جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در جاهایی از قرآن خداوند پیامبر را بازخواست می کنند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    چرا در جاهایی از قرآن خداوند پیامبر را بازخواست می کنند؟




    وقتی پیامبر اکرم معصوم بودند و قول و فعل ایشان، موید من عندالله؛ چرا در جاهایی از قرآن خداوند ایشان را بازخواست می کنند؟ مثل سوره تحریم و غیره.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۳:۱۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    وقتی پیامبر اکرم معصوم بودند و قول و فعل ایشان، موید من عندالله؛ چرا در جاهایی از قرآن خداوند ایشان را بازخواست می کنند؟ مثل سوره تحریم و غیره.
    قبل از پاسخ به سوال شما ابتدا چند نكته را متذكر مي شويم :
    1- براي تحقيق و قضاوت در خصوص يك واژه قرآني بايد گستره ي تام آن واژه را شناخت زيرا گستره ي معنايي برخي واژگان بسيار وسيع است .مثلا واژه هاي ذنب ، استغفار و ... تنها در معناي محرمات شرعي محدود نمي باشند مثلا سرپیچى از دستورات امستحب و ارشادى نیز نوعى عصیان است، هر چند کار حرامى را براى کسى که عصیان ورزیده، رقم نمى زند ، همچنين است استغفار يا توبه ، اين دو واژه بسته به میزان قرب و منزلت آدمى معناى متفاوتى مى یابد، به گونه اى که نه تنها در مورد حرام هاى شرعى بلکه درباره اعمال پسندیده اى که براى مقرّبان درگاه الهى ناپسند است نیز مى توان از توبه و مغفرت سخن گفت .
    2- شيوه بيان برخي از آيات در واقع ترجمه اين ضرب المثل فارسي است كه " به در مي گويند كه ديوار بشنود " لذا در برخورد با آياتي كه ظاهر آنها نشان از ترديد يا گناه و استغفار و ... دارد بايد اين مساله را نيز مد نظر قرار داد .
    3- بايد دانست كه همواره خطاب هاي عتاب را نبايد مستقيما متوجه مخاطب دانست بلكه گاه عتاب حقيقي متوجه شخص يا اشخاص ديگري است و پيامبر (ص) از باب رحمت الهي كه دارند از برخي امور اغماض مي فرمايند و خداوند ضمن بازخواست و تهديد افراد خاطي آنان را متوجه مي كند كه از رفتار و منش و رافت پيامبر (ص) نبايد سوء استفاده كنند و در واقع عتاب و بازخواست ،متوجه آنهاست نه پيامبر (ص) .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۰ در ساعت ۰۹:۴۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما مثالي كه زديد از سوره تحريم و بازخواست و عتابي كه در اين آيه مطرح شده است :
    یا أیها النبی لم تحرم ما أحل الله لک تبتغی مرضات أزواجک والله غفور رحیم ( 1)
    در خصوص سبب نزول اين آيه ، اسباب مختلفي بيان شده است :
    1. گفته اند که پیغمبر اکرم (ص) روزی پیش یکی از همسران خود شربت عسل نوشیدند و بعد برای دیدار همسران دیگر (حفصه، عایشه) رفتند که آنها به حضرت گفتند: انا نشم منک مثل ریح المغافیر. مغافیر بویی بود که حضرت (ص) از آن کراهت داشتند (و همیشه آن حضرت (ص) خوشبو بودند). وقتی حضرت این را شنیدند، شربت عسل را بر خود حرام نمودند که آیه نازل شد: لم تحرم ما أحل الله لک... .(2)
    2- زمخشري هم در كشاف مي گويد :
    سبب نزول این آیه این است: پیغمبر اکرم (ص) به خانه بعضی از همسران که می رفتند ماریه قبطیه، کنیز آن حضرت (ص) با ایشان بود، یک روز حضرت (ص) در خانه حفصه بودند و حفصه برای حاجتی از خانه بیرون رفت و حضرت (ص) ماریه را به حضور پذیرفتند. وقتی حفصه از این قضیه اطلاع یافت عصبانی شد و به پیغمبر اکرم خطاب کرد: «یا رسول الله، هذا یومی و فی داری و علی فراشی». پبغمبر6 احساس خجالت کردند و گفتند: «فقد حرمت ماریه علی نفسی» و ادامه دادند که من پیش تو (ای حفصه) راز و سرّی را می گذارم که اگر کسی را بر این سرّ مطلع سازی، لعنت خدا و ملائکه و تمام مردم بر تو خواهد بود. فقالت: نعم، ماهو؟ فرمودند: بعد از من زمام امور مسلمین را ابوبکر به دست خواهد گرفت و بعد از آن پدرت عمر... .
    حفصه نتوانست این راز را مخفی نگه دارد و به عایشه گفت. عایشه هم به پدرش ابوبکر خبر داد و ابوبکر پیش عمر آمد و به او گفت: دخترم عایشه از حفصه خبری را برای من آورده، اما من به قول عایشه وثوق ندارم. تو از حفصه بپرس. عمر نیز از حفصه تصدیق گرفت... .(3)
    3- در نقلي هم آمده که پیامبر به دلیل عتاب حفصه، ماریه را بر خود تحریم کرد . (4)

    (1)- تحريم /1
    (2)- ر.ك: التفسیر کنز الدقائق، ج13، ص324؛ تفسیر مأوردی، ج6، ص38
    (3)- تفسیرالکشاف زمخشری، ذیل آیه 1 سوره تحریم نيز ر.ك: تفسیر قمی، ج2، ص392
    (4)- تفسیرکنزالدقائق، همان؛ تفسیر مجمع البیان، ج9 و 10، ص471

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۰ در ساعت ۰۹:۱۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    اما مفسران ، عتاب موجود در آيه را متوجه پيامبر (-ص) نمي دانند بلكه آنرا متوجه همسران پيامبر (ص) مي دانند كه موجبات آزار پيامبر (ص) را فراهم نموده و آن حضرت (ص) را تحت فشار قرار دادند :
    علامه طبرسي در مجمع البيان ، عتاب را متوجه زنان پيامبر (ص) مي دان زيرا معتقد است كه "تحریم بعضی از همسران یا تحریم بعضی از لذتها (غیر از عقیده تشریع)، دارای اسباب باشد یا بدون علت، اصلاً قبح ندارد و گناه شمرده نمی شود. چه برسد به اینکه به خاطر اذیتهایی که پیغمبر(ص) از این زنان دید ( که مورد عتاب پروردگار واقع شدند)، دست از بعضی لذتها بردارد"(1)
    علامه طباطبايي هم طي دو بخش اين آيه را توضيح مي دهند . در بخش اول اثبات مي كنند كه پيامبر (ص) حلالي را به عنوان حرام ، تشريع نكردند و در بخش دوم عتاب را متوجه همسران آن حضرت (ص) مي دانند :
    اولاً: خطاب با «یا أیها النبی» متوجه آن جناب شده بدان جهت که نبی است، یعنی دلالت دارد بر اینکه مسئله مورد عقاب یک مسئله شخصی است نه مسئله ای که جزو رسالتهای او برای مردم باشد.
    ثانیاً: تحریم در جمله «لم تحرم...» از جانب خداوند متعال نبوده و از طرف پیغمبر اکرم (ص) نیز تحریم به عنوان جعل حکم شرع نیست، بلکه از آیه بعدی (قد فرض الله لکم تحلة ایمانکم) که در آن سخن از سوگند و گشودن آن است معلوم می شود که تحریم به وسیله سوگند بوده است. خاصیت سوگند نیز همین است که وقتی به ترک عملی متعلق شود آن را حرام می کند. پس حرمت ترک عمل به وسیله سوگند بوده نه اینکه برای خود تشریع کرده باشد. چون حتی پیغمبر (ص) نمی تواند حلال خدا را بر خود و یا مردم حرام کند. پس نه تحریم جعل حکم شرعی بوده و نه مسئله مبتلا به متعلق به مردم بوده است. لذا می گوییم مسئله شخصی پیغمبر(ص) بوده نه جزو رسالتهای او.(2)
    پس پیغمبر اکرم (ص) هیچ امر تشریعی حلال را بر خود حرام نکرده و عتاب نیز در حقیقت متوجه زنان آن حضرت (ص) است که باعث شدند حضرت به خاطر رضای آنها و اذیت هایی که بر آن حضرت (ص) روا داشتند، از چیزی بگذرد و قسم بخورد، که عنایت الهی شامل حال آن بزرگوار شد و آزادی اش را برگرداند و با این خطاب آن زنان را مورد عتاب قرار داد و نصرت و تأیید خود را در مورد پیغمبرش اثبات نمود.

    (1)- مجمع البیان، همان ، ص472
    (2)- المیزان، ج19، ص554.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود