيله ‏اي براي بقاي نسل و حفظ حيات نوع بشر و مركز ثقل پرورش و تربيت فرزندان صالح و شايسته باشند:
    «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ اَنّي شِئْتُمْ وَ قَدّموا لاَِنْفُسِكُمْ»(1) زنان شما، محل بذرافشاني شما هستند؛ پس هر زمان كه بخواهيد، مي‏ توانيد نزد آنان برويد و (سعي نماييد از اين فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نيكي براي خود، از پيش بفرستيد!
    قرآن ‏كريم در اين آيه شريفه، زنان را تشبيه به كشتزار نموده و مي‏ فرمايد: «نِسائُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ؛ زنان شما مانند كشت زاري براي شماها هستند». زيرا كشتزار است كه بذر را پرورش مي‏دهد و به ثمر مي ‏رساند.
    در اينجا ممكن است اين سؤال مطرح شود كه اسلام نسبت به زنان بي‏ احترامي كرده و آنان را از مقام انساني؛ تنزّل داده است. ولي غافل از اين كه با طرح اين مسئله معلوم مي‏ شود قرآن بقاي نسل بشر را منوط به وجود زن مي‏ داند و معتقد است اگر زن نبود، بذر مردان بزرگي كه تاريخ بشر و دنيا را عوض كرده ‏اند، به ثمر نمي‏ رسيد.
    نطفه، ماده اوليه تشكيل دهنده جنين از جنبه‏ ها و خصايص وراثتي والدين و حتي اجدادشان متأثر است. اگر آنها ناسالم باشند، اميدي به اصلاح فرزند نيست؛ مگر در مواردي بسيار نادر.
    اگر خانواده را به درختي تشبيه كنيم، فرزندان به منزله بار و بر آن هستند و اگر به يك زمين تشبيه نماييم، فرزندان به منزله گياهان آن مي ‏باشند، و روشن است كه هر درختي ميوه سالم و شيرين نمي‏ دهد و هر زميني لاله و سنبل برنمي ‏آورد.
    برخي از درختان ميوه تلخ و ناسالم و بعضي از زمين‏ ها خار و خس مي‏ پرورانند.
    قرآن‏ كريم دراين ‏باره مي‏ فرمايد: «والبلد الطيب يخرج نباته بأذن ربه و الذي خبث لايخرج الّا نكدا كذالك نصرف الآيات لقوم يشكرون»(2) گياه سرزمين پاك به فرمان پروردگارش مي‏ رويد، و زمين‏ه اي ناپاك (گياه آن) جز به سختي در نيايد، بدينسان آيه ‏ها را براي گروهي كه سپاس مي‏ دارند گوناگون مي‏ كنيم.
    و نيز در آيه ‏اي ديگر مي‏ فرمايد: «مگر نديدي خدا چگونه مثلي زد، سخن نيك همانند نهال نيك است كه ريشه ‏اش در زمين و شاخه ‏اش در آسمان است، هميشه به اذن پروردگارش ميوه مي‏ دهد.
    خداوند براي مردم اين گونه مثل مي‏زند، تا شايد پند و اندرز گرفته و متذكر گردند.»(3)
    آري، زمين شوره، سنبل برنيارد!.
    در خانواده‏ هاي اصيل و شريف كمتر اتفاق مي‏افتد كه فرزندان ناصالح و نانجيب پرورانيده شوند و در خانواده ‏هاي غيراصيل و ناصالح، كمتر اتفاق مي‏ افتد كه فرزندان صالح و نجيب، پرورش يابند.
    اصالت و شرافت خانوادگي از آن جا حائز اهميت است كه مي ‏تواند در رديف معيارها درآيد و در بسياري از موارد، به عنوان يك معيار اطمينان‏ بخش مورد استفاده قرار گيرد.
    وقتي انسان مشاهده مي‏كند در خانواده‏هاي اصيل و شريف، اكثر افراد، داراي شخصيت مقبول و دوست داشتني‏ اند، به طوري كه كمتر نقطه ضعفي در آنها پيدا مي ‏شود و اگر هم پيدا شود، آن قدر نقطه قوت در آنها هست كه جبران آن ضعف را مي‏ كند و به طور كلي آن را مي‏ پوشاند، چرا از اصالت خانوادگي به عنوان يك معيار مورد اطمينان استفاده نكند.
    ادامه دارد...

    بررسي حديث سبزه ي مزبله در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در نهج البلاغه نام ه‏اي است كه امام علي (ع) در پاسخ خودستايي‏ هاي «معاويه» نوشته و طي آن ميان دو خانواده بني ‏هاشم و بني‏ اميه مقايسه كرده و نشان داده است كه در برابر هر فضيلت و امتياز و برجستگي در خانواده بني ‏هاشم، يك رذيلت و انحطاط در خاندان بني‏ اميه وجود دارد. حضرت در فرازي از آن سخنان مي‏ فرمايد: در خاندان ما «پيامبر»(ص) است و در خاندان شما «ابوجهل» كه كارش تكذيب حق بود.
    ما «حمزه» شير خدا داريم و شما ابوسفيان، شير پيمان‏ هاي باطل داريد. حسن و حسين، دو سرور جوانان بهشت از ماست و كودكان جهنم (فرزندان مروان) از شما.
    «فاطمه»(س)، بهترين زنان عالم از ما و همسر «ابولهب» به نام ام‏ جميل كه قرآن او را هيزم‏ كش خوانده از شماست و از اين قبيل چيزها كه به نفع ما و به زيان شماست!»(4)
    دكتر آلكسيس كارل فرانسوي دركتاب «راه و رسم زندگي» از خانواده‏اي سخن مي‏ گويد كه طبق آمار، اكثر افراد آن دزد و جاني و مدير مراكز فساد و... بوده ‏اند.
    آري، كرم ها و انگل ها، همواره در لجنزار به وجود مي‏ آيند و رشد مي‏ كنند. خانواده شايسته و سالم، زمينه بسيار مناسبي براي پرورش فرزندان سالم و شايسته است و خانواده ناشايسته و ناسالم، زمينه بسيار مناسب براي پيدايش و بار آمدن فرزندان ناسالم و ناشايسته است.
    به همين جهت است كه براي تشكيل خانواده، حتما بايد به دنبال آن شريكي براي زندگي بود كه از سلامت جسمي و فكري و اخلاقي برخوردار باشد و در خانواده ‏اي پاك و سالم پرورش يافته باشد.
    به هر حال در ازدواج بايد به انتقال ويژگي‏ هاي پدر و مادر به فرزندان توجه نمود. چنان كه پيامبر اكرم (ص) مي‏ فرمايد: «تَزَوَّجوا في الحِجرِ الصّالح فَانَّ العرِقَ دَسّاسٌ»(5) با خانواده خوب و شايسته وصلت كنيد؛ زيرا خون اثر دارد.
    و نيز در روايتي ديگر مي‏فرمايد: «تَخَيَّروا لنُطَفكُم فَانكِحوا الاكفاءَ و انْكَحوا إلَيْهِم»(6) براي نطفه ‏هاي خود گزينش كنيد و با كساني كه همتاي شمايند، ازدواج نماييد.
    و همچنين درباره اهميت اين موضوع مي ‏فرمايد: «تَخَيَّروا لِنُطَفِكُم فإنَّ النّساءَ يَلِدْنَ أشباهَ إِخْوانِهِنَّ و أخْواتِهِنَّ»(7)براي نطفه‏ هاي خود گزينش كنيد؛ زيرا، زنان بچه‏ هايي همانند برادران و خواهران خود به دنيا مي ‏آورند.
    زن و مرد بايد در خانواده ‏هايي رشد يافته باشند كه پدر و مادري عاقل و دلسوز، با همه وجود در رشد و تعالي فرزند كوشيده باشند. بر خلاف خانواده‏ هايي كه والدين، فرزندان را به حال خود رها كرده و در پي هوي و هوسهاي خود هستند و يا اين كه در كانون خانوادگي آنان بويي از محبت و احترام به شخصيت ديگران استشمام نمي ‏شود. بنابراين، زن و مرد كه در پي انتخاب همسر مي‏ باشند، بايد سعي كنند تا حدي كه برايشان ميسر است با خانواده‏ هايي شريف و اصيل وصلت نمايند و از ازدواج با خانواده‏ هاي پست و فرومايه جدا خودداري نمايند؛ زيرا، غالبا با مشكلاتي روبه ‏رو خواهند شد.
    در خانواده ‏هاي اصيل، والدين كوشيده‏ اند از نظر اخلاقي و رفتاري براي فرزندان خود نمونه و الگو باشند و بدون ترديد پدر و مادر صالح از نظر ارثي نيز سرمايه ‏هاي بس گران بهايي را به فرزندان خود انتقال مي‏ دهند.
    افرادي كه در خانواده ‏اي اصيل رشد مي ‏يابند، سجاياي اخلاقي را از پدر و مادر خود به ارث مي‏برند و در برخورد با دشواري ها و فراز و نشيب هاي زندگي، هرگز از جاده درستي و راستي خارج نمي‏ شوند.
    بنابراين در انتخاب همسر بايد دقت بسياري نمود كه از خانواده اصيل و نجيب، خوشنام و خوش‏ سابقه باشد، و تنها به قيافه ظاهري و زيبايي و يا مدرك تحصيلي او اكتفا نشود؛ زيرا فرزندان، معمولاً وارث پيشينه‏ هاي سوء خانواده و والدين خويشند.
    منابع:
    1. سوره بقره، آيه 223.
    2. سوره اعراف، آيه 58.
    3. سوره ابراهيم، آيه 24.
    4. نهج البلاغه، نامه 28.
    5. ترجمه ميزان الحكمه، ج 5، ص 2258، ح 7848.
    6. همان، ح 7849.
    7. همان، ح 7850.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۹:۵۸
    بررسي حديث سبزه ي مزبله در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود