جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تضاد در آیه 49 سوره ذاریات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    تضاد در آیه 49 سوره ذاریات





    با توجه به آیه 49 سوره ذاریات ( و از هر چیز یک جفت « نر و ماده» آفریدیم ) آیا با وحدت صنع در غاطر در تضاد نمی باشد؟ با تشکر




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۷:۱۰

  2. تشکرها 2




  3. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ مِن كُلّ‏ شىءٍ خَلَقْنَا زَوْجَين لَعَلَّكم تَذَكَّرُونَ»؛ و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد! (1)


    بسيارى از مفسران، "زوج" را در اين جا به معنى "اصناف مختلف" دانسته، و آيه فوق را اشاره به اصناف مختلف موجودات اين جهان مى‏دانند كه به صورت "زوج" "زوج" درآمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و غير اينها.

    ولى "زوجيت" در اين گونه آيات مى‏تواند اشاره به معنى دقيقترى باشد، زيرا واژه "زوج" را معمولا به دو جنس "نر" و "ماده" مى‏گويند، خواه در عالم حيوانات باشد يا گياهان.

    و هر گاه آن را كمى توسعه دهيم، تمام نيروهاى "مثبت" و "منفى" را شامل مى‏شود، و با توجه به اين كه قرآن در آيه فوق مى‏گويد: "مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" (از همه موجودات) نه فقط موجودات زنده، مى‏تواند اشاره به اين حقيقت باشد كه تمام اشياء جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروز از نظر علمى مسلم است كه "اتمها" از اجزاء مختلفى تشكيل يافته‏اند، از جمله اجزايى كه داراى بار الكتريسته منفى هستند، و "الكترون" ناميده مى‏شوند، و اجزايى كه داراى بار الكتريسته "مثبت" هستند و پروتون نام دارند.

    بنا بر اين الزامى نيست كه "شى‏ء" را حتما به معنى حيوان يا گياه تفسير كنيم، و يا زوج را به معنى "صنف" بدانيم. البته در عين حال هر دو تفسير قابل جمع است. (2)


    نکته:

    زوجيت و تعدد و دوگانگى در تمام اشياء جهان، انسان را متذكر اين معنى مى‏كند كه خالق جهان، واحد و يگانه است، زيرا دوگانگى از ويژگي هاى مخلوقات است.

    در حديثى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام نيز به اين معنى اشاره شده، آن جا كه مى‏فرمايند:
    "بمضادته بين الاشياء عرف ان لا ضد له، بمقارنته بين الاشياء عرف ان لا قرين له، ضاد النور بالظلمة، و اليبس بالبلل، و الخشن باللين، و الصرد بالحرور، مؤلفا بين متعادياتها، مفرقا بين متدانياتها، دالة بتغريقها على مفرقها، و بتاليفها على مؤلفها، و ذلك قوله" وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ"

    اشياء جهان را متضاد آفريده، تا روشن شود براى او ضدى نيست، و آن ها را با هم قرين ساخته، تا معلوم شود قرينى براى او نيست، نور را ضد ظلمت، و خشكى را ضد ترى، و خشونت را ضد نرمش، و سرما را ضد گرما قرار داده، در عين حال اشياء متضاد را جمع كرده و موجودات نزديك بهم را از هم جدا نموده تا اين جدايى دليل بر جدا كننده، و آن پيوستگى دليل بر پيوند دهنده باشد، و اين است معنى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»" . (3)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۹:۱۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلبی دیگر:


    قاطر، اگر چه از ترکیب و آمیزش دو حیوان دیگر (الاغ و اسب) متولد می شود ولی اولا بالاخره از یک جنس نر و ماده آفریده شده، و در ثانی این گونه نیست که نر و ماده بودن آن مشخص نباشد، بلکه جنسیت آن مشخص است. و این که می گویند با آمیزش با نوع خودش، تکثیر نسل ندارد منافاتی با قانون زوجیت ندارد زیرا این قانون لزوما به معنای تکثیر و تولید مثل نیست.

    در مورد انسان های خنثی هم همین مطلب گفته می شود.

    بنا بر نظر مشهور کارشناسان و اهل علم، خنثی یک طبیعت و موجود ثالثی نیست، بلکه او هم انسان است و یا زن است یا مرد، منتهی در مقام اثبات، تشخیص زن و مرد بودن آن مشکل است، نه این که موجودی است نه زن و نه مرد.

    خداوند فرموده از جنس نر و ماده خلق کردیم. نفرموده همه این موجودات زنده همه عینا از پدر و مادری از جنس و نژاد خود خلق شده اند.


    ___________
    (1) ذاریات، 49.
    (2) تفسير نمونه، ج‏22، ص 376.
    (3) توحيد، صدوق، ص 38؛ نورالثقلين،ج 5، ص130.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۹:۱۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی






    قرآن و زوجیت



    پرسش:
    با توجه به آیه 49 سوره ذاریات (و از هر چیز یک جفت «نر و ماده» آفریدیم) آیا با وحدت صنع در غاطر (یکی از چارپایان) در تضاد نمی باشد؟


    پاسخ:
    «وَ مِن كُلّ‏ شىءٍ خَلَقْنَا زَوْجَين لَعَلَّكم تَذَكَّرُونَ»؛ و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد! (1)
    بسيارى از مفسران، "زوج" را در اين جا به معنى "اصناف مختلف" دانسته، و آيه فوق را اشاره به اصناف مختلف موجودات اين جهان مى‏ دانند كه به صورت "زوج" "زوج" درآمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و غير اين ها.
    ولى "زوجيت" در اين گونه آيات مى‏ تواند اشاره به معنى دقيقترى باشد، زيرا واژه "زوج" را معمولا به دو جنس "نر" و "ماده" مى‏ گويند، خواه در عالم حيوانات باشد يا گياهان.
    و هر گاه آن را كمى توسعه دهيم، تمام نيروهاى "مثبت" و "منفى" را شامل مى‏ شود، و با توجه به اين كه قرآن در آيه فوق مى‏ گويد: "مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" (از همه موجودات) نه فقط موجودات زنده، مى‏ تواند اشاره به اين حقيقت باشد كه تمام اشياء جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروز از نظر علمى مسلم است كه "اتم ها" از اجزاء مختلفى تشكيل يافته‏ اند، از جمله اجزايى كه داراى بار الكتريسته منفى هستند، و "الكترون" ناميده مى‏ شوند، و اجزايى كه داراى بار الكتريسته "مثبت" هستند و پروتون نام دارند.
    بنا بر اين الزامى نيست كه "شى‏ء" را حتما به معنى حيوان يا گياه تفسير كنيم، و يا زوج را به معنى "صنف" بدانيم. البته در عين حال هر دو تفسير قابل جمع است. (2)
    نکته:
    زوجيت و تعدد و دوگانگى در تمام اشياء جهان، انسان را متذكر اين معنى مى‏ كند كه خالق جهان، واحد و يگانه است، زيرا دوگانگى از ويژگي هاى مخلوقات است.
    در حديثى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام نيز به اين معنى اشاره شده، آن جا كه مى ‏فرمايند:
    "بمضادته بين الاشياء عرف ان لا ضد له، بمقارنته بين الاشياء عرف ان لا قرين له، ضاد النور بالظلمة، و اليبس بالبلل، و الخشن باللين، و الصرد بالحرور، مؤلفا بين متعادياتها، مفرقا بين متدانياتها، دالة بتغريقها على مفرقها، و بتاليفها على مؤلفها، و ذلك قوله" وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ"؛ اشياء جهان را متضاد آفريده، تا روشن شود براى او ضدى نيست، و آن ها را با هم قرين ساخته، تا معلوم شود قرينى براى او نيست، نور را ضد ظلمت، و خشكى را ضد ترى، و خشونت را ضد نرمش، و سرما را ضد گرما قرار داده، در عين حال اشياء متضاد را جمع كرده و موجودات نزديك بهم را از هم جدا نموده تا اين جدايى دليل بر جدا كننده، و آن پيوستگى دليل بر پيوند دهنده باشد، و اين است معنى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»". (3)
    مطلبی دیگر:

    قاطر، اگر چه از ترکیب و آمیزش دو حیوان دیگر (الاغ و اسب) متولد می شود ولی اولا بالاخره از یک جنس نر و ماده آفریده شده، و در ثانی این گونه نیست که نر و ماده بودن آن مشخص نباشد، بلکه جنسیت آن مشخص است. و این که می گویند با آمیزش با نوع خودش، تکثیر نسل ندارد منافاتی با قانون زوجیت ندارد زیرا این قانون لزوما به معنای تکثیر و تولید مثل نیست.
    در مورد انسان های خنثی هم همین مطلب گفته می شود.
    بنا بر نظر مشهور کارشناسان و اهل علم، خنثی یک طبیعت و موجود ثالثی نیست، بلکه او هم انسان است و یا زن است یا مرد، منتهی در مقام اثبات، تشخیص زن و مرد بودن آن مشکل است، نه این که موجودی است نه زن و نه مرد.
    خداوند فرموده از جنس نر و ماده خلق کردیم. نفرموده همه این موجودات زنده همه عینا از پدر و مادری از جنس و نژاد خود خلق شده اند.

    ________
    (1) ذاریات، 49.
    (2) تفسير نمونه، ج ‏22، ص 376.
    (3) توحيد، صدوق، ص 38؛ نورالثقلين، ج 5، ص130.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۵:۴۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود