جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙




    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


    «الحمد للّه رب العالمين و صلي اللّه علي سيّدنا و نبيّنا محمّد و علي اهل بيته و لعنة اللّه علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين»

    بحث اين هفته‌ي ما در رابطه‌ي با بيت المال است. بحثي كه همه ما با آن سر و كار داريم و بحث خيلي مهم و در عين حال مشكلي هم مي‌باشد.
    مطالبي را درباره‌ي حفظ بيت المال از قرآن و حديث و نهج البلاغه برايتان مي‌خوانم.

    خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «وَ الَّذينَ هُمْ لأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»(مومنون/8) اين آيه از آيات اوليه سوره‌ي مؤمنون است. قرآن براي مؤمنين صفاتي را عرض مي‌كند.

    «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»(مومنون/1) «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»(شمس/9) «من زكي هو المؤمن و المؤمن من زكي » مؤمنان رستگارند و داراي صفاتي مي‌باشند كه يكي از صفات اين است كه امانات و پيمان‌ها را مراعات مي‌كنند «الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»(مومنون/2) يعني مؤمنين كساني هستند كه در نماز خاشع هستند و حال دارند و از كار لغو و ياوه گويي دوري مي‌كنند و حق النّاس و زكات وماليات را مي‌پردازند و نسبت به مسائل شهواني خود را حفظ مي‌كنند و شهوت خود را با ازدواج كنترل مي‌كنند وامانات و عهد خود را مراعات مي‌كنند.

    بيت المال امانت است ولي اكثرا در حفظ آن كوشا نيستند. كساني كه پشت ماشين بيت المال مي‌نشينند، نسبت به زماني كه پشت ماشين خودشان مي‌نشينند، كم‌تر مراعات مي‌كنند.

    چقدر آدم داريم كه ماشين شخصي خود را مي‌خواباند و از ماشين بيت المال استفاده مي‌كند. يا اين كه در انتخاب جاده، ماشين خود را در جاده ناهموار نمي‌برد و با ماشين بيت المال چنين مراعاتي را نمي‌كند.

    همه‌ي اموال دولتي از اتوبوس شركت واحد گرفته تا آب، برق، خودكار، ميز، نيمكت و كتاب جزء بيت المال محسوب مي‌شوند و نبايد در استفاده از آن‌ها كوتاهي كرد.


    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1364/2/5





    حضرت علي(ع) در خطبه سوم نهج البلاغه مي‌فرمايد: «يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيع»(نهج‏ البلاغه، خطبه 3) يعني بعضي از افراد مثل شتري كه به علف تازه‌ي بهاري رسيده است، مال خدا و بيت المال را مي‌خورند. اصولاً عده‌اي كه به مال مفت مي‌رسند به فكر استفاده‌ي از آن مي‌افتند. مثلاً فردي سيگاري نيست اما به جلسه‌اي مي‌رود كه سيگار مجاني روي ميز گذاشته‌اند. فوري مي‌كشد و اگر از او پرسيده شود مگر سيگاري هستي؟ مي‌گويد: حالا چون بود، كشيدم.

    به حضرت امير گفتند: كه به بعضي افراد پول بده تا ساكت شوند و دور شما را بگيرند و حكومت شما قوي شود. حضرت فرمود:

    «أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ أَلا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ»(نهج‏ البلاغه، خطبه 126)
    يعني شما مي‌گوييد باج بدهم و با پاي شرك به سراغ توحيد بروم وپايه‌هاي حكومت اسلامي را با رشوه قوي كنم و سبيل اين و آن را چرب كنم و فرمود: «لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ» يعني حتي اگر اموال براي خودم هم بود، آن را به طور مساوي تقسيم مي‌كردم و حال آن كه اموال براي خداوند است، من هرگز پايه‌ي توحيد را با رشوه محكم نمي‌كنم.

    «أَلا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ» حضرت در ادامه فرمود: آگاه باشيد كه بخشيدن مال در غير حق و باطل هم تبذير و هم اسراف است و اسراف ازگناهان كبيره است.

    «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ»(اسراء/27) يعني كسي كه ول خرجي مي‌كند، برادر شياطين و آمريكاست. همچنين حضرت در خطبه مي‌فرمايد: «وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ» يعني كسي كه بخواهد با پول، مردم را از خود راضي كند ممكن است كه تعدادي را در دنيا از خودش راضي كند، امّا در آخرت بايد جواب دهد و نزد خدا پايين مي‌آيد. فردي نزد اميرالمؤمنين آمد و از حضرت خواست كه پولي از بيت المال به او بدهد.

    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1364/2/5




    حضرت به او فرمود: «إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ وَ إِنَّمَا هُوَ فَيْ‏ءٌ لِلْمُسْلِمِينَ وَ جَلْبُ أَسْيَافِهِمْ فَإِنْ شَرِكْتَهُمْ فِي حَرْبِهِمْ كَانَ لَكَ مِثْلُ حَظِّهِمْ وَ إِلَّا فَجَنَاةُ أَيْدِيهِمْ لَا تَكُونُ لِغَيْرِ أَفْوَاهِهِمْ»(نهج ‏البلاغه، خطبه 232) يعني بيت المال نه براي من و نه براي تو است.

    بيت المال مربوط به همه‌ي مسلمين است. اگر به جبهه رفته باشي در آن شريك هستي و الا حق استفاده از آن را نداري. در يكي از جنگ‌ها تيري به يكي از اصحاب پيامبر اصابت كرد و او را از پاي درآورد. مردم جنازه را آوردند و گفتند كه شهيد شده است.

    پيامبر فرمود: نگوييد شهيد شده است. چرا كه عبايي كه روي دوش اوست از بيت المال است و به خاطر همين من بر اين شخص نماز نمي‌خوانم. اين حديث حرف‌هاي مهمي داشت. چرا كه شخصي جانش را مي‌دهد ولي به خاطر تصرف در بيت المال، نه به اوشهيد مي‌گويند و نه پيامبر بر او نماز مي‌خواند. كارهاي خداوند خيلي دقيق است.

    يكي از ياران پيامبر به قدري آبرو داشت و محبوب پيامبر بود كه بعد از مرگش، خود پيامبر جنازه‌اش را بر دوش گرفت و دفن كرد. مادر او گفت: خوشا به حالت و مرگ بر تو گوارا باد كه پيامبر تو را تشييع كرد. پيامبر فرمود: اينطور نگو. چرا كه اين فرد در خانه اخلاق خوبي نداشته و به خاطر همين در شب اول قبر دچار عذاب مي‌شود و فشار قبر خواهد داشت. خداوند خيلي دقيق و ظريف به حساب‌ها رسيدگي مي‌كند.

    وزيري خدمت امام كاظم(ع) آمد ولي حضرت اجازه‌ي ورود به او نداد. چرا كه آن وزير روزي به چوپاني اجازه‌ي ورود نداده بود. آن فراد پيش پيامبر رفته و گفت: حضرت علي(ع) همه چيزش خوب است ولي گاهي اوقات خشك وخشن برخورد مي‌كند. پيامبر فرمود: «إِنَّهُ لَخَشِنٌ فِي ذَاتِ اللَّهِ»(المناقب، ج‏2، ص‏110) يعني حضرت علي به خاطر خدا خشن است و انسان بايد در بيت المال خشك باشد.

    اگر مي‌خواهي ببخشي از مال خودت ببخش. گاهي شخصي مي‌خواهد يك شماره تلفن يادداشت كند. يك كاغذ بزرگ را مصرف مي‌كند در حالي كه در يك كاغذ كوچك هم مي‌توانست اين كار را انجام دهد. نامه‌هاي اداري و حقوقي تقريباً نيم متر در نيم متر هستند، و اين اسراف است. اگر كسي بيش از افراد خانواده‌اش سهميه كوپن بگيرد اشكال دارد. در حالي كه با يك ليوان آب هم مي‌شود وضو گرفت، بعضي افراد شير آب را باز مي‌كنند و مقدار زيادي آب مصرف مي‌كنند تا وضو بگيرند.


    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1364/2/5




    فردي از رودي آب برداشت و خورد و اضافي آن را روي زمين ريخت. حضرت اميرالمؤمنين فرمود: اين كار اسراف است و بايد اضافي را دوباره به رودخانه بريزي. عده‌اي به جنگل مي‌روند و چاي مي‌خورند و آب جوش اضافي را پاي بوته‌ها مي‌ريزند و آن‌ها را خشك مي‌كنند. اصولاً براي تفريح نبايد هيزم روشن كرد. اگر بخاري روشن است و هواي اتاق گرم شد، بايد آن را كم يا خاموش كرد كه اسراف نشود.

    در تعداد زيادي از ادارات در روز پرده را مي‌كشند و چراغ روشن مي‌كنند و اين اسراف است. اگر بر خلاف مقررات دولت، اجناس دولتي را با قيمت گران‌تر در بازار آزاد بفروشد، اشكال دارد. گاهي افرادي براي اين كه دائم الوضو باشند، چندين ليتر آب مصرف مي‌كنند و براي يك عمل مستحبي، مرتكب اسرافي كه حرام است مي‌شوند. اگر شما در بين نماز باشيد و فردي كه از شما طلب كار است بيايد و بگويد: طلبم را مي‌خواهم و راضي نيستم كه در پرداخت آن تأخير كني، شما بايد نماز را رها كنيد و طلب او را بپردازيد.

    در حديث داريم كه اگر حق مردم را ندهيد هر شب كه مي‌گذرد گناه دزد‌ها را برايتان مي‌نويسند. «عشار» به ياقياني گفته مي‌شد كه يك دهم اموال مردم را مي‌گرفتند تا آن‌ها را رها كند و اگر كسي مال مردم را به آن‌ها ندهد، گناه عشار را برايش مي‌نويسند. البته اگر پول داشته باشد و ندهد. حضرت علي(ع) ديد كه دخترش گردن بندي به گردنش بسته است كه از اموال بيت المال مي‌باشد. حضرت پرسيدند كه گردن بند را از كجا آورده است و جواب شنيدند كه از ابن رافع، خزينه دار دريافت كرده است.

    حضرت سراغ ابن رافع رفت و دليل كارش را جويا شد. ابن رافع جواب داد: 1- دختر علي بود 2- شب عيد قربان بود 3 - تنها سه شب گردن بند پيش او مي‌ماند 4 - عاريه‌اي و امانت بود و خودم ضامن مي‌شوم.

    ولي حضرت علي(ع) هيچ يك از دلايل ابن رافع را نپذيرفت. اميرالمؤمنين در خطبه‌ي نهج البلاغه مي‌فرمايد: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ»(نهج‏ البلاغه، خطبه 15) يعني به خدا قسم اگر با بيت المال ازدواج كرده باشيد و آن پول‌ها را مهريه‌ي زنانتان كرده باشيد، من آن پول‌ها را برمي گردانم و اگر خريد و فروش هم شده باشد، معامله‌ها را به هم مي‌زنم.

    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1364/2/5





    اگر دستمال كاغذي را آرام بكشيد، يكي بيرون مي‌آيد. چرا بايد به سرعت آن را كشيد تا چند دستمال حرام شود. آب ميوه فروش نبايد آبي كه ميوه‌ها را با آن شسته است و گل آلود شده است را در جوي بريزد. بقال نبايد، آب پنير را زير درخت بريزد. چرا كه از بين بردن درخت باعث ضايع شدن حق عموم مردم مي‌شود و نوعي دزدي به حساب مي‌آيد.

    با اين تفاوت كه دزد حق يك نفر را ضايع مي‌كند و اين شخص حق عموم مردم را از بين مي‌برد. اشخاصي از حضرت علي(ع) خواستند كه مقداري از پول بيت المال را به آن‌ها بدهد. حضرت فرمود: آيا حاضر هستيد كه شب به دزدي برويد و علاوه بر سهم خود سهم مرا نيز به دست آوريد؟ آن‌ها تعجب كردند و اعتراض كردند. حضرت فرمود: استفاده از بيت المال دزدي از همه‌ي مردم است. دزدي كه شاخ و دم ندارد. بعضي‌ها روي ديوار با زغال وكليد و ميخ و. . . يادگاري مي‌نويسند. البته معناي يادگاري اين است كه اين مسجد و بيت المال سالم بود. ‌اي مردم بدانيد كه من آن را خراب و زشت كردم و به بيت المال خيانت كردم.

    مساجد و مدرسه‌ها و كاروان سراها آثار تاريخي مي‌باشند. كاخ‌ها هم از آثار طاغوتي هستند.

    پارك‌هاي ما بايد تميز و زيبا باشد و نبايد در آن‌ها آشغال و پوست تخمه ريخته شود. آب داخل جوي‌ها بايد مثل اشك چشم تميز باشد. اگر ما مسلمان واقعي بوديم بايد اين گونه تميز و منظم بوديم. البته روحيه‌ها و قلب‌ها و ايمان‌ها خوب است ولي كارها تماماً درست نيست. بعضي‌ها با بودن فرش، با لباس بيت المال روي خاك نماز مي‌خوانند و به لباس آسيب مي‌رسانند به بهانه‌ي اين كه خاكي هستند. اگر واقعاً مي‌خواهيد خاكي باشيد اشكالي ندارد. ولي اول لباس بيت المال را درآوريد و بعداً درخاك‌ها بغلتيد. پس اگر با لباس دولت بوديد براي نماز خواندن يا از فرش يا حتي از يك تكه مقوا استفاده كنيد.

    گاهي پارچه‌هايي را كه براي خير مقدم مي‌نويسند، به جز نام ميهمان يا سخنران همه‌ي كلماتش تكراري است. بايدجاي نام‌ها را خالي گذاشت و با عوض شدن آن‌ها نام‌هاي اشخاص را روي پارچه چسباند و به جاي بيست متر، نيم متر پارچه مصرف كرد.

    شايد بگوييد: آقاي قرائتي خيلي سخت مي‌گيري. اميرالمومنين به زير دستانش مي‌فرمود: كه نوك قلم را تيز كنند و سطرها را تنگ‌تر كنيد تا بيت المال زياد مصرف نشود و خدا مي‌داند كه ما با بيت المال چه مي‌كنيم. صندلي‌ها و شيشه‌هاي اتوبوس‌هاي شركت واحد را ديده‌ايد؟

    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1364/2/5





    حضرت اميرالمؤمنين به «اشعث بن قيس» كه استاندار آذربايجان بود. فرمودند: «وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ وَ لا تُخَاطِرَ إِلا بِوَثِيقَةٍ وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ وَ لَعَلِّي أَلّا أَكُونَ شَرَّ وُلاتِكَ لَكَ»(نهج ‏البلاغه، نامه 5) يعني اين پست و حكومت تو طعمه نيست. بلكه امانتي بر گردنت مي‌باشد و بايد آرام آن را براني.

    «وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ» تو نگهباني بيش نيستي و حق نداري به رأي خود عمل كني. نبايد خودكار بانك صادرات را به بانك ملي برد. نبايد مهر اين مسجد را به مسجد ديگري برد. چرا كه اين كار نماز را باطل مي‌كند. نمي‌توان قهوه خانه‌اي حرف زد. فردي زيلوهاي مسجد را در هيئت حضرت ابوالفضل برد و در روز عاشورا روي آن عزاداري مي‌كردند و غذا مي‌دادند.

    آيت اللّه محله به رئيس هيئت گفت: كه اين كار درست نيست ولي جواب شنيد كه برو بابا! حضرت ابوالفضل دست‌هاي خود را براي خدا داد. آن وقت خدا نمي‌خواهد زيلوهايش را براي حضرت ابوالفضل بدهد؟ غافل از اين كه حضرت ابوالفضل دست هايش را داد كه ما خلاف شرع نكنيم.

    حضرت علي در يكي از نامه هايش مي‌فرمايد: «وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ» يعني تو فقط خزانه دار مي‌باشي مواظب باش كه خيانت نكني. ان شاءاللّه خداوند رزمندگان ما را به زودي پيروز كند. چرا كه الان مسئله‌ي اصلي جنگ است ولي بعد از جنگ كه ان شاءاللّه به زودي حل مي‌شود، مسئله‌ي اقتصاد اصلي ترين مسئله كشور مي‌باشد.

    كشاورزان بايد به بيت المال توجه داشته باشند. چرا كه يك گندم يك فشنگ است. اگر ما به دولت كمكي نمي‌كنيم، نبايد به آن ضرر بزنيم.
    اگر يخبندان است و به چرخ ماشينتان زنجير بسته‌ايد، بايد بعد از يخبندان فوري زنجير را باز كنيد. چرا كه زنجير چرخ باعث استهلاك آسفالت مي‌شود.

    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1364/2/5





    در كشور ما سالي شش هزار نفر دچار حادثه رانندگي مي‌شوند و راهي بيمارستان مي‌شوند و نياز به دارو پيدا مي‌كنند كه بعضي از اين داروها را بايد از خارج وارد كرد. پس سهل انگاري در رانندگي باعث وابستگي به خارج و آمريكا مي‌شود.

    اگر كسي با دندانش يك بادام بشكند و به خاطر آن كار دندانش آسيب ببيند، به موادي نياز پيدا كند كه بايد از خارج وارد كنيم و اين سهل انگاري باعث وابستگي به بيگانگان مي‌شود. خلاصه كساني كه مرگ بر آمريكا مي‌گويند، در كارهايشان توجه به خروج ارز از كشور داشته باشند. در بعضي از شهرها از مازاد پارچه‌ها، لحاف چهل تكه درست مي‌كردند. چه مانعي دارد كه در زندگي اين گونه صرفه جويي بكنيم. غالباً مصرف ما زياد و كاذب است. اسراف، تبذير و غير ضروري است.

    در پادگان‌ها خيلي اوقات غذاي زيادي پخته مي‌شود و در خيلي از نهادها ولخرجي مي‌شود. بايد توجه داشته باشيم كه مردم ندارند و در صف‌ها ايستاده‌اند و ما در جنگ و محاصره‌ي اقتصادي هستيم.

    نگوييد: چرا از جنگ كه مسئله‌ي اصلي است، حرف نمي‌زنيد؟ چرا که در جبهه‌ها جنگ را رزمندگان حل مي‌كنند و ما كه در اين جا هستيم بايد كم مصرف كنيم، حتي اگر اين كار با خاموش كردن يك چراغ باشد. گاهي هشت ساعت سماور مي‌جوشد. چرا تا سماور جوش مي‌ايد آن را از برق نمي‌كشيد؟ البته اگر سماورها اتوماتيك باشد، خودش خاموش مي‌شود. خلاصه اگر بتوانيم ده دقيقه در مصرف صرفه جويي كنيم، بايد اين كار را بكنيم.
    پيامبر يك ميهماني داشت. وقتي ميهمانان رفتند.

    غذاهاي باقي مانده را در ظرفي جمع كرد و آن غذاها را با خانواده اشان ميل كردند و فرمودند: دور ريختن غذا اسراف است. در حديث داريم كه باقي مانده‌ي غذاي مؤمن شفاست. البته مؤمن بايد واقعاً مؤمن باشد و بايد به بيماري واگيردار نيز توجه داشت. نبايد براي كار شخضي بدون اجازه‌ي مسئولين از ماشين دولتي استفاده كرد. نبايد گفت: كه من پول آب و برق را مي‌دهم. چون وقتي يک نفر زياد مصرف مي‌كند، ضامن قطع شدن آب و برق ديگران مي‌باشد. آيا مي‌شود كسي چشم خودش را كور كند و بگويد: مال خودم هست؟ اين كار گناه است. پس هركسي نمي‌تواند مال خود را هر طور كه دلش مي‌خواهد مصرف كند.

    ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙بیت المال در قرآن ˙·٠• ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ •٠·˙


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود