صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: كارهاي مرتاض‎هاي هندي و كارهاي خارق العاده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    كارهاي مرتاض‎هاي هندي و كارهاي خارق العاده




    كارهاي مرتاض‎هاي هندي و كارهاي خارق العاده واقعيت دارد و علت آن سركوب نفس است. حتي اگر به خدا بي‎اعتقاد باشند در آن صورت معجزات اولياء خدا مي‎تواند توجيه غير مذهبي داشته باشد؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۲۰:۳۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب

    معجزات اولياء الهي توجيه غير مذهبي نداد ، چون معجزه امري است كه هيچ بشري به غير از اولياء الهي قادر به انجام آن نيستند ؛ زيرا معجزه منشاء الهي داشته و نيرويي غيبي است كه باذن الهي در اختيار اولياء الله قرار داده شده استو به غير از ايشان احدي قدرت بر اعجاز ندارد .

    اما اعمالي كه مرتاضين انجام مي دهند در اثر یک سلسله تمرینات مخصوص در ریاضتهای دشوار به دست میآید .

    از آن گذشته تواناییهای مرتاضان محدود است و قدرت بر انجام هر کاری را ندارند و آنچه آنها انجام میدهند برای هر کسی که این سیر را طی کند و اهل ریاضت شود میسر و ممکن است به خلاف معجزه که با عنایت و عطای حق ممکن است.

    و فرق آخر اینکه ریاضت را جزء علوم دانسته‏اند که برای مبادی و انجام آن نیازی به ایمان و امور اعتقادی ندارد به خلاف معجزه كه نيروي غيبي پشتيباني مي كند .
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    براي توضيح بيشتر بهتر است تفاوت معجزه با سحر و اعمال مرتاضين بيان شود :

    حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤالی پیرامون اعمال مرتاضان و نیز تفاوت آن با معجزه با استناد به آیات و روایات اهل بیت(ع) نظر خود را مرقوم داشتند.

    متن سؤال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

    سوال:

    اعمالی که از مرتاضین دیده می شود با معجزه چه فرقی دارد؟


    پاسخ:

    در پاسخ این سؤال، نخست باید تعریف فشرده اى از سحر داشته باشیم؛ در این که سحر چیست و از چه تاریخى به وجود آمده است، بحث هاى فراوانى وجود دارد .مشکل است تاریخ معیّنى بتوان براى آن تعیین کرد؛ ولى مى توان گفت: سحر در اصل به معناى: «هر کار و هر چیزى است که سرچشمه آن پنهان باشد» و معمولا به کارهاى خارق العاده اى مى گویند که با استفاده از وسایل مختلف انجام مى شود و هدف از آن اغفال و فریب مردم است.
    گاهى از عوامل تلقینى در آن استفاده مى کنند، یعنى با تلقین هاى قوى و مؤثر؛ مسائلى را در نظر عوام منعکس مى کنند که واقعیّتى ندارد و گاه از تردستى و خدعه و نیرنگ و به اصطلاح چشم بندى بهره مى گیرند. به این ترتیب که بینندگان را سرگرم مسائلى کرده سپس با سرعت و مهارت چیزهایى را جابه جا و دگرگون مى سازند که ببینندگان هرگز متوجّه این جابجایى و دگرگونى ها نشوند؛ بلکه آن را یک خارق عادت مى پندارند.
    گاهى از خواصّ ناشناخته فیزیکى و شیمیایى بعضى از اجسام، یا مسائلى مربوط به چگونگى تابش نور از زوایاى مختلف بهره مى گیرند؛ به طورى که بینندگان، امور خارق عادتى را در برابر خود مى بینند که از اسرار آن بى‌خبرند.
    خلاصه آنکه آنها از طریق ارتباط با ارواح و کمک گرفتن از شیاطین، امور خارق العاده اى را انجام مى دهند و همه اینها در مفهوم جامع لغوى کلمه «سحر» درج است.
    کارهاى مرتاضان غالبا که از طریق تمرین هاى شاقّ و تمرکز نیروهاى روحى و جسمى انجام مى گیرد را نیز مى توان نوعى سحر شمرد؛ هرچند گاهى آن را خارق عادتى در برابر سحر قرار مى دهند.
    به هر حال انجام این امور، از سوى بعضى از انسان ها غیر قابل انکار است. مهم آن است که ویژگى هاى معجزات و سحر و خارق عادات مرتاضان را در نظر بگیریم، تا تفاوت آن با معجزات انبیاء کاملاً روشن شود.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۲۲:۳۲
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    در این جا به چند تفاوت روشن برخورد مى کنیم:


    ۱- معجزات؛ متکّى به نیروى الهى است، در حالى که سحر و خارق عادت ساحران و مرتاضان از نیروى بشرى سرچشمه مى گیرد؛ لذا معجزات بسیار عظیم و نامحدود است در حالى که سحر و خارق عادت مرتاضان محدود مى باشد. به تعبیر دیگر آنها فقط کارهایى را انجام مى دهند که تمرین کرده اند و براى انجام آن آمادگى دارند؛ اما هر کارى که به آنها پیشنهاد شود انجام نمى دهند؛ و تاکنون دیده نشده است که مرتاض یا ساحرى بگوید: من آماده ام که هرچه بخواهید انجام دهم، چرا که هر کدام در رشته اى تمرین و آگاهى دارند.
    ۲ـ معجزات چون از سوى خدا است نیاز به تعلیم و تربیت خاصّى ندارد در حالى که سحر و ریاضت هاى ساحران همیشه مسبوق به یک رشته تعلیم و تمرین هاى مستمر است به گونه اى که اگر شاگرد به خوبى تعلیمات استاد را فرا نگرفته باشد ممکن است در مجلسى که در حضور مردم تشکیل مى دهد به خوبى از عهده آن بر نیاید و رسوا شود. به تعبیر دیگر معجزات الهى در هر لحظه اى و بدون هیچ سابقه اى ممکن است انجام گیرد؛ در حالى که خارق عادات بشرى امورى هستند که به طور تدریجى و با مرور زمان نسبت به آنها آشنایى و مهارت حاصل مى شود و هیچ گاه به طور دفعى و ناگهانى انجام پذیر نیستند.
    در داستان فرعون و موسى (علیه السلام) نیز به این مسأله اشاره شده که فرعون ساحران را متّهم مى کند که موسى (علیه السلام) بزرگ شما است و او اسرار سحر را به شما تعلیم داده است «اِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذى عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ»؛ (۱)(مسلّماً او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است).
    ۳- طریق دیگر براى شناخت معجزات الهى از خارق عادات بشرى، مقایسه حال آورندگان این دو است. آورندگان معجزه از سوى خدا مأموریت هدایت مردم را دارند لذا اوصافى متناسب با آن را دارند؛ در حالى که ساحران و کاهنان و مرتاضان، نه مأمور هدایتند و نه چنین اهدافى را دنبال مى کنند و هدف آنها معمولا یکى از امور سه گانه زیر است:
    ۱- اغفال مردم ساده لوح.
    ۲- کسب شهرت در میان توده عوام.
    ۳- کسب درآمد مادّى از طریق سرگرم ساختن مردم.
    هنگامى که این دو گروه (پیامبران و ساحران و مانند آنها) وارد میدان مى شوند، هرگز نمى توانند براى مدّت طولانى منویّات و اهداف خود را مکتوم دارند؛ چنانکه ساحران فرعونى قبل از آن که وارد میدان شوند از فرعون درخواست اجر و پاداش مهم کردند و او هم به آنها وعده اجر مهمّى داد: «قَالُوا اِنَّ لَنَا لَأََجْراً اِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغالِبینَ ـ قَالَ نَعَمْ وَ اِنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ).(۲)(وَ مَا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْر»: (من براى این (دعوت،) هیچ پاداشى از شما نمى طلبم)(۳)”این تعبیر در چندین آیه قرآن مجید درباره چندین پیامبر آمده است”.
    اصولا همین که مى بینیم ساحران در خدمت فرعون ظالم و مستکبر هستند، براى شناخت «سحر» از «معجزه» کافى مى‌باشد. و ناگفته پیدا است که انسان هر قدر مهارت در پرده پوشى بر افکار و اهداف خود داشته باشد باز قیافه واقعى نیّاتش از خلال اعمالشان ظاهر مى شود.
    کوتاه سخن این که مطالعه در سوابق زندگى این گونه اشخاص و بررسى چگونگى استفاده از خارق عاداتى که انجام مى دادند و همچنین توجّه به هم سویى آنها نسبت به طیف هاى مختلف اجتماعى و نیز طرز رفتار و اخلاق آنها، راهنماى خوبى براى شناخت سحر از معجزه است و قطع نظر از تفاوت هاى دیگرى که در بالا ذکر شد تشخیص معجزات از سحر و دیگر خارق عادات از این طریق کار آسانى است.(۴)

    (۱). سوره طه، آیه ۷۱.
    (۲). سوره اعراف، آیات ۱۱۳ و ۱۱۴.
    (۳). سوره شعراء، آیه ۱۰۹.
    (۴). پیام قرآن جلد ۷، ص 287


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقد تفاوت اول معجزه و سحر:
    اگر چنین است که شما ادعا می کنید یعنی( هر وقت که از پیامبر خواستند، پیامبر معجزه آورد یعنی معجزه آوری پیامبر نامحدود است)پس این آیات چیست که می گوید پیامبر در خواست معجزه برخی افراد را پاسخ ندادند از آن جمله آیات:
    1.آیات 32 و33 انفال و50یونس و8هودکه دلالت می کند که افراد گنه کار از پیامبر می خواستندکه عذاب الهی برای اثبات راستگوئی(اعجاز)نازل گردد،و در رسیدن آن شتاب می ورزیدند ولی اجابت نشد.
    2.آیات 90 تا93 سوره اسراءکه شأن نزول آن چنین می باشد:مشرکان مکه از پیامبر اسلام معجزه هایی به شرح زیر خواستند و گفتند ماهرگز
    ایمان نمی آوریم مگر اینکه:
    الف. از اين سرزمين چشمه پر آبى براى ما خارج كنى.
    ب. يا اينكه باغى از درختان خرما و انگور در اختيار تو باشد كه جويبارها و نهرها در لابلاى درختانش به جريان اندازى.
    ج. يا آسمان را آن چنان كه مى‏پندارى قطعه قطعه بر سر ما فرود آرى.
    د. يا خداوند و فرشتگان را در برابر ما رو در رو بياورى.
    هـ.. يا به آسمان بالا روى! ولى هرگز تنها به آسمان بالا رفتنت ايمان نخواهيم آورد مگر اينكه نامه‏اى همراه خود براى ما بياورى كه آن را بخوانيم.
    پیامبر اکرم(طبق دستور خدا) در جواب این افراد فرمودند: سُبْحانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلاَّ بَشَراً رَسُولا(پروردگار من منزه است و من جز بشری پیام آور نیستم.
    3.آیه20 سوره یونس و آیه 7سوره رعد و 37 انعام (مضمونا این آیات شبیه هم هستند) مبنی بر اینکه خدا می گوید:می گویید چرا بر او معجزه ای نازل نشد،بگو غیب (معجزه)مخصوص خداست ،در انتظار باشید من نیز مانند شما از انتظار می کشم.
    در این آیات به وضوح می بینیم پیامبر درخواست مشرکان را برای آوردن معجزه اجابت نمی کند؛شما هر جوابی به این آیات دادید من در جواب سوال شما از کارهای خارق العاده سای بابا و... می دهم
    اشکال:
    آیت الله مصباح یزدی در آموزش عقائد خود در جواب این شبهه می گویند:
    پاسخ اينست كه اينگونه آيات، مربوط به درخواستهايى است كه بعد از اتمام حجت و اثبات نبوت آن حضرت از هر سه راه (قرائن صدق، بشارات پيامبران پيشين، و ارائه معجزه) و از سر لجاج و عناد يا اغراض ديگرى غير از كشف حقيقت انجام مى‌گرفت و حكمت الهى، اقتضاء اجابت چنين درخواستهايى را نداشت.
    توضيح آنكه: هدف از ارائه معجزات كه امرى استثنائى در نظام حاكم بر اين جهان است و گاهى بعنوان اجابت درخواست مردم (مانند ناقه حضرت صالح (عليه السلام)) و گاهى بطور ابتدايى (مانند حضرت عيسى (عليه السلام)) انجام مى‌گرفت شناساندن پيامبران خدا و اتمام حجت بر مردم بود نه الزام بر پذيرفتن دعوت انبياء (عليهم السلام) و تسليم و انقياد جبرى در برابر ايشان، و نه فراهم كردن وسيله‌اى براى سرگرمى و بر هم زدن نظام اسباب و مسبّبات عادى. و چنان هدفى اقتضاء پاسخ مثبت به هر درخواستى را ندارد بلكه اجابت بعضى از آنها خلاف حكمت و نقض غرض مى‌باشد مانند درخواستهايى كه مربوط به كارهايى بود كه راه گزينش را مسدود مى‌ساخت و مردم را براى پذيرفتن دعوت انبياء (عليهم السلام) تحت فشار قرار مى‌داد يا درخواستهايى كه از سر عناد و لجاج و يا با انگيزه هاى ديگرى غير از حقيقت جويى، انجام مى‌گرفت. زيرا از سويى، ارائه معجزات، به ابتذال كشيده مى‌شد و مردم بعنوان سرگرمى به تماشاىِ آنها روى مى‌آورند، يا براى تأمين منافع شخصى، گرد پيامبران اجتماع مى‌كردند؛ و از سوى ديگر، باب امتحان و آزمايش و گزينش آزاد، مسدود مى‌شد و مردم از روى كراهت و تحت تأثير عامل فشار، پيروى انبياء (عليهم السلام) را مى‌پذيرفتند و اين هر دو، برخلاف حكمت و هدف از ارائه معجزات بود. اما در غير اين موارد و در جايى كه حكمت الهى، اقتضاء مى‌كرد درخواستهاى ايشان را مى‌پذيرفتند چنانكه معجزات فراوانى از پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) نيز ظاهر گشت كه بسيارى از آنها با نقل با متواتر، ثابت شده است و در رأس آنها معجزه جاودانى آن حضرت يعنى قرآن كريم قرار دارد .
    پاسخ به این اشکال:
    اولا ما هم دقیقا همین جواب را در قبال اشکال به سای بابا و هوم (مرتاضان)و... می توانیم مطرح می کنیم
    ثانیا شما برای اثبات این سخن خود باید اثبات کنید تمام افرادی که از پیامبر معجزه خواستند و پیامبر اجابت نکردند(و هم چنین افرادی که این در خواست و عدم اجابت پیامبر را شنیده اند) برایشان اتمام حجت صورت پذیرفته بود و حتی یک نفر هم نبود که برایش اتمام حجت صورت نپذیرفته باشد (مثلا تحدی قران را نشنیده باشد یا شق القمر را ندیده باشد یا به دلایل عقلی ای اعجاز قران و... را قبول نداشته باشد).
    ثالثاشما چگونه اثبات می کنید که دلیل عدم اجابت در خواست درخواست کنندگان معجزه اتمام حجت برای آنها بوده است احتمال دارد که به دلیل عدم توانایی بر معجزه پیامبر این درخواست را اجابت نکردند .
    رابعا باز بر فرض قبول اینکه اتمام حجت قبلا صورت پذیرفته بود احتمال دارد که این افراد برای یقین بیشتر در خواست معجزه کرده باشند نه برای سرگرمی و شما باید در هر مورد اثبات کنید که درخواست کنندگان برای یقین بیشتر درخواست نکرده اند تا مدعایتان اثبات شود.
    خامسا بر فرض اثبات تمام این موارد از جانب شما باز دوباره اشکالاتی که به نقلهای تاریخی آقای اهل بیت کرد (دلایل عدم یقین به گزاره های تاریخی)دوباره اینجا تکرار می شود.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقد تفاوت دوم معجزه و سحر:
    پاسخ1:
    قابل تعلیم و تعلم بودن معجزات صرف ادعا است و لذا برخی از مخالفین ادعا می کنند که معجزات هم ناشی از تعلم است لکن برای هر یک از این دو باید دلیل اقامه کرد.مثلا در مورد قرآن گفته می شود که پیامبر آنرا از یک غلام رومی فراگرفت و وقتی پیامبر اخبار از غیب می داد یا اخبار پیشینیان را نقل می کرد و مسلمانان قبول می کردند مخالفین در مقابل می گفتند ولو این اخبار را نمی دانیم اما پیامبر از خارجی ها و رومی ها گرفته است . بهر حال استدلال مخالفین هر چه قدر هم ضعیف باشد اما نشانگر سخن خصم است که همین معجزات را هم ناشی از تعلیم و تعلم می داند و در جواب باید دلیل قانع کنند اقامه کرد .
    پاسخ2:
    اگر هم معجزات پیامبران قابل تعلیم و تعلم نباشد باز اثبات مدعا نمی کند چون بسیاری از امور قابل تعلیم وتعلم نیستند مثلا شاعری قابل تعلیم نیست ای بسا افرادی پدرشان صاحب قریحه شعری است و شعر هم می گوید اما فرزندان آنها اصلا شعر بلد نیستند و نمی توانند از پدر این هنر را یاد بگیرند (و چه بسیارند افرادی که شعر می گویند ولی پیش هیچ استادی تعلیم ندیده اند.)خلاصه صرف قابل تعلیم وتعلم نبودن چیزی را اثبات نمی کند(جواب1 و 2 توسط آقای ملکیان در جزوه علم ودین داده شده است)
    پاسخ3:
    احتمالاتی را که فخر رازی مطرح کرده (1.معجزه معلول مزاج خاص مدعی2.معجزه معلول نفس مجرد مدعی3.معلول قوای ناشناخته4.معلول ،شیطان 5. معلول جن 6.معلول ملک 7.معلول تاثیر اجسام سماوی و ارضی8.معلول عقول و نفوس)هم بدون تعلیم وتعلمند، اما دلیل برصدق مدعا نیستند پس هر بدون تعلیم و تعلمی از خدا نیست.
    پاسخ4:
    حتما نیاز نیست که فردی برای عمل خارق العاده خود تعلیم وتعلم کند مانند مرتاضان چون ممکن است یکی از همین مرتاضان که کارهای خارق العاده انجام می دهد یک کار خارق العاد ی دیگر کرده یعنی به پیامبر قدرت بر عمل خارق العاده دهد بدون تعلیم وتعلم فلذا برای انجام عمل خارق العاده (غیر از این که خدا مستقیما این قدرت را دهد)می توان بدون تعلیم وتعلم این قدرت را دارا شد.
    پاسخ 5:
    نویسنده جزوه نگاهی نقادانه به معجزه در جزوه اش می گوید:
    از چه راه می‌توان فهمید مدعی نبوت، آن فعل شگفت انگیز را از کسی نیاموخته است؟ هر چقدر هم در زندگی او و گذشته‌اش تحقیق و جستجو شود، نمی‌توان در این مورد به نتیجه‌ای قطعی رسید.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقد تفاوت 3:
    انبیا دارای صلاح عقیده و اخلاق بوده اند بر خلاف اعمال خارق العاده مرتاضان و ساحران
    پاسخ1:
    اگر صاحبان معجزه مانند سای بابا فساد عقیده نداشتند چه باید کرد ؟چه دلیل هست که غیر از انبیا و اولیا هرکسی امر خارق العاده ای انجام دهد دارای فساد اخلاقی و عقیدتی است؟آیا محال است که این افراد فساد اخلاقی و عقیدتی نداشته باشند؟خیر ؛پس احتمال دارد که شخصی هم کار خارق العاده انجام دهد و هم فساد اخلاقی و عقیدتی نداشته باشد.
    پاسخ2
    فساد عقیدتی را از کجا می توان تشخیص داد؟مثلا قائل به تثلیث یا ثنویت فاسد العقیده است یا نه؟نمی توان گفت که چون مخالف قرآن است بنابراین فاسد است زیرا آنها هم مطابق اعتقاد خودشان این نظر را صحیح و خلاف آنرا فاسد می دانند .

    اشکال به پاسخ 2:
    صلاح و فساد عقیده و اخلاق را براساس موازین عقلی درک می کنیم.
    پاسخ:
    این همه فلاسفه و حکما براساس موازین عقلی استدلال می کنند اما در عین حال اختلاف زیاد دارند و هر فیلسوفی نمی تواند مخالفین خود را فاسد العقیده بداند و خود را صلاح العقیده چون خصم او ادعای مخالف او را می کند .
    بله اگر همه علوم عقلی مثل ریاضیات و منطق می بود در آن صورت با قاطعیت بیشتری می توان گفت که فلان عقیده حتما باطل است . حاصل آنکه بسادگی نمی توان فساد عقیده را تشخیص داد.مثلا آیا قائلین به حرکت جوهری صحیح می گویند یا مخالفین آن ؟آیا حق با ملاصدرا است یا ابن سینا یا هیچکدام؟ملاصدرا می گوید من در اوایل شدیدا از اصالت الماهیه دفاع می کردم ولی بعدها حق بر من روشن شد و خداوند تفضل کرد تا فهمیدم سخن استادم میرداماد باطل است و اصالت با وجود است. حال آیا ملاصدرا فاسد العقیده است یا میرداماد ؟پس تشخیص صحت و فساد عقیده مشکل است و متخصصان هم در اینجا مشکل دارند چه رسد به عوام که بخواهند فساد و عدم فساد عقیده معجزه گر را بفهمند.(نکته مهم همین است که مردم دقت عقلی برای فهم صلاح یا فساد عقیده را ندارد و با همان یقین روان شناختی به گفته پیامبر یقین می کنند چه با عقلشان بسازد چه نسازد مثلا وقتی سای بابا می گوید من خدایم معلوم است با عقل نمی سازد اما چون معجزه می کند مردم به حرف او یقین روان شناختی پیدا می کنند(همان طور که می بینیم هزاران نفر پیرو او شده اند)و شما این برهان را(برهان حکمت)برپایه یقین روان شناختی عوام بنا کرده اید پس باید با همان مبنا جواب دهید)
    و اما در مورد فساد اخلاقی اگر فساد به این است که رعایت ظواهر و آداب اخلاقی نشود ،محال نیست که کسی رعایت ظواهر و آداب اخلاقی را بکند و بعد هم کار خارق العاده از او سرزند(مانند سای بابا که بعضی از تعلیمات او عبارتند از: مراقبه روزانه و ذکر نام‌های خداوند متعال خواندن نیایش و دعا به اتفاق اعضا خانواده به‌صورت هفتگی * شرکت جستن در کارهای جمعی امور خیریه و خدمت عابدانه به خداوند* با همگان به نرمی رفتار و گفتگو کردبپرهیز از بدگویی و غیبت*محدودکردن خواسته‌ها و امیال و صرف وجوه پس‌انداز شده برای خدمت به خداوند از طریق خدمت به همنوعان/منبع:ویکپدیا)و حقیقتاًتفاوت اخلاقی انسانها وقتی است که باطن و ضمیر آنها شناخته شود و این مطلب هم که در اختیار ما نیست و فقط خداوند است که عالم به ضمائر و سرائر است.ممکن است کسی ظاهرا دروغ نگوید و تهمت نزند و از شراب و زنا پرهیز کند ولی قصد گول زدن مردم را داشته باشد(مثل عمر و ابابکر)...هیچ استحاله ای ندارد که شخصی یک عمر به ظاهر پاک بوده و حتی بگوید که گناه قلبی هم مرتکب نشده است ولی در عین حال از جهت باطنی معصوم نباشد چه اینکه شاید همین سخن اولین دروغ او باشد. اولین گناه و دروغ همیشه اولین گناه و دروغ است شاید تاکنون من دروغ نگفته باشم ولی همین الان اولین دروغ را بگویم ،سابقه عدم دروغگویی دلیل بر دروغ نگفتن در آینده نیست . به علاوه اگر کسی چنین ادعایی را هم بر زبان نیاورد درآن صورت باز صلاح و فساد عقیده روشن نیست .
    پاسخ3:
    چه دلیل عقلی است که کسی که صحیح العقیده وصحیح الاخلاق باشد ودر عین حال معجزه آورد راست می گوید؟یعنی صحیح العقیده بودن تأثیر در اقامه برهان دارد؟اگر کسی به با صحیح العقیده بودن پیامبر یقین روان شناختی کرد به صدق پیامبر آن حجت است اگر کسی هم بدون صحیح العقیده بودن پیامبر بر صدق مدعای پیامبر یقین کرد آن حجت است- طبق مبنای برهان حکمت -(پاسخ 1و2 را جناب آقای ملکیان جواب داده اند(در جزوه علم و دین ،ص116 و117))


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امیدوارم بادقت مطالب بنده را بخوانید

    ویرایش توسط انديشمند : ۱۳۹۰/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۴:۲۰


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    149
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 9 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    24



    واسه منم سئوال دیگه ای پیش اومده که اگه من به عنوان یه مسلمان تصمیم بگیرم با این ریاضت ها کاری کنم شبیه این مرتاضای هندی قدرت پیداکنم کارم اشکال نداره؟


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط eshtad نمایش پست
    واسه منم سئوال دیگه ای پیش اومده که اگه من به عنوان یه مسلمان تصمیم بگیرم با این ریاضت ها کاری کنم شبیه این مرتاضای هندی قدرت پیداکنم کارم اشکال نداره؟

    با سلام و عرض ادب

    اگر رياضت شرعي باشد نه تنها از نظر شارع مقدس اشكالي ندارد بلكه ممدوح بوده و براي هر مسلماني وظيفه است كه با رياضات شرعيه خود را به محبوب خدا و ائمه (عليهم السلام) بگرداند ، اما نوع ديگري از رياضت هست كه غير شرعي است و شرع با اين نوع رياضات مخالف است و ان ها را مذموم مي دارد مانند رياضاتي كه مرتاض ها متحما مي شوند .

    براي توضيح بيشتر عرض مي شود ؛ از یک نظر می توان ریاضت را به دو نوع تقسیم کرد:

    1. ریاضت به صورت مطلق؛ قطع نظر از آموزه های دینی.

    2. ریاضت در قالب آموزه های دینی و براساس معیارهای شرعی. فرق های این دو عبارتند از:

    1. ریاضت به معنای مطلق، عبارت است از این که انسان از هر راه ممکن، جسم خود را به مشقّت بیندازد تا مهارت ها و توانمندی هایی را در بعد روحی به دست آورد؛ قطع نظر از این که آیا چنین عملی از نظر احکام شرعی و مبانی دینی صحیح است یا نه. از این رو، مرتاضانی که بدون در نظر گرفتن شریعت الهی، ریاضت می کشند، برای رسیدن به هدف خود، هر عملی را انجام می دهند؛ زیرا آنان بر این باورند که فلان عمل، موجب تقویت روح یا اراده شان می شود؛ اما در ریاضت های دینی (مانند روزه)، هرگز فرد از چارچوب شریعت خارج نمی شود و هر قدرت و نیرویی برای او مطلوب نیست. او، براساس احکام الهی، روزه می گیرد؛ زیرا احکام دینی، برای این است که انسان را در حوزه عبودیت خدا قرار دهد و او را به مقام قرب الهی برساند؛ پس نتیجه و اثر ریاضت های شرعی و غیرشرعی، کاملاً با هم متفاوت است.

    2. فرق دیگر ریاضت دینی با ریاضت غیردینی، این است که دین، به انسان اجازه ضرر زدن به خود یا به دیگری را نمی دهد و اعمال او همواره باید فایده عقلایی داشته باشد؛ برای مثال، روزه، عمل واجبی است که افراد مکلّف، باید آن را بگیرند؛ اما همین روزه، اگر در جایی موجب آسیب شدید جسمانی یا بیماری و یا تشدید آن گردد، حکم آن لغو می شود و چنین فردی، نباید روزه بگیرد؛ در حالی که مرتاض، ممکن است عملی را به این جهت انجام دهد که موجب تقویت اراده شود و کاری ندارد به این که این عمل ممکن است برای او ضرر داشته باشد یا نه و به عبارت دیگر، بر اساس قاعده کلی «لاضرر و لا ضرار فی الاسلام»، ضرر رساندن و ضرر دیدن، در اسلام و احکام آن، قرار داده نشده است. همچنین در قرآن آمده است: «خداوند برای هیچ کس بیشتر از توانایی اش تکلیف نمی کند».1 مرتاض، این قواعد و اصول را نه تنها مد نظر ندارد، بلکه ممکن است برخلاف آنها عمل کند؛ به این جهت که می خواهد با ریاضت، ابعاد روحی و روانی خود را تقویت کند. از همین رو، بسیاری از احکام، ممکن است در مورد عده ای، تغییر کند یا آن تکلیف از دوش آنان برداشته شود؛ برای مثال، اگر کسی بیمار است و روزه گرفتن برای او ضرر دارد یا درمان او را به تأخیر می اندازد و نیز افرادی که مسافر هستند، نباید روزه بگیرند.

    3. تفاوت دیگر، مربوط به انگیزه و هدفی است که مرتاض دنبال می کند. اگر از مرتاض سوءال شود که انگیزه و هدف تو از این عمل چیست، ممکن است بگوید: برای تقویت روح یا به جهت تقویت اراده و یا به دلیل این که بتوانم توانایی به دست آورم؛ اما نخستین شرط روزه، این است که روزه دار، باید نیت و قصد «قربت» کند؛ «انما الاعمال بالنیات؛ عمل ها تنها با نیت، صحیح است».2 روزه دار نیز ممکن است انگیزه اش دست یابی به بهشت و نعمت های بهشتی باشد؛ اما باید قصد «قربة الی الله» کند. او می خواهد در قالب بندگی، رضایت خدا را به دست آورد و به دنبال آن، از نعمت های مادی و معنوی نیز بهره بگیرد؛ پس در ریاضت های الهی، قصد و انگیزه، الهی است؛ ولی معلوم نیست مرتاض چنین هدفی را دنبال کند.

    4. یکی دیگر از تفاوت هایی که بین ریاضت های غیردینی و ریاضت های دینی وجود دارد، به کارگیری محصولات و نتایج ریاضت است. یک انسان موءمن - که در قالب عمل به احکام الهی به کمالاتی دست می یابد - هرگز حاضر نیست از این کمالی که به دست آورده، سوء استفاده کند و در راه حرام، آن را به کار گیرد؛ اما مرتاض ممکن است بر اثر ریاضت، توانمندی هایی به دست آورد و در راه غیرصحیح و غیرمشروع از آنها استفاده کند.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۵:۳۷
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  12. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود