جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معني كلمه مبارك الله چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    33
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معني كلمه مبارك الله چيست؟




    سلام
    معني كلمه الله چيست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ در ساعت ۰۴:۰۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    در معنای لغوی «الله» آمده:

    ممکن است كلمه (إله) از ماده (أَ ل َهَ) باشد، كه به معناى پرستش است؛ و اگر خداوند را إله گفته‏اند، چون مألوه و معبود است،

    ممكن هم هست از ماده (وَ لَ هَ) باشد، كه به معناى تحير و سرگردانى است؛ یعنی عقول بشر در شناسايى او حيران و سرگردان است. (المفردات في غريب القرآن، ص 82)


    علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این کلمه چنین می آورد:

    كلمه «اللَّه» در اثر غلبه استعمال، علَم و اسم خاص خدا شده، و گر نه قبل از نزول قرآن اين كلمه بر سر زبانها دائر بود، و عرب جاهليت نيز آن را مى‏شناختند، هم چنان كه دو آيه ذیل، اين شناسايى را تصديق مى‏كند:

    «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ»؛ و اگر از ايشان بپرسى چه كسى ايشان را خلق كرده، هر آينه خواهند گفت: اللَّه. (زخرف، 87)

    و آيه: «فَقالُوا هذا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ، وَ هذا لِشُرَكائِنا»؛ پس در باره قربانيان خود گفتند: اين مال اللَّه، و اين مال شركائى كه ما براى خدا داريم. (انعام، 136)

    از جمله ادله‏اى كه دلالت مى‏كند بر اين كه كلمه «اللَّه» علم و اسم خاص خدا است، اين است كه خداى تعالى به تمامى اسماء حسنايش و همه افعالى كه از اين اسماء انتزاع و گرفته شده، توصيف مى‏شود، ولى با كلمه «اللَّه» توصيف نمى‏شود، مثلا مى‏گوييم: اللَّه رحمان است، رحيم است، ولى بعكس آن نمي گوئيم.

    اسم جلاله، نه صفت هيچ يك از اسماء حسناى خدا قرار مى‏گيرد، و نه از آن چيزى به عنوان صفت براى آن اسماء گرفته مي شود.

    صحيح است بگوئيم لفظ جلاله «اللَّه» اسم است براى ذات واجب الوجودى كه دارنده تمامى صفات كمال است، و گر نه اگر از اين تحليل بگذريم، خود كلمه «اللَّه» پيش از اين كه نام خداى تعالى است، بر هيچ چيز ديگرى دلالت ندارد، و غير از عنايتى كه در ماده (ا ل ه) است، هيچ عنايت ديگرى در آن به كار نرفته است.

    ___________
    (ر.ک: ترجمه الميزان، ج‏1، ص 28)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «اللَّه» جامع ترين نام هاى خدا است، زيرا بررسى نام هاى خدا كه در قرآن مجيد و يا ساير منابع اسلامى آمده نشان مى‏دهد كه هر كدام از آن يك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مى‏سازد، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى، يا به تعبير ديگر جامع صفات جلال و جمال است همان «اللَّه» مى‏باشد؛ به همين دليل اسماء ديگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه «اللَّه» گفته مى‏شود.

    يكى از شواهد روشن جامعيت اين نام آن است كه ابراز ايمان و توحيد، تنها با جمله "لا اله الا اللَّه" مى‏توان كرد، و جمله "لا اله الا العليم، الا الخالق، الا الرازق" و مانند آن، به تنهايى دليل بر توحيد و اسلام نيست.

    و نيز به همين جهت است كه در مذاهب ديگر هنگامى كه مى‏خواهند به معبود مسلمين اشاره كنند «اللَّه» را ذكر مى‏كنند، زيرا توصيف خداوند به اللَّه مخصوص مسلمانان است.

    ________
    (ر.ک: تفسير نمونه، ج‏1، ص 20)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «اللَّه» علَم و اسم خاص است براى ذاتى كه مستجمع جميع كمالات، و منزّه از همه عيوب و نواقص باشد؛ و لذا اين اسم، مختصّ به ذات مقدّس خداوند است، زيرا غير او نه جامع جميع كمالات است و نه منزّه از همه عيوب و نواقص است؛ و از اين جهت اين اسم دلالت بر جميع اسماء الهى دارد.

    و اسماء خداوند، توقيفى است يعنى بايد از طريق شرع رسيده باشد تا بتوان بر خداوند اطلاق نمود، و اطلاق نامى بر خداوند هر چند دلالت بر كمال يا سلب نقصى داشته باشد بدون ورود از شرع جايز نيست.

    «اللَّه» مأخوذ از "أله" به معنى عبد، و "إله" به معنى معبود است، و اين معنى اشاره به مقام معبوديّت حقّه ذات اقدس الهی است كه تمام ممكنات سر تعظيم و عبوديت در پيشگاه مقدس او فرود مي آورند.

    و يا مأخوذ از "وَلَه" به معنى تحيّر است، زيرا تمام عقول حكماء و دانشمندان در ذات او متحيّر و سر گردانند.

    __________
    (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 95)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «إله» به معناى كسى است كه شايسته پرستش است و اين شايستگى به خاطر قدرت و توانايى او بر ايجاد نعمتها است [يعنى قدرت او اساس هر نعمتى است‏].

    بنا بر اين لفظ «اللَّه» اسم چنين معبودى است و جز بر معبود حقيقى اطلاق نمى‏شود.

    «اللَّه» اسم است، نه صفت، به دليل اين كه موصوف واقع مى‏شود و مى‏توان گفت: إله واحد (خداى يكتا)، ولى صفت چيزى واقع نمى‏شود و نمى‏توان گفت: "شى‏ء إله"؛ چيزى كه اين صفت دارد إله است.

    ___________
    (تفسير جوامع الجامع، ج‏1، ص 5)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "اللّه اعظم اسم من اسماء اللّه عزّ و جلّ لا يتسمّى به غيره"

    در تفسير صافى از حضرت علی عليه السلام روایت شده است كه فرمودند: «الله» بزرگترین اسم از اسمای الهی است که غیر او به آن نامیده نمی شود.

    _________
    (تفسير الصافي، ج‏1، ص 81)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    با سلام به تمام عزیزانم در کانون
    ضمن کسب اجازه از اساتید کانون بخصوص دوست بزرگوارم پاسخگوی قرآنی 1
    با تشکر از توضیحات مفید و ارزشمند این استاد مهربان، عقایدم را در این خصوص عرض خواهم کرد
    بی تردید همگی بر این اصل آگاهیم که خالق حکیم و یکتا را نمیتوان در یک نام خواند ،بر همین اصل هنگامیکه مشاهده نمودیم او خویش را با نام مقدس الله به انسان معرفی نموده میتوان دریافت که او گوهر ارزشمندی را در بطن این نام که بمانند بطن تمام اسماء جایگاه حقیقت است ،قرار داده و به این وسیله دست یافتن انسان را به حقیقت ناب میسر ساخته است.
    چرا که او در کمال بی نیازی و مبرا بودن از هر اسم و صفت ،تنها تمام آنچه حاضر داشته را برای هدایت انسانها به سرمنزل سعادت میخواهد که او بر انسان مهربانترین و مشفق ترین است.
    در بطن این نام مقدس دقیقا" میتوان حقیقت همان واژۀ مقدس لا اله الا الله را یافت .
    کلمۀ مقدس الله گویاترین نام و آشکارترین چراغ هدایت برای بندگانیست که دوستدار وحدتند.
    این نام مقدس بیانگر یکپارچگی تمام هستیست و اشاره به قدرتی دارد که از وحدت هر چیز پدید می آید
    اله برای انسانها مقدسترین موجود بود که با ظهور اسلام و نام الله ،این اعتقاد انسانها بمانند هر چیز دیگری راه رسیدن به تکامل را یافت ، در این خصوص نکته ای وجود دارد که جاری ساختنش در این فرصت هم غنیمت است و آن نکته این است که همانطور که عرض شد مقدس دانستن اله تکذیب نشد مانند تمام آنچه حاضر است و غیر قابل تکذیب ،چرا که آنچه در ملک خالق حکیم فرصت ظهور یابد محال است کذب باشد بلکه تنها فاقد تکامل است ، و ظهور نام تکامل یافتۀ الله راهیست برای ارتقاء یافتن عقاید پراکندۀ انسانها ،در ادامه پذیرش این نام مسیریست برای یکپارچه گشتن عقاید انسانها که به عبارتی شهادت بر همان حکمیست که هر انسانیکه برای پیوستن به آخرین پل تکامل بخش خالق یکتا ،با نام اسلام ،اعلام آمادگی نماید آنرا بر زبان میراند،یعنی واژۀ لا اله الا الله،
    جاریسازی این واژه بر زبان که به وحدت شناخته میشود ،بدین جهت است که یکی از پلهای رایج ارتباطی انسان در خصوص وصل به دنیای معنویات و روحانی شدن همین دهان است و بیان این واژۀ مقدس به معنای لبیک گویی فرد برای قرار گرفتن در مسیر تکامل است، بنابراین تنها جاری ساختن آن بر دهان ،انسان را به مقام مسلمانی نخواهد رساند مگر فردیکه زبان او با قلبش یکپارچه باشد و کلامش مستقیم از قلبش که سرای نور پاک اوست برخیزد.
    حق یار و یاورتان

    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم



  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اله + ال ( حرف تعريف ) = الاله

    الاله بر اثر كثرت استعمال و در تبعيت از جهانشموليهاي زباني به الله تبديل شده است.

  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    معنای کلمه «الله»




    پرسش:
    معنای كلمه مبارک «الله» چيست؟


    پاسخ:
    در معنای لغوی «الله» آمده: ممکن است كلمه (إله) از ماده (أَ لَ هَ) باشد، كه به معناى پرستش
    است؛ و اگر خداوند را إله گفته ‏اند، چون مألوه و معبود است،
    ممكن هم هست از ماده (وَ لَ هَ) باشد، كه به معناى تحير و سرگردانى است؛ یعنی عقول بشر در شناسايى او حيران و سرگردان است.(1)
    علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این کلمه چنین می آورد:
    كلمه «اللَّه» در اثر غلبه استعمال، علَم و اسم خاص خدا شده است. «اللَّه» اسم است براى ذات واجب الوجودى كه دارنده تمامى صفات كمال است. خود كلمه «اللَّه» پيش از اين كه نام خداى تعالى است، بر هيچ چيز ديگرى دلالت ندارد، و غير از عنايتى كه در ماده (ا ل ه) است، هيچ عنايت ديگرى در آن به كار نرفته است.(2)
    نظر برخی دیگر از مفسران:
    در تفسیر نمونه آمده است: «اللَّه» جامع ترين نام هاى خدا است، زيرا بررسى نام هاى خدا كه در قرآن مجيد و يا ساير منابع اسلامى آمده نشان مى‏ دهد كه هر كدام از آن يك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مى‏ سازد، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى، يا به تعبير ديگر جامع صفات جلال و جمال است همان «اللَّه» مى‏ باشد.
    در مذاهب ديگر هنگامى كه مى‏ خواهند به معبود مسلمين اشاره كنند «اللَّه» را ذكر مى‏ كنند، زيرا توصيف خداوند به اللَّه مخصوص مسلمانان است.(3)
    تفسیر اطیب البیان: «اللَّه» علَم و اسم خاص است براى ذاتى كه مستجمع جميع كمالات، و منزّه از همه عيوب و نواقص باشد؛ و لذا اين اسم، مختصّ به ذات مقدّس خداوند است.
    و اسماء خداوند، توقيفى است يعنى بايد از طريق شرع رسيده باشد تا بتوان بر خداوند اطلاق نمود.
    «اللَّه» مأخوذ از "أله" به معنى عبد، و "إله" به معنى معبود است، و اين معنى اشاره به مقام معبوديّت حقّه ذات اقدس الهی است كه تمام ممكنات سر تعظيم و عبوديت در پيشگاه مقدس او فرود می آورند.
    و يا مأخوذ از "وَلَه" به معنى تحيّر است، زيرا تمام عقول حكماء و دانشمندان در ذات او متحيّر و سر گردانند.(4)
    تفسیر جوامع الجامع: «إله» به معناى كسى است كه شايسته پرستش است و اين شايستگى به خاطر قدرت و توانايى او بر ايجاد نعمت ها است [يعنى قدرت او اساس هر نعمتى است‏].
    بنا بر اين لفظ «اللَّه» اسم چنين معبودى است و جز بر معبود حقيقى اطلاق نمى‏ شود.
    «اللَّه» اسم است، نه صفت، به دليل اين كه موصوف واقع مى‏ شود و مى‏توان گفت: إله واحد (خداى يكتا)، ولى صفت چيزى واقع نمى‏ شود و نمى‏ توان گفت: "شى‏ء إله"؛ چيزى كه اين صفت دارد إله است.(5)
    تفسیر صافی: «اللّه اعظم اسم من اسماء اللّه عزّ و جلّ لا يتسمّى به غيره»؛ در تفسير صافى از حضرت علی (عليه السلام) روایت شده است كه فرمودند: «الله» بزرگترین اسم از اسمای الهی است که غیر او به آن نامیده نمی شود.(6)

    __________
    (1) المفردات في غريب القرآن، ص 82.
    (2) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 28.
    (3) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏1، ص 20.
    (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏1، ص 95.
    (5) تفسير جوامع الجامع، ج ‏1، ص 5.
    (6) تفسير الصافي، ج ‏1، ص 81.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۹/۲۵ در ساعت ۱۹:۰۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود