جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایه 5 سوره مائده _غذای اهل کتاب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    ایه 5 سوره مائده _غذای اهل کتاب




    هو الباقی

    در ایه 5 سوره مائده خداوند میفرماید :

    امروز چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شد و (همچنين) غذاي اهل كتاب براي شما حلال است و غذاي شما براي آن ها حلال مي باشد...»

    تفسیر این ایه چیست؟





    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۷ در ساعت ۰۱:۱۰

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدانٍ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ (مائده/5)
    امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده، و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال، و طعام شما براى آنان حلال است. و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان، و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى‏] به آنان داده شده، به شرط آنكه مهرهايشان را به ايشان بدهيد، در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست خود بگيريد و كسى كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد، اعمال او تباه مى ‏گردد و در سراى ديگر، از زيانكاران خواهد بود

    سلام حکمتی فرد گرامی،
    توضیحاتی که استاد مکارم شیرازی در تفسیر نمونه (ج4/ص277 به بعد) ذیل آیه شریفه آورده اند، مناسب است. بخشی از این توضیحات را به صورت خلاصه خدمت شما عرض می کنم تا قسمت مورد اشاره از آیه کریمه روشن تر شود:

    این آیه در اصل ناظر به رفع محدوديت هاى پيشين در باره معاشرت با اهل كتاب است و زمانى نازل شد كه اسلام بر شبه جزيره عربستان مسلط شده بود و موجوديت و حضور خود را در سراسر شبه جزيره اثبات كرده بود، به طورى كه دشمنان اسلام از شكست مسلمين مايوس بودند لذا محدوديت هايى‏ كه قبلا در معاشرت مسلمانان با كفار وجود داشت و به خاطر همان ها، رفت و آمد با آنان، ميهمانى كردن آنها يا مهمان شدن نزد آنان ممنوع بود، مى‏ بايست بر طرف گردد، بنابراین آيه نازل شد و اعلام داشت امروز كه شما موقعيت خود را تثبيت كرده‏ ايد و از خطر آنها بيم نداريد، محدوديت هاى قبلی مربوط به معاشرت با آنان كم شده و مى‏ توانيد به مهمانى آنها برويد و نيز مى‏ توانيد آنها را مهمان كنيد و همچنين مى‏ توانيد از آنها زن بگيريد (هر كدام با شرایط مخصوص به خود).

    ناگفته پیداست حكومتى مى ‏تواند چنين توسعه ‏اى به پیروان خود بدهد كه بر اوضاع محيط كاملا مسلط گردد و بيمى از دشمن نداشته باشد. چنين شرایطى در واقع در روز غدير خم و به عقيده بعضى در روز عرفه در حجة الوداع يا بعد از فتح خيبر حاصل گشت؛ اگر چه روز غدير خُم از هر جهت براى اين موضوع (و معنای «الیوم» در آیه) مناسب تر به نظر می رسد.

    ذكر حلال بودن "طيبات" با اينكه قبل از اين روز هم حلال بوده، به خاطر اين است كه مقدمه ‏اى براى ذكر حكم حلال بودن "طعام اهل كتاب" باشد.

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۳:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    بيشتر مفسران و دانشمندان اهل سنت معتقدند، عبارت "طعام اهل كتاب" كه در اين آيه حلال شمرده شده، هر نوع طعامى از آنان را شامل مى ‏شود؛ خواه گوشت حيواناتى باشد كه به دست خود آنها ذبح شده و يا غير آن، ولى اكثريت قاطع مفسران و فقهاى شيعه بر اين عقيده ‏اند كه منظور از آن غير از گوشت هايى است كه توسط آنها ذبح شده باشد. البته گروه اندکی از دانشمندان شيعه پيرو نظريه اولند.

    روايات متعددى كه از ائمه اهل بيت (ع) نقل شده، اين مطلب را تاكيد مى‏ كند كه منظور از طعام در اين آيه، غير ذبيحه‏ هاى اهل كتاب است؛ به عنوان نمونه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (ع) نقل شده كه در باره آيه فوق چنين فرمود: عنى بطعامهم هاهنا الحبوب و الفاكهة غير الذبائح التي يذبحون فانهم لا يذكرون اسم اللَّه عليها؛ یعنی: منظور از طعام اهل كتاب حبوبات و ميوه ‏هاست نه ذبيحه‏ هاى آنها، زيرا آنها هنگام ذبح كردن، نام خدا را نمى‏ برند.

    دقت در آيات گذشته (که حرام بودن ذبیحه ای که نام خدا بر او برده نشده را اعلام نموده) نشان مى ‏دهد كه تفسير دوم (یعنی تفسير طعام به غير ذبيحه) به حقیقت نزدیک تر است، زيرا همانطور كه امام صادق (ع) هم در روايت فوق اشاره فرموده، اهل كتاب نوعا شرائط ذبح اسلامى را رعايت نمى‏ كنند (یعنی نه نام خدا را مى‏ برند و نه رو به سوى قبله حيوان را ذبح مى‏ كنند و نه پايبند به رعايت ساير شرایط ذبح اسلامی اند)، با این اوصاف چگونه ممكن است در آيات قبل چنين حيوانى (که ذبح شرعی نشده) صريحا تحريم شده باشد و در اين آيه حلال شمرده شود؟! پس نتیجه می گیریم که منظور از طعام حلال اهل کتاب در این آیه، غير از گوشت هايى است كه توسط آنها ذبح شده باشد.

    در ادامه آیه شریفه هم به حلیت ازدواج با زنان پاکدامن مسلمان و اهل کتاب اشاره نموده و می فرماید: زنان پاکدامن از مسلمانان و از اهل كتاب براى شما حلال هستند و مى‏ توانيد با آنها ازدواج كنيد، به شرط اينكه مهر آنها را بپردازيد و ازدواج از طريق مشروع صورت گیرد و نه با زناى آشكار و نه به صورت دوست پنهانى انتخاب كردن!

    البته در اینکه ازدواج با اهل كتاب به هر صورت، خواه ازدواج دائم باشد يا موقت، مجاز است و يا منحصرا ازدواج موقت جایز است، در ميان فقهاى اسلام اختلاف نظر است؛ دانشمندان اهل تسنن فرقى ميان اين دو نوع ازدواج نمى‏ گذارند و معتقدند آيه فوق تعميم دارد، ولى در ميان فقهاى شيعه جمعى معتقدند كه این آيه منحصرا ازدواج موقت را بيان مى‏ كند. بعضى روايات كه از ائمه اهل بيت (ع) در اين زمينه وارد شده، نظر دوم را را تاييد مى ‏کند.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود