جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيه 31 سوره اعراف به كدام زينت اشاره ميكند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آيه 31 سوره اعراف به كدام زينت اشاره ميكند؟




    آيه 31 سوره اعراف به كدام زينت اشاره ميكند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۴:۰۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    آيه 31 سوره اعراف به كدام زينت اشاره ميكند؟
    سلام رضوانه گرامی،
    تشکر از پرسش خوبی که مطرح فرمودید. ایتدا متن و ترجمه آیه کریمه را نوشته، سپس درباره معنای زینت، توضیحاتی عرض می کنم:


    يا بَني‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ (اعراف/31)
    اى فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود برداريد! و (از نعمت هاى الهى) بخوريد و بياشاميد، ولى اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست نمى ‏دارد

    استاد مکارم شیرازی ذیل عبارت «يا بَني‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» می نویسد:

    اين جمله هم مى‏ تواند اشاره به زينت هاى جسمانى باشد، كه شامل پوشيدن لباسهاى مرتب و پاک و تميز، شانه زدن موها، عطر زدن و مانند آن مى‏ شود، و هم می تواند شامل زينت هاى معنوى باشد، يعنى صفات [نیک] انسانى و ملكات [فاضله] اخلاقى و پاكى نيت و اخلاص [و مانند آن].

    پس اگر مى‏ بينيم در بعضى از روايات اسلامى تنها به لباس خوب يا شانه كردن موها اشاره شده و يا اگر مى ‏بينيم [در روایات دیگر] تنها سخن از مراسم نماز عيد و نماز جمعه به ميان آمده است، دليل بر انحصار معنای آیه در این معانی نيست بلكه هدف بيان مصداق هاى روشن از معنای زینت در آیه کریمه است.

    همچنين اگر مى ‏بينيم كه در بعضى ديگر از روايات، زينت به معنى رهبران و پيشوايان شايسته تفسير شده، دليل بر وسعت مفهوم آيه است كه همه زينتهاى ظاهرى و باطنى را در بر مى‏گيرد.

    گرچه اين حكم مربوط به تمام فرزندان آدم در همه زمان هاست، اما در عین حال نکوهشی است نسبت به عمل زشت جمعى از اعراب در زمان جاهليت كه به هنگام آمدن به مسجد الحرام و طواف خانه خدا كاملا عريان و برهنه مى ‏شدند؛ نیز اندرزى است به آنها كه به هنگام نماز و يا رفتن به مساجد، لباسهاى كثيف و مندرس و يا لباس هاى مخصوص منزل را می پوشند و در مراسم عبادت [با همان پوشش خانگی یا نامناسب] شركت مى‏نمايند، در حالى كه طبق آيه فوق و رواياتى كه در اين زمينه وارد شده است، دستور داريم بهترين لباسهاى خود را به هنگام شركت در مساجد بپوشيم.*


    --------------------------------
    * تفسير نمونه، ج‏6، ص: 148
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۲/۰۹ در ساعت ۱۵:۵۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    چند نکته دیگر درباره آیه مورد بحث




    *در تفسیر نور نکاتی ذیل آیه مورد بحث ذکر شده که مناسب است در اینجا به برخی از آنها اشاره شود:

    *قرآن به مال و فرزند، «زینت» گفته است: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا» (کهف/46) بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين نیز باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد؛ تا با مال خود، به حل مشكلات اقتصادى مسلمين [و کمک به مستمندان] بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد.

    *در روايات، امام جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن و لباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عيد و نماز جمعه، از جمله مصاديق زينت شمرده شده‏اند.

    *امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى‏پوشيد و مى‏فرمود: «ان الله جميل، يحب الجمال، فاتجمل لربى»؛ خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى‏پوشم، و آن گاه اين آيه را تلاوت مى‏فرمودند.

    *خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‏فرمود: «خُذُوا زِينَتَكُمْ» ، همچنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى‏برد.

    *با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب‏
    ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران به آمدن در آنجاست‏.

    *مسجد كه پايگاه مسلمين است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد: «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»

    *بهترين و زيباترين لباس، براى بهترين مكان است: «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»

    *اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد: «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» (مؤمنون/2)، و هم به ظاهر آن توجه دارد: «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» ؛ آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است.

    *زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه‏اى دارد. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ». (1)


    ----------------------------------
    1- تفسير نور، ج‏4، ص: 52 تا 54.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۴:۵۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تربيت ديني در برابر چالش قرن بيست و يكم
    توسط همدم در انجمن اخلاق
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۴, ۱۸:۰۵
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۶, ۱۴:۲۳
  3. * î•^❀^•î اعتكاف ؛ يكى از رويش‌هاى انقلابى î•^❀^•î
    توسط كبوتر دل در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۳, ۰۲:۲۲
  4. آمار زنان نيكوكار كمتر از مردان نيكوكار در قرآن ؟!!
    توسط جوشش در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۳, ۱۵:۲۹
  5. اعجاز علمی قران در مورد تاريكى دريا
    توسط اخلاقي در انجمن اعجاز
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۱۴:۱۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود