جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازکجا بفهمیم دریک اتفاق ناخوشایند مشمول رحمت الهی یا کیفراو شده ایم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    ازکجا بفهمیم دریک اتفاق ناخوشایند مشمول رحمت الهی یا کیفراو شده ایم




    ازکجا بفهمیم دریک اتفاق ناخوشایندمشمول رحمت الهی یاکیفراوشده ایم.


    وقتی تلاش می کنید به هدفی برسید اما نمی رسید باید چکارکرد،زمانی که نمی دانید واقعا ایرادکارازکجا بوده است،به این نتیجه میتوان رسید که این وسط خواست خداباعث این اتفاق شده وکاری ازدست شما برنمی آمده است،اما اینکه او شما را دوست داشته یا به کیفر گناهانتان با شما اینگونه کرده خود سوالی است که خواهشمندم جواب آن رابدهید.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ در ساعت ۱۶:۵۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب

    اينكه اتفاقاتي كه در عالم هستي رخ مي دهد رابطه مستقيمي با اعمال بندگان خدا دارد شكي نيست ، اما لزوما اين طور نيست كه كيفر گناه حتما در نرسيدن به هدف خلاصه شود چه بسا انسان هاي گناهكاري كه كه به اهداف خود رسيده اند .

    باید توجه داشت که مطابق آیات و روایات و بررسی های به عمل آمده، گرفتاری های مختلفی که در دنیا به سراغ انسان‌های مختلف می آید، برای بعضی مکافات عمل، برای بعضی امتحان، برای بعضی مایه تربیت و بازگشت، برای بعضی مایه افزایش درجه، برای بعضی جبران کمبودهای سابق است و با این بیان نمیتوان گفت هر گرفتاری و رنجی کیفر گناه است، زیرا گرفتاری های سخت فلسفه‌های گوناگونی دارند که برخی عبارتند از:

    ۱. شکوفایی استعدادها و توانمندی های درونی و برونی انسان
    ۲. هشدار نسبت به آینده او
    ۳. اصل آزمون در زندگی انسان
    ۴. بیداری از خواب غفلت و غرور و هوشیاری از انواع مستیها
    ۵. کیفر گناهان
    ۶. و بخش مهمی نیز ثمره ندانم کاریها و سهل انگاریهای انسان در زندگی است.

    بر همین اساس روایتی از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ نقل شده است که می فرماید: «انّ البلاءَ لِلّظالم أدبٌ، و للمؤمن إمتحانٌ، و للانبیاءِ درجةٌ، و للأولیاءِ کرامةُ»؛[طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی، جامعة مدرسین حوزة علمیه، ج ۱۸، ص ۸۶] همانا بلاها و گرفتاری ها برای ظالم تأدیب است، و برای مؤمنان امتحان، و برای پیامبران درجه و برای اولیاء کرامت و مقام است.

    این را نیز باید توجه داشت که مکافات عمل تنها در گرفتاری های ظاهری خودنمایی نمی کند، بلکه تیرگی قلب و پلید شدن روح نیز از سخت ترین مکافات است.

    با وجود این میتوان گفت بر اساس روایت امام علی ـ علیه السّلام ـ هر مصیبت‌ و بلایی که بر مؤمن نازل می شود؛ رحمت و امتحان است و برای گناهکاران تأدیب و بیدارباش است. امّا این که انسان از کجا متوجه شود که این بلاها، بر اثر معصیت یا رحمت است ، در این زمینه عرض مي شود در برخی موارد می توان فهمید که این بلا در اثر چیست مانند عذابي كه بر فرعون يا قوم لوط نازل شد در اين موارد مشخص است عذابي كه نازل شده كيفر اعمال آنان است . پس می توان گفت که لااقل در برخی موارد می توان علت را کشف نمود بله اینکه در تمامی موارد علت یا علل را درک کنیم امکان پذیر نیست و سنجش معینی برای فهم آن مشخص نشده است و قرآن و روایات نیز به صورت کلی آن را مطرح نمودند.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۲/۲۰ در ساعت ۱۵:۲۳
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    وقتی تلاش می کنید به هدفی برسید اما نمی رسید باید چکارکرد،زمانی که نمی دانید واقعا ایرادکارازکجا بوده است،به این نتیجه میتوان رسید که این وسط خواست خداباعث این اتفاق شده وکاری ازدست شما برنمی آمده است،اما اینکه او شما را دوست داشته یا به کیفر گناهانتان با شما اینگونه کرده خود سوالی است که خواهشمندم جواب آن رابدهید.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3


    با سلام مجدد

    انسان وقتي هدفي را در نظر مي گيرد تا بدان نائل گردد در ابتدا بايستي برنامه اي دقيق و كارشناسي شده ترسيم نمايد اگر بعد از سعي و تلاش به هدف خود نائل نشد در ابتدا بايستي خود و اعمال خود را بررسي كند تا احيانا اگر مشكل از خود فرد و برنامه بوده است به توسط مشورت با اهل فن برنامه خود را تغيير دهد ، چون انسان معمولا غافل است و اكثرا درغفلت به سر مي برد مثلا فرض بفرماييد هدف بنده خدايي اين است كه به لقاء الله برسد لذا با در نظر گرفتن اين هدف در اين مسير گام نهاده و سير و سلوك را آغاز مي كند با مطالعه انواع كتب عرفاني طريق خود را آغاز كرده اما با اين وصف به هدف خود نمي رسد در اين جا كمبودي وجود دارد و ان راهنمايي خواستن از استاد فن است ؛ طي طريق عرفان و سير و سلوك بدون استاد ممكن پذير نيست اما با توجه به اينكه فرد در غفلت بوده و نمي داند در اين راه بايد از وجود استاد حاذق ممد بجويد از نيمه راه برگشته و خود را شكست خورده مي داند .

    اما اگر همين فرد با يك فرد كاردان مشورت مي كرد يقينا اين طي طريق را با موفقيت به پايان مي رساند و انواري از انوار الهي را مشاهده مي كرد ؛ ما وقتي به هدفي كه در نظر داريم نمي رسيم در ابتدا بايد به خود جوع كنيم تا مطمئن باشيم كه مشكل از خود ما نيست ؛ اگر در اين امر مطمئن شديم نوبت راهنمايي جستن از اهل فن است . اگر با وجود راهنمايي كارشناس و اهل فن نيز به هدف خود نائل نگشتيم ممكن است اين يك امتحاني براي فرد باشد تا در اثر اين امتحان فرد را ورزيده ساخته و يا ثبات قدم فرد را ارزيابي كند ، در پست قبل به شش مورد از اين موارد اشاره شد .



    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    قرآن كريم سه مرحله را در رابطه با موفقيت و رسيدن به هدف ذكر مي فرمايد:

    «وَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَکُمْ فَأُولئِکَ مِنْکُمْ ...» (الأنفال 75)‏و کسانى که بعداً ایمان آورده و همراه شما هجرت و جهاد کردند، آنان از شمایند....

    «الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ» (توبه 20) سانى که ایمان آورده و هجرت کردند و در راه خدا با اموال و جانهاى خویش جهاد کردند، بزرگ‌ترین درجه را نزد خداوند دارند .

    مراحل سه گانه اي كه قرآن كريم براي موفقيت و رسيدن به هدف بيان مي كند:

    الف : به هدفي كه دارند ايمان بياورند اگر کسی بخواهد کاری را آغاز کند اول باید به کاری که می خواهد انجام دهد باید ایمان داشته باشد .به عبارت دیگر اول نیت درونی و عمیق بر انجام کار مهم است
    ب: هجرت كنند ... منظور از هجرت ، کندن از حالت اول و وارد شدن به حالت بعدی است .هجرت می تواند ترک یک عادت هم يا ترک یکسری اعتقاد هم باشد و... .
    ج: جهد و تلاش كنند .
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود