جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خوف ورجا از دیدگاه قران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    خوف ورجا از دیدگاه قران




    درباره{خوف ورجا از دیدگاه قران }مارا اگاه فرمائد.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۰:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت خوف و رجاء




    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    درباره{خوف ورجا از دیدگاه قران }مارا اگاه فرمائد.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1


    با سلام و تشکر از سوال خوب شما، قبل از پاسخ چند نکته را یادآور میشوم.
    1- خوف و رجاء بایستی همراه یکدیگر باشد نه آنقدر خوف زیاد باشد که به ناامیدی برسد و آنقدر رجاء زیاد باشد که انسان نسبت به گناه بی اهمیت شود.
    2- هر یک از خوف و رجاء در آیات و روایات هم نسبت به خداوند متعال می تواند باشد و هم نسبت به مردم که اولی ممدوح و دومی مذموم است.
    3- خوف و رجاء هر دو نسبت به آینده است.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ در ساعت ۰۵:۵۹
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت خوف در قرآن کریم




    با سلام
    در قرآن کریم خوف نسبت خداوند متعال در بالاترین مراتب آن در آیه 40 سوره مبارکه نازعات آمده است و حقیقت ترس از خدا که در آیات دیگر قرآن تاکید شده است را توضیح می دهد و می فرماید (وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏)(فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏) اما كسى كه از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد، بهشت جايگاه و ماواى او است و آنچه معروف شده است که انسان باید از خدا بترسد در حقیقت ترس از مقام اوست. آرى شرط اول بهشتى شدن" خوف" ناشى از" معرفت" است، شناختن مقام پروردگار و ترسيدن از مخالفت فرمان او، شرط دوم كه در حقيقت نتيجه شرط اول و ميوه درخت معرفت و خوف است تسلط بر هواى نفس و باز داشتن آن از سركشى، چرا كه تمام گناهان و مفاسد و بدبختي ها از هواى نفس سرچشمه مى ‏گيرد، هواى نفس بدترين بتى است كه معبود واقع شده حتى ابزار نفوذ شيطان در وجود آدمى" هواى نفس" است كه اگر اين" شيطان درون" با" شيطان برون" هماهنگ نشود و در را به روى او نگشايد وارد شدن او غير ممكن است، همانگونه كه قرآن مى ‏گويد:إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوِينَ" تو هرگز بر بندگان من تسلط نخواهى يافت مگر گمراهانى كه از تو پيروى مى كنند" (حجر- 42).سوال: مقام رب" چيست؟قابل توجه اينكه در آيات مورد بحث مى‏ فرمايد:" كسى كه از" مقام" پروردگارش بترسد" نمى ‏فرمايد:" كسى كه از پروردگارش بترسد" در اينكه منظور از" مقام" چيست؟در اينجا تفسيرهاى متعددى است:
    1- نخست اينكه منظور" مواقف قيامت" است كه انسان در اين مقامات در پيشگاه خداوند براى حساب متوقف مى ‏شود (بنا بر اين تفسير،" مقام ربه" به معنى" مقامه عند ربه" يعنى ايستادن انسان در پيشگاه خدا است).
    2- منظور" علم خداوند و مقام مراقبت او" نسبت به همه انسانها است، همانطور كه در آيه 33 رعد آمده است أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلى‏ كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ:" آيا كسى كه بالاى سر همه ايستاده و مراقب اعمال همگان است همچون كسى است كه اين وصف را ندارد"؟! شاهد ديگرى براى اين تفسير حديثى است كه از امام صادق ع نقل شده كه فرمود:
    من علم ان اللَّه يراه، و يسمع ما يقول، و يعلم ما يعلمه من خير او شر فيحجزه ذلك عن القبيح من الاعمال فذلك الذى خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى‏ :" كسى كه مى ‏داند خدا او را مى‏ بيند و آنچه را مى‏ گويد، مى ‏شنود و از آنچه از خير و شر انجام مى‏ دهد آگاه است، و اين توجه او را از اعمال قبيح باز مى‏ دارد، او كسى است كه از مقام پروردگارش خائف است، و خود را از هواى نفس باز داشته است" .(1)
    3-منظور" مقام عدالت" او است، چرا كه ذات مقدس او مايه خوف نيست، خوف از عدالت او مى ‏باشد، و در حقيقت اين خوف از مقايسه اعمال خود با عدل او حاصل مى ‏شود، همانگونه كه مجرمان از ديدن يك قاضى عادل بر خود مى ‏لرزند، و از شنيدن نام محكمه و دادگاه وحشت مى‏ كنند، در حالى كه شخص بى‏ گناه نه از آن ترسى دارد، و نه از اين وحشتى! در ميان اين تفسيرهاى سه گانه تضادى نيست و ممكن است همه آنها در معنى آيه جمع باشد.(2)

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    (1) تفسیر نور الثقلين /جلد 5/ ص 197
    (2)تفسير نمونه/ج‏26/ص 109 با اندکی تصرف

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ در ساعت ۰۵:۵۶
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت رجاء در قران کریم




    با سلام

    خداوند متعال دربرخی از آیات قران کریم بحث رجاء به رحمت الهی را مطرح کرده و در برخی آیات افرادی را که امیدی به رحمت خداوند متعال ندارند را سرزنش نموده است ، به عنوان مثال در آیات29و30 سوره مبارکه فاطر می فرماید:إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ (29) لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (30)ترجمه: كسانى كه كتاب الهى را تلاوت مى‏ كنند و نماز را بر پا مى ‏دارند و از آنچه به آنها روزى داده ‏ايم پنهان و آشكار انفاق مى ‏كنند، تجارت (پر سودى) را اميد دارند كه نابودى و كساد در آن نيست*آنها اين اعمال صالح را انجام مى‏ دهند) تا خداوند اجر و پاداش كامل به آنها دهد و از فضلش بر آنها بيفزايد كه او آمرزنده و شكرگزار است.حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)در تفسیر نمونه که انصافا یک تفسیر معتبر و ساده است می نویسد:در آيات مورد بحث به مقام" اميد و رجاء" آنها اشاره مى‏ كند، نخست مى ‏فرمايد:" كسانى كه كتاب الهى را تلاوت مى‏ كنند، و نماز را بر پا مى ‏دارند، و از آنچه به آنها روزى داده ‏ايم در پنهان و آشكار انفاق مى ‏كنند، آنها اميد تجارتى دارند كه نابودى و فساد و كساد در آن نيست بدیهی است كه" تلاوت" در اينجا به معنى قرائت سرسرى و خالى از تفكر و انديشه نيست، خواندنى است كه سرچشمه فكر باشد، فكرى كه سرچشمه عمل صالح گردد، عملى كه از يك سو انسان را به خدا پيوند دهد كه مظهر آن نماز است، و از سوى ديگر به خلق خدا ارتباط دهد كه مظهر آن انفاق است، انفاق از تمام آنچه خدا به انسان داده، از علمش، از مال و ثروت و نفوذش، از فكر نيرومندش، از اخلاق و تجربياتش، و خلاصه از تمام مواهب خدا دادى.اين انفاق گاهى مخفيانه صورت مى ‏گيرد تا نشانه اخلاص كامل باشد .و گاه آشكارا تا مشوق ديگران گردد و تعظيم شعائر شود.
    (1)
    ------------------------------------------------------------------------------
    (1)تفسير نمونه، ج‏18، ص: 251



    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۲:۰۸
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    خب حالا بااین همه طول و تفصیل و کلمات قلمبه سلبمبه نگفتین اصلا این خوف و رجا چیست
    قرار بود ما رو از اون آگاه کنین

    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    149
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 9 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    24



    ضمن تشکر از پاسخگوی گرامی
    منم می خواستم بدونم اصلا این خوف و رجا چی هست که قرآن به اون پرداخته
    می شه اصلا بگین منظورازخوف و رجا چیست؟ می شه بگین چی هست که شما دونفر بهش گیردادین
    ویرایش توسط eshtad : ۱۳۹۱/۰۲/۰۶ در ساعت ۱۹:۲۷

  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط eshtad نمایش پست
    ضمن تشکر از پاسخگوی گرامی
    منم می خواستم بدونم اصلا این خوف و رجا چی هست که قرآن به اون پرداخته
    می شه اصلا بگین منظورازخوف و رجا چیست؟ می شه بگین چی هست که شما دونفر بهش گیردادین
    با سلام
    اما خوف یعنی انسان از گناهان خود در پیشگاه خداوند متعال بترسد و اما رجا یعنی انسان به رحمت بی کران او امیدوار باشد.

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود