جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مسیح ، پسر خدا = حسین خون خدا است؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا مسیح ، پسر خدا = حسین خون خدا است؟؟




    مسيحيان که مسيح-عليه السلام- را پسر خدا مي‌دانند اين مقوله شبيه به خون خدا دانستن امام حسين ـ عليه السلام ـ (در زيارت وارث و زيارت عاشورا : يا ثار الله و ابن ثاره) مي‌باشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    مسيحيان که مسيح-عليه السلام- را پسر خدا مي‌دانند اين مقوله شبيه به خون خدا دانستن امام حسين ـ عليه السلام ـ (در زيارت وارث و زيارت عاشورا : يا ثار الله و ابن ثاره) مي‌باشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    با سلام و عرض ادب

    در رابطه با پرسشي كه مطرح فرموديد تذكر دو نكته ضروري است:

    الف: ثار در لغت به معني خون نيامده است ، اين اشتباه رايجي است كه شيوع پيدا كرده است ؛ ثار به معنای انتقام، خروش خون و طلب کردن خون کشته شده‏گان آمده است(لسان العرب، ج 4، ص 97؛ لغت نامه دهخدا ذیل کلمه ثار)

    علامه مجلسی در این رابطه مینویسد: ثار با همزه به معنای خون و خونخواهی است. وقتی در زیارت به امام حسین(ع) ثاراللَّه خطاب میکنیم: یعنی تو اهلیت و شایستگی داری که منتقم تو خداوند باشد، تو کسی هستی که خون خواهی اش توسط خداوند انجام خواهد شد. مطمئناً خون تو زمین نخواهد ماند. یا اینکه تو کسی هستی که خون او به امر خداوند گرفته خواهد شد.{بحار الانوار، ج 98، ص 151}

    در حقیقت ثاراللَّه یعنی کسی که ولّی دم و انتقام گیرنده او خداست، زیرا خون امام حسین(ع) در راه خدا و برای اعتلای کلمه توحید ریخته شده، به همین جهت صاحب خون او هم خداوند متعال است ، مشخصا خداوند جسم نيست تا خون امام حسين (ع) را به خداوند نسبت دهيم بنابراين منظور از ثار الله اين است كه خونخواه خداوند سبحان خداوند سبحان است .

    ب: مسيحيت به اقانيم ثلاثه قائل هستند اگر چه در ظاهر عيسي (ع) را پسر خداوند مي دانند اما اگر به منابع مسيحيت مراجعه شود اينان پدر پسر و روح القدس را شخصيت واحدي مي دانند كه كه همان خداست لذا مسيح (ع) را خدا مي دانند و قائل به الوهيت مسيح هستند ، طبق این بیان، میان تعبیر «ثارالله» در مورد امام حسین(ع) و تعبیر «ابن الله» درباره حضرت عیسی(ع) هیچ تشابهی وجود ندارد زیرا مسیحیان به اقانیم سه گانه «اب (پدر)، ابن (پسر)، روح القدس» معتقدند؛ حضرت عیسی(ع) را خدای پسر می داند و او را دارای شأن الوهیت و خدایی می شمارند برخلاف شیعه که امام حسین(ع) را بنده خدا می داند. تمام افتخار و عزت او در این است که بنده خاشع و خاضع درگاه خدا است.



    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست


    ب: مسيحيت به اقانيم ثلاثه قائل هستند اگر چه در ظاهر عيسي (ع) را پسر خداوند مي دانند اما اگر به منابع مسيحيت مراجعه شود اينان پدر پسر و روح القدس را شخصيت واحدي مي دانند كه كه همان خداست لذا مسيح (ع) را خدا مي دانند و قائل به الوهيت مسيح هستند ، طبق این بیان، میان تعبیر «ثارالله» در مورد امام حسین(ع) و تعبیر «ابن الله» درباره حضرت عیسی(ع) هیچ تشابهی وجود ندارد زیرا مسیحیان به اقانیم سه گانه «اب (پدر)، ابن (پسر)، روح القدس» معتقدند؛ حضرت عیسی(ع) را خدای پسر می داند و او را دارای شأن الوهیت و خدایی می شمارند برخلاف شیعه که امام حسین(ع) را بنده خدا می داند. تمام افتخار و عزت او در این است که بنده خاشع و خاضع درگاه خدا است.

    اگر این طور است که شما می فرمایید و اگه شما امام حسین رو خدا نمی دونین پس چرا توی مداحیاتون می گین من حسین الاهیم ؟؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    وقتی در زیارت به امام حسین(ع) ثاراللَّه خطاب میکنیم: یعنی تو اهلیت و شایستگی داری که منتقم تو خداوند باشد، ، تو کسی هستی که خون خواهی اش توسط خداوند انجام خواهد شد.
    درود
    پرسش :
    شیعیان چرا خونخواهی خدا را منحصر به امام حسین کرده اند و می گویید او ثارلله است

    در حالیکه این دادگرانه و درست نیست و خردمندانه این است که خدا باید خونخواه همه ی ستمدیگان و کشته شدگان به ناحق باشد نه یک نفر ویژه

    اگر خدا خونخواه امام حسین باشد و امام حسین ثارالله باشد آیا برای نمونه هابیل ثار الله نیست و خدا از خون او خواهد گذشت ؟

    آیا کسانی که پیش از امام حسین ذبح شدند زنده بگور شدند ثار الله نیستند و خدا خونخواه آنها نیست ؟؟

    مگر نژاد پرستی است ؟

    این چه بی عدالتی است که شیعه ایجاد کرده است که تمام ذهنیات خوب و لطیف را برای رئیسان خود پس انداز کرده است ؟

    کدام انسان با انصاف بی طرفی این چنین داوری را می پذبرد که شیعیان گفته اند ؟؟

    اصلا بگویید تاریخ ایجاد اصطلاح ثار الله به چه قرنی بر می گردد

    در ضمن اگر بحث خونخواهی ویژه و مشخص است مختار می شود خونخواه امام حسین

    امام حسین
    ثار مختار می شود نه ثار الله
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۹:۴۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نه مسیح پسر خداست

    و نه حسین خون خداست

    این عقیده ای اشتباه است
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    اگر این طور است که شما می فرمایید و اگه شما امام حسین رو خدا نمی دونین پس چرا توی مداحیاتون می گین من حسین الاهیم ؟؟ :gig:

    با سلام و عرض ادب و ممنون از توجه حضرت عالي

    معصومين (عليهم السلام) خود را بنده خاشع خداوند مي دانند و در مناسبت هاي مختلف يادآور اين نكته بودند كه آن ها فقط بنده اي از بندگان خداوند هستند منتهي در درجات والاي بندگي و عبوديت .
    قرآن كريم در چند جا به بندگي پيامبران الهي اشاره مي كند:

    «قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا» (مريم آيه 30)
    گفت: من بنده خدايم، مرا كتاب داده و پيغمبر كرده‏

    «إِنْ هُوَ إِلاَّ عَبْدٌ أَنْعَمْنا عَلَيْهِ وَ جَعَلْناهُ مَثَلاً لِبَني‏ إِسْرائيل‏» (زخرف آيه 59)
    (و گر نه عيسى كه خدا نبود) او نبود مگر بنده‏اى كه ما بر او انعام كرده، و او را مثلى براى بنى اسرائيل قرار داديم‏

    «وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدا» (جن آيه 19)
    و اينكه وقتى بنده خدا (محمد) برخاست تا او را عبادت كند جمعيت بسيارى دورش جمع شدند.

    اقرار به عبوديّت و حضور در پيشگاه عدالت الهي از زبان علي (ع):
    وَ قَدْ سَمِعَ عَلَيْهِ السَّلَامُ رَجُلًا يَقُولُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ فَقَالَ إِنَّ قَوْلَنَا- إِنَّا لِلَّهِ- إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْمُلْكِ وَ قَوْلَنَا- وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ- إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْهُلْكِ؛
    امام علی(علیه السلام) از فردي شنيدند كه مي‏گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» حضرت فرمودند: گفتار ما «إِنَّا لِلَّهِ» (ما از آنِ خداييم) اقرار است كه ما مِلك خداييم، و جمله ديگر «وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» (و ما به سوي او باز مي‏گرديم) اقرار ديگري است كه از بين رفتني هستيم. (نهج البلاغه، حکمت 95)

    با توجه به آيات و روايات ما ، انبياء عظام و ائمه معصومين عليهم السلام همگي عبد و بنده خاضع و خاشع خداوند هستند و همگي انها بدون استثناء اقرار به عبوديت خود دارند و با هر گونه اعتقادي مبني بر خدا دانستن ان ها به مبارزه مي پرداختند ، لذا به يقين مسلمين به هيچ وجه امام حسين را خدا نمي پندارند بلكه وي را بنده مخلص خدا مي دانند كه در عبوديت و بندگي در اوج بسر مي برد .

    اما اگر در گوشه و كنار اشعار و مدايح خرافي كه وهن جامعه اسلامي است مي سازند و با زبان نوحه و سينه زني اشاعه مي كنند اين مربوط به عقايد مسلمين نيست بلكه يك عده سود جو از احساسات پاك مسلمين سوء استفاده كرده و از محبت و علاقه شديد آن ها در جهت اهداف خودشان بكار مي برند .چنانكه مراجع عظام و بسياري از علماي ديگر با سر دادن چنين اشعاري شديدا مخالفت كردند و از بازگو كردن اين اشعار خرافي ممانعت فرمودند .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۱ در ساعت ۱۴:۰۰
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    درود
    پرسش :
    شیعیان چرا خونخواهی خدا را منحصر به امام حسین کرده اند و می گویید او ثارلله است

    در حالیکه این دادگرانه و درست نیست و خردمندانه این است که خدا باید خونخواه همه ی ستمدیگان و کشته شدگان به ناحق باشد نه یک نفر ویژه

    اگر خدا خونخواه امام حسین باشد و امام حسین ثارالله باشد آیا برای نمونه هابیل ثار الله نیست و خدا از خون او خواهد گذشت ؟

    آیا کسانی که پیش از امام حسین ذبح شدند زنده بگور شدند ثار الله نیستند و خدا خونخواه آنها نیست ؟؟

    مگر نژاد پرستی است ؟

    این چه بی عدالتی است که شیعه ایجاد کرده است که تمام ذهنیات خوب و لطیف را برای رئیسان خود پس انداز کرده است ؟

    کدام انسان با انصاف بی طرفی این چنین داوری را می پذبرد که شیعیان گفته اند ؟؟

    با سلام و عرض ادب

    اينكه فرموديد خدا بايد خونخواه همه ستمديدگان باشد حق با شماست خداوند خونخواه و يار و ياور مظلومين و ستمديدگان است اين سخن ، هم مورد تأييد قرآن و هم مورد تأييد روايات است :
    قرآن كريم، كسانى را كه نسبت به كمك و يارى ستمديدگان، سكوت و بى تفاوتى اختيار كرده اند و قيام نمى كنند، سرزنش و ملامت نموده، مورد سؤال قرار مى دهد و مى گويد: « وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً »؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمى كنيد همان افراد (ستمديده اى) كه مى گويند : خدايا ! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براى ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براى ما از طرف خود، يار و ياورى تعيين فرما!» (نساء آيه 75)

    از امام صادق(ع) نيز نقل شده است: « مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُعِينُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلَّا كَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِيَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَنْصُرُ أَخَاهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَ الْآخِرَه»؛ هيچ مؤمنى، مؤمن ستمديده اى را يارى نمى رساند، مگر اين كه عمل او، برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد، مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند.» ( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 148)

    از آيات قراني و روايات معصومين عليهم السلام به خوبى مى توان ضرورت يارى رساندن به مظلومان و ستمديدگان را به عنوان يك وظيفه و تكليف الهى، استنباط نمود. با توجه به اينكه از ديدگاه قرآن ياري رساندن به مظلومين جزو صفات كماليه محسوب مي شود به طريق اولي خداوند داراي اين صفت كماليه است و به يقين خداوند خونخواه ستمديدگان در آخرت خواهد شد .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۶:۱۸
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تمام كساني كه مظلوم بوده اند و تحت ستم قرار گرفته و كشته شده اند خونخواهشان خداوند سبحان است و در قيامت ظالمين به جزاي خود خواهند رسيد البته به شرطي كه در مقابل ظلم سكوت نكرده باشند چون قرآن كريم به مظلومين دستور مي دهد كه در برابر ظالم مقابله كنيد حال اين شخص هابيل باشد يا هر كس ديگري‌ .

    منتهي مظلوميت ، خود داراي مراتب و درجات است برخي مظلوميت ها را همه كس مي تواند خونخواهي كند اما برخي مظلوميت ها آنچنان شديد هستند و آنچنان داراي اهميت اند كه كسي جز خداوند نمي تواند خونخواه باشد .

    امام صادق ـ علیهالسلام ـ در زیارتنامه حضرت ابى عبداللّه ـ علیهالسلام ـ فرمود:
    «اَنَّکَ ثارُاللّهِ فِى الاَْرْضِ مِنَ الدَّمِ الَّذِى لا یُدْرِکُ ثِرَتَهُ أَحَدٌ مِن أَهْلِ الاَْرْضِ.» (بحارالانوار، ج 101، ص 168)

    «اى سید الشهداء ـ علیه السلام ـ تو خونِ خدا در زمینى، همان خونى که هیچ کس جز خداوند انتقام آن را نمی تواند بگیرد.»

    البته خونى که این ویژگى را دارد که هیچ کس جز خداوند متعال آن هم به دست اولیایش نمی تواند انتقامش را بگیرد ، چون شخص ابى عبداللّه ـ علیهالسلام ـ از آن چنان جایگاه رفیعى برخوردار است که جز خداوند متعال و اولیایش نمی دانند.

    در زیارت عرشى عاشورا می خوانیم:
    «أنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِکَ.»

    «از خداوند متعال می خواهم به من توفیق دهد، انتقام خون شما را بگیرم.»

    بد نيست حضرت عالي مطالعه وسيعي پيرامون قيام حسيني داشته باشيد تا به اهميت اين قضيه پي ببريد كه حسين (ع) براي احياي دين خدا قيام كرد و در اين راه از جان و مال و ناموسش گذشت و با اخلاص كامل در اين راه قدم گذاشت اگر چه پسر رسول الله مظلوم واقع شد و با آن وضع به شهادت رسيد و بعد از قيام نيز بازماندگان حضرت با چه وضعي زندگي كردند با اين وصف حضرت زينب سلام الله عليها فرمود «ما رأيت الا جميلا» من چيزي جز زيبايي نديدم ! اين چه نگرشي است كه خون و كشت و كشتار و غل و زنجير را زيبايي مي داند ؛ آيا با ديدگاه شما اين زيبايي دارد آيا اين جمله تلنگري به ما نمي دهد كه كمي تفكر كنيم.

    موفق باشيد


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۶:۲۰
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    مسيحيان مسيح (عليه السلام) را پسر خدا می دانند، آیا اين شبيه این نیست که شیعیان امام حسين (عليه السلام) را خون خدا (يا ثار الله و ابن ثاره) می دانند؟

    پاسخ:
    در این زمینه، تذكر دو نكته ضروري است:
    الف: "ثار" در لغت به معني خون نيامده است، اين اشتباه رايجي است كه شيوع پيدا كرده است؛ ثار به معنای انتقام، خروش خون و طلب کردن خون کشته شدگان آمده است.(1)
    علامه مجلسی در این رابطه می نویسد: ثار با همزه به معنای خون و خونخواهی است. وقتی در زیارت به امام حسین (علیه السلام) ثاراللَّه خطاب می کنیم: یعنی تو اهلیت و شایستگی داری که منتقم تو خداوند باشد، تو کسی هستی که خون خواهی اش توسط خداوند انجام خواهد شد. مطمئناً خون تو زمین نخواهد ماند. یا این که تو کسی هستی که خون او به امر خداوند گرفته خواهد شد.(2)

    در حقیقت ثاراللَّه یعنی کسی که ولّی دم و انتقام گیرنده او خداست، زیرا خون امام حسین (علیه السلام) در راه خدا و برای اعتلای کلمه توحید ریخته شده، به همین جهت صاحب خون او هم خداوند متعال است. مشخصا خداوند جسم نيست تا خون امام حسين (علیه السلام) را به خداوند نسبت دهيم. بنا بر اين، منظور از ثار الله اين است كه خونخواه خداوند سبحان خداوند سبحان است.

    ب: مسيحيت به اقانيم ثلاثه قائل هستند، اگر چه در ظاهر عيسي (علیه السلام) را پسر خداوند می دانند اما اگر به منابع مسيحيت مراجعه شود اينان پدر پسر و روح القدس را شخصيت واحدی می دانند كه كه همان خداست لذا مسيح (علیه السلام) را خدا می دانند و قائل به الوهيت مسيح هستند، طبق این بیان، میان تعبیر «ثارالله» در مورد امام حسین (علیه السلام) و تعبیر «ابن الله» درباره حضرت عیسی (علیه السلام) هیچ تشابهی وجود ندارد، زیرا مسیحیان به اقانیم سه گانه «اب (پدر)، ابن (پسر)، روح القدس» معتقدند؛ حضرت عیسی(علیه السلام) را خدای پسر می داند و او را دارای شأن الوهیت و خدایی می شمارند؛ برخلاف شیعه که امام حسین (علیه السلام) را بنده خدا می داند. تمام افتخار و عزت او در این است که بنده خاشع و خاضع درگاه خدا است.

    ممکن است گفته شود چرا شیعیان خدا را خونخواه امام حسیم می دانند، در حالی که خداوند باید خونخواه همه مظلومان باشد؟ در پاسخ می توان گفت بله خداوند خونخواه و يار و ياور مظلومين و ستمديدگان است؛ و اين سخن، هم مورد تأييد قرآن و هم مورد تأييد روايات است.
    قرآن كريم، كسانى را كه نسبت به كمك و يارى ستمديدگان، سكوت و بى تفاوتى اختيار كرده اند و قيام نمى كنند، سرزنش و ملامت نموده، مورد سؤال قرار مى دهد و مى گويد: «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً»؛ چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمى كنيد همان افراد (ستمديده اى) كه مى گويند: خدايا! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براى ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براى ما از طرف خود، يار و ياورى تعيين فرما.(3)

    از امام صادق (علیه السلام) نيز نقل شده است: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُعِينُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلَّا كَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِيَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَنْصُرُ أَخَاهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَ الْآخِرَه»؛ هيچ مؤمنى، مؤمن ستمديده اى را يارى نمى رساند، مگر اين كه عمل او، برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد، مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند.(4)
    از آيات قرانی و روايات معصومين (عليهم السلام) به خوبى مى توان ضرورت يارى رساندن به مظلومان و ستمديدگان را به عنوان يك وظيفه و تكليف الهى، استنباط نمود.
    بنا بر این، با توجه به اين كه از ديدگاه قرآن ياری رساندن به مظلومين جزو صفات كماليه محسوب می شود، به طريق اولی خداوند دارای اين صفت كماليه است و به يقين خداوند خونخواه ستمديدگان در آخرت خواهد شد.

    البته مظلوميت، خود دارای مراتب و درجات است برخی مظلوميت ها را همه كس می تواند خونخواهی كند اما برخي مظلوميت ها آن چنان شديد هستند و آن چنان داراي اهميت اند كه كسي جز خداوند نمی تواند خونخواه باشد.
    امام صادق (علیه السلام) در زیارتنامه حضرت ابى عبداللّه (علیه السلام) بیان می دارند: «اَنَّکَ ثارُاللّهِ فِى الاَرْضِ مِنَ الدَّمِ الَّذِى لا یُدْرِکُ ثِرَتَهُ أَحَدٌ مِن أَهْلِ الاَرْضِ»؛ اى سید الشهداء (علیه السلام) تو خونِ خدا در زمینى، همان خونى که هیچ کس جز خداوند انتقام آن را نمی تواند بگیرد.(5)

    با توجه به جایگاه رفیع و مقام والای ابى عبداللّه (علیه السلام) _که خداوند متعال و اولیایش از آن آگاهند_ این ویژگى را دارد که هیچ کس جز خداوند متعال آن هم به دست اولیایش نمی تواند انتقامش را بگیرد.

    ____________
    (1) لسان العرب، ج 4، ص 97؛ لغتنامه دهخدا، ذیل کلمه ثار.
    (2) بحار الانوار، ج 98، ص 151.
    (3) نساء/ 75.
    (4) ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 148.
    (5) بحارالانوار، ج 101، ص 168.
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۰:۳۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود