جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجم مطالب تاريخي قرآن چه ميزان است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    حجم مطالب تاريخي قرآن چه ميزان است؟




    حجم مطالب تاريخي قرآن چه ميزان است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۸:۴۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    حجم مطالب تاريخی قرآن چه ميزان است؟


    پاسخ:
    قرآن كتاب تاريخی نيست، قرآن به عنوان يك كتاب جامع و متقن براي تمام ابعاد زندگی انسان نازل شده است، و بعد ازنزول قرآن تمام علوم تحت تأثير قرآن قرار گرفته‌اند، زندگی انسان (مسلمان) بعد از نزول قرآن تحت تأثير عميق قرآن قرار گرفته است.

    تأثير قرآن در علوم مختلف نيز روشن است، امّا تأثير قرآن در تاريخ و ارتباط متقابل بين آنها از ابتدای نزول قرآن، ارتباط قرآن با تاريخ روشن است.قرآن با تاريخ ارتباط تنگاتنگی دارد و در موضوعات متعددی اين ارتباط به چشم می خورد كه دامنه ارتباط قرآن با تاريخ گسترده می شود. تأثير و ارتباط قرآن با تاريخ از دو جهت مورد بررسی قرار می گيرد:
    1. نگارش تاريخ.
    2. حوادث تاريخی در قرآن و تحليل قرآن از آنها.

    قرآن اهميت زيادی به ذكر حوادث تاريخی داده است و اگر بگوييم دو سوم از كل آيات قرآنی با حوادث تاريخی مرتبط است يا به طور مستقيم به ذكر حوادث تاريخی پرداخته و يا غيرمستقيم مربوط به حوادث تاريخی است، حرف به دور از حقيقت نيست.

    چون قرآن بر اساس منطقی كه در پيش دارد و آن جهت‌دار بودن روند بيان تمام آيات است كه گرايش به يك نتيجه را در پي دارد، قرآن از يك نقطه شروع به بيان حوادث می كند و به صورت تكاملی آن را تا غايت و هدف به پيش می برد و به صورت بسيار منظم و تدريجی مثلاً در ذكر داستان حضرت يوسف با بيانی زيبا از كودكی و رؤيای او آغاز نموده و تا پيروزی نهايی او بر برادران و عزيز مصر، را با قالب هنری جذاب و شيرين به بهترين نحو ارائه می دهد و داستان موسی و بنی اسرائيل را با فرعون به همين ترتيب و داستان جدال ابراهيم با بت‌پرستان و قضايای ديگری كه برای رسيدن به غايت و هدف همه را با بيانی شيوا و همراه با مثال های زيبا بيان می نمايد، اين روش جهت‌دار نمودن حوادث تاريخی از قرآن به تمام منابع تاريخی سرايت كرده و اقتباس شده است.

    بنابراين با يك نگاه گذرا به آيات و موضوعات قرآن می شود فهميد حدود دو سوم قرآن درباره تاريخ است و حدوداً چهار هزار آيه از كل آيات، مربوط به تاريخ است، و قريب به 13 بار فرمان می دهد كه «سيروا في الأرض...» كه اين تكرار نشانه اهميت تاريخ است كه در تعبيری می شود «سيروا فی التاريخ» گفت.

    البته قرآن با روش خاص خودش وارد تاريخ شده اول گزارش داده و بعد نتيجه‌گيری كرده و بعد تحليلی به عمل آورده است لذا نتيجه‌گيری در تاريخ بسيار مهم است برای همين تاريخ پيامبران، پادشاهان، اقوام و ملت ها ،فلسفه تاريخ و انسان‌های مختلف و... را مد نظر گرفته است.(1)

    حجم مطالب تاريخی در قرآن را می شود از واژه‌هايی(2) مانند:

    1- قصص يعنی پی گرفتن و دنبال كردن كه 26 بار آمده است (قصه يكی از شيوه‌هايی نگاه قرآن به تاريخ است هنر قرآن استفاده از قصه كه حجم زيادي از آيات را شامل می شود) «لقد كان في قصصهم عبرةٌ...»(3)
    2 . حديث يعنی حرف نو كه 10 بار آمده.
    3 . نبأ 12 مورد به معنای خبر.
    4 . عبرت كه نتيجه تاريخ است (عبرت و تعبير به معنای عبور از صحنه‌ای به صحنه‌ای ديگر، عبرت عبور از ديدنی ها و شنيدنی ها به ناديدنی ها و ناشنيدنی ها است.
    5 . اساطير كه 9 بار به معنای يك سلسله روايات كه به عنوان سنن حفظ و نقل شده است.
    6 . بيان ضرب المثل و تمثيل كه اين تنوع و دگرگونی های بيانی قرآن است.(4)

    حجم مطالب تاريخی در قرآن از نگاه ديگر، دو گونه نظر به تاريخ در قرآن ديده می شود:
    1 . نظر به مجموع تاريخ (يعنی قرآن هرگز يك فلسفه علمی برای مجموع تاريخ ارائه نداده بلكه تنها به توصيف و پيشگويی پرداخته است)

    2 . نظر به اجرای تاريخ (يعنی اظهارات قرآن كاملاً روشن و دلنشين است تعميم‌های استقرايی با نتيجه‌گيری های مشخص و با برد محدود و معين در قرآن يافت می شود. لذا جمعی از آيات قرآن يادآور سرنوشت ملت‌هاي گذشته و تاريخ آنان و تجربه‌هايی كه داشته‌اند در انذار افراد موجود و آيندگان بسيار مؤثر است.

    اين خط و مشی قرآني (استفاده از تاريخ) را مصلحان بزرگ و انسان‌های متعالی در تجربه‌های انسانی تاريخ دقت می كنند و در بهره‌گيری از آن می كوشند كه امام علی (عليه السلام) خطاب به فرزندش امام حسن (عليه السلام) می فرمود: «من در سرگذشتگان چنان مطالعه كرده‌ام و به‌ آنها آگاهم كه گويا با آنان زيسته‌ام و به اندازه آنها عمر كرده‌ام»(5) به خاطر همين خدا به پيامبرش فرمان می دهد در راه اعتلای كلمه توحيد و رستگاری و هدايت بندگان از تاريخ استفاده كند و روزهای مقدس خداوند (ايام الله) را به يادشان آورد.

    _________
    (1) رادمنش، عزت الله، قرآن، جامعه‌شناسي اتوپيا، تهران، سپهر، 1361، ص 169 ـ 113.
    (2) برداشت‌هايي درباره فلسفه تاريخ از ديدگاه قرآن،‌ ص 52.
    (3) یوسف/ 12.
    (4) كرمي، علي، ظهور و سقوط تمدن‌ها از ديدگاه قرآن، قم، نشر مرتضي، 1370، ص 2 ـ 71.
    (5) نهج‌البلاغه، نامه 31.

    منبع جهت مطالعه بیشتر:
    عزت الله رادمنش، مكتب‌هاي تاريخي و تجددگرايي تاريخ، 1379، ص 174 ـ 146، بحث مكتب تاريخي قرآن.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در ساعت ۲۱:۴۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود