جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درباره قرآن و اهل جهنم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    درباره قرآن و اهل جهنم




    سلام
    در قرآن کریم آیه ای داریم که من قبلا مطالعه کرده بودم و مضمون آیه بدین صورت بود:
    "که عده ای در جهنم بدون محاکمه وارد می شوند و آنها می گویند : پس چرا ما را محاکمه نمی کنید؟
    و به آنها جواب می دهند ، شما در دنیا هم دلیل می آورید(یعنی اشتباهاتتان را نمی پذیرفتید و اینجا هم می خواهید دلیل بیاورید) و فکر می کردید به اعمال شما هر کدام جدا حدا رسیدگی میشود ،شما را بدون محاکمه به جهنم می فرستیم"

    نمی دانم این ترجمه مربوط به چه کسی بود با توجه به اینکه قسمتی از آن در داخل پرانتز یعنی از توضیحات مترجم بود نه ترجمه خود متن...
    ولی خواهشمندم آیاتی که نزدیک به این مضمون هستند را برای من ارسال کنید تا آنها را پیدا و مطالعه کنم.
    حتما منتظر پاسختان هستم



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۲۰:۲۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    آیه ای که ترجمه اش را فرمودید بنده پیدا نکردم اما آیه ای که اشاره دارد عده ای بدون حساب به جهنم می روند آیه 105 سوره کهف می باشد که در آن خداوند متعال می فرماید:
    " اولئکَ الّذینَ کَفَََروا بایاتِ رَبِّهِم وَ لِقائِهِ فَحَبطَت اَعمالُهُم فَلا نُقیمُ لَهُم یَومَ القیمَةِ وَزناً
    آنان(کافران) کسانی‏اند که آیات پروردگارشان و لقای او را انکار کردند، در نتیجه اعمالشان تباه گردیدو روز قیامت برای آنها میزانی بر پا نخواهیم کرد.
    کسانی که بدون حساب به دوزخ می روند مشرکانی هستند که با دیدن و شنیدن صدها آیه و دلیل و معجزه دست از لجاجت خود برنداشتند، بنابراین در قیامت هم وضع آنان روشن است و نیازی به سؤال و جواب ندارند. لذا امام سجادعلیه السلام فرمود: «اِنّ اهلَ الشِّرکِ لاتُنصَبُ لَهُمُ المَوازِینُ»(1) برای اهل شرک در قیامت میزان بر پا نمیشود.
    در حدیث دیگری امام رضا علیه السلام از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل می‌فرماید که : خداوند تمام بندگانش را به جز مشرکان پای میزان حساب می آورد.(2)
    لذا قرآن نیز به این حقیقت اشاره کرده و می‌فرماید: «فَلانُقیمُ لَهم یَومَ القِیامَةِ وَزناً»(3) ما برای گروهی در قیامت میزانی به پا نمی‌داریم، یعنی آنان وزن و ارزشی ندارند و یا کار خیری انجام نداده اند و یا با اعمال خلاف خود کارهای پسندیده خود را نابود نموده اند.
    در بعضی روایات می‌خوانیم: رهبر ظالم و فاجر و دروغگو و پیرمرد زناکار و ثروتمند بخیل و عالم حسود، بدون حساب به دوزخ می روند.(4)

    منبع:

    1. بحار، ج7، ص259.
    2. بحار، ج7، ص260.
    3. سوره‌کهف، آیه105.
    4. میزان الحکمه، «حساب».
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۱ در ساعت ۰۹:۵۱
    درباره قرآن و اهل جهنم

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما در روایات موارد زیادی ذکر شده است که افرادی بدون حساب به جهنم می روند:
    روايتى در كتاب مواعظ العدديه در ذيل عدد چهار ذكر شده است كه چهار گروه بدون حساب به جهنم می روند.
    رسول خدا (صلّى الله عليه وآله وسلّم): اَرْبَعَة يُخْرَجُوُنَ مِنَ الْقُبُور وَ يَدْخُلُونَ فى النّار بِغَيْرِ حِسابَ النّائِمُونَ فى الْغَداةِ وَالْغافِلوُنَ فى العَشيَّاتِ وَ الْمانِعُونَ الزَّكوةِ و الْمُصِّرُنَ فى السَيِّئات؛(1)
    چهار تن هستند كه از گورها خارج گشته، بدون حساب وارد آتش می شوند: آنان كه سحرگاهان در خوابند و شامگاهان در غفلت به سر می برند و جلو زكات دادن را می گيرند و بر گناهان اصرار می ورزند.
    سِتُّةٌ يَدْخُلونَ بِغَيْرِ النارَ حِسابِ اَلاْمُراءُ بِالْجَورَ وَ الْعَرَبُ بِالْعَصَبِيَّةِ وَ الدَّهاقينُ بِالكِبْرِ وَ التُّجارُ بِالْكِذْبِ (در روايت ديگرى بِالْخِيانَةِ) وَ الْعُلَماءُ بِالْحَسَدِ وَ الاَْغْنِياا و بِالبُخْلِ؛(2)
    شش تن هستند كه بى حساب وارد آتش می شوند: حاكمان به سبب ظلم و جور، عرب به دليل تعصب، كدخدايان به سبب كبر و بزرگ منشى، تاجران به علت دروغ گويى (در روايتى، به دليل خيانت)، عالمان به سبب حسادت و ثروتمندان به علت بخل.
    در روايتى نيز آمده است كه مشرك و بت پرست بدون حساب به جهنم می رود.
    امام صادق ـ علیه السّلام ـ نیز در این باره می فرمایند:«ثلاثة بدخلهم الله النار بغیر حساب: امام جائر، و تاجر كذوب و شیخ زان»(3)سه گروه را خداوند بدون حساب وارد آتش می كند: پیشوای ظالم، تاجر دروغگو و پیر مرد بدكار.
    عده ای نیز هستند كه از ریشه به یگانگی خدا ایمان نیاورده اند و مسیر شرك و كفر را پیموده اند آنها هم صلاحیت حساب و كتاب و رسیدگی به اعمال را ندارند و بی حساب وارد جهنم می شوند. چنانكه در روایتی«شیخ صدوق ـ رحمة الله علیه ـ به سند خود از حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ از حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت نمود كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: خداوند متعال همه خلایق را محاسبه می كند مگر كسی كه به خدا شرك آورد پس او را بدون حساب به سوی جهنم برند.»(4)
    «چرا كه شرط قبولی اعمال اعتقاد به اصل توحید است و بدون آن هیچ عملی پذیرفته نیست. شرك آتش سوزانی است كه شجره اعمال آدمی را می سوزاند. شرك صاعقه ای است كه تمام محصول زندگی او را به آتش می كشد و شرك همچون طوفانی است كه اعمال آدمی را متلاشی می سازد و با خود می برد. چنانكه در آیة 18 سورة ابراهیم می خوانیم: «اعمال كسانی كه به پروردگارشان كافر شدند همچون خاكستری است در برابر تند باد در یك روز طوفانی، آنها توانایی ندارند كمترین چیزی از اعمالی را كه انجام داده اند به دست آورند، و این گمراهی دور و دراز است.»(5)

    منابع:
    1. على مشكينى، مواعظ العدديه، ص 119.
    2. متقى هندى، كنز العمال، حديث 44030.
    3. محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج 1، ص 625، انتشارات دارالحدیث.
    4. مجلسی، محمد باقر،‌ حق الیقین، ج دوم، تهران، انتشارات جاویدان بی تا، ص 303.
    5. تفسیر نمونه، ج 19، ص 527.

    درباره قرآن و اهل جهنم

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از آیات قرآن مجید استفاده میشود که براساس اعمال انسان پنج گونه محاسبه در صحرای با عظمت محشر وجود دارد و آن عبارت است از :
    1 ـ بغیر حساب
    «قُلْ یَاعِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیْرِ حِسَابٍ (1) : بگو : ای بندگان مؤمنم! از پروردگارتان پروا کنید. برای کسانی که در این دنیا اعمال شایسته انجام داده اند، پاداش نیکی است و زمین خدا گسترده است [بر شماست از سرزمینی که دچار مضیقه دینی هستید به سرزمینی دیگر مهاجرت کنید] فقط شکیبایان پاداششان را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.».
    تعبیر بغیر حساب بنابر تحقیقات علمی صاحب «المیزان» (2) به معنای بی حساب بودن طایفه‌ای از مردان راه حق است و به عبارت دیگر عبارت است از ورود مؤمن به محشر و بلافاصله ورودش به بهشت بدون این که پرونده او را باز کنند و ترازویی برای سنجش اعمالش قرار دهند!
    اینان همان انسان‌های باکرامتی هستند که برای حفظ ایمان و دین خود و پابرجایی فرهنگ الهی در تاریخ ، در برابر انواع مصایب و رنجها و مشقّت ها صبر و استقامت و پایمردی و پایداری کردند و در این زمینه از بذل جان و مال دریغ نورزیدند تا جایی که به شرف لقا و وصال حضرت دوست نائل شدند .
    اینان از کسانی بودند که در تمام لحظات حیات از حضرت دوست غفلت نداشتند ، وذکر و وِردی جز ذکر یار بر لب جان و زبان و قلبشان نبوده و هیچ عملی را جز به رضای حق انجام ندادند و قدمی جز برای جلب خشنودی معشوق بر نداشتند .
    2 ـ سریع الحساب
    «وَمِنْهُمْ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ * أُولئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَاللّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ (3)»؛ «و گروهی از آنان می‌گویند : پروردگارا ! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار . * اینانند که از آنچه به دست آورده اند ، نصیب و بهره فراوانی دارند ، و خدا حسابرسی سریع است .»
    دسته‌ای از مردم جز امور مادی و مسائل ظاهری هدفی ندارند ، اینان از تمام حیات به غیر از خوراک و پوشاک و مسکن و مرکب چیزی نصیبشان نیست ، ولی عده دیگر مردمی هستند که از پی معرفت و ایمان ، اندیشه و افکارشان محدود به مسائل مادی محض نیست ، بلکه شؤون دنیایی را به عنوان مقدمه رشد و تکامل معنوی می خواهند و برای آخرتشان سعادت ابدی و همیشگی و این آیه کریمه منطق عالی اسلام را در مسائل مادی و معنوی مشخّص می سازد و کسانی را که تنها در مادّیات غوطه ورند محکوم می سازد .
    3 ـ حساب یسیر
    گروهی خیلی ساده و آسان محاسبه می شوند. قرآن می‌فرماید: «فَسَوفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسیراً»(4) . از روسفیدان وکسانی که نامه عملشان را به دست راستشان داده اند، حساب آسان کشیده می شود.
    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: اگر عطا و بخشش کنی به آن کسی که او بخل ورزیده و تو را محروم کرده است و رفت و آمد کنی با کسی که از تو جدا شده و عفو نمایی آن کسی را که به تو ستم روا داشته است، در قیامت خداوند بخاطر این کمالات، حساب تو را آسان می‌گیرد.(5)
    در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام فرمود: «اِنّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الحِسابَ»(6) صله رحم در دنیا، سبب آسانی حساب در قیامت است.
    4ـ حساب شدید
    « وَکَأَیِّن مِن قَرْیَةٍ عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهَا وَرُسُلِهِ فَحَاسَبْنَاهَا حِسَاباً شَدِیداً وَعَذَّبْنَاهَا عَذَاباً نُکْراً (7)»؛ «چه بسیار آبادیها که [ اهلش ] از فرمان پروردگارشان و فرستادگانش روی برگرداندند ، پس ما آنان را به حساب سختی محاسبه کردیم و به عذاب بسیار شدیدی عذاب نمودیم .»
    منظور از حساب سخت محرومیّت بدکاران از گذشت و عفو و مرحمت و لطف حضرت اوست .
    5 ـ سوء حساب
    گروهی بسیار سخت حسابرسی می شوند. قرآن در وصف مردان خدا می‌فرماید: «یَخافُونَ سُوءَ الحِسابِ»(8)آنان از حساب‌های سخت قیامت می ترسند.
    آری ، وقتی یار در صحنه باعظمت قیامت روی به جانب انسان ندارد و از لطف و مرحمت و عنایتش به خاطر تمام آلودگی انسان دریغ دارد و هیچ شافع و ناصری برای نجات انسان لب باز نمی‌کند و سر و کار مجرم با دادگاه‌های سخت و ملائکه عذاب و عاملان غضب و خشم الهی است ، این را می‌گویند سوء الحساب!!

    منابع:
    1. زمر : 10 .
    2. المیزان : 17/258 .
    3. بقره ، 201 ،202
    4. بقره: 201 ـ 202 .
    5. تفسیر مجمع‌البیان، ذیل آیه.
    6. بحار، ج7، ص273.
    7. طلاق : 8.
    8. رعد : 20 ـ 21 .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۶:۵۷
    درباره قرآن و اهل جهنم

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    من در مورد بهشت هم شنیدم که بدون حساب بعضی ها داخلش میشند.میشه در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.

    با تشکر

    الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.
    الهی! تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.
    الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.
    الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلام خیبر شکن نمایش پست
    من در مورد بهشت هم شنیدم که بدون حساب بعضی ها داخلش میشند.میشه در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.
    با سلام و عرض ادب
    بله همینطور است.
    در حدیث مفصّلی می‌خوانیم که گروه هایی در قیامت بدون حساب به بهشت می روند: 1- کسانی که در انجام دستورات الهی و دوری از گناهان استقامت می ورزند.
    2- کسانی که از کنار برخوردهای بد و نیش و نوش دیگران با بلندنظری و عفو می گذرند و اهل کینه و عقده و انتقام نیستند.
    3- گروهی که علاقه ها و پول خرج کردن‌های خود را جز در راه محبّت به خدا قرار نمی دهند و در کارهای خودشان هدفی جز خدا ندارند.(1)
    از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ منقول است. خداوند مي فرمايد: «اي بندگاني كه در راه من دشمنان را كشته ايد و كشته شده ايد و اذيت و آزار در راه من به شما رسيده است و در راه من جهاد كرده ايد، داخل بهشت شويد. پس آنها بدون عذاب و بدون حساب وارد بهشت مي شوند.»(2)
    و در روايتي ديگر مي خوانيم:«حضرت امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ » فرمودند: روز قيامت از جانب رب العزه ندا رسد كه جميع اهل محشر بشنوند: اهل صبر كجايند؟ جمعي برخيزند و ملائكه از آنها استقبال كنند. پس ندا رسد كه راست گويند بگذاريد تا بي حساب داخل بهشت شوند، پس ندا شود: اهل فضل كجايند؟ گروهي برخيزند .... و به دستور به بهشت روند، نداي ديگر رسد: همسايگان خدا كجايند؟ پس گروهي برخيزند .... بي حساب به بهشت روند.»(3)
    و در روايتي ديگر از امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي خوانيم: «اذا جمع الله الاولين و الاخرين ينادي مناد: اين الصابرون ليدخلوا الجنة جميعاً بغير حساب. الي ان قال ـ قالت الملائكة لهم: من انتم؟ قالوا: الصابرون، قالوا: و ما كان صبركم؟ قالوا: صبرنا علي طاعة الله و صبرنا من معصية الله.»(4) يعني خداوند زماني كه همة بندگان را جمع مي كند منادي صدا مي زند: صابرين كجا هستند تا بدون حساب وارد بهشت شوند ـ تا اينكه ـ ملائكه به آنها مي گويند: شما چه كساني هستيد؟ آنها مي گويند ما صابرين هستيم. ملائكه مي پرسند صبر شما چگونه بوده است؟ آنها مي گويند: ما صبر كرديم بر اطاعت خدا و صبر كرديم از انجام معصيت خدا.
    همچنين بنا به روايتي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ بدست مي آيد كه«فقرا»(5) و «اهل بلاءِ»(6) نيز بدون حساب به بهشت وارد مي شوند. از آنچه گذشت بر مي آيد كه حقيقتاً شايسته ترين بندگاني كه بدون حساب و كتاب صلاحيت ورود به بهشت را دارند حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ مي باشند.


    منابع:
    1. بحار،علامه مجلسی، ج7، ص171.
    2. محمدي ري شهري، ميزان الحكمة، ج 1، ص 625، انتشارات دارالحديث.
    3. همان، ص 321.
    4. همان، ص 624.
    5. همان، ص 625.
    6. همان، ص 625.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۹:۰۳
    درباره قرآن و اهل جهنم

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود