صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند جهنم را آفرید؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند جهنم را آفرید؟




    چرا خداوند جهنم را آفرید؟مگر خدا کینه ای است؟
    جواب محتمل:
    کیفر مقتضای عدل الهی
    اشکال:
    چرا کیفر مقتضای عدل الهی است ،چون با عذاب جهنم که به مظلوم چیزی نمی رسد؟ و در آن دنیا دیگر عبرت گیری دیگران هم معنا ندارد؟
    در ضمن خدا می تواند در عوض جبران ظلم به مظلوم یک عالَمه درجه در بهشت به مظلو م دهد(در این صورت ظالم و مظلوم هم در یک درجه در بهشت قرار نمی گیرند)
    و اشکال دیگر این است این جواب ،کیفر حق الله را تبیین نمی کند چون در این مورد مظلومی مطرح نیست تا با احقاق حق او عدالت تحقق یابد


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۸:۳۱
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    سلام بر شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    چرا خداوند جهنم را آفرید؟مگر خدا کینه ای است؟
    جواب محتمل:
    کیفر مقتضای عدل الهی
    اشکال:
    چرا کیفر مقتضای عدل الهی است ،چون با عذاب جهنم که به مظلوم چیزی نمی رسد؟ و در آن دنیا دیگر عبرت گیری دیگران هم معنا ندارد؟
    در ضمن خدا می تواند در عوض جبران ظلم به مظلوم یک عالَمه درجه در بهشت به مظلو م دهد(در این صورت ظالم و مظلوم هم در یک درجه در بهشت قرار نمی گیرند)
    و اشکال دیگر این است این جواب ،کیفر حق الله را تبیین نمی کند چون در این مورد مظلومی مطرح نیست تا با احقاق حق او عدالت تحقق یابد

    در جواب محتمل شما اگر یک کلمه جایگزین عدل شود بهتر است، قانون را به جای عدل بگذارید.

    کیفر مقتضای قانون الهی.

    حال در توضیح این جمله چند نکته را دقت کنید:
    اول
    این قانون حقیقی بوده و امکان تغییر به هیچ وجه وجود ندارد (الا اینکه خود قانون گذار به دلائلی که فقط خودش صلاح بداند تغییر می دهد)
    دوم
    در جهان بینی توحیدی دنیا و آخرت گرچه فضای متفاوتی دارد اما یک مسیر است، شبیه دوران جنین و ولادت، یک مسیر با دو فضا.
    سوم
    قوانین حقیقی (طبق مصلحتی که قانون گذار قرار داده) دنیا و آخرت ندارد، الا اینکه قیدی در خود آن قانون باشد که آنرا محدود به دنیا نماید.
    چهارم
    یکی از قوانین هستی عمل و عکس العمل است، با این فرق که عکس العمل برخی از اعمال را با حواس ظاهری می توانیم درک کنیم، مثل زدن کلید بمب و آتش گرفتن هزاران نفر، اما عکس العمل برخی از کارها از طریق وحی به ما می رسد، در واقع کسی از وحی خبر دارد، نسبت به عکس العمل واقعی کردار ما هشدار می دهد.
    نسبت میان قطع رحم و کوتاه شدن عمر از این قبیل است.
    پنجم
    برخی از اعمال عکس العملش مدت کمی دارد، مثلا اگر کسی دستش را به میله گذاخته زد، گرچه از روی بی احتیاطی و بی توجهی باشد اما سوزش تمام وجود فرد را فرا می گیرد ولی تا چند روز بعد درد و سوزش از بین رفته و دست به حالت اول بر می گردد، اما بعضی اوقات به خاطر بی توجهی دست زیر تیغ قطع می شود آنگاه عقوبت آن محروم شدن دائمی از یک عضو مفید می باشد.
    در این مثال اخیر خوب دقت کنید آیات زیر را نیز مطالعه نمائید، پاسخ سؤالات شما همینجا نهفته است.
    قرآن می فرماید:
    كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ (سوره مدثر آیه 38) هر كسى در گرو كارى است كه كرده است.
    وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْها (سوره انعام آیه 164) و هيچ كس كارى نكند مگر آنكه بر عهده خود اوست‏.
    وَ مَنْ يَكْسِبْ إِثْماً فَإِنَّما يَكْسِبُهُ عَلى‏ نَفْسِهِ ِ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً (سوره نساء آیه 111) و هر كه گناهى كند همانا به زيان خويشتن مى‏كند، و خدا دانا و با حكمت است‏

    هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی

    سه آیه فوق دنیا و آخرت ندارد، وعده قیامت نیز ندارد، بیان یک قاعده کلی شامل دنیا و آخرت می شود.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7




    اگر تمام پنج نکته را بر این سه آیه عرضه نمائید مشخص می شود که ما در گروه اعمالمان هستیم، اگر بدی کنیم بدی می بینیم، این دنیا نشده اون دنیا، کیفر باید دید، این قانون است، اگر تعطیل شود کل نظام به هم می ریزد، نمی شود تیغ نبرد، آتش نسوزاند، اگر قانون درباره تیغ و آتش تعطیل شود همه چیز به هم میریزد.

    لقمه یتیم خوردن، آتش در شکم کردن است:
    إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعيراً (سوره نساء آیه 10) همانا كسانى كه مالهاى يتيمان را به ستم مى‏خورند جز اين نيست كه در شكمهاشان آتشى فرو مى‏ خورند و زودا كه به آتش افروخته دوزخ در آيند.

    در این آیه پس از خوردن آتش می گوید، به زودی به آتش دوزخ گرفتار می شود، پس یک آتش خوردنی قبل قیامت هست، اما چرا ما نمی فهمیم؟

    کسی که مال یتیم می خورد نمی فهمد آتش می خورد، شاید به نظرش بسیار لذیذ نیز باشد، این بخاطر این است که چشم و گوش و حواس ما مشغول غفلت و احیانا گناه است و الا خوبان عالم آتش را در همین دنیا دیده و ترسانند.

    سؤال:
    چرا عذاب به این دنیا ختم نمی شود، اگر کسی بدی کرد با ادوات همین دنیا مجازات شود و به آخرت موکول نشود.
    پاسخ:
    اولا خداوند اختیار دار دو جهان است، او می داند کدام عمل ما تأثیرش چه مقدار باشد علم ما به فلسفه اعمال خداوند بسیار بسیار ناچیز است، ثانیا این سؤال در واقع اصل معاد و هدف خلفت را زیر سؤال می برد که خارج از موضوع تاپیک است.

    ضمنا هیزم جهنم انسان گناه کار است:
    فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَة (سوره بقره آیه 24) پس از آتشى كه هيمه‏اش آدميان و سنگها- بتها يا سنگ كبريت- است‏.

    خود ما به دست خودمان و با انتخاب خودمان آتش را برای خودمان خریدیم، عدالت خدا را چرا وسط می کشید، این باور غلط است که خداوند جهنمی آفریده انسانها را بار کند و داخل آن بریزد، خیر! آتش با نفس گناه همراه است، همانطور که پاداش نیک با نفس عمل صالح همراه است، این همراهی دائمی است، همین دنیا، لحظه جان کندن، عالم قبر و برزخ و صحرای محشر و در نهایت بهشت یا جهنم، در تمام این مراحل همراه ماست.


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ در ساعت ۲۱:۰۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    شما در این جا گفته ای که جهنم اثر تکوینی خود گناه بنده است
    اما سوال من اینه که چرا خدا این اثر تکوینی را قرار داد به خاط عدالتش؟که مخل عدالتش نبود
    به خاطر عبرت گیری دیگران که در آنجا عبرت گیری مطرح نیست
    به خاطر جلوگیری گناه انسانها در دنیا که با صرف وعده آخرت بدون محقق شدن آن این مقصود محقق می شد
    ...
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    وقتی خداوند محبت علی ع را در وجود مخالفانش در وقت معلوم مشاهده کرد جهنم را خلق کرد.
    حضرتش به ذات خودش قسم یاد کرده که اگر همه علی ع دوست بودند جهنم را خلق نمیکرد.

    در قسمت خداشناسی بنویسید علی شناسی!
    به علی شناختم من به خدا قسم خدا را



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    سلام دوست عزیز
    سؤال شما را همان اول مطالعه کردم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    اما سوال من اینه که چرا خدا این اثر تکوینی را قرار داد به خاط عدالتش؟که مخل عدالتش نبود
    به خاطر عبرت گیری دیگران که در آنجا عبرت گیری مطرح نیست
    به خاطر جلوگیری گناه انسانها در دنیا که با صرف وعده آخرت بدون محقق شدن آن این مقصود محقق می شد

    و طبق آن پاسخ دادم
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    سؤال:
    چرا عذاب به این دنیا ختم نمی شود، اگر کسی بدی کرد با ادوات همین دنیا مجازات شود و به آخرت موکول نشود.
    پاسخ:
    اولا خداوند اختیار دار دو جهان است، او می داند کدام عمل ما تأثیرش چه مقدار باشد علم ما به فلسفه اعمال خداوند بسیار بسیار ناچیز است، ثانیا این سؤال در واقع اصل معاد و هدف خلفت را زیر سؤال می برد که خارج از موضوع تاپیک است.

    اگر این اثر تکوینی از بین برود، تأثیر کردار آدمی برای دراز مدت از بین رفته و اصل معاد و آفرینش انسان نیز زیر سؤال می رود.
    در رابطه با بحث عبرت گیری و جلوگیری از گناه نیز با شما موافقم، فقط یک نکته در همین رابطه:
    یکی از اوصاف پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) که در 115 آیه قرآن بدان اشاره شده، همان ترساندن (إنذار، منذر) از عاقبت است، وقتی استفاده از وسائل گازسوز به هشدارهای آقای ایمنی نیاز داشته باشد، وضع انسان و آینده او نیز به مراتب چنین نیازی را مسجّل می سازد!

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شما می گویید:
    اولا خداوند اختیار دار دو جهان است، او می داند کدام عمل ما تأثیرش چه مقدار باشد علم ما به فلسفه اعمال خداوند بسیار بسیار ناچیز است،
    اما جواب:
    من دارم از حکمت کار خدا سوال می کنم ؟
    اگر بخواهیم با مبنای شما صحبت کنیم می دونید چی می شه من هر دلیلی می اورید به راحتی می تونم رد بکنیم مثلا
    چرا نیاز به پیامبر داریم؟چون خدا لطیف است...(برهان لطف)
    نه خیر ممکن است بنابر مصالحی که مانمی دانیم پیامبر نفرستد
    چرا نیاز به معاد داریم؟خداوند حکیم است ....(برهان حکمت)
    نه خیر نشد ممکن است بنابر مصالحی که ما نمی دانیم معاد را برپا نکند
    چرا معجزه دلیل بر صدق مدعی نبوت است؟چون خدا حکیم است و حکیم اغرا به جهل نمی کند...
    نه خیر نشد شاید بنابر مصالحی این کار را نکند و به کاذب معجزه دهد
    علم ما که محدود است
    چرا پیامبر معصوم است؟چون اگر معصوم نباشد نمی شود حتی به هیچ حرفش اعتماد کرد در حالی که خدا حکیم است و از حکیم نقض غرض ممتنع است
    نه دیگه نشد شاید بنابر مصالحی پیامبر را معصوم نکند
    و هزارتا از این جور سوالا را من به راحتی با مبنای شما می توانم رد کنم

    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7




    همین جمله ای که در پست اخیر نوشتم را توضیح بیشتری دهم شاید پاسخ سؤال شما باشد:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    اگر این اثر تکوینی از بین برود، تأثیر کردار آدمی برای دراز مدت از بین رفته و اصل معاد و آفرینش انسان نیز زیر سؤال می رود.


    اگر خداوند متعال اثر تکوینی جهنم را بردارد باید اثر تکوینی بهشت را نیز بردارد، زیرا بهشت به همان دلیل جهنم برپا می شود، دلیل آن مکافات است، مکافات یک طرفه نیست، حال امکان دارد سؤال کنید چرا مکافات یک طرفه نباشد اگر مکافات یک طرفه باشد بحث مسئولیت پذیری انسان چه می شود؟
    چرا انسان مسئول پذیر آفریده شده، چون تنها موجودی است که خداوند بعنوان خلیفه معرفی ساخته و از تکلیف خواسته است، و جهان را برای او آفریده است، این می شود هدف خلقت.
    پس وجود جهنم بصورت زنجیروار با هدف خلقت انسان گره خورده است.

    ـــــــــــ
    ضمنا
    خداوند اگر همه گناهکاران را ببخشد یا در قیامت بخواهد جهنم را تعطیل کند بر خلاف عدالتش نیست زیرا عمل نکردن به تهدید خلاف فضل و عدالت نمی باشد، بر خلاف بهشت که اگر آن را تعطیل کند وعده ای که به انسانهای خوب داده عمل نمی شود و خلف وعده از حکیم محال است، مدرک قرآنی آن تأکید هنگام بیان پاداش است که دلیل حتمیت آن می باشد، اما هر گاه صحبت از جهنم می شود آن را بدون تأکید بیان می کند:

    لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ (ابراهیم/7) اگر شكرگزارى كنيد، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى كنيد، مجازاتم شديد است!»

    اگر طبق قافیه لازیدنکم باشد باید می فرمود لاُعذّبنّکم، اما هیچگاه عذاب با نون تأکید نیامده است.

    موفق باشید دوست عزیز


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۹:۱۳
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر خداوند متعال اثر تکوینی جهنم را بردارد باید اثر تکوینی بهشت را نیز بردارد، زیرا بهشت به همان دلیل جهنم برپا می شود، دلیل آن مکافات است، مکافات یک طرفه نیست، حال امکان دارد سؤال کنید چرا مکافات یک طرفه نباشد اگر مکافات یک طرفه باشد بحث مسئولیت پذیری انسان چه می شود، چرا انسان مسئول پذیر آفریده شده، چون تنها موجودی است که خداوند بعنوان خلیفه معرفی ساخته و از تکلیف خواسته است، و جهان را برای او آفریده است، این می شود هدف خلقت.
    پس وجود جهنم بصورت زنجیروار با هدف خلقت انسان گره خورده است.
    پاسخ:اصلا من می گویم اثر تکوینی نیست و شما دلیلی بر تکوینی بودن اثر ندارید
    بعد لزومی ندارد من می توانم به شاگرد اولها جایزه بدهم و لی به شاگر آخرها کتک هم نزنم
    مسئولیت پذیر افریده شد تا به شوق بهشت عملی را انجام دهد و نیازی نیست که جهنمی باشد
    بعد تنها موجود مکلف انسان نیست و ملائکه هم مکلفند:

    خداوند اگر همه گناهکاران را ببخشد یا در قیامت بخواهد جهنم را تعطیل کند بر خلاف عدالتش نیست زیرا عمل نکردن به تهدید خلاف فضل و عدالت نیز، بر خلاف بهشت که اگر آن را تعطیل کند وعده ای که به انسانهای خوب داده عمل نمی شود و خلف وعده از حکیم محال است، مدرک قرآنی این پاسخ این است که هرگاه صحبت از پاداش باشد همراه با تأکید است و حتمیت آن بیان شده، اما هر گاه صحبت از جهنم می شود آن را بدون تأکید بیان می کند:
    لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ (ابراهیم/7) اگر شكرگزارى كنيد، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى كنيد، مجازاتم شديد است!»
    پاسخ:خب من می گویم اصلا نباید جهنم ببرد و بر این کار فایده ای مترتب نیست
    در حالی که حکیم همه کارهایش هرفدار و با فایده است درست است هدف فعلی نه فاعلی



    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    153
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    46



    سلام
    بایک مثال عرضم را بیان میکنم
    اگر کسی به شما ظلم کند آیا شما دوست دارید که او هم وارد بهشت شود؟
    حتی مثلا به گفته خود شما هزار درجه از شما پایین تر؟


    هنر تنها سنگر فتح نشده انقلاب است
    مقام معظم رهبری






صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود