صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در طوفان حضرت نوح (ع) كودكان كافران هم مشمول عذاب شدند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    33
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در طوفان حضرت نوح (ع) كودكان كافران هم مشمول عذاب شدند؟




    سلام
    چرا در طوفان حضرت نوح (ع) كودكان كافران هم مشمول عذاب شدند؟
    كودكاني كه به سن تكليف نرسيده بودند


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ در ساعت ۱۵:۴۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان


    نقل قول نوشته اصلی توسط shabzadeh نمایش پست
    سلام
    چرا در طوفان حضرت نوح (ع) كودكان كافران هم مشمول عذاب شدند؟
    كودكاني كه به سن تكليف نرسيده بودند
    سلام بر شما

    واقعه ای که در زمان حضرت نوح رخ داد برای کودکان عذاب نبود بلکه بازخورد گناه گناهکاران بود. بنا بر این نباید این واقعه را نسبت به کودکان هم عذاب بدانیم تا بعد این در ذهن شکل بگیرد که چرا افراد غیر مکلف عذاب شدند. پس تعبیر شمول عذاب بر کودکان تعبیر دقیقی نیست.


    و اما اینکه چرا این حادثه که برای گنهکاران عذاب بود شامل غیر گنهکاران (کودکان) نیز شد؛ از چند زاویه قابل تحلیل است :


    1. رخدادهای دنیا بر اساس یک ساز و کار علی و معلولی واقع می شوند. یعنی هرگاه علتی محقق شود خود به خود معلول هم به دنبالش می اید و فرقی نمیکند که که چه کسی این علت را به وجود اورده باشد.


    مثلا وقتی بر اثر گناه عذابی در قالب زلزله به وقوع می پیوندند؛ این زلزله آسیب رسانی اش برای گنهکار و غیر گنهکار یکسان است.


    بنابر این وقتی قوم نوح با گناهان خود زمینه را برای نزول عذاب فراهم کردند؛ یعنی یک علت را ایجاد کرده اند و این علت ایجاد شده معلولی به دنبال دارد.


    و جدا کردن اینها از یکدیگر مستلزم برهم خوردن این ساز و کار علی و معلولی است.

    ممکن است در اینجا گفته شود که خداوند که قادر مطلق است کاری کند که این کودکان آسیب نبینند. باید توجه داشته باشیم که هر چند چنین چیزی ممکن است ولی عملیاتی شدن ان به هر نحو که باشد بر هم خوردن ساز و کار علی و معلولی دنیا را به دنبال دارد.

    این مانند این است که وقتی یک نفر با خطای خود قایقی را سوراخ کرد طبعا همه کسامی که سوار بر ان هستند دچار آسیب خواهند شد.


    2. خود این نابود شدن کودکان در واقع بخشی از عذاب این گنهکاران است. یعنی به اعتبار وابستگی و تعلقی که بین این کودکان و گنهکاران وجود دارد خود این موضوع بخشی از عذاب ایشان است.


    3. از بعد دیگر نیز این نابودی تجلی عذاب این گنهکاران است. از انجا که این گنهکاران باعث این گرفتاری برای کودکان بوده اند و خود این کودکان در بوجود امدنش نقشی نداشته اند و در عین حال از ان متضرر شده اند پس در حق ایشان ظلم شده است و در قیامت این ظلم از ایشان باز ستانی خواهد شد.


    نکته :

    هر چند این کودکان به این صورت از این دنیا خارج شده اند و به عالم برزخ برده شده اند ولی این اولا این گرفتاری در موقعیت انها رد راحل بعدی حیات ایشان موثر خواهد بود و تمام این سختی و درد و رنجی که به دنبال این اتفاق دیده اند از ظالمین که همان بزرگ تر ها و گنهکاران بوده اند باز ستانی خواهد.

    آنچه که بیان شد تبیین و تحلیل اصل صورت مسئله بود در صورت وقوع یعنی انجا که با رخدادهایی از این دست کسانی که نقشی در به وجود امدن اصل رخداد نداشته اند مانند کودکان دچار اسیب بشوند.


    و اما در بحث مصداقی یعنی خصوص ماجرای طوفان نوح توجه شما راب ه این روایت از امام رضا جلب میکنم :


    ِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ:

    قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِأَيِ‏ عِلَّةٍ أَغْرَقَ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ الدُّنْيَا كُلَّهَا فِي‏ زَمَنِ‏ نُوحٍ‏ ع وَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ وَ فِيهِمْ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ فَقَالَ مَا كَانَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلَابَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِينَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لَا طِفْلَ فِيهِمْ وَ مَا كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِيَهْلِكَ بِعَذَابِهِ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا الْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ فَأُغْرِقُوا لِتَكْذِيبِهِمْ لِنَبِيِّ اللَّهِ نُوحٍ ع وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ بِتَكْذِيبِ الْمُكَذِّبِينَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَ بِهِ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ وَ أَتَاهُ.


    عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص75
    التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص392

    وسائل الشيعة ؛ ج‏16 ؛ ص139

    ابو الصلت
    از عبد السّلام هروى روايت كرده كه گفت:
    به حضرت رضا عليه السّلام‏

    عرضكردم يا ابن رسول اللَّه، چرا خدا همه خشكى را در زمان نوح عليه السّلام غرق كرد و حال آنكه در ميان آنها كودكان و افرادى كه گناهى نداشتند بودند؟ فرمود:
    كودكى ميان آنها نبود: زيرا خداوند صلب مردان قوم نوح و رحم زنانشان را از چهل سال پيش عقيم فرموده بود، و نسلشان منقطع شده بود، غرق گشتند در حالى كه كودكى در ميانشان نبود و اين طور نيست كه خداوند بى‏گناه را بعذاب گنهكار معذّب دارد، و امّا جماعتى از بازماندگان قوم نوح كه غرق شدند براى تكذيبى بود كه از پيغمبر خدا نمودند، و جماعت ديگر براى رضايتشان بود بتكذيب تكذيب‏كنندگان، و هر كس از امرى دور باشد ولى بدان رضايت دهد، مانند كسى است كه خود آن را انجام داده است.

    عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏2، ص: 138



    مطالعه بیشتر ایات پایانی سوره نوح در تفاسیر المیزان و خصوصا تفاسیر روایی.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۰:۳۶


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام منم مدتها بود که دنبال این موضوع بودم . ممنون از سوال و پاسخ


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    0



    طبق روایتی از اقا امام رضا(ع) از 40سال قبل از عذاب ودر مدت ساخت کشتی مردم به کلی عقیم شده بودند وهیچ کودکی در ان زمان وجود نداشته


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام

    در چه محدوده جغرافیایی در زمین آب گرفتگی (طوفان نوح) رخ داد؟ در چند سال گذشته دانشمندان بقایای یک کشتی را در کوههای ترکیه پیدا کرده و آن را به حضرت نوح (ع) نسبت داده اند. آیا این درست است؟
    علاوه بر این تاریخ وقوع این طوفان به صورت تقریبی چند هزار سال قبل بوده است؟



    با تشکر


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط abdolhosein128 نمایش پست
    طبق روایتی از اقا امام رضا(ع) از 40سال قبل از عذاب ودر مدت ساخت کشتی مردم به کلی عقیم شده بودند وهیچ کودکی در ان زمان وجود نداشته
    با سلام من هم این روایت را شنیدم چون خداوند بدون گناه عقاب نمیکنه

    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    واقعه ای که در زمان حضرت نوح رخ داد برای کودکان عذاب نبود بلکه بازخورد گناه گناهکاران بود.
    نه عذاب نبود فقط رفتند زیر اب و از خفگی هم هیچ عذابی ندیدند!! مقصر خدای قادر هم نبود!! اینجا دیگه خدا قدرت نداشت جلوی عذاب کودکانو بگیره!!
    مثلا وقتی بر اثر گناه عذابی در قالب زلزله به وقوع می پیوندند؛ این زلزله آسیب رسانی اش برای گنهکار و غیر گنهکار یکسان است.
    چرا باید یکسان باشد ؟؟ مگه خدا بشره که توانایی نداشته باشه بی گناهان رو نجات بده؟؟ قضیه انسان با خدا رو چرا یکی می بینینید؟؟!! شما هم میگید اعمال خدا با بشر متفاوته قاد مطلقه حکیم مطلقه اما بشر وووو ولی وقتی میخواید اعمال چنین خدایی رو توجیه کنید از اعمال انسان مثال میزنید که مثلا اگه ادمی یک کشتی رو سوراخ کرد نه تنها خودش بلکه افراد بیگناه رو هم با خودش غرق میکنه!! خب این بشره و ناتوان اگه مشکلی ایجاد کرد بقولا تر وخشکو با هم میسوزونه و لی خدا که قادره چرا بیگناه رو نجات نمیده؟؟!!
    ممکن است در اینجا گفته شود که خداوند که قادر مطلق است کاری کند که این کودکان آسیب نبینند. باید توجه داشته باشیم که هر چند چنین چیزی ممکن است ولی عملیاتی شدن ان به هر نحو که باشد بر هم خوردن ساز و کار علی و معلولی دنیا را به دنبال دارد.
    مگه علت و معلوله کی بوجود اورده؟؟ خب میتونه قانون علی ومعلولی این باشه که تر وخشک با هم نسوزند!! در واقع شما دارید میگید الله مجبور به بعض الامور!!.
    خود این نابود شدن کودکان در واقع بخشی از عذاب این گنهکاران است. یعنی به اعتبار وابستگی و تعلقی که بین این کودکان و گنهکاران وجود دارد خود این موضوع بخشی از عذاب ایشان است
    این یعنی خدا برای رسیدن به هدفش از هر وسیله ای میتونهخ استفاده کنه!! خدا رفتارش مگه نباید با ادمای جانی فرق کنه؟؟ ادمای جانی هم کودکان کسی رو جلو چشمشون شکنجه میکنند تا از انها اعتراف بگیرند پس اینها هم کارشان الهی است!!
    نکته :
    هر چند این کودکان به این صورت از این دنیا خارج شده اند و به عالم برزخ برده شده اند ولی این اولا این گرفتاری در موقعیت انها رد راحل بعدی حیات ایشان موثر خواهد بود و تمام این سختی و درد و رنجی که به دنبال این اتفاق دیده اند از ظالمین که همان بزرگ تر ها و گنهکاران بوده اند باز ستانی خواهد.
    اگه قراره دادخواهی بشه اول باید باید خود خدا رو زیر سوال ببرند!!
    و اما در بحث مصداقی یعنی خصوص ماجرای طوفان نوح توجه شما راب ه این روایت از امام رضا جلب میکنم :

    ِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ:

    قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِأَيِ‏ عِلَّةٍ أَغْرَقَ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ الدُّنْيَا كُلَّهَا فِي‏ زَمَنِ‏ نُوحٍ‏ ع وَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ وَ فِيهِمْ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ فَقَالَ مَا كَانَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلَابَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِينَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لَا طِفْلَ فِيهِمْ وَ مَا كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِيَهْلِكَ بِعَذَابِهِ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا الْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ فَأُغْرِقُوا لِتَكْذِيبِهِمْ لِنَبِيِّ اللَّهِ نُوحٍ ع وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ بِتَكْذِيبِ الْمُكَذِّبِينَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَ بِهِ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ وَ أَتَاهُ.


    عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص75
    التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص392

    وسائل الشيعة ؛ ج‏16 ؛ ص139

    ابو الصلت
    از عبد السّلام هروى روايت كرده كه گفت:
    به حضرت رضا عليه السّلام‏

    عرضكردم يا ابن رسول اللَّه، چرا خدا همه خشكى را در زمان نوح عليه السّلام غرق كرد و حال آنكه در ميان آنها كودكان و افرادى كه گناهى نداشتند بودند؟ فرمود:
    كودكى ميان آنها نبود: زيرا خداوند صلب مردان قوم نوح و رحم زنانشان را از چهل سال پيش عقيم فرموده بود، و نسلشان منقطع شده بود، غرق گشتند در حالى كه كودكى در ميانشان نبود و اين طور نيست كه خداوند بى‏گناه را بعذاب گنهكار معذّب دارد، و امّا جماعتى از بازماندگان قوم نوح كه غرق شدند براى تكذيبى بود كه از پيغمبر خدا نمودند، و جماعت ديگر براى رضايتشان بود بتكذيب تكذيب‏كنندگان، و هر كس از امرى دور باشد ولى بدان رضايت دهد، مانند كسى است كه خود آن را انجام داده است.

    عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏2، ص: 138

    لابد قوم لوط و ثمود و عاد و نوح وووو همشون عقیم شده بودند!!!

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    طوفان نوح یک واقعه طبیعی بود که حضرت نوح از طریق وحی به آن خبر داد. حتی در روایات داریم که حضرت ادریس(ع) اولین کسی بود که خبر از واقعه طوفان را اعلام کرد.
    اما اشتباه قوم نوح این بود که به نصایح حضرت نوح توجه نکردند و او را مورد تمسخر قرار دادندو با اینکار خود و اهل خود را به هلاکت انداختند. در واقع طوفان فی نفسه عذاب نیست بلکه سرپیچی مردم از پیامبر موجب عذاب آنان شد.

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط smhm نمایش پست
    طوفان نوح یک واقعه طبیعی بود که حضرت نوح از طریق وحی به آن خبر داد. حتی در روایات داریم که حضرت ادریس(ع) اولین کسی بود که خبر از واقعه طوفان را اعلام کرد.
    اما اشتباه قوم نوح این بود که به نصایح حضرت نوح توجه نکردند و او را مورد تمسخر قرار دادندو با اینکار خود و اهل خود را به هلاکت انداختند. در واقع طوفان فی نفسه عذاب نیست بلکه سرپیچی مردم از پیامبر موجب عذاب آنان شد.
    درود. این فرمایشات چه ربطی به موضوع تایپیک دارد؟؟!!

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    سلام و عرض ادب
    در این مطلب چند مسئله باید روشن بشود
    اول که از آخر ! :وقوع چنین طوفانی با و سعت جهانی واقعیت دارد؟
    آفریدگار جهان، همان خدای ادیان است؟
    چه فرقی بین طوفان نوح و سایر بلایای طبیعی است ؟که یکی را منتسب به عذاب الهی کنیم و دیگری را به قهر طبیعت نسبت دهیم
    آیا اعتقاد به عذاب الهی نشانه اعتراف به عجز خدای ادیان ،ناشی از گزینش اشتباه راه و روش خلقت نیست ؟ نمیتوانست آدمیانی را بیافریند که راحت تر راه صلاح را انتخاب کنند ؟« بدون درد و خونریزی»!!
    موفق باشید
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۹۱/۰۳/۰۴ در ساعت ۰۹:۴۳
    جان نباشد جز خبر در آزمون
    هر که را افزون خبر جانش فزون

  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود