جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل نازل شدن ایات بر پیامبر ص توسط جبرئیل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    دلیل نازل شدن ایات بر پیامبر ص توسط جبرئیل





    هو المحبوب

    چرا خداوند متعال جبرئیل را مامور ابلاغ آیات قرار داد ؟چرا مستقیما بر پیامبرنازل نشد ؟ چه دلیلی داشت ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1




    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۹:۵۹

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    این گونه نبوده که وحی الهی فقط از طریق واسطه شدن جبرئیل، بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده باشد، بلکه وحی اقسامی دارد که در مورد پیامبر اکرم(ص) با طرق مختلف، نزول وحی انجام شده است.

    لذا باید گفت وحی الهی بر پیامبر(ص) هم با واسطه جبرئیل بوده و هم بدون واسطه و مسقیما بر قلب مبارک ایشان فرود آمده است. پس در مواردی که وحی از طریق ارسال رسول بوده است جبرئیل واسطه می شده، ولی وحی بدون واسطه جبرئیل هم انجام می شده است.

    اگر سؤالتان این است که چرا خداوند همه اقسام وحی را از طریق وساطت جبرئیل انجام نداده است، باید گفت علم این نزد خداوند است و او چنین تشخیص داده و اراده کرده است.

    در ادامه به اقسام نزول وحی از نظر قرآن، پرداخته می شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ»

    و شايسته هيچ انسانى نيست كه خدا با او سخن گويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجاب، يا رسولى مى‏فرستد و بفرمان او آنچه را بخواهد وحى مى‏كند چرا كه او بلندمقام و حكيم است! (1)



    نکات تفسیری:

    از مجموع آيه چنين بر مى‏آيد كه راه ارتباط پيامبران با خدا منحصر به سه راه بوده است:

    1. القاى به قلب

    2. از پشت حجاب

    3. از طريق ارسال رسول

    البته وحى بر پيامبر اسلام(ص) منحصر به اين طريق نبوده است، از طرق ديگر نيز صورت گرفته است.

    اين نكته نيز قابل توجه است كه وحى از طريق القاى به قلب، گاه در بيدارى صورت مى‏گرفته، و گاه در خواب و رؤياى صادقه.

    گر چه شاخه‏هاى اصلى وحى همان سه شاخه مذكور در آيه فوق است، ولى بعضى از اين شاخه‏ها، خود نيز شاخه‏هاى فرعى ديگرى دارد، چنان كه بعضى معتقدند نزول وحى از طريق فرستادن فرشته وحى خود به چهار طريق صورت مى‏گرفته:

    1. آن جا كه فرشته بدون‏ آن كه بر پيامبر ظاهر شود در روح او القاء مى‏كرده است، چنان كه در حديثى از پيامبر ص مى‏خوانيم:
    "إن الروح الأمین نفث فى روعى انه لن تموت نفس حتى تستكمل رزقها فاتقوا اللَّه و اجملوا فى الطلب"؛ روح الامین در قلب من اين معنى را دميده كه هيچ كس نمى‏ميرد تا روزىِ خود را به طور كامل بگيرد، بنا بر اين از خدا بپرهيزيد و در طلب روزى حريص نباشيد. (2)

    2. گاه فرشته به صورت انسانى در مى‏آمد و پيامبر(ص) را مخاطب مى‏ساخت و مطالب را به او مى‏گفت (چنان كه در مورد ظهور جبرئيل به صورت دحيه كلبى(3) در احاديث آمده است).

    3. گاه به صورتى بود كه هم چون زنگ در گوشش صدا مى‏كرد و اين سخت‏ترين نوع وحى بر پيامبر(ص) بود به گونه‏اى كه حتى در روزهاى بسيار سرد صورت مباركش غرق عرق مى‏شد، و اگر بر مركب سوار بود مركب چنان سنگين مى‏شد كه بى‏اختيار به زمين مى‏نشست.

    4- گاه جبرئيل به صورت اصليش كه خدا او را بر آن صورت آفريده بود بر پيامبر ظاهر مى‏شد و اين در طول عمر پيغمبر تنها دو بار صورت گرفت. در این زمینه می توان به کتب تفسیری ذیل آیه 12 سوره "نجم" مراجعه نمود. (4)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۹:۱۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چند حديث پيرامون مساله وحى‏


    روايات فراوانى پيرامون مساله وحى در منابع اسلامى وارد شده كه گوشه‏هايى از اين ارتباط اسرار آميز پيامبران را با مبدء وحى روشن مى‏سازد:

    1. از بعضى از روايات استفاده مى‏شود هنگامى كه وحى بر پيامبر (ص) از طريق فرشته نازل مى‏شد حال پيامبر عادى بود، اما هنگامى كه ارتباط مستقيم و بدون واسطه برقرار مى‏گشت، پيامبر (ص) سنگينى فوق العاده‏اى احساس مى‏كرد، تا آن جا كه گاه مدهوش مى‏شد، چنان كه در توحيد صدوق از امام صادق (ع) نقل شده كه از حضرتش پرسيدند: "الغشية التي كان تصيب رسول اللَّه (ص) اذا نزل عليه الوحى؟ قال ذلك اذا لم يكن بينه و بين اللَّه احد، ذاك اذا تجلى اللَّه له"

    آن حالت مدهوشى كه به پيامبر ص به هنگام وحى دست مى‏داد چه بود؟ فرمود: اين در هنگامى بود كه در ميان او و خداوند هيچ كس واسطه نبود و خداوند مستقيما بر او تجلى مى‏كرد! (5)


    2. ديگر اين كه هنگامى كه جبرئيل بر آن حضرت (ص) نازل مى‏شد بسيار مؤدبانه و توأم با احترام بود، چنان كه در حديثى از امام صادق ع آمده است: "ان جبرئيل اذا أتى النبى قعد بين يديه قعدة العبيد، و لا يدخل حتى ليستاذنه"؛ هنگامى كه جبرئيل خدمت پيامبر (ص) مى‏آمد هم چون بندگان‏ در برابر حضرتش مى‏نشست و هرگز بدون اجازه وارد نمى‏شد! (6)


    3. از روايات ديگرى استفاده مى‏شود كه پيامبر (ص) با يك توفيق الهى (و شهود باطنى)، جبرئيل را به خوبى تشخيص مى‏داد، چنان كه در حديثى از امام صادق ع آمده است: كه فرمود: "ما علم رسول اللَّه (ص) ان جبرئيل من قبل اللَّه الا بالتوفيق"؛ پيامبر (ص) نمى‏دانست جبرئيل از طرف خدا است مگر از طريق توفيق الهى. (7)


    4. در حديث ديگرى كه از ابن عباس نقل شده تفسيرى براى مساله مدهوش شدن پيامبر ص به هنگام نزول وحى ديده مى‏شود كه قابل توجه است، او مى‏گويد:
    "كان النبى اذا نزل عليه وحى وجد منه الما شديدا، و يتصدع راسه، و يجد ثقلا، (و ذلك) قوله «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا»، و سمعت انه نزل جبرئيل على رسول اللَّه (ص) ستين الف مره"؛
    هنگامى كه وحى به پيامبر ص نازل مى‏شد احساس درد شديدى مى‏كرد و سر مباركش درد مى‏گرفت، و در خود سنگينى فوق العاده مى‏يافت، و اين همان است كه قرآن مى‏گويد ما به زودى بر تو گفتار سنگينى القاء مى‏كنيم، سپس مى‏افزايد: من شنيده‏ام كه جبرئيل 60 هزار بار بر رسول خدا نازل شد! (8). (9)


    ___________

    1. شوری، 51.
    2. کافی، کلینی، ج 2، ص 74، ح 2؛ و نیز ج 5، ص 80، ح 1.
    3. "دحية بن خليفة الكلبى" برادر رضاعى پيامبر (ص) بود، و از زيباترين مردم آن زمان محسوب مى‏شد، و هنگامى كه جبرئيل به سراغ پيامبر (ص) مى‏آمد در آن چهره نمايان مى‏گشت (مجمع البحرين ماده دحى). او از مشاهير صحابه پيامبر و به حسن صورت معروف بود، پيغمبر اكرم او را به رسالت نزد قيصر روم "هرقل" فرستاد، در سال 6 يا 7 هجرى، و تا زمان خلافت معاويه زنده بود (لغتنامه دهخدا)
    4. ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏20، ص 487.
    5. توحید، صدوق، ص 115، ح 15؛ بحارالانوار، ج 18، ص 256، ح 6.
    6. کمال الدین و تمام النعمه، صدوق، ص 86.
    7. توحید، صدوق، ص 242، ح 2.
    8. بحارالانوار، ج 18، ص 261، ح 13.
    9. ر.ک: تفسير نمونه، ج‏20، ص 500.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۹:۲۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    خواست و اراده پروردگار از این بالاترم چیزی مگر هست .
    در ضمن این واسطه بودن به صورت علنی در اسلام ذکر شده باز هم عده ای نادان به شیعه مشرک میگویند وای به روزی که این واسطه هم علنی نبود.
    يا نُورَ الْمُسْتَوْحِشِينَ فِي الظُّلَمِ
    لو سلك الناس وادیا شعبا لسلكت وادی رجل عبد الله وحده خالصا
    اگر همه مردم مسیری را انتخاب كنند و در آن گام نهند ، من به راه كسی كه تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت . امام هادی ع


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا خداوند متعال جبرئیل را مامور ابلاغ آیات قرار داد؟ چرا مستقیما بر پیامبر نازل نشد؟ چه دلیلی داشت؟

    پاسخ:
    این گونه نبوده که وحی الهی فقط از طریق واسطه شدن جبرئیل، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده باشد، بلکه وحی اقسامی دارد که در مورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با طرق مختلف، نزول وحی انجام شده است.
    لذا باید گفت وحی الهی بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم با واسطه جبرئیل بوده و هم بدون واسطه و مسقیما بر قلب مبارک ایشان فرود آمده است. پس در مواردی که وحی از طریق ارسال رسول بوده است جبرئیل واسطه می شده، ولی وحی بدون واسطه جبرئیل هم انجام می شده است.

    اگر سؤالتان این است که چرا خداوند همه اقسام وحی را از طریق وساطت جبرئیل انجام نداده است، باید گفت علم این نزد خداوند است و او چنین تشخیص داده و اراده کرده است.
    در ادامه به اقسام نزول وحی از نظر قرآن، پرداخته می شود.
    «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ»؛ و شايسته هيچ انسانى نيست كه خدا با او سخن گويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجاب، يا رسولى مى‏ فرستد و بفرمان او آنچه را بخواهد وحى مى‏ كند چرا كه او بلندمقام و حكيم است!(1)

    ـ نکات تفسیری:
    از مجموع آيه چنين بر مى‏ آيد كه راه ارتباط پيامبران با خدا منحصر به سه راه بوده است:
    1. القاى به قلب
    2. از پشت حجاب
    3. از طريق ارسال رسول
    البته وحى بر پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) منحصر به اين طريق نبوده است، از طرق ديگر نيز صورت گرفته است.

    اين نكته نيز قابل توجه است كه وحى از طريق القاى به قلب، گاه در بيدارى صورت مى‏گرفته، و گاه در خواب و رؤياى صادقه.
    گر چه شاخه‏ هاى اصلى وحى همان سه شاخه مذكور در آيه فوق است، ولى بعضى از اين شاخه‏ ها، خود نيز شاخه‏ هاى فرعى ديگرى دارد، چنان كه بعضى معتقدند نزول وحى از طريق فرستادن فرشته وحى خود به چهار طريق صورت مى‏ گرفته:
    1. آن جا كه فرشته بدون‏ آن كه بر پيامبر ظاهر شود در روح او القاء مى‏ كرده است، چنان كه در حديثى از پيامبر(صلی الله علیه و آله) مى ‏خوانيم: "إن الروح الأمین نفث فى روعى انه لن تموت نفس حتى تستكمل رزقها فاتقوا اللَّه و اجملوا فى الطلب"؛ روح الامین در قلب من اين معنى را دميده كه هيچ كس نمى‏ ميرد تا روزىِ خود را به طور كامل بگيرد، بنا بر اين از خدا بپرهيزيد و در طلب روزى حريص نباشيد.(2)

    2. گاه فرشته به صورت انسانى در مى‏ آمد و پيامبر(صلی الله علیه و آله) را مخاطب مى‏ساخت و مطالب را به او مى‏ گفت (چنان كه در مورد ظهور جبرئيل به صورت دحيه كلبى(3) در احاديث آمده است).

    3. گاه به صورتى بود كه هم چون زنگ در گوشش صدا مى‏ كرد و اين سخت‏ترين نوع وحى بر پيامبر(صلی الله علیه و آله) بود به گونه‏ اى كه حتى در روزهاى بسيار سرد صورت مباركش غرق عرق مى‏ شد، و اگر بر مركب سوار بود مركب چنان سنگين مى‏ شد كه بى‏اختيار به زمين مى‏ نشست.

    4- گاه جبرئيل به صورت اصليش كه خدا او را بر آن صورت آفريده بود بر پيامبر ظاهر مى‏ شد و اين در طول عمر پيغمبر تنها دو بار صورت گرفت. در این زمینه می توان به کتب تفسیری ذیل آیه 12 سوره "نجم" مراجعه نمود.(4)

    ـ چند حديث پيرامون مساله وحى‏
    روايات فراوانى پيرامون مساله وحى در منابع اسلامى وارد شده كه گوشه‏ هايى از اين ارتباط اسرار آميز پيامبران را با مبدء وحى روشن مى‏ سازد:
    1. از بعضى از روايات استفاده مى‏ شود هنگامى كه وحى بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) از طريق فرشته نازل مى‏ شد حال پيامبر عادى بود، اما هنگامى كه ارتباط مستقيم و بدون واسطه برقرار مى‏ گشت، پيامبر (صلی الله علیه و آله) سنگينى فوق العاده ‏اى احساس مى‏ كرد، تا آن جا كه گاه مدهوش مى‏ شد، چنان كه در توحيد صدوق از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه از حضرتش پرسيدند: "الغشية التي كان تصيب رسول اللَّه (ص) اذا نزل عليه الوحى؟ قال ذلك اذا لم يكن بينه و بين اللَّه احد، ذاك اذا تجلى اللَّه له"؛ آن حالت مدهوشى كه به پيامبر (صلی الله علیه و آله) به هنگام وحى دست مى‏ داد چه بود؟ فرمود: اين در هنگامى بود كه در ميان او و خداوند هيچ كس واسطه نبود و خداوند مستقيما بر او تجلى مى‏ كرد.(5)

    2. ديگر اين كه هنگامى كه جبرئيل بر آن حضرت (صلی الله علیه و آله) نازل مى‏ شد بسيار مؤدبانه و توأم با احترام بود، چنان كه در حديثى از امام صادق (علیه السلام) آمده است: "ان جبرئيل اذا أتى النبى قعد بين يديه قعدة العبيد، و لا يدخل حتى ليستاذنه"؛ هنگامى كه جبرئيل خدمت پيامبر (صلی الله علیه و آله) مى‏ آمد هم چون بندگان‏ در برابر حضرتش مى‏ نشست و هرگز بدون اجازه وارد نمى‏ شد.(6)

    3. از روايات ديگرى استفاده مى‏ شود كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) با يک توفيق الهى (و شهود باطنى)، جبرئيل را به خوبى تشخيص مى ‏داد، چنان كه در حديثى از امام صادق (علیه السلام) آمده است: كه فرمود: "ما علم رسول اللَّه (ص) ان جبرئيل من قبل اللَّه الا بالتوفيق"؛ پيامبر (صلی الله علیه و آله) نمى‏ دانست جبرئيل از طرف خدا است مگر از طريق توفيق الهى.(7)

    4. در حديث ديگرى كه از ابن عباس نقل شده تفسيرى براى مساله مدهوش شدن پيامبر (صلی الله علیه و آله) به هنگام نزول وحى ديده مى‏ شود كه قابل توجه است، او مى‏ گويد: "كان النبى اذا نزل عليه وحى وجد منه الما شديدا، و يتصدع راسه، و يجد ثقلا، (و ذلك) قوله «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا»، و سمعت انه نزل جبرئيل على رسول اللَّه (ص) ستين الف مره"؛ هنگامى كه وحى به پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل مى‏ شد احساس درد شديدى مى‏ كرد و سر مباركش درد مى ‏گرفت، و در خود سنگينى فوق العاده مى ‏يافت، و اين همان است كه قرآن مى‏ گويد ما به زودى بر تو گفتار سنگينى القاء مى‏ كنيم، سپس مى‏ افزايد: من شنيده ‏ام كه جبرئيل 60 هزار بار بر رسول خدا نازل شد(8).(9)

    ___________

    (1) شوری/ 51.
    (2) کافی، کلینی، ج 2، ص 74، ح 2؛ و نیز ج 5، ص 80، ح 1.
    (3) "دحية بن خليفة الكلبى" برادر رضاعى پيامبر (صلی الله علیه و آله) بود، و از زيباترين مردم آن زمان محسوب مى ‏شد، و هنگامى كه جبرئيل به سراغ پيامبر (صلی الله علیه و آله) مى ‏آمد در آن چهره نمايان مى‏ گشت (مجمع البحرين ماده دحى). او از مشاهير صحابه پيامبر و به حسن صورت معروف بود، پيغمبر اكرم او را به رسالت نزد قيصر روم "هرقل" فرستاد، در سال 6 يا 7 هجرى، و تا زمان خلافت معاويه زنده بود (لغتنامه دهخدا).
    (4) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏20، ص 487.
    (5) توحید، صدوق، ص 115، ح 15؛ بحارالانوار، ج 18، ص 256، ح 6.
    (6) کمال الدین و تمام النعمه، صدوق، ص 86.
    (7) توحید، صدوق، ص 242، ح 2.
    (8) بحارالانوار، ج 18، ص 261، ح 13.
    (9) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏20، ص 500.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۹:۳۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود