صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در قران غلط های املایی و انشایی وجود دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا در قران غلط های املایی و انشایی وجود دارد ؟




    غلط های املایی و انشایی در قرآن
    با آن که گروهی از متفکران و مفسران قرآن در جامعه عرب، از جمله «ابراهیم نظام» صریحا و بدون پرده پوشی، اذعان می کنند، که لفظ، گویش، و جمله بندی قرآن دارای بیش از یکسد غلط دستوری و املایی است، از اینرو، نمی توان آنرا یک معجزه شمرد، اما، بسیاری از کسان، هنوز با تعصب و خشک اندیشی، حاضر به پذیرش این که قرآن، ساخته و پرورده ذهن محمد بن عبدالله، پیامبر اعراب است، نیستند.

    ابراهیم نظام می نویسد که قرآن نه تنها معجزه و کاملترین کتاب در فرهنگ و زبان عرب نیست، بلکه وی با صراحت هشدار می دهد که می توان نمونه های بهتر، کاملتر، و بدون عیب و نقص تری از آنچه در قرآن آمده نیز، نوشت و ارائه نمود. تمام دلیل و برهان غیر منطقی مخالفان «ابراهیم نظام» از جمله افرادی چون «عبدالقادر بغدادی» این است که ما کاری به غلطهای انشایی و املایی قرآن نداریم، همین که در خود قرآن آمده که : «اگر انس و جن جمع بشوند و بخواهند کتابی مانند قرآن بیاورند، قادر نخواهند بود»، دهان همه را می خواهند ببندند

    ترکیب های نامأنوس، و نارسا، و غیر زیادی، بهمراه کلمه های و جمله های ناقص و گاه ناقض و نیازمند تفسیر، واژه های بیگانه با فرهنگ عرب، و یا بکارگیری نادرست واژه های مؤنث و مذکر در قرآن، و همچنین ارجاع ضمایر نادرست به گوینده (الله)، گاه باعث دور افتادن معانی و بیربط بودن آنها، حکایت دارد. برای نمونه؛ در زبان عربی، واژه «یا ایهاالمدثر» نادرست است، و بایست «یا ایهاالمتدثر» باشد،و آشکار نیست که این اشتباه و غلط املایی و انشانی، از کجا ناشی شده است؟

    و یا در سوره دیگری واژه «ایهالمنزل» به صورت «ایهالمزمل» چاپ و نوشته شده است که دارای معنی بکلی جدا و بیربطی با جمله است

    در سوره «نساء» (زن) آیه 16 چنین آمده است:

    لکن راسخون فی العالم و المؤمنون.. والمقیمین الصلاة و المؤتون الزکاة... که عبارت «مقیمین الصلاة» بایستی همانند راسخون و والمؤمنون و المؤتون جمع بسته می شد، (ضمیر سوم شخص جمع و مذکر) اما بصورت جمع بسته مؤنث آورده شده است.

    در سوره «حجرات» (قلوه سنگ ها) آیه 9 آمده است:

    و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا..... و در این عبارت، چون فاعل جمله کلمه «طائفتان» است بر حسب دستور در زبان عربی فعل بایستی «اقتتلتتا» باشد تا با فاعل مطابقت بکند، اما می بینیم که فاعل، ضمیر سوم شخص جمع است اما فعل، سوم شخص مفرد...

    آیه 177 سوره «بقرة» (گوساله) آمده است:

    لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من آمن بالله و الیوم الآخر... یعنی خوبی و نیکی در این نیست که روزی به مشرق آورند یا مغرب، خوبی «کسی» است که ایمان بخدا و روز بازپسین آورد... همانگونه که می بینیم این جمله نیز ناقص است... درواقع الله باید اینگونه می گفت:.... خوبی روی آوردن به مشرق یا مغرب نیست، بلکه خوبی آنست که شخص به خدا و روز بازپسین ایمان بیاورد...

    در آیه 63 سوره «طة» آمده است

    ان هذان لساحران... در صورتی که اسم بعد از کلمه «آن» باید بصورت نصب باشد و «هذین» نوشته و خوانده شود نه «هذان»... تاریخ نویسان نوشته اند که «عثمان» و «عایشه» آنرا با «هذین» می خواندند ....

    در سوره «نور» آمده است:... لاتکرهو افتیاکم علی الغاء ان اردن تحصناً لتبتغوا عرض الحیات الدنیا و من یکزههن فان الله من بعد اکراههن غفور رحیم... یعنی دختران خود را برای تحصیل مال و دارایی به زنا مجبور نکنید. کسی که آنها را مجبور کند پش از مجبور کردن آنها خداوند آمرزنده و بخشنده است...

    همان گونه که دیده می شود در اینجا یک غلط انشایی بزرگی بچشم می خورد: آیا خداوند به بزهکاران و آنهایی که دخترانشان را به زنا می فروشند، بخشنده و مهربان است و یا به دخترانی که به زنا فروخته شدند!؟ پر واضح است که منظور محمد، نهی یک کار زشت بوده است اما، چرا اگر قرآن کلام «خدا»ست و باید بی عیب و نقص باشد، چنین نادرستی فاحشی در آن دیده می شود؟

    همانطور که نوشتم، بیش از یکسد مورد نادرستی انشایی و املایی در قرآن دیده می شود و باید یادآوری کنم که نویسنده روشنفکر و متفکر بزرگ عرب «ابوالعلاء معری» با شهامت اعلام کرده بود که نوشته های او بمراتب زیباتر، روانتر، بی نقص تر و کاملتر از قرآن است....

    سوال 2:ابراهیم نظام می نویسد که قرآن نه تنها معجزه و کاملترین کتاب در فرهنگ و زبان عرب نیست، بلکه وی با صراحت هشدار می دهد که می توان نمونه های بهتر، کاملتر، و بدون عیب و نقص تری از آنچه در قرآن آمده نیز، نوشت و ارائه نمود. تمام دلیل و برهان غیر منطقی مخالفان «ابراهیم نظام» از جمله افرادی چون «عبدالقادر بغدادی» این است که ما کاری به غلطهای انشایی و املایی قرآن نداریم، همین که در خود قرآن آمده که : «اگر انس و جن جمع بشوند و بخواهند کتابی مانند قرآن بیاورند، قادر نخواهند بود»، دهان همه را می خواهند ببندند
    آیا اعتقاد ما نسبت به معجزه بودن قرآن باید این باشد که چون در قرآن آمده که قرآن معجزست ما هم باید آن را قبول کنیم که قرآن معجزه است؟
    سوال 3:آیا تمام دلیل معجزه بودن قرآن و تمام دلایل کسانی که می گویند قرآن معجزه است این است که در قرآن آمده:اگر انس و جن جمع بشوند و بخواهند کتابی مانند قرآن بیاورند، قادر نخواهند بود
    سوال4:آیا در کل قرآن حتی یک مورد غلط املایی و انشایی دیده نمی شود؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۷:۰۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    قبل از پاسخ به سوالات مطروحه لازم مي دانم نكاتي در مورد كتاب بيست و سه سال دشتي عرض كنم و آن اينكه از خواننده منصف اين كتاب و چنين كتبي ، انتظار مي رود كه اگر حق جو و حق طلب است به مطالعه نقد هايي كه در خصوص اين كتاب نيز نگاشته شده است ، بپردازد و صرفا با مطالعه شبهات ، خود را از راه يابي به حق و حقيقت محروم ننمايد .
    از جمله كتبي كه در نقد اين كتاب به رشته تحرير در آمده است ، نقدی است كه توسط آیت الله جعفر سبحانی در کتابی با نام «راز رسالت بزرگ»قبل از انقلاب نگاشته شده که در سال های اخیر توسط انتشارات امام صادق (ع) تجدید چاپ شده است.
    نقد دیگری هم توسط آقای حسینی طباطبایی به نام «خیانت در گزارش تاریخ ، نقد کتاب 23 سال أقای علی دشتی» نوشته شده که می توانید تهیه کنید.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. تشکرها 4


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    با آن که گروهی از متفکران و مفسران قرآن در جامعه عرب، از جمله «ابراهیم نظام» صریحا و بدون پرده پوشی، اذعان می کنند، که لفظ، گویش، و جمله بندی قرآن دارای بیش از یکسد غلط دستوری و املایی است، از اینرو، نمی توان آنرا یک معجزه شمرد، اما، بسیاری از کسان، هنوز با تعصب و خشک اندیشی، حاضر به پذیرش این که قرآن، ساخته و پرورده ذهن محمد بن عبدالله، پیامبر اعراب است، نیستند.
    بنظر مي رسد يكي از بهترين راه هاي قضاوت در خصوص ادعاي هاي آقاي نظام اين است كه اغلاطي كه در لفظ ، گويش و جمله بندي هاي قرآن كريم وجود دارد را ليست نموده و به اديبان و زبانشناسان ارائه دهند و بر کم ارزشی یا بی ارزش بودن قرآن تایید بگیرند و منتشر کنند تا خیل روآوران به قرآن را منصرف سازند. با وجود اديبان غير مسلمان عرب ، كه بار ها و بارها ادبيات ، فصاحت ، بلاغت و تركيب زيبا و بي مانند معاني بلند وحي با فصاحت و بلاغت بي نظير قرآن را مورد تمجيد قرار داده و اظهار عجز در مقابل آن نموده اند ، علت عدم عرضه ي اشكالات ادعايي بر انان ، روشن باشد .
    اگر ايشان تصور مي كنند كه تعصب مسلمانان مانع پذيرش اين اغلاط است بايد پاسخ دهند كه چرا غير مسلمانان عرب از اديب و غير اديب ، تا كنون متعرض چنين خطاها و اغلاطي در قرآن نشده اند ؟ آيا دليلش اين نيست كه اين موارد غلط و خطا نيست بلكه جزيي از ادبيات و دستور زبان عرب است كه آقاي نظام يا آشنايي با آن ندارند و يا صرف ارائه يك نقد - هر چند سخيف و بي اساس - دست به اشكال تراشي هاي بي مورد زده اند ؟

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۰:۰۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    ابراهیم نظام می نویسد که قرآن نه تنها معجزه و کاملترین کتاب در فرهنگ و زبان عرب نیست، بلکه وی با صراحت هشدار می دهد که می توان نمونه های بهتر، کاملتر، و بدون عیب و نقص تری از آنچه در قرآن آمده نیز، نوشت و ارائه نمود.
    مي توان .... ارائه نمود يعني تا كنون ارائه نشده و ايشان صرفا ادعا مي كنند ؟ يا نوشته شده و ايشان ادعا نموده اند كه وجود دارد و مي توان به عنوان شاهد مدعا عرضه كرد ؟ خب اگر اينطور است چرا آقاي نظام صرفا ادعا كردند ؟ آنرا معرفي كنند تا در معرض نقد عمومي و بررسي اديبان و زبانشناس منصف قرار گيرد و اگر بهتر از قرآن بود با سرمايه بشر دوستان (!)در چاپ هاي بي شمار در اختيار بشريت قرار دهند و از موج روزافزون اسلام خواهي ، جلوگيري كنند . عدم ارائه ي چنين كتبي كه ادعا مي شود از قرآن بهتر است ، عدم حمايت مالي مخالفان قرآن و اسلام است ؟يا عدم وجود چنين كتب ادعايي ؟ ! بنظر مي رسد با وجود عزم جزم و حمايت همه جانبه مخالفان اسلام و قرآن عزيز ، و تلاش وسيعي كه در خصوص متوقف ساختن موج اسلامگرايي وجود دارد ، اگر چنين كتبي وجود داشت يقينا مورد حمايت مالي سريع مخالفان اسلام جهت تكثير و توزيع ، قرار مي گرفت و اين سخن نظام ، صرفا يك ادعاي واهي است .
    با ادعا نه حقي باطل مي شود و نه باطلي حق خواهد شد .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۰:۱۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    تمام دلیل و برهان غیر منطقی مخالفان «ابراهیم نظام» از جمله افرادی چون «عبدالقادر بغدادی» این است که ما کاری به غلطهای انشایی و املایی قرآن نداریم، همین که در خود قرآن آمده که : «اگر انس و جن جمع بشوند و بخواهند کتابی مانند قرآن بیاورند، قادر نخواهند بود»، دهان همه را می خواهند ببندند
    وقتی کسی مدعی می شود پیامبر است و برای نشان دادن ارتباط خود با عالم غیب و خدا، آیت ارائه می دهد، با این آیت می خواهد بگوید من چون مرتبط با قادر مطلق هستم به قدرت، خواست، اذن و اراده او کاری انجام می دهم که هیچ جن و بشری به تنهایی یا با کمک گرفتن از دیگران نمی تواند مانند آن را انجام دهد و اگر ارتباط من با غیب و پیامبری ام را قبول ندارید و آیتی که ارائه کرده ام را کاری بشری می دانید، مانند آن را بیاورید و ارائه دهید. که اگر منصف های جامعه، مانندی آن را پذیرفتند، به طور طبیعی ادعای من بخواهم یا نخواهم باطل می شود و تاثیر گذاری خود را از دست می دهد.
    در همين راستا ، پیامبر اسلام کتابی به عنوان آیت ارائه می دهد ؛ کتابی که مالامال از معارف است و ادبیاتش ، رسایی و گیرایی اش ، اخبار غیبی و علمي اش و ... همه نشانه خدایی و غیر بشری بودنش است و اعلام می کند این آیت خدایی است و اگر آن را بشری می دانید ، مانند آن (و نه الزاما بهتر ) را بیاورید.
    اين يك استدلال منطقي و هماورد طلبي عام تا پايان دنياست . مخاطب قرآن فقط مسلمانان نيستند و يا فقط مخالفان نيستند ، هر كس قرآن را غير الهي مي داند و مي تواند - از زمان نزول قرآن عزيز تا آخرين روز دنيا - تنها يك سوره - نه يك كتاب - مانند قرآن بياورد اين سخن ،غير منطقي نيست و عدم ارائه آن به منزله الهي بودن قرآن كريم است .
    مخالفان قرآن هم اگر مي توانستند اين كار را انجام دهند ، بجاي متوسل شدن به قول اين و آن و زير سوال بردن سخن فلان و بهمان ، حتما تا كنون يك سوره مانند قرآن عرضه كرده بودند و قائله را ختم نموده بودند ، اين دست و پا زدنها و نقل سخن فلان مفسر و فلان دانشمند مسلمان چيزي را جز عجز از پاسخ به تحدي قرآن عزيز نمي رساند .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    ترکیب های نامأنوس، و نارسا، و غیر زیادی، بهمراه کلمه های و جمله های ناقص و گاه ناقض و نیازمند تفسیر، واژه های بیگانه با فرهنگ عرب، و یا بکارگیری نادرست واژه های مؤنث و مذکر در قرآن، و همچنین ارجاع ضمایر نادرست به گوینده (الله)، گاه باعث دور افتادن معانی و بیربط بودن آنها، حکایت دارد. برای نمونه؛ در زبان عربی، واژه «یا ایهاالمدثر» نادرست است، و بایست «یا ایهاالمتدثر» باشد،و آشکار نیست که این اشتباه و غلط املایی و انشانی، از کجا ناشی شده است؟
    و یا در سوره دیگری واژه «ایهالمنزل» به صورت «ایهالمزمل» چاپ و نوشته شده است که دارای معنی بکلی جدا و بیربطی با جمله است
    خوب است ناقد در زمينه اي كه به نقد مي پردازد حداقل الفباي آن علم را بداند والا موجبات طعن ديگران و استخفاف خويش را فراهم خواهد نمود .
    يكي از قواعد زبان عربي اين است كه اگر دو حرف هم مخرج در يك كلمه بلافاصله در كنار يكديگر قرار بگيرند ، حرف اول در حرف دوم ادغام مي شود .
    حال در دو كلمه " المتدثر " و المتزمل " حروف " ت و د " و همچنين " ت و ز" كه هم مخرج هستند در يكديگر ادغام شده اند و همانگونه كه عرض شد اين مساله يكي از قواعد معمولي ادبيات عرب است كه در دوران دبيرستان تدريس مي شود .
    همچنين ناقد مطلب - دشتي يا نظام - بايد بگويند بر چه اساسي مدعي شده اند كه " المزمل " " المنزل " بوده ؟! آنهم در آياتي كه سخني از وحي نيست بلكه امر به اقامه نماز و تلاوت قرآن در ميان است ؟
    " كسي كه جامه يا چيزي به خود مي‏پيچد تا بخوابد يا مثلا سرما را دفع كند ، آن را مزمل مي‏گويند ، و از ظاهر اين جمله بر مي‏آيد در آن ساعتي كه اين سوره نازل مي‏شده آن جناب جامه‏اي را به خود پيچيده بوده ، از اين جهت به مزمل مورد خطاب قرار گرفته .گويا آن جناب در مقابل دعوتش مورد استهزا و اذيت قرار گرفته ، وبراي خاطر خدا اندوهناك شده ، و براي دفع غم و اندوه خود جامه‏اي به خود پيچيده تا لحظه‏اي استراحت كند ، در اين هنگام خطاب شده كه اي جامه به خود پيچيده بر خيز ، نماز شب بخوان و در برابر آنچه به تو مي‏گويند صبر كن ، همانطور كه به عموم مسلمانان سفارش كرده براي مقاوم شدن در برابر ناملايمات از صبر و نماز كمك بخواهند ، استعينوا بالصبر و الصلوة با اين دستور به آن جناب فهمانده كه بايد خود را در مقابل اندوه‏هاي بزرگتر و مصائب تلخ به وسيله نماز و صبر مقاوم سازد ، نه به وسيله پيچيدن جامه و خوابيدن ."(1)
    و اين معنا كاملا با سياق آيات و اتخاذ واژه " مزمل " و شان نزول هاي آيات ابتدايي سوره مزمل ، سازگار است .

    (1)- ر.ك: الميزان ، ج 20، ص 94

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکرها 3


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    در سوره «نساء» (زن) آیه 16 چنین آمده است:
    لکن راسخون فی العالم و المؤمنون.. والمقیمین الصلاة و المؤتون الزکاة... که عبارت «مقیمین الصلاة» بایستی همانند راسخون و والمؤمنون و المؤتون جمع بسته می شد، (ضمیر سوم شخص جمع و مذکر) اما بصورت جمع بسته مؤنث آورده شده است.
    اولا "المقیمین" جمع مذکر است مانند ساير موارد مذكور در آيه ، جز این که آنها از لحاظ ادبیات عرب حالت رفعی و فاعلی دارند و این حالت نصبی و مفعولی و به نظر ناقد این هم باید مانند آنها حالت رفعی داشته باشد. یعنی "المقیمون الصلاه" باشد.
    اما بايد عرض كنيم كه اين اشكال و ايراد و غلط املايي و نگارشي و ... نيست بلكه از باب مدح و اختصاص است كه منصوب شده است . از این تفنن های عبارتی و تغییر سیاق ها در قرآن فراوان است که افرادی که وجه این تغییر سیاقها را نمی دانند، آنها را غلط املایی گمان می کنند.
    در مورد این جمله گفته شده:
    خداوند می خواهد بفرماید که راسخان در علم به وحی نازل بر تو و وحی نازل بر انبیای قبل از تو ایمان دارند بعد در صدد معرفی انبیاء یا راسخان در علم بر می آید به وصفی که مهمترین وصف آنان است. یعنی "اقامه نماز" و در اینجا یک فعل "اخص" یا "اعنی " در تقدیر است و "المقیمین الصلاه" مفعول آن فعل مقدر است و خدا با این ذکر خاص نماز ، به اهمیت آن اشاره کرده و خود این اختصاص به ذکر ، فلسفه این تغییر سیاق است. (1)

    (1)- ر. ك : شیخ طوسی، تبیان، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج3، ص 375

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    در سوره «حجرات» (قلوه سنگ ها) آیه 9 آمده است:
    و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا..... و در این عبارت، چون فاعل جمله کلمه «طائفتان» است بر حسب دستور در زبان عربی فعل بایستی «اقتتلتتا» باشد تا با فاعل مطابقت بکند، اما می بینیم که فاعل، ضمیر سوم شخص جمع است اما فعل، سوم شخص مفرد...
    انسان متاسف مي شود وقتي مي بيند كتابي چنين عالي و وزين توسط شخصي به نقد كشيده مي شود كه حتي نمي داند " حجرات " جمع " حجره " است نه جمع " حجر " و به معناي حجره ها (حجره های منزل پیامبر) است نه قلوه سنگ ها !!!
    و اما پاسخ ايرادي كه مطرح شده :
    وان طايفتان من المومنين اقتتلوا فاصلحوا بينهما فان بغت احداهما علي الاخري فقاتلوا التي تبغي حتي تفيء الي امر الله فان فاءت فاصلحوا بينهما بالعدل واقسطوا ان الله يحب المقسطين

    در اين مورد هم گويا ناقد - نظام يا دشتي - هيچگونه اطلاعي از نوع ضماير و صرف افعال در زبان عربي ندارد و ظاهرا سوالي در اين زمينه صرفا شنيده اما نتوانسته بصورت علمي و صحيح بيان نمايد .

    آنچه در اين آيه وجود دارد ، بكاربردن فعل جمع براي فاعل مثني است يعني بايد بجاي " اقتتلوا " فعل " اقتتلا " مي آمد نه طبق ادعاي ناقد فعل " اقتتلتتا" و همچنين در ادامه آيه مجددا براي همان فاعل مثني ، ضميرمثني آورده است ( ضمير مثني هما)
    برگردانيدن ضمير جمع به دو طائفه ، به اعتبار معنا است ( چون هر چند دو طائفه بودند ، و مي‏بايد ضمير تثنيه به آن دو برگردد ، ولي چون دو طائفه چندين نفر هستند ، پس از حيث نفر جمعند ) همچنان كه در عبارت" فاصلحوا بينهما "كه ضمير تثنيه به آن بر مي‏گردد ، به اعتبار لفظ طائفتان مي‏باشد . (1)
    اين اصل اشكال و پاسخ آن است اما اينكه منظور ناقد از :
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    اما می بینیم که فاعل، ضمیر سوم شخص جمع است اما فعل، سوم شخص مفرد...
    چيست ؟مشخص نيست زيرا فاعل كه همان " طائفتان " باشد اولا ضمير نيست و اسم ظاهر است و ثانيا به جهت لفظ ،مثني است و به جهت معنا ، جمع است و فعلش هم سوم شخص مفرد نيست فعل " اقتتلوا " جمع است نه مفرد .

    (1)- الميزان ، ج 18 ، ص 469

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۱۷ در ساعت ۰۹:۲۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    آیه 177 سوره «بقرة» (گوساله) آمده است:
    لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من آمن بالله و الیوم الآخر... یعنی خوبی و نیکی در این نیست که روزی به مشرق آورند یا مغرب، خوبی «کسی» است که ایمان بخدا و روز بازپسین آورد... همانگونه که می بینیم این جمله نیز ناقص است... درواقع الله باید اینگونه می گفت:.... خوبی روی آوردن به مشرق یا مغرب نیست، بلکه خوبی آنست که شخص به خدا و روز بازپسین ایمان بیاورد...
    مرحوم علامه طباطبايي ذيا اين آيه شريفه و در توضيح اين مطلب مي فرمايند :

    " (و لكن البر من آمن بالله ) الخ ، در اين جمله بجاي اينكه كلمه ( بر ) به كسره را تعريف كند ، كلمه ( بر ) به فتحه را تعريف كرد ، تا هم بيان و تعريف مردان نيكوكار را كرده باشد و در ضمن اوصافشان را هم شرح داده باشد ، و هم اشاره كرده باشد باينكه مفهوم خالي از مصداق و حقيقت ، هيچ اثري و فضيلتي ندارد .
    و اين خود دأب قرآن در تمامي بياناتش است كه وقتي ميخواهد مقامات معنوي را بيان كند ، با شرح احوال و تعريف رجال دارنده آن مقام ، بيان ميكند و به بيان مفهوم تنها قناعت نميكند .
    و سخن كوتاه آنكه جمله : ( و لكن البر من آمن بالله و اليوم الاخر ) تعريف ابرار و بيان حقيقت حال ايشان است كه هم در مرتبه اعتقاد تعريفشان مي‏كند و هم در مرتبه اعمال و هم اخلاق ، در باره اعتقادشان ميفرمايد : ( من آمن بالله ) و در باره اعمالشان ميفرمايد : ( اولئك الذين صدقوا ) ، و در باره اخلاقشان ميفرمايد . (و اولئك هم المتقون) "(1)

    (1)- الميزان ، ج 1 ، ص 649

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکرها 2


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    در آیه 63 سوره «طة» آمده است
    ان هذان لساحران... در صورتی که اسم بعد از کلمه «آن» باید بصورت نصب باشد و «هذین» نوشته و خوانده شود نه «هذان»... تاریخ نویسان نوشته اند که «عثمان» و «عایشه» آنرا با «هذین» می خواندند ....
    باز هم ناقد به دليل بي اطلاعي از قواعد عربي ، يكي از قواعد معمول و متداول در زبان عربي را بعنوان اشكال و غلط در قرآن عزيز مطرح نموده است .
    در حالي كه حرف " ان" مشدد نيست و به كسر الف و سكون نون است و لذا مخفف و از عمل ملغي مي شود .
    جمله ان هذان لساحران در قرائت معروف ، به كسر همزه و سكون نون مخفف از ان مشبهه به الفعل ، قرائت شده و كلمه مذكور به خاطر همين كه مخفف شده از عمل ملغي گشته و نصب به اسم و رفع به خبر نداده است .( 1)

    (1)- الميزان ، ج 14، ص 245

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  17. تشکرها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود