صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در اسلام به قربانی کردن توصیه شده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا در اسلام به قربانی کردن توصیه شده؟




    سلام
    می خواهم بدانم نظر اسلام در مورد کشتن گوسفند در موقعیتهای مختلف مثل برگشتن حاجی از مکه، هنگام بردن جهاز عروس به خانه خریدن ماشین و خانه و ... چیست. آیا اینها اثری دارد یا خیر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    قربانی کردن گوسفند دربرابر حاجی یا ...وخیرات کردن آن وبه فقرا دادن دراسلام توصیه شده ولی این کارهایی که امروزه باب شده وباعث ریخت وپوپاش واسراف ویا خرافاتهایی که رسم شده مثل مالیدن خون به ته کفش حاجی یا عروس و...اینها دراسلام نیامده ...
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان دیگر هم اگر نظراتی دارند بفرمایند و اگر از روایات یا سیره معصومین مطلبی در اینباره دارید علاقمندم بدانم

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16



    اصل كشتن يا قرباني كردن گوسفند از نظر شرعي نه تنها اشكالي ندارد ، بلكه مستحب است و درباره آن روايات زيادي هم وارد شده است. اما حواشي آن معمولا به مسائلي خرافي آلوده است كه بايد در آن دقت نمود . از جمله همان خون پاشيدن. مثلا ديده شده كه اتومبيل نو مي خرند و بعد از قرباني گوسفند خون آن را به سپر و اجزاي ماشين مي مالند. اين كار به هيچ شايسته و درست نيست. اين گونه قرباني ها ف ريشه هاي جاهلي دارد.
    شهيد مطهري درباره قرباني هاي نادرست مي نويسد:
    شيخ صدوق نقل مي كند كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله از ذبايح جن نهي كردند... ذبيحه الجن يعني كسي كه خانه اي مي خرد يا چشمه اي را استخراج و جاري مي كند يا كاري مثل اينها مي كند بعد گوسفندي را مي كشد براي اين كه جلوي فال بد و آسيب جن ها را بگيرند.
    حضرت آيت الله مكارم شيرازي نيز درباره حكم شرعي قرباني در اين گونه امور مي فرمايند:
    اصل قرباني كردن و كمك به نيازمندان كار خوبي است ولي پاشيدن خون آن به وسايل نقليه يا خانه هاي نيم ساز از خرافات است.

    (منبع:‌ماهنامه نسيم وحي ،‌ شماره 12 ،‌ ص 20 . )



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب قربانی




    قربانی گوسفند
    جنایتی عادی!
    دردی که کسی آن را درک نمی کند!
    گناهی بزرگ برای خشنودی الله!


    این رسم در کشورها و ادیان دیگر هم هست منتها برای خدایانی با نامهای دیگر!

    اگر انسان به اشتباه در حال حاضر گوشت میخورند ، میتواند مانند انسان حیوانها را بکشد ،
    میتواند آنها را بیهوش (مثلا با شوک برقی مانند کافران ) کرده بعد جنازه آن را مصرف کند

    به عنوان یک پزشک عرض می کنم
    این طرز فکر اشتباه هم که مذهبیون دارند که با این طرز کشتن خون گوشت می رود وگوشت بهتر و. ...
    از نظر علمی و پزشکی کاملا اشتباه هست

    درضمن توجه کنید تفاوت بزرگ معنایی و تاریخی بین دو کلمه قربانی و کشتن هست
    اگر دوست داریم به عنوان فردی مذهبی قربانی کنیم ، میتوانیم با دادن پول آن به یتبمان ، مراکز خیریه ، ساخت بیمارستان و...
    کارهایی زیبا و خوب انجام دهیم

    خیلی ممنون از درج این مطلب
    ایمان . ن

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گوسفند بیچاره چه گناهی کرده ؟ اصلا برای چی ؟ چه فایده ای داره ؟
    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    170
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    من هم نمیدانم چرا اینکار را میکنند.
    البته قربانی گوسفند و دادن گوشت ان به فقرا خوبه ولی همیشه در تاریخ هم بوده که انسانها برای خدایان خودشان یه موجود زنده را قربانی میکنند.
    یا یکسری هدایا برای خدای خودشان میبرند.
    علتش هم نامشخصه.
    امیدوارم که کارشناسان احادیث مربوطه را اینجا قرار بدهند.
    التماس دعا.

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    "قرباني كردن " نمادي از قطع دلبستگي و وابستگي ها و جلوه اي از ايثار مال و جان در راه محبوب واقعي و رضاي خدا است .



    بنابراين اسرار قرباني و تأثير آن در آمادگي روحي براي دوري از هرگونه منفعت طلبي و زياده خواهي آشكارمي شود ,


    از جمله آموزه هاي اسلام براي تكامل و رشد انسان ها, ايثار از جان و مال است ; يعني , انسان , همه دارايي ها و امكاناتش را امانتي الهي بداند كه بايد در طريق بندگي هزينه كند. لذا انسان در مراحل مختلف زندگي امتحان مي شود, از جمله امتحان حضرت ابراهيم (ع ) به قرباني كردن اسماعيل فرزند دلبند خود, (صافات , آيه 102).



    البته آنچه كه از قرباني كردن و رسيدن به مقام قرب الهي به وسيله ذبح گوسفند, لحاظ شده است , قطع علقه هاي روحي و مالي است كه باعث تقواي قلب و طهارت نفس مي گردد.



    خداوند متعال مي فرمايد:

    "وقتي شما قرباني مي كنيد آنچه كه متعلق به خدا است , تقواي شماست نه گوشت و پوست قرباني", (حج , آيه 37).



    خلاصه اين كه ظاهر كار سر بريدن است ; اما واقعيت قضيه نهايت تسليم , سرسپردگي , عشق و علاقه بنده به مولاي خود است .


    ---------->


    قرباني كردن در واقع نوعي جهاد با نفس درجهت زدودن تعلقات و وابستگي هاي دنيايي و مادي و رهايي از زندان مال پرستي و دنياطلبي است .



    بنابراين قرباني نمادي از قرباني كردن هواهاي نفساني و ذبح نفس اماره است .





  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاربر جدید! نمایش پست
    سلام
    می خواهم بدانم نظر اسلام در مورد کشتن گوسفند در موقعیتهای مختلف مثل برگشتن حاجی از مکه، هنگام بردن جهاز عروس به خانه خریدن ماشین و خانه و ... چیست. آیا اینها اثری دارد یا خیر
    سلام

    1.اصل قرباني كردن از سنتهاي اسلامي و دستورات ديني است.



    در حج تمتّع، روز عيد قربان، براي كفاره و ارتكاب امري كه در حين احرام ممنوع بوده، و يا براي وفاي به نذر مي باشد، قرباني مي كنند.



    از جمله در قرآن كريم مي فرمايد : "و شتران فربه را براي شما از شعاير خدا قرار داديم. در آنها براي شما خير است. پس نام خدا را بر آنها ـ در حالي كه بر پاي ايستاده اند ـ ببريد و چون به پهلو در غلتيدند، از آنها بخوريد و به تنگدست [سايل] و به بينوا [ي غير سايل] بخورانيد. اين گونه آنها را براي شما رام كرديم، اميد آنكه شكرگزار باشيد، هرگز [نه] گوشتهاي آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد. ولي تقواي شماست كه به او مي رسد."(2)


    2. از سوي ديگر ضيافت و مهماني در دين بسيار مورد سفارش است و طبيعي است در مجلس عروسي و بازگشت از سفر زيارتي، اطعام صورت مي‌گيرد، و براي احترام به شخص زاير يا عروس، حيوان را در مقابل او ذبح مي كنند كه اين بخش يعني در مقابل افراد ذبح كردن دليل ديني ندارد كما اينكه منع هم نشده است، ولي كليّت آن در دين وجود دارد.



    در قرآن كريم است كه : "رسولان چون بر ابراهيم درآمدند، ... پس آهسته به سوي زنش رفت و گوساله اي فربه[و بريان] آورد."(3) كه بصورت اجمالي، حكايت قرباني كردن گوسفند براي مهمان توسط حضرت ابراهيم را بيان نموده است.


    3. بصورت كلي هر چيزي كه انسان از آن بهره مي برد، در دين مباح است و به آن اصل اباحه مي گويند.(4) و ديگر نيازي به وجود آيه يا روايتي كه مستقيماً به آن دلالت كند نيست، مگر آنكه مفسده اي بوجود آورد.



    قرآن كريم مي فرمايد : "اي مردم از آنچه در زمين حلال و پاكيزه است بخوريد."(5) اما اگر اين كار باعث آلودگي محيط زيست و معابر عمومي يا وحشت عمومي يا بر هم زدن نظم ويا غيربهداشتي شدن و آلوده شدن گوشت حيوان است و بعبارت ديگر داراي مفسده اي واضح است، طبيعي است كه بايد از آن پرهيز كرد.(و بعضي از علما نيز بر اين كار به اين صورت اشكال گرفته اند، البته قائل به حرمت نشده اند.) و در مكانهاي معين مانند كشتارگاه، ذبح را انجام داد.


    4. در روايتي از نبي مكرم در پنج مورد وليمه دادن آمده است كه عروسي، تولد فرزند، ختنة فرزند، ساخت يا خريد منزل و بازگشت از مكه مي‌باشد.(6) و طبق همين حديث مردم به اطعام و قرباني كردن گوسفند يا مانند آن اقدام مي كنند. اما در هر صورت اين كار واجب نيست و توان مالي فرد در انجام آن لازم است.

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــ
    منابع و مآخذ :
    1. دانشنامة قرآن، بهاءالدين خرمشاهي، ج2،ص1748
    2. سوره مباركه حج / آيات 36و37
    3. سوره مباركه ذاريات / آيات 25و26
    4. آيات الاحكام، استاد شانه چي، ص282
    5. سوره مباركه بقره / آيه 168
    6. ميزان الحكمه، ج5، ص527، حديث 10839





  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    با تشکر ، آیات آورده شده خیلی کامل بود ، همینطور تفسیر و نتیجه گیری شخصی نیز همینطور

    اگر از بحث دینی و نظر و تفسیرهای ذکر شده بگذرم ، توجه شما را به تناقضات زیر جلب می کنم

    خیلی جالبه که وابستگی های انسانی در جان و زندگی موجودی دیگر خلاصه می شود ،
    یعنی جهادی که تعلقات مالی فرد می تواند جان موجودی دیگر! را هدف قرار داده آن را بخرد و در راه خدایش جانش را بگیرد

    ، جهادی که تعلقات موجودی دیگر را هدف قرار می دهد که جانش و زندگی را دوست دارد


    آیا در اسلام به قربانی کردن توصیه شده؟

    ، آنهم به قصد جدا کردن سر ! حالا این موجود هرچه فربه تر ( طبق آیات ) و
    زیباتر و بزگتر باشد ، از نظر و تفسیر ما جهاد و ذبح نفس اماره بهتر انجام شده و از نظر دین قربانی مورد قبول خداوند بهتر بوده
    بعد هم دوباره برویم سراغ نفس اماره و از جگر و خون و گوشت آن آنرا تغذیه کنیم

    در واقع جهادی که نتیجه مادی آن برای نفس ، مادیات و گناه هست
    شاید فردی باز دو کلمه قربانی و کشتن را از هم تمیز نکند و بگوید که مساله برای غذای گرسنگان هست ( که البته باز نظر شخصی می شود)
    در این صورت انسان با مقداری شیر و برنج و.. هم میتواند سیر شود یا به افراد فقیر غذا دهد ، و باز اگرچه فلسفه قربانی کردن دادن گوشت آن به فقیران نبوده

    ،
    هرکس مسئول جان خود هست ،
    فرض کنیم بنده دینی به نام دین "آ " داشتم ، و در دینم آمده بود برای نشان دادن ایثار مال و جان در راه محبوب دینی ما به نام "بی" با مالی که داری
    انسانی بگیر و سر آن را جدا و زندگی را از آن بگیر و آن را با این آداب خاص ادا کن تا مورد قبول خدایم شود


    البته می توانم تا روزها با تفسیرهای زیبا و شعر و ... جلوه ای زیبا به این کار بدهم
    لطفا باز توجه کنید به معنای قربانی کردن و کشتن

    البته بهترین آیه قرآن را شما فرمودید :
    "وقتي شما قرباني مي كنيد آنچه كه متعلق به خدا است , تقواي شماست نه گوشت و پوست قرباني", (حج , آيه 37).
    امیدوارم مورد توجه بیشتر قرار گیرد وتا شاید روزی واقعا تقوا باشد نه خون و گوشت و پوست

  15. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود