جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟




    با سلام

    ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟ مثل جبرئیل که به شکل «دحیه کلبی» بر پیامبر نازل میگشت .



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ در ساعت ۰۹:۱۵

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز با عرضه این سوال به متون دینی و روایی در می یابیم که این مسأله ته تنها امری ممکن و میسور است بلکه بنا بر تصریح قرآن کریم تحقق نیز یافته است.
    در منابع مأثور دینی، واژه "تمثّل"به معنى وسیع کلمه ، فراوان دیده مى شود. "تمثّل" در تمامی کاربردهای خود، بدین معناست كه چیزى یا شخصى صورتاً به شكل دیگرى در آید و نزد آدمى ظاهر شود بی آن كه ماهیت و ذات آن تغییر یافته باشد.
    معنای لغوی و اصطلاحی "تمثّل"
    واژه ی "تمثُل" به معناى تصور كردن،(1)مانند چیزى شدن، پیش روى كسى ایستادن، تصور شدن چیزى براى كسى مى‏باشد.(2)و مى‏توان گفت، تمثل در اصل از ماده‏ى "مثول" به معناى ایستادن در برابر شخصى یا چیزى است و "ممثّل" به چیزى مى‏گویند كه به صورت دیگرى نمایان گردد. بنابراین، "فتمثل لها بشراً سوّیاً" مفهوش این است كه فرشته‏ى الاهى به صورت انسانى در آمد.
    بدون شك معناى این سخن این نیست كه جبرئیل صورتاً و سیرتاً تبدیل به یك انسان شد؛ چرا كه چنین انقلاب و دگرگونى ممكن نیست، بلكه منظور این است كه به صورت انسان درآمد هر چند سیرت، همان فرشته بود، ولى مریم (سلام‌الله‌علیها)در ابتداى امر خبر نداشت، از این رو چنین تصور كرد كه در برابر موجودى قرار دارد كه سیرتاً و صورتاً انسان است.(3)
    از نظر آموزه‌های قرآنی، انسان مركب از روح و ماده است. به این معنا كه آدمی، موجودی است كه روح الهی به شكل مجرد در او نیست، بلكه در جسم آدمی دمیده و نفخ شده است. این بدان معنا است كه روح آدمی بر خلاف موجودات مجرد، مجرد از جسم و ماده نیست.
    از آن جایی كه وقتی روح در جسم دمیده شود، دیگر روح مجرد نیست و از آن به نفس و در فارسی به روان تعبیر می‌شود، چنان كه روح مجرد در فارسی به عنوان جان معرفی می‌شود. بنابراین، جان آدمی تا زمانی كه در كالبد مادی و جسمانی و بدن قرار دارد، نفس انسانی گفته می‌شود و با مرگ و جدایی آن از تن، جان و روح مجرد می‌شود. با این همه جان آدمی هرگز شكل مجردات محض چون فرشتگان نخواهد بود، زیرا همواره در عوالم بالادستی نیز دارای جسم است. با این تفاوت كه جسم انسانی در هر نشئه و عالمی، تفاوت هایی با جسم مادی دنیوی خواهد داشت. به عنوان نمونه در عالم برزخ از جسم لطیف دیگری بهره مند است كه از آن به جسم برزخی یاد می‌شود. شاید در خواب هایتان این جسم لطیف را تجربه كرده باشید؛ زیرا دارای شكل و مقدار است با تفاوت هایی كه با جسم و عنصر مادی محض عالم دنیوی دارد.
    بنابراین، انسان در همه عوالم، دارای چیزی است كه از آن به شكل، جسم و كالبد و مانند آن تعبیر می‌شود. اما فرشتگان و دیگر موجودات مجرد این گونه نیستند. از آن جایی كه جنیان نیز همانند انسان‌ها از عنصر مادی آتش آفریده شده اند، دارای شكل و كالبد جسمانی هستند، با این تفاوت كه جسم آنان همانند آتش، پاك و لطیف تر از عنصر خاك است.(4)
    "از حقایق مستفاد از قرآن مجید آن است که : ملائکه به شکل انسان در مى آیند و مجسم و ممثّل مى شوند. و تا خود را نشان نداده اند، حتى انبیا هم نمى دانند که آنها هستند، ما کیفیت آن را نمى دانیم اما در حقیقت ملائکه مى توانند به شکل انسان درآیند و از آن خارج شده و به خلقت اولى خود برگردند.

    منابع:
    1. راغب اصفهانى، مفردات؛ لسان العرب، واژه ی تمثل.
    2. دهخدا، لغتنامه، واژه ی تمثل.
    3. علامه ی طباطبایى، تفسیر المیزان، ج 14، آیه ی 17 سوره ی مریم؛ مكارم شیرازى، تفسیر نمونه، ج 13.
    4. ابراهیم کمال زاده، روزنامه كیهان، شماره 19830 به تاریخ 13/10/89، صفحه 6
    5. سید على اکبر قرشى، کتاب نگاهى به قرآن، با تصرف
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ در ساعت ۰۹:۲۲
    ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در رابطه با ممثل شدن ملک و آمدن آن نزد حضرت مریم ؛ مادر حضرت عیسى - علیه السلام - و نشناختن مریم او را، در قرآن کریم چنین مى خوانیم :
    وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِیا(مریم/16)
    و در این کتاب (آسمانی)، مریم را یاد کن، آن هنگام که از خانواده‌اش جدا شد، و در ناحیه شرقی (بیت المقدس) قرار گرفت؛
    فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیا(مریم/17)
    و میان خود و آنان حجابی افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد). در این هنگام، ما روح خود را بسوی او فرستادیم؛ و او در شکل انسانی بی‌عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد!
    قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِیا(مریم/18)
    او (سخت ترسید و) گفت: «من از شر تو، به خدای رحمان پناه می‌برم اگر پرهیزگاری!
    قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِیا(مریم/19)
    گفت: «من فرستاده پروردگار توام؛ (آمده‌ام) تا پسر پاکیزه‌ای به تو ببخشم!»
    قَالَتْ أَنَّى یكُونُ لِی غُلَامٌ وَلَمْ یمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِیا(مریم/20)
    گفت: «چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد؟! در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته، و زن آلوده‌ای هم نبوده‌ام!»
    قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَی هَینٌ وَلِنَجْعَلَهُ آیةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِیا(مریم/21)
    گفت: «مطلب همین است! پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است! (ما او را می‌آفرینیم، تا قدرت خویش را آشکار سازیم؛) و او را برای مردم نشانه‌ای قرار دهیم؛ و رحمتی باشد از سوی ما! و این امری است پایان یافته (و جای گفتگو ندارد)!»
    آیات شریفه ، صریح مى باشد در اینکه :
    1 - ملک به صورت بشر در مى آید و مجسم و ممثل مى شود.
    2 - مریم او را انسان دانست و تا خودش نگفته بود، معلوم نبود که او ملک است .
    3 - مریم ملک را با چشم دید و با او گفتگو کرد.
    4 - خلقت عیسى - علیه السلام - قدرت نمایى خداوند بود وگرنه انسان از پدر و مادر به وجود مى آید. و خداوند خواسته است تا بفهماند که او محکوم نظام خلقت نیست بلکه به عکس است .
    و همچنین آیات:
    َلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِیءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَقَالَ هَذَا یوْمٌ عَصِیبٌ(هود/77)
    و هنگامی که رسولان ما [= فرشتگان عذاب‌] به سراغ لوط آمدند، از آمدنشان ناراحت شد؛ و قلبش پریشان گشت؛ و گفت: «امروز روز سختی است!» (زیرا آنها را نشناخت؛ و ترسید قوم تبهکار مزاحم آنها شوند.)
    ...
    وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ(هود/69)
    فرستادگان ما [= فرشتگان‌] برای ابراهیم بشارت آوردند؛ گفتند: «سلام!» (او نیز) گفت: «سلام!» و طولی نکشید که گوساله بریانی (برای آنها) آورد.
    نتیجه:
    بنا بر گزارش نصوص دینی(قرآن و روایات)، نمود فرشتگان در قالب و هیبت انسانی میسور است و در ادبیات دینی از آن با عنوان "تمثل" یاد شده است. اگر چه کیفیت تمثل فرشتگان با لباس انسانی برای ما روشن نیست اما از آنجا تغییر ماهوی در صورت و سیرت(سرشت و ذات)شیء، به انقلاب در ذات می انجامد، باید بگوییم که شیء لزوما می تواند صورتا ( و نه سیرتا) به شكل دیگرى در آید و نزد آدمى ظاهر شود و اگر چنین شد بدون این كه ماهیت و ذات آن تغییر یافته باشد، آن حقیقت ، تمثل یافته است.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۰:۵۵
    ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممکنه این فرشتگان در خلوت هم اعمال ما رو ببینند و ما خبر نداشته باشیم؟

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    بله فرشتگان بر اعمال ما انسانها آگاه هستند.از نظر برون ديني مهمترين دليلي كه بر اثبات علم فرشتگان مي‌توان اقامه كرد، مجرد بودن ملائكه است، توضيح آن كه بنابه تعريف محققين از فلاسفه علم مجرد است و اصولا علم يعني حضور مجرد نزد مجرد ديگر، و چون ملائكه مجردند در حقيقت علم هم در مجردات ظهور مي‌كند، پس ملائكه نسبت به مراتب پايين‌تر از خود علم دارند.
    از آيات و روايات به صراحت، استفاده مي‌شود كه فرشتگان، ناظر اعمال و رفتار انسان هستند و در روز قيامت بر اين اعمال گواهي مي‌دهند، از نظر قرآن فرشتگان در روز قيامت جزء شهود محسوب مي‌شوند، و اين زماني درست است كه آنها در دنيا از اعمال و رفتار انسان باخبر باشند، تا بتوانند چيزهايي را كه مشاهده كرده‌اند شهادت دهند.
    «و جائتْ كلُّ نفسٍ معَها سائقٌ و شهيدٌ»؛(1) ترجمه: هر كس را فرشته‌اي به دادگاه بزرگ الهي مي‌كشاند و فرشته‌اي بر اعمال او شهادت خواهند داد و شاهدان همان دو فرشته‌اي هستند كه مأمور ثبت اعمال انسان در دنيا بودند.
    از روايات نيز استفاده مي‌شودكه فرشتگان در دنيا ناظر انسان و در روز قيامت بر اعمال انسان شهادت مي‌دهند.
    امام سجاد ـ عليه السّلام ـ : ضمن بيان ارتباط فرشتگان با انسان، مي‌فرمايد: بارالها، و گواه راستي از فرشتگانت براي ما قرار بده، بار خدايا زحمت ما را بر نويسندگان گراميت آسان فرما.(2)
    شيخ بهائي در شرح كلام امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي‌گويد: آسان كردن رنج نويسندگان، كنايه از طلب خودداري از زيادي گفتار و دوري از كارهايي است كه فايده دنيا و آخرت ندارد، و در اين صورت در كار فرشته‌هاي نويسنده تخفيف حاصل شده و در ثبت كردار و گفتار ما كمتر زحمت مي‌كشند.(3)
    شخصي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيد به چه علت، خداوند فرشتگان را بر بني‌آدمي گماشته كه اعمال نيك و بدشان را بنويسند، در صورتي كه خداوند داناي نهان و آشكار است؟ امام ـ عليه السّلام ـ فرمود: آنها را مأمور عبادت خود ساخته و بر بندگانش گواه قرار داده تا مردم به خاطر همراهي آنان بيشتر مواظب اطاعت خداوند بوده و از معصيتش اجتناب كنند، و چه بسيار بندگاني كه تصميم بر گناه مي‌گيرند و در اين وقت به ياد اين فرشته افتاده و با خود مي‌گويند: پروردگار مي‌بيند و مأمورين ثبت اعمال بر اين گناه گواهي مي‌دهند، بدين سبب از انجام گناه خودداري مي‌كنند.(4)
    از آيات قرآن و روايات به خوبي استفاده مي‌شود كه فرشتگان در دنيا ناظر اعمال و رفتار انسانها هستند و در آخرت بر چيزهايي در دنيا مشاهده كرده‌اند، گواهي مي‌دهند.

    منابع:
    1. ق/ 21.
    2. صحيفه سجاديه، فرازي از دعاي ششم.
    3. مدني شيرازي، رياض السالكين، قم، نشر جامعه مدرسين، 1379، ص 122.
    4. احتجاج طبرسي، نشر نعمان، نجف اشرف، چاپ دوم، 1386، ج 1، ص 95.

    ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    به چه علت، خداوند فرشتگان را بر بني‌آدمي گماشته كه اعمال نيك و بدشان را بنويسند، در صورتي كه خداوند داناي نهان و آشكار است؟
    ممنون از توضیحاتتون در این مورد میشه بیشتر توضیح بدید؟ممنون

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    در این مورد میشه بیشتر توضیح بدید؟ممنون
    خداوند تبارك و تعالي منبع فيض است و همواره فيض او بر همة مخلوقات و از آن جمله انسان ساري و جاري است، خلقت انسانها از جانب خداوند لطف است، و نعمتهايي كه به انسان در تمام عمر، مي‌دهد فيض و لطف ديگري است و خلقت فرشتگان و گماردن فرشته بر انسان و مأمور نمودن آنها براي حفظ اعمال انسان نيز لطف ديگري است.
    «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ كِراماً كاتِبِينَ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ»؛(1) بدون شك نگاهباناني بر شما گمارده شده، والامقام و نويسنده، آنها مي‌دانند شما چه مي‌كنيد.
    خداوند فرشتگان را از آن جهت بر انسان گماشته است تا انسان گمان نكند كه خداوند از اعمال آنان بي‌خبر است و اين يك نوع لطفي است از جانب خداوند بر انسان، زيرا وقتي انسان بداند كه خداوند فرشتگاني را گماشته كه از اعمال آنان مراقبت مي‌كنند، از معاصي و گناه دوري مي‌كنند و ديگر اين كه خداوند مي‌خواهد بر عليه انسان حجت داشته باشد، زيرا در صورتي كه انسان گناه كرد و انكار ورزيد، خداوند بتواند بر انسان حجت اقامه كند.
    منظور از حافظين در اين آيه، فرشتگاني هستند كه مأمور حفظ و نگهداري اعمال انسانها اعم از نيك و بد هستند كه در سورة مباركه ق از آنها تعبير به رقيب و عتيد شده است كه مي‌گويد انسان هيچ سخني را تلفظ نمي‌كند، مگر اين كه نزد آن فرشته‌اي است كه مراقب و آماده براي انجام مأموريت(2)و اين آيه اشاره دارد به اين كه اعمال انسان غير از طريق يادآوري خود صاحب عمل، ‌از طريق ديگر نيز محفوظ است و آن محفوظ بودن با نوشتن فرشتگان نويسنده اعمال است كه در طول زندگي هر انساني موكل بر او هستند و بر معيار آن اعمال؛ پاداش و كيفر مي‌بينند. هم چنان كه فرمود: «اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً»؛(3) (اين همان نامه اعمال اوست که به او مي‌گوئيم) كتابت را بخوان كافي است كه امروز خود حسابگر خود باشي.
    و ان عليكم لحافظين يعني از ناحيه ما حافظاني موكل بر شما هستند كه اعمال شما را با نوشتن حفظ مي‌كنند. كراماً كاتبين حافظاني كه داراي كرامت و عزتي نزد خداي تعالي هستند.
    يعلمون ما تفعلون، در اين جمله مي‌خواهد بفرمايد فرشتگان در تشخيص اعمال نيك از بد شما و تميز حسنه آن از سيئه آن دچار اشتباه نمي‌شوند، پس اين آيه ملائكه را منزه از خطا مي‌دارد.
    بنابراين ملائكه به افعال بشر با همة جزئيات و صفات آن احاطه دارند و آن را همان طور كه هست حفظ مي‌كنند. در اين آيات عدّه اين فرشتگان كه مأمور نوشتن اعمال انسان است، ‌معين نشده است. بلي در آيه ديگر كه مي‌فرمايد: «إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الَْيمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ»؛(4) به خاطر بياوريد هنگامي كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت مي‌دارند، ‌استفاده مي‌شود كه براي هر انسان دو فرشته موكلند، يكي از راست و يكي از چپ.
    مطلب ديگري كه از آيه يعلمون ما تفعلون استفاده مي‌شود اين است كه اين نويسندگان داناي به نيات انسانها نيز هستند، چون مي‌فرمايد: آنچه انسانها مي‌كنند، آنان مي‌دانند و معلوم است كه بدون علم به نيات انسانها نمي‌توانند به خصوصيات افعال و عناوين آنها و اين كه خير است يا شر، حسنه است يا سيئه علم پيدا كنند، پس معلوم مي‌شود، ملائكه داناي به نيات انسانها نيز هستند.(5)
    و لذا علاوه بر احاطه علمي خداوند بر ظاهر و باطن انسان دو فرشته نيز مراقب اعمال اويند كه از طرف راست و چپ از او مراقبت مي‌كنند، پيوسته، ‌با او هستند و لحظه‌اي جدا نمي‌شوند تا از اين طريق اتمام حجت بيشتري شود و تأكيدي باشد بر مسأله نگاهداري حساب اعمال.
    ما يلفظ من قول الالديه رقيب عتيد: مي‌فرمايد: هيچ سخني را انسان تلفظ نمي‌كند مگر اين كه نزد آن فرشته‌اي مراقب و آماده براي انجام مأموريت است، در آية گذشته سخن از ثبت تمامي اعمال آدمي بود و در اين آيه روي خصوص الفاظ آدمي تكيه مي‌كند و اين به خاطر اهميت فوق العاده و نقش مؤثري است كه گفتار در زندگي انسانها دارد، تا آن جا كه گاهي يك جمله مسير زندگي اجتماعي را به سوي خير يا شر تغيير مي‌دهد. و هم به خاطر اين كه بسياري از مردم سخنان خود را جزء اعمال خويش نمي‌دانند و خود را در سخن گفتن آزاد مي‌بينند، در حالي كه مؤثرترين و خطرناكترين اعمال آدمي همان سخنان اوست و ذكر اين آيه بعد از آيه قبل ذكر خاص بعد از عام است.(6)
    محدث بزرگوار علامه مجلسي وقتي اين آيه را بيان مي‌كند، مي‌گويد: گفته‌اند كه فرشته سمت راست نويسنده حسنات و كارهاي نيك و فرشته سمت چپ نويسنده لغزشها و گناهان است، و گفته‌اند كه فرشتگان حفظه، چهار فرشته هستند، دو تا فرشته در روز و دو تا در شب و هيچ سخني را انسان نمي‌گويد، مگر حافظان آن را مي‌نويسند.
    و ابي امامه از پيامبر اکرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل مي‌كند كه فرشته سمت چپ انسان شش ساعت گناه را نمي‌نويسد، اگر پشيمان شد و توبه كرد، هرگز نمي‌نويسد و اگر توبه نكرد يك گناه مي‌نويسد.
    و در روايت ديگري هست كه فرشته سمت راست فرمانرواي فرشته سمت چپ است، وقتي انسان گناهي انجام مي‌دهد، فرشته سمت چپ مي‌خواهد آن را يادداشت نمايد، فرشته سمت راست مي‌گويد، دست نگاهدار و صبر كن، تا هفت ساعت صبر مي‌كند و اگر توبه كرد چيزي براي او نمي‌نويسد و اگر توبه نكرد يك گناه مي‌نويسد.(7)

    منابع:
    1. انفطار/ 10 ـ 12.
    2. طبرسي، ‌ابوعلي فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان، بيروت، دار المعرفة، ج 10، ص 683.
    3. اسراء/ 14.
    4. ق/ 17.
    5. طباطبايي، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، قم، النشر الاسلامي، ج 20، ص 371 ـ 373.
    6. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات اسلاميه، ج 22، ص 246 ـ 251.
    7. مجلسي،‌ محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، دار الصادر، ج 5، ص 321.
    ایا میشود ملائکه در شکل انسان ظاهر شوند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود