-
۱۳۸۷/۰۳/۲۱, ۱۱:۲۶ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
ویژگیهای بهشتیان در قرآن وروایات
بر کسی پوشیده نیست که بهشت را به هرکس و به هر بهانه ناچیزی نخواهند داد ،بلکه بهشت جایگاه انسان های وارسته ای است که دارای مشخصه ها و ویژگیهای الهی واسلامی باشند.در راه آن تلاش کنند و زحماتی را به جان بخرند و همواره ودرهمه حال ودر اندیشه منش و عمل نیک باشند.
برای رسیدن به بهشت ،شرائطی لازم است ،که اگر انسان خود را به آن شرائط آراست هکند ،در آن جایگاه پر نعمت و رحمت بی کران الهی جای میگرد ،در غیر این صورت هرگز....
کسی که قصد صعود به قله کوه وفتح ان را دارد ،باید تمرین کرده و خود را با وسائل آن مجهز کند.وگرنه کارش بیهوده است.
در این جا بناست نگاهی در س آموز شود به آیات وروایات زیبا و روشنگری که هر یک به گونه ای بیانگر آن وصف و ویژگی ها ووآن صفات والای انسانی است.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۱, ۱۱:۳۸ #2
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
ایمان راستین
بنام خدا
ایمان وعمل صالح و رفتار نیک ،مطمئن ترین وسیله رسیدن به بهشت خدا ست.
در قرآن مجید آمده:
وَ بَشرِ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ أَنَّ لهَُمْ جَنَّتٍ تجْرِى مِن تحْتِهَا الاَنْهَرُ...*(بقره/25)
به كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح دارند، بشارت ده ، كه باغهائى از بهشت براى آنها است ، كه نهرها از زير درختانش جارى است...
در این آیه ،ایمان و عمل صالح و رفتار نیک ،وسیله ریسیدن به بهشت معرفی شده است.
در تفسیر این آیه آمده است:
منظوراز الَّذِينَ ءَامَنُوا کسانی هستند که صداقت وراستگویی پیشه کردند ،و آنچه که میان
انان وخدا بود ،با صداقت رفتار نمودند.(1)
پاورقی:
1:مجمع البیان /ج1/ص65
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۱, ۱۲:۳۷ #3
از امام صادق (ع)نقل شده که فرمودند :
به درستی که درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است ، پس به قاری قرآن گفته می شود : بخوان و بالا برو
ویرایش توسط sara.m : ۱۳۸۷/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۲:۴۲
مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب
-
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۱, ۱۳:۰۹ #4
سلام
بهتر است بگويم كه در مورد وصف بهشت زبانم قاصر است
اطلاعات عمومي و مطالبي كه مطالعه كردم برايتان ارسال
مي كنم.
بهشت اقامتگاه ابدی مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن، در ترازوی اعمال، کفهی کارهای نیکشان از کفهی بدیهاشان سنگینتر است. در قرآن مجید، بهشتیان به نامها و صفتهایی همچون اصحاب الیمین و اصحاب الجنه خوانده میشوند.
بهشت معادل واژه «الجنّة» است و در قرآن مجید با این اسامی و اوصاف به کار رفته است:
جنة المأموی، جنّات المأوی، جنة النعیم، جنات الخلد، دار السلام، دارالمتقین، دار المقامة، عدن، الفردوس.
توصیف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت مفصل و در برخی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و مجمل بیان شده است و به بسیاری از نعمت های بهشتی همچون میوهها و باغها و چشمهساران و زنان پریرو با لباسهای حریر و ... و نیز نعمتهای معنوی همچون رضوان خداوند و ... اشاره گردیده است.
در اینکه آیا آن بهشت موعود، اکنون نیز موجود است یا نه، میان دانشمندان اسلامی اختلاف نظر است. اکثر دانشمندان معتقدند که بهشت هم اکنون وجود خارجی دارد و برای اثبات ادعای خود به ظواهر برخی از آیات استدلال میکنند.
به اميد روزي كه ما هم لايق بهشت جاودان حق تعالي شويم.
مليكا
ویرایش توسط مليكا : ۱۳۸۷/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۳:۲۲
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۱, ۲۰:۴۹ #5
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
تسلیم حکم خدا بودن
بنام خدا
در زندگی فردی ،خانوادگی و اجتماعی ،اندیشه و حرکت الهی داشتن وتسلیم حکم خدا بودن ،وسیله دیگری برای رسیدن به بهشت واجر ومزد پرشکوه الهی است.
بَلى مَنْ أَسلَمَ وَجْهَهُ للَّهِ وَ هُوَ محْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ*
(بقره/112)
آرى! كسى كه در برابر خداوندتسليم شود و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است،نه ترسى بر آنها است و نه غمگين خواهند شد.....
در این آیه ،حرکت الهی داشتن و تسلیم حکم خدا بودن،وسیله رسیدن به بهشت و اجر الهی معرفی شده است.
در تفسیر این ایه آمده:
منظور از آیه این است که:خود را برای خداوند خالص کند و برای به دست آوردن رضایت خداوند تلاش نماید .
عده ای نیز می گویند:کارهایش را به خدواگذر کندوتسلیم او باشد.
نظریه سومی نیز است که:در برابر خداوند تواضع داشتن و حکم و قانون خدا را به جان خریدن ،از راه های نجات ورسیدن به بهشت است.چون اصل اسلام همان اطاعت و سر سپردگی در برابر پروردگار است.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۶, ۰۰:۴۷ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
خدا ترسی وپروا
بنام خدا
تقوا وخدا ترسی واحساس مسئولیت در زندگی،وسیله دیگری برای رسیدن به بهشت است.
قُلْ أَ ؤُنَبِّئُكم بِخَيرٍ مِّن ذَلِكمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِن تحْتِهَا الاَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَ أَزْوَجٌ مُّطهَّرَةٌ وَ رِضوَنٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرُ بِالْعِبَادِ(آل عمران/15)
بگو: آيا شما را از چيزى آگاه كنم كه از اين (سرمايه هاى مادى )، بهتر است ؟ براى كسانى كه پرهيزكارى پيشه كرده اند، (و از اين سرمايه ها، در راه مشروع و حق و عدالت ، استفاده مى كنند،) در نزد پروردگارشان (در جهان ديگر)، باغهايى است كه نهرها از پاى درختانش مى گذرد، هميشه در آن خواهند بود، و همسرانى پاكيزه ، و خشنودى خداوند (نصيب آنهاست ). و خدا به (امور) بندگان ، بيناست .
اگر کمی در این آیه دقت کنیم می بینیم تقوا وخداترسی ،در این آیه وسیله رسیدن به بهشت زیبای
خداوند معرفی شده است.
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۹, ۰۸:۱۴ #7
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بنام خدا
اطاعت از خدا وپيامبر(ص) ،وسيله ديگري براي رسيدن به بهشت و نعمتهاي آن مي باشد.
مـَن يـُطـِع اللَّهَ وَ رَسولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَ ذَلِك الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(نساء/13)هر كس خداوند و پيامبرش را اطاعت كند، (و قوانين او را مـحـتـرم بـشـمـرد) خـداونـد وى را در باغهايى از بهشت وارد مى كند كه همواره ، آب از زير درختانش جارى است ، جاودانه در آن مى ماند، و اين ، پيروزى بزرگى است !
در اين آيه ،اطاعت از خداوند وجانشينان او ،بعنوان يك از راهكارهاي حضور در بهشت برين خداوند معرفي شده است.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۰/۰۱, ۰۷:۳۶ #8
بهشت و احوال بهشتيان
در آخرت جایی را پروردگار عالم خلق فرموده و ذخیره ای برای كسانی كه با ایمان و تقوی از این جا بروند قرار داده است .در این مهمان خانه ها انواع پذیرایی و اقسام نعمت ها و لذت ها كه در خور بزرگی خداوند و وسعت عالم است تدارك فرموده به طوری كه دانستن حقیقت و تفصیل ان برای اهل این عالم محال است و به این مانند اطلاع یافتن بچه ای است كه در رحم است از بزرگی و اوضاع و گزارشات دنیاست و لذا در قرآن مجید مجملا می فرماید هیچ كس نداند چه نعمت های بزرگی كه چشم آن ها را روشن می كند برای ایشان ذخیره شده در برابر كردارهای نیك آن ها و نسبت به نعمت های بهشتی بیان كلی می فرماید:برای بهشتیان آن چه را كه بخواهند محیا است و نزد ما از آن چه كه بخواهند زیاد تر است. و نیز در جای دیگر می فرماید: بهشتیان در آن چه را بخواهند همیشگی خواهند بود.خلاصه جایی است كه در آن ناكامی و ناراحتی نیست اندوه و ضعف پیری و مرض، خستگی و كسالت در آن جا راه ندارد و سلامتی مطلق از هر حیث آنجا است و لذا نامش دارلسلام است.در اينجا به پاره اي از نعمتهاي بهشتي كه در قرآن مجيد است اشاره ميشود:
خوردني ها و آشاميدني هاي بهشتيان:
وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَگوشت مرغ از آنچه ميل داشته باشند در بهشت موجود است.
وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ:و ميوه از هر نوعي كه اختيار كنند.
وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍلَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ
و ميوه كه هيچگاه تمام نميشود و از بهشتيان منع نمي گردد.
فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌدر بهشت ميوه و درخت خرما و انار است.
در بهشت است جويهايي از آب خالص كه دگرگوني ندارد و جويهايي كه از شير است كه مزه آن تغيير نكرده است و جويهايي از شراب ناب كه موجب لذت و فرح خورندگان است.زياد كننده هوش و پاك كننده است(سوره دهر آيه 22)و نيز جويهايي از عسل است خالص از جميع فضولات(سوره محمد آيه 18)
ونيز دز بهشت چشمه هاي متعددي است كه هر يك را خاصيت و حلاوتي است و به اسم مناسب آن ناميده مي شود.مانند چشمه هاي كافوريه زنجبيليه سلسبيل تسنيم و از همه مهمتر نهر كوثر است كه از زير عرش الهي جاري مي شود از شير سفيد تر و از عسل شيرين تر از كره نرمتر و سنگ ريزه اش زبرجد و ياقوت و مرجان استو گياهش زعفران و خاكش خوشبوتر از مشك مي باشد.
بر گرفته از كتاب معاد آية الله دستغيب
اي بزرگ خاندان آبها
آشناي مهربان آبها
در مقام شامخ سقائيت
بند مي آيد زبان آبها
با تماشاي لب در يائيت
آب افتاده دهان آبها
مثل دريايي وليكن ميدهي
مشك خشكي را نشان آبها
زير بار تير هاي مشك تو
خورد گرديد استخوان آبها
بعد لبهاي تبسم ريز تو
گريه افتاده به جان آبها
از وداع تو حكايت مي كند
دستهاي پر تكان آبها
گريه امروز مال چشم تو
گريه فردا از آن آبها
راستي بي تو چه رنگي ميشود؟
شعرهاي شاعران آبها...
(علي اكبر لطيفيان)
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۰/۰۴, ۰۷:۴۰ #9
خدايا ما را هم در بهشت برين جاي ده.
و از نعمتهايش بهره مند ساز.
به نام دوست كه هر چه داريم از اوست
هر چه نداريم مصلحت اوست
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری