جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل آفرینش انسان از نظر قرآن چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    دلیل آفرینش انسان از نظر قرآن چیست؟




    دلیل آفرینش انسان از نظر قرآن چیست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۹:۰۵

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخی آیات مرتبط:


    «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»
    من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)! (1)

    «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً»
    ما آسمان و زمين و آن چه را ميان آنهاست بيهوده نيافريديم.‏ (2)

    «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ»
    ما آسمان ها و زمين و آن چه را كه در ميان اين دو است به بازى (و بى‏هدف) نيافريديم! (3)

    «ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى»
    ما آسمان ها و زمين و آن چه را در ميان اين دو است جز بحق و براى سرآمد معيّنى نيافريديم. (4)

    «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ»
    آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريده‏ايم، و بسوى ما باز نمى‏گرديد؟ (5)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۵۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هدف خلقت انسان از ديدگاه قرآن‏




    در این زمینه چند مطلب بیان می شود:


    1. بدون شك هر فرد عاقل و حكيمى كه كارى انجام مى‏دهد هدفى براى آن در نظر دارد، و از آن جا كه خداوند از همه عالم تر و حكيم تر است ـ بلكه با هيچ كس قابل مقايسه نيست ـ برای خلقت انسان غرض و هدفی داشته است.

    «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً»؛ ما آسمان و زمين و آن چه را ميان آنهاست بيهوده نيافريديم.‏ (6)

    «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ»؛ ما آسمان ها و زمين و آن چه را كه در ميان اين دو است به بازى (و بى‏هدف) نيافريديم! (7)

    «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ»؛ آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريده‏ايم، و بسوى ما باز نمى‏گرديد؟ (8)


    2. از طرفی مى‏دانيم خداوند از هر جهت كامل و بى نهايت، و غنى بالذات است. پس نیازی نداشته تا بگوییم به خاطر رفع آن نیاز، انسان را آفریده است. لذا هدف او از آفرينش انسان، چيزى نيست كه بازگشت به ذات پاكش كند.

    «لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ»؛ آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست، چرا كه خداوند بى‏نياز و شايسته ستايش است! (9)

    «اللَّهُ الصَّمَدُ»؛ خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند. (10)


    3. مساله عبوديت و بندگى، به عنوان هدف نهايى آفرينش جن و انسان معرفى شده است.

    «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»؛ من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)! (11)

    بعضى «ليعبدون» را تفسير «ليعرفون» نموده‏اند، يعنى خلق نكردم جن و انس را مگر براى معرفت و شناسائى خود، و اين مطلب مسلم است كه معرفت بايد غايتى داشته باشد و غايت آن پرستش و ستايش است، پس معرفت مقدمه پرستش و چون ذات احديت غنى بالذات و مستغنى از عبادت بندگان است، بنابراين نتيجه پرستش و ستايش حق راجع به خلق خواهد بود نه خالق، پس غرض سبحانى از امر به عبادت مجرد ايصال نفع است نه جر نفع از ايشان. (12)


    "في كتاب علل الشرائع باسناده الى أبى عبد الله عليه السلام قال: خرج الحسين بن على على أصحابه فقال: أيها الناس ان الله عز و جل ذكرهما خلق العباد الا ليعرفوه، فاذا عرفوه عبدوه، فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه".

    در کتاب علل الشرایع، از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه حضرت سيد الشهداء باصحابش فرمود همانا خدا خلق نفرمود بندگان را، مگر براى آن كه بشناسند او را، و چون شناختند او را بى‏نياز شوند بعبادت او از عبادت غير او. (13)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۵۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هدف، عبودیت انسان است




    نکته1:


    «ليعبدون» نشان مى‏دهد كه غرض از خلقت بشر، عبادت كردن بشر است نه معبود شدن خدا، و گرنه مى‏فرمود: «الا لاعبد» يا «لاكون لهم معبودا» و آن نقص خدا را مى‏رسانيد زيرا تا معبود نشده فاقد آن كمال خواهد بود، اما «ليعبدون» راجع به عبادت كردن بشر و رسيدن بشر به كمال مطلوب است.

    منظور از عبادت در «ليعبدون» مطلق اطاعت و فرمانبرى است، خواه در كارهاى عبادى باشد يا غير عبادى.

    به عبارت ديگر، عبادت حقيقى آن است كه انسان تمام كارهاى زندگى خويش را با فرمان هاى خدا تطبيق كند. زيرا خدا براى همه كارهاى زندگى فرمان و دستورى دارد. (14)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۵۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منافات نداشتن نافرمانی گنهکاران با هدف آفرینش




    نکته2:


    خداوند هدفش از آفرينش جن و انس، عبادت است.

    بنا بر اين اگر گروهى او را عبادت نكردند غرض و هدف آفرينش باطل نخواهد شد، و مانند كسى مى‏ماند كه غذايى را براى مردمى فراهم آورده و آنان را دعوت كرده است كه آن غذا را بخورند، و آن مردم حاضر شده‏اند، ولى بعضى از آنان از آن غذا نخورده است، در اين صورت آن شخص دعوت كننده به سفاهت موصوف نخواهد شد، و هدفش درست بوده است، زيرا خوردن غذا موقوف است به اختيار و انتخاب ديگرى.

    هم چنين هنگامى كه خداوند با دادن قدرت و وسيله و لطف هايى كه فرموده است مانع را از سر راه مكلّفين برداشته است و به آنان دستور داده است كه او را پرستش كنند؛ هر كس با فرمان او مخالفت كند، اين نافرمانى از جانب آن شخص و به انتخاب او بوده است و ربطى به خداوند ندارد. (15)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۵۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    به کمال رساندن و دادن پاداش




    نکته3:


    خداوند هدفش از آفرينش جن و انس، عبادت است و نتیجه این هدف به خود مخلوقات باز مى‏گردد، و مايه كمال خود آن ها است.

    خداى سبحان در كارهايى كه مى‏كند غرضى دارد، اما غرضش ذات خودش است، نه چيزى كه خارج از ذاتش باشد، و كارى كه مى‏كند از آن كار سود و غرضى در نظر دارد، ولى نه سودى كه عايد خودش گردد، بلكه سودى كه عايد فعلش شود.

    اين جا است كه مى‏گوييم خداى تعالى انسان را آفريد تا پاداش دهد، و معلوم است كه ثواب و پاداش عايد انسان مى‏شود، و اين انسان است كه از آن پاداش منتفع و بهره‏مند مى‏گردد، نه خود خدا، زيرا خداى عز و جل بى نياز از آن است.

    و اما غرضش از ثواب دادن خود ذات متعاليش مى‏باشد، انسان را بدين جهت خلق كرد تا پاداش دهد، و بدين جهت پاداش دهد كه اللَّه است.

    پس پاداش، كمالى است براى فعل خدا، نه براى فاعل فعل كه خود خدا است، پس عبادت غرض از خلقت انسان است، و كمالى است كه عايد انسان مى‏شود، هم عبادت غرض است و هم توابع آن، كه رحمت و مغفرت و غيره باشد.

    و اگر براى عبادت غرضى از قبيل معرفت در كار باشد، معرفتى كه از راه عبادت و خلوص در آن حاصل مى‏شود در حقيقت غرض أقصى و بالاتر است، و عبادت غرض متوسط است. (16)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فراهم نمودن زمینه هدایت




    نکته4:


    در حديثى از امام موسى بن جعفر علیه السلام آمده كه از حضرتش سؤال كردند معنى اين سخن پيامبر چيست كه فرموده "اعملوا فكل ميسر لما خلق له"؛ تا مى‏توانيد عمل كنيد كه همه انسانها براى هدفى كه آفريده شده‏اند آمادگى دارند؟

    امام فرمود: "ان اللَّه عز و جل خلق الجن و الانس ليعبدوه، و لم يخلقهم ليعصوه و ذلك قوله عز و جل «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» فيسر كلا لما خلق له، فويل لمن استحب العمى على الهدى"

    خداوند بزرگ جن و انس را براى اين آفريده كه او را عبادت و اطاعت كنند، براى اين نيافريده است كه نافرمانيش نمايند، و اين همان است كه مى‏فرمايد «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»، و چون آن ها را براى اطاعت آفريده راه را براى رسيدن به اين هدف براى آنان آسان و هموار ساخته، پس واى به حال كسانى كه چشم بر هم گذارند و نابينايى را بر هدايت ترجيح دهند. (17)

    اين حديث اشاره پر معنايى است به اين حقيقت كه چون خداوند انسان ها را براى هدف تكاملى آفريده، وسائل آن را از نظر تكوين و تشريع فراهم ساخته و در اختيار او گذارده است. (18)


    ___________


    1. ذاریات، 56.
    2. ص، 27.
    3. دخان، 38.
    4. احقاف، 3.
    5. مؤمنون، 115.
    6. ص، 27.
    7. دخان، 38.
    8. مؤمنون، 115.
    9. لقمان، 26.
    10. اخلاص، 2.
    11. ذاریات، 56.
    12. تفسير اثنا عشري، ج‏12، ص 285.
    13. علل الشرایع، صدوق، ج 1، ص 9.
    14. تفسير أحسن الحديث، ج‏10، ص 358.
    15. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص 243.
    16. ترجمه الميزان، ج‏18، ص 580.
    17. توحيد، صدوق، ص 357.
    18. تفسير نمونه، ج‏22، ص 396.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۵۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود