جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درخواست ایات و احادیث پیرامون افرینش انسان از گل خشک

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    درخواست ایات و احادیث پیرامون افرینش انسان از گل خشک




    سلام علیکم
    لطفا احادیث ورایات مربوط به آفرینش انسان از گل خشکیده میخواستم
    فقط احادیث وروایات
    طین ---صلصال


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ در ساعت ۱۳:۲۷

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام دوست عزیز

    از آيات کریمه قرآن استفاده مي‌شود كه انسان از دو چيز مختلف آفريده شده است كه يكي در حد اعلاي عظمت و ديگري ظاهراًَ در حد ادني از نظر ارزش قرار دارد. جنبه مادي انسان را، گل بدبوي تيره رنگ مي‌سازد ولي جنبه معنوي او را چيزي به عنوان روح تشكيل مي‌دهد. بنابراین آدم از دو بعد تشكیل شده؛ جسم و روح. خداوند نخست جسم او را آفرید، سپس روح شریفی در او دمید ‌و به صورت كامل او را زنده ساخت.

    از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی كه درباره چگونگی آفرینش انسان آمده استفاده می‌شود كه انسان در آغاز، خاک بوده است(حج/5)، سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل درآمده است (انعام/2)، و بعد به گل بدبو (لجن) تبدیل شده (حجر/28)، سپس حالت چسبندگی پیدا كرده (صافات/11)، سپس به حالت خشكیده درآمده و هم چون سفال گردیده است (الرحمن/14). فاصله زمانی این مراحل كه چند سال طول كشیده، روشن نیست. این قسمت نشان دهنده مراحل تشكیل جسم آدم است، كه همچنان تكمیل شد تا به صورت یک جسد كامل درآمد.

    احادیث و روایاتی هم ذیل این آیات وارد شده که چند نمونه ذکر خواهد شد. برای مطالعه همه روایاتی که ذیل ماده «صلصال» یا «طین» وارد شده، می توانید به تفاسیر روایی همچون البرهان یا نورالثقلین مراجعه فرمایید؛ برای ماده «صلصال» به ذیل آیات سوره حجر/26 و 28 و 33 و رحمن/14 ، و برای ماده «طین» به ذیل آیات انعام/2 ، اعراف/12 ، اسراء/61 ، مؤمنون/23 و آیات مشابه دیگر، مراجعه فرمایید.

    نیز می توانید به الكافي (ج 2 ، ص 2 ، كتاب الإيمان و الكفر ، بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ) مراجعه فرمایید.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۳:۱۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تا جایی که بنده بررسی کردم، بیشتر روایاتی که در تفاسیر روایی ذیل موضوع «طین» یا «صلصال» وارد شده، چند دسته است که در ذیل نمونه هایی از آنها را از مصادر اصلی شان، نقل می کنم:

    یک دسته روایاتی است که از قیاس اشتباه ابلیس در باب مقایسه آتش و گل آدم سخن می گوید؛ به عنوان نمونه:

    ِعَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ إِبْلِيسَ قَاسَ نَفْسَهُ بِآدَمَ فَقَالَ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ وَ لَوْ قَاسَ الْجَوْهَرَ الَّذِي خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ آدَمَ بِالنَّارِ كَانَ ذَلِكَ أَكْثَرَ نُوراً وَ ضِيَاءً مِنَ النَّارِ ( الكافي ج : 1 ص : 58)

    از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: ابلیس خودش را با آدم قیاس نمود و گفت: [پروردگارا] مرا از آتش خلق نمودی و آدم را از گِل [و چون آتش نورانی است و گل تیره و تاریک، پس طبیعتا من بر آدم برتری دارم بنابراین بر موجودی پست تر از خودم سجده نمی کنم]، و اگر ابلیس جوهر حقیقی [و نورانی] که خداوند آدم را از آن ساخته بود، [می نگریست و آن را] با خود مقایسه می کرد، درمی یافت که نور و روشنایی آن بر آتش برتری داشت!

    دسته دیگر روایاتی است که خوردن خاک را حرام اعلام کرده زیرا خلقت اولیه آدم از خاک بوده؛ به عنوان نمونه:

    عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ آدَمَ مِنَ الطِّينِ فَحَرَّمَ الطِّينَ عَلَى وُلْدِهِ... (وسائل ‏الشيعة ج : 14 ص : 529)
    خداوند آدم را از گل آفرید لذا خوردن خاک را بر فرزندانش حرام نمود...

    دسته دیگر روایاتی است که در تفاسیر روایی ذیل همین آیات آمده اما در مورد طینة (سرشت) است و درباره سرشت پیامبران و مؤمنان و ... سخن گفته (یعنی مطلبی عمومی و نه اختصاصی حضرت آدم)؛ به عنوان نمونه:

    عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طِينَةَ الْمُؤْمِنِ فَقَالَ مِنْ طِينَةِ الْأَنْبِيَاءِ فَلَمْ تَنْجَسْ أَبَداً ( الكافي ج : 2 ص : 3)
    راوی از امام صادق (ع) می پرسد: سرشت مؤمن را از چه چیزی آفریده؟ فرمود: از سرشت پیامبران که هرگز آلوده نمی شود.

    روایات مفصل تر را از منابع داده شده پیگیری فرمایید. البته در دیگر منابع روایی غیر تفسیری و یا منابع غیر روایی، می توان به صورت پراکنده به روایات متناسب دیگر هم دست یافت؛ نمونه ای از این روایات:

    و عن أمير المؤمنين (ع) إن الله تبارك و تعالى بعث جبرئيل ع و أمره أن يأتيه من أديم الأرض بأربع طينات طينة بيضاء و طينة حمراء و طينة غبراء و طينة سوداء و ذلك من سهلها و حزنها ثم أمره أن يأتيه بأربع مياه عذب و ماء مالح و ماء مر و ماء منتن ثم أمره أن يفرغ الماء في الطين فجعل الماء العذب في حلقه و جعل الماء المالح في عينيه و جعل الماء المر في أذنيه و جعل الماء المنتن في أنفه‏ (النور المبين في قصص الأنبياء و المرسلين، اثر محدث جزایری، ص23)

    (ترجمه از امير المؤمنين (ع) روايت شده که: خداوند تعالى به جبرئيل امين فرمان داد تا از پهنه زمين و دشتها و بلنديهاى آن چهار نوع گل را فراهم سازد؛ گل سفيد و سرخ و سياه و خاكى رنگ. سپس به او فرمان داد تا چهار نمونه از آبهاى زمين يعنى آب گوارا، آب شور، آب تلخ و گنداب را به آن گلها بيفزايد، آنگاه آب گوارا را در گلوى آدم، آب شور را در چشمان او، آب تلخ را در گوشهايش و آب متعفن را در ميان بينى او تعبيه و جارى ساخت.

    بد نیست به مناسبت این بحث ، این روایت که آلوسی (مفسر اهل سنت) نقل نموده را هم بیان کنم. آلوسی می نویسد: روایت شده که: «قالب آدم، 40 سال بر آستانه بهشت وجود داشت و در این فاصله 40 ساله، روح در او دمیده نشده بود». (روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏2، ص: 179)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۵:۰۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام سجاد (ع) فرمودند: «الطِّینَاتُ ثَلَاثٌ طِینَةُ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْكَ الطِّینَةِ إِلَّا أَنَّ الْأَنْبِیَاءَ هُمْ مِنْ صَفْوَتِهَا هُمُ الْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ الْفَرْعُ مِنْ طِینٍ لازِبٍ كَذَلِكَ لَا یُفَرِّقُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ شِیعَتِهِمْ وَ قَالَ طِینَةُ النَّاصِبِ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ أَمَّا الْمُسْتَضْعَفُونَ فَ مِنْ تُرابٍ؛[بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 82.] سرشت سه است: سرشت پیمبران، و مؤمن از همان سرشت است جز كه پیمبران از سر آمد آنند و پایه آنند و برترى دارند و مؤمن‏ها شاخه آنند از گلى چسبان چنین است كه خدا عز و جل جدائى نیندازد میان آنها و پیروانشان، و فرمود: سرشت ناصب (دشمن اهل بیت) از لجنى است سالخورده و بد بو و اما مستضعفان از خاكند.»


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,138
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    139



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    امام سجاد (ع) فرمودند: «الطِّینَاتُ ثَلَاثٌ طِینَةُ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْكَ الطِّینَةِ إِلَّا أَنَّ الْأَنْبِیَاءَ هُمْ مِنْ صَفْوَتِهَا هُمُ الْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ الْفَرْعُ مِنْ طِینٍ لازِبٍ كَذَلِكَ لَا یُفَرِّقُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ شِیعَتِهِمْ وَ قَالَ طِینَةُ النَّاصِبِ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ أَمَّا الْمُسْتَضْعَفُونَ فَ مِنْ تُرابٍ؛[بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 82.] سرشت سه است: سرشت پیمبران، و مؤمن از همان سرشت است جز كه پیمبران از سر آمد آنند و پایه آنند و برترى دارند و مؤمن‏ها شاخه آنند از گلى چسبان چنین است كه خدا عز و جل جدائى نیندازد میان آنها و پیروانشان، و فرمود: سرشت ناصب (دشمن اهل بیت) از لجنى است سالخورده و بد بو و اما مستضعفان از خاكند.»
    واقعا همچین چیزی هست یعنی سرشت ما وپیامبران متفاوته


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام .لطفا اگه میشه جوابش رو به من هم بدید. متشکرم

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام

    روایتی که دوستان ذکر کرده اند به روایات طینت معروف است که توضیح و درک آنها مشکل است و برای همین حتی برخی از بزرگان محدثین، در توضیح و تشریح این گونه روایات توقف کرده اند، اما عده ای دیگر نظراتی درباره این گونه روایات مطرح کرده اند که از جمله آنها چنین است که: گرچه طبق ظاهر اين روايات طينت و سرشت خاصي به انسانهاي مؤمن و كافر از سوي خداوند متعال إعطاء شده است و خدادادي است. اما خدادادي بودن به معناي گزافي و بدون حكمت بودن نيست بگونه اي كه خود ايشان هيچ نقشي در إعطاء اين سرشت نداشته باشند، بلكه اين سرشت متناسب با لياقت و شايستگي خود آنها به آنان اعطاء شده است. به عبارت ديگر از آنجا علم خداوند متعال محدود به زمان و مكان نيست قبل از خلقت انسان ها نيز مي دانسته كه ايشان بعد از خلقت، بندگان شكور يا كفوري هستند و لذا با توجه به لياقت و شايستگي آنها طينت و سرشت خاصي به آنها داده است.
    اين طينتي كه انسان از آن آفريده شده است، همانند يك گلدان است. باغباني كه جنس گل ها را مي شناسد هر گلي را در هر گلداني نمي‏گذارد. خداوند متعال نيز چون مي‏دانست اين فرد بناست با اختيار خودش خدا را اطاعت كند و از اولياي خدا شود، او را از گِل زيباي خوشبويي آفريد و گلدان خاصي برايش خلق كرد و كسي را كه مي‏دانست بناست اهل معصيت و كفر باشد از يك سفال و گِل پستي آفريد. روشن است كه همانطور كه گلدان و ظرف، علت تامه براي نحوه شكل گيري گل نيست نقش طينت نيز همانند ظرف و گلدان است و گرچه اقتضائاتي را براي انسان ايجاد مي كند. اما اين طينت، علت تامه و كامل براي عملكرد انسان نيست و اين اراده و اختيار خود انسان است كه حرف آخر رامي زند چنانكه ممكن است يك فرد داراي توفيقات و زمينه هاي متعدد ديگري باشد اما بدليل سوء اختيار اين زمينه ها را نابود كند. بنابراين اينكه خداوند متعال قبل از خلقت به عملكرد انسان ها علم داشته و متناسب با اين علم توفيقاتي را نصيب افرادي نموده به معناي سلب اختيار از خود آنان نيست زيرا منشأ عملكرد انسان ها اراده و اختيار خود آنها بوده و از آنجا كه خداوند متعال نسبت به عملكرد اختياري انسان ها در آينده علم و آگاهي داشته و لذا توفيقاتي را نصيب عده اي نموده و از عده اي سلب نموده است و اين توفيقات نيز با توجه و تناسب عملكرد خود انسان ها در آينده بوده و لذا جبري در كار نيست.

    روایات طینت بیان‌گر گوناگونی استعدادها، شایستگی‌ها و گنجایش‌های وجودی انسان‌ها است.

    برخی دیگر هم گفته اند: براساس بسیاری از شواهد تاریخی، نقش ماده اولیه خلقت (طینت) در حد اقتضا است نه بیش از آن؛ طینت علیینی و سجینی هر دو به صورت زمینه است و شخص می تواند با اراده خود آن زمینه را تقویت کند یا بر آن غلبه نماید؛ طینت تنها برانگیزاننده است نه ناگزیر کننده؛ به طور مثال، در خانواده امام معصوم یکی نیکوکار می‌شود؛ مانند امام حسن عسکری (ع) است و دیگری بدکار به نام جعفر کذّاب.

    گرچه طینت بی تاثیر در گرایش انسان نیست؛ ولی هرگز موجب سلب اختیار از انسان نمی شود تا شبهه جبر پیش آید. بی تردید نقش اصلی در ایجاد عمل انسان برای خود اوست و طینت و سایر شرایط در حد زمینه موثر است. از این رو موجب جبر نمی شود؛ چون انسان ذاتا مختار است، در نتیجه علی رغم اقتضای طینت، انسان مسئول عمل خود است. نکته ی دیگر این که تمام انسان ها با طینت های مختلف مورد آزمایش و امتحان های الهی قرار می گیرند و این امتحان ها نیز برای هر کسی به اندازه توان و ظرفیت وجودی اوست و همگان یکسان امتحان نمی شوند؛ لذا از این رهگذر ممکن است برخی امور و تفاوت های که از طریق طینت پیش می آید، جبران شود.

    بنابراین می‌توان گفت: این روایات در مقام بیان اقتضا است نه بیان ضرورت؛ یعنی کسانی که خلق شده‌اند، طینت برخی اقتضای میل به بدی و گناه دارد و طینت برخی اقتضای گرایش به خیر دارد. مثل فرزندی که از پدر صالح به وجود آمده است، در برابر نوزادی که از زنا متولد شده است که در این یکی اقتضای گناه بیشتر است ولی در هیچ‌یک به حد جبر نمی‌رسد.

    توضیح بیشتر این پاسخ را می توانید از اینجا مطالعه بفرمایید:

    http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30627
    یا
    http://www.pasokhgoo.ir/node/86634
    یا
    http://www.pasokhgoo.ir/node/36932

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    احادیث و روایات مربوط به آفرینش انسان از گل خشکیده را نقل بفرمایید.


    پاسخ:
    از آيات کریمه قرآن استفاده می شود كه انسان از دو چيز مختلف آفريده شده است كه يكی در حد اعلای عظمت و ديگری ظاهراًَ در حد ادنی از نظر ارزش قرار دارد. جنبه مادي انسان را، گل بد بوی تيره رنگ می سازد ولي جنبه معنوی او را چيزی به عنوان روح تشكيل می دهد. بنا بر این آدم از دو بعد تشكیل شده؛ جسم و روح.
    خداوند نخست جسم او را آفرید، سپس روح شریفی در او دمید ‌و به صورت كامل او را زنده ساخت. از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی كه درباره چگونگی آفرینش انسان آمده استفاده می‌شود كه انسان در آغاز، خاک بوده است
    «أَیُّهَا النّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْب مِنَ الْبَعْثِ فَإِنّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُراب ...»(1)، سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل درآمده است «هُوَ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ طينٍ ...»(2)، و بعد به گل بدبو (لجن) تبدیل شده «... مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ»(3)، سپس حالت چسبندگی پیدا كرده «... إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِبٍ»(4)، سپس به حالت خشكیده در آمده و هم چون سفال گردیده است «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ کَالْفَخَّارِ».(5)

    فاصله زمانی این مراحل كه چند سال طول كشیده، روشن نیست. این قسمت نشان دهنده مراحل تشكیل جسم آدم است، كه همچنان تكمیل شد تا به صورت یک جسد كامل درآمد. احادیث و روایاتی هم ذیل این آیات وارد شده که چند نمونه ذکر خواهد شد. برای مطالعه همه روایاتی که ذیل ماده «صلصال» یا «طین» وارد شده، می توانید به تفاسیر روایی همچون البرهان یا نورالثقلین مراجعه فرمایید؛ برای ماده «صلصال» به ذیل آیات سوره حجر/26 و 28 و 33 و رحمن/14 ، و برای ماده «طین» به ذیل آیات انعام/2 ، اعراف/12 ، اسراء/61 ، مؤمنون/23 و آیات مشابه دیگر، مراجعه فرمایید. نیز می توانید به الكافي (ج 2، ص 2، كتاب الإيمان و الكفر، بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ) مراجعه فرمایید.

    تا جایی که بنده بررسی کردم، بیشتر روایاتی که در تفاسیر روایی ذیل موضوع «طین» یا «صلصال» وارد شده، چند دسته است که در ذیل نمونه هایی از آنها را از مصادر اصلی شان، نقل می کنم:
    یک دسته روایاتی است که از قیاس اشتباه ابلیس در باب مقایسه آتش و گل آدم سخن می گوید؛ به عنوان نمونه:
    «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ إِبْلِيسَ قَاسَ نَفْسَهُ بِآدَمَ فَقَالَ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ وَ لَوْ قَاسَ الْجَوْهَرَ الَّذِي خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ آدَمَ بِالنَّارِ كَانَ ذَلِكَ أَكْثَرَ نُوراً وَ ضِيَاءً مِنَ النَّارِ»؛ از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: ابلیس خودش را با آدم قیاس نمود و گفت: [پروردگارا] مرا از آتش خلق نمودی و آدم را از گِل [و چون آتش نورانی است و گل تیره و تاریک، پس طبیعتا من بر آدم برتری دارم بنا بر این بر موجودی پست تر از خودم سجده نمی کنم]، و اگر ابلیس جوهر حقیقی [و نورانی] که خداوند آدم را از آن ساخته بود، [می نگریست و آن را] با خود مقایسه می کرد، درمی یافت که نور و روشنایی آن بر آتش برتری داشت!(6)

    دسته دیگر روایاتی است که خوردن خاک را حرام اعلام کرده زیرا خلقت اولیه آدم از خاک بوده؛ به عنوان نمونه:
    «عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ آدَمَ مِنَ الطِّينِ فَحَرَّمَ الطِّينَ عَلَى وُلْدِهِ...»؛ خداوند آدم را از گل آفرید لذا خوردن خاک را بر فرزندانش حرام نمود ...(7)

    دسته دیگر روایاتی است که در تفاسیر روایی ذیل همین آیات آمده اما در مورد طینة (سرشت) است و درباره سرشت پیامبران و مؤمنان و ... سخن گفته (یعنی مطلبی عمومی و نه اختصاصی حضرت آدم)؛ به عنوان نمونه:
    «عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طِينَةَ الْمُؤْمِنِ فَقَالَ مِنْ طِينَةِ الْأَنْبِيَاءِ فَلَمْ تَنْجَسْ أَبَداً»؛ راوی از امام صادق (ع) می پرسد: سرشت مؤمن را از چه چیزی آفریده؟ فرمود: از سرشت پیامبران که هرگز آلوده نمی شود.(8)

    روایات مفصل تر را از منابع داده شده پیگیری فرمایید. البته در دیگر منابع روایی غیر تفسیری و یا منابع غیر روایی، می توان به صورت پراکنده به روایات متناسب دیگر هم دست یافت.

    نمونه ای از این روایات:
    «و عن أمير المؤمنين (ع) إن الله تبارك و تعالى بعث جبرئيل ع و أمره أن يأتيه من أديم الأرض بأربع طينات طينة بيضاء و طينة حمراء و طينة غبراء و طينة سوداء و ذلك من سهلها و حزنها ثم أمره أن يأتيه بأربع مياه عذب و ماء مالح و ماء مر و ماء منتن ثم أمره أن يفرغ الماء في الطين فجعل الماء العذب في حلقه و جعل الماء المالح في عينيه و جعل الماء المر في أذنيه و جعل الماء المنتن في أنفه‏»؛ از امير المؤمنين (ع) روايت شده که: خداوند تعالى به جبرئيل امين فرمان داد تا از پهنه زمين و دشت ها و بلندي هاى آن چهار نوع گل را فراهم سازد؛ گل سفيد و سرخ و سياه و خاكى رنگ. سپس به او فرمان داد تا چهار نمونه از آبهاى زمين يعنى آب گوارا، آب شور، آب تلخ و گنداب را به آن گلها بيفزايد، آنگاه آب گوارا را در گلوى آدم، آب شور را در چشمان او، آب تلخ را در گوشهايش و آب متعفن را در ميان بينى او تعبيه و جارى ساخت.(9)

    بد نیست به مناسبت این بحث ، این روایت که آلوسی (مفسر اهل سنت) نقل نموده را هم بیان کنم. آلوسی می نویسد: روایت شده که: «قالب آدم، 40 سال بر آستانه بهشت وجود داشت و در این فاصله 40 ساله، روح در او دمیده نشده بود».(10)

    _____
    (1) حج/ 5.
    (2) انعام/ 2.
    (3) حجر/ 28.
    (4) صافات/ 11.
    (5) الرحمن/ 14.
    (6) الكافي، ج 1، ص 58.
    (7) وسائل ‏الشيعة، ج 14، ص 529.
    (8) الكافي، ج 2، ص 3.
    (9) النور المبين في قصص الأنبياء و المرسلين، اثر محدث جزایری، ص 23.
    (10) روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏2، ص 179.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۹:۰۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود