جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌ ويژگى قرائت ‏حفص ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌ ويژگى قرائت ‏حفص ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌




    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌
    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌

    ويژگى قرائت ‏حفص

    يگانه قرائتى كه داراى سندى صحيح و با پشتوانه جمهور مسلمين استحكام ‏يافته،قرائت‏ حفص است.اين قرائت در طى قرون پى در پى تا امروز هم‏واره ميان‏مسلمانان متداول بوده و هست و تداول آن به چند سبب بر مى‏ گردد:

    1- سبب اول،همان است كه قبلا به آن اشاره شد.در واقع،قرائت‏ حفص همان ‏قرائت عامه مسلمانان است،زيرا حفص و استاد او عاصم شديدا به آن چه كه باقرائت عامه و روايت صحيح و متواتر ميان مسلمانان موافق بود،پاى بند بودند.

    اين‏ قرائت را عاصم از شيخ خود ابو عبد الرحمان سلمى و او از امام‏<امير المؤمنين‏»اخذ كرده است و على عليه السلام به هيچ قرائتى جز آن چه با نص اصلى وحى كه ميان مسلمانان‏از پيامبر صلى الله عليه و آله متواتر بوده،قرائت نمى ‏كرده است.

    اين قرائت را عاصم به شاگرد خودحفص آموخته است.از اين‏رو در تمامى ادوار تاريخ مورد اعتماد مسلمانان قرارگرفت و اين اعتماد عمومى صرفا از اين جهت‏بوده است كه با نص اصلى و قرائت‏متداول توافق و تطابق داشته است.

    نسبت اين قرائت نيز به حفص،به اين معنانيست كه اين قرائت مبتنى بر اجتهاد حفص است،بلكه اين يك نسبت رمزى است‏براى تشخيص اين قرائت و قبول قرائت‏حفص،به معنا قبول قرائتى است كه حفص‏اختيار كرده و پذيرفته است،زيرا اين قرائت از روز نخست‏بين مسلمانان متواتر ومتداول بوده است.




    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌



    2- عاصم در بين قراء،معروف به خصوصيات و خصلت‏هايى ممتاز بوده كه ‏شخصيتى قابل توجه به او بخشيده است.وى ضابطى بى‏نهايت استوار و در اخذ قرآن از ديگران بسيار محتاط بوده است،لذا قرائت را از كسى غير از ابو عبد الرحمان‏ سلمى كه از على عليه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمى ‏كرد و آن را بر زر بن حبيش كه قرائت را ازابن مسعود آموخته بود،عرضه مى‏ كرد.

    ابن عياش مى‏گويد:<عاصم به من گفت:هيچ كس جز ابو عبد الرحمان،حرفى ازقرآن را براى من قرائت نكرد و من هر وقت كه از پيش وى باز مى ‏گشتم، مسموعات‏ خود را درباره قرآن به زر بن حبيش عرضه مى‏كردم.ابو عبد الرحمان نيز قرائت را ازعلى عليه السلام و زربن حبيش از عبد الله بن مسعود،اخذ كرده بودند» (1) .

    از اين جهت است كه‏به تعبير ابن خلكان:<عاصم در قرائت،يگانه مورد عنايت و توجه بوده است‏» (2) .به‏ اين ترتيب،در تمام دوره‏ هاى تاريخ،قرائت عاصم قرائتى بوده كه بر همه قرائت‏هاترجيح داشته و بين عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشته‏ اند.

    قاسم بن احمد خياط(متوفاى 292)كه از افراد حاذق و مورد وثوق بود،در قرائت‏ عاصم،امام به شمار مى ‏آيد و از اين جهت مردم اتفاق بر آن داشتند تا قرائت او را برديگر قرائت‏ ها ترجيح دهند (3) .

    در ابتداى قرن چهارم،در جلسه قرائت ابن مجاهد قارى بغداد،پانزده تن‏متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان‏ تعليم می ‏داد (4) .

    نفطويه،ابراهيم بن محمد(متوفاى 323)كه پنجاه سال آموزش‏ قرائت را به عهده داشت، هر وقت كه جلسه خود را آغاز مى ‏كرد،قرآن را به قرائت‏ عاصم مى ‏خواند و پس از آن به قرائت‏ هاى ديگر مى ‏پرداخت (5) .

    امام احمد بن حنبل نيز قرائت عاصم را بر ديگر قرائت‏ها ترجيح مى‏ داد،زيرامردم كوفه كه اهل علم و فضيلت‏ بودند،قرائت عاصم را پذيرفته بودند (6)

    .همان طوركه ذهبى نقل كرده است:<احمد بن حنبل گفته است:عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختيار كرده ‏ام‏» (7) .

    لذا تمام ائمه قرائت كوشش كرده ‏اند تا اسناد قرائت‏ خود را به عاصم به روايت‏ حفص به خصوص متصل كنند.امام شمس الدين ذهبى مى‏ گويد:<بالاترين چيزى‏ كه براى ما به وقوع پيوست‏به دست آوردن قرائت قرآن عظيم از طريق عاصم است‏».

    او سپس اسناد خود را متصلا تا حفص نقل مى‏كند كه او از عاصم و عاصم ازابو عبد الرحمان سلمى و وى از على عليه السلام و از زربن حبيش و او از ابن مسعود گرفته واين دو(على و ابن مسعود)آن را از پيامبر صلى الله عليه و آله اخذ كرده و پيامبر صلى الله عليه و آله نيز به واسطه ‏جبرئيل از خداوند گرفته است (8) .


    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌



    2- عاصم در بين قراء،معروف به خصوصيات و خصلت‏هايى ممتاز بوده كه ‏شخصيتى قابل توجه به او بخشيده است.وى ضابطى بى‏نهايت استوار و در اخذ قرآن از ديگران بسيار محتاط بوده است،لذا قرائت را از كسى غير از ابو عبد الرحمان‏ سلمى كه از على عليه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمى ‏كرد و آن را بر زر بن حبيش كه قرائت را ازابن مسعود آموخته بود،عرضه مى‏ كرد.

    ابن عياش مى‏گويد:<عاصم به من گفت:هيچ كس جز ابو عبد الرحمان،حرفى ازقرآن را براى من قرائت نكرد و من هر وقت كه از پيش وى باز مى ‏گشتم، مسموعات‏ خود را درباره قرآن به زر بن حبيش عرضه مى‏كردم.ابو عبد الرحمان نيز قرائت را ازعلى عليه السلام و زربن حبيش از عبد الله بن مسعود،اخذ كرده بودند» (1) .

    از اين جهت است كه‏به تعبير ابن خلكان:<عاصم در قرائت،يگانه مورد عنايت و توجه بوده است‏» (2) .به‏ اين ترتيب،در تمام دوره‏ هاى تاريخ،قرائت عاصم قرائتى بوده كه بر همه قرائت‏هاترجيح داشته و بين عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشته‏ اند.

    قاسم بن احمد خياط(متوفاى 292)كه از افراد حاذق و مورد وثوق بود،در قرائت‏ عاصم،امام به شمار مى ‏آيد و از اين جهت مردم اتفاق بر آن داشتند تا قرائت او را برديگر قرائت‏ ها ترجيح دهند (3) .

    در ابتداى قرن چهارم،در جلسه قرائت ابن مجاهد قارى بغداد،پانزده تن‏متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان‏ تعليم می ‏داد (4) .

    نفطويه،ابراهيم بن محمد(متوفاى 323)كه پنجاه سال آموزش‏ قرائت را به عهده داشت، هر وقت كه جلسه خود را آغاز مى ‏كرد،قرآن را به قرائت‏ عاصم مى ‏خواند و پس از آن به قرائت‏ هاى ديگر مى ‏پرداخت (5) .

    امام احمد بن حنبل نيز قرائت عاصم را بر ديگر قرائت‏ها ترجيح مى‏ داد،زيرامردم كوفه كه اهل علم و فضيلت‏ بودند،قرائت عاصم را پذيرفته بودند (6)

    .همان طوركه ذهبى نقل كرده است:<احمد بن حنبل گفته است:عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختيار كرده ‏ام‏» (7) .

    لذا تمام ائمه قرائت كوشش كرده ‏اند تا اسناد قرائت‏ خود را به عاصم به روايت‏ حفص به خصوص متصل كنند.امام شمس الدين ذهبى مى‏ گويد:<بالاترين چيزى‏ كه براى ما به وقوع پيوست‏به دست آوردن قرائت قرآن عظيم از طريق عاصم است‏».

    او سپس اسناد خود را متصلا تا حفص نقل مى‏كند كه او از عاصم و عاصم ازابو عبد الرحمان سلمى و وى از على عليه السلام و از زربن حبيش و او از ابن مسعود گرفته واين دو(على و ابن مسعود)آن را از پيامبر صلى الله عليه و آله اخذ كرده و پيامبر صلى الله عليه و آله نيز به واسطه ‏جبرئيل از خداوند گرفته است (8) .


    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌



    از اين‏ رو،هم واره بزرگان و شاخص ‏هاى فقهاى اماميه،قرائت عاصم به روايت‏ حفص را ترجيح داده و برگزيده ‏اند،زيرا آن را يگانه قرائت‏ برتر و مطابق با لهجه‏ فصيح قريش كه قرآن بر وفق آن نازل گشته مى‏ دانستند كه عرب و مسلمانان بر آن ‏توافق دارند.

    دانش‏مند بزرگ و مجاهد ابو الحسن ثابت‏بن اسلم حلبى،از شاگردان برجسته ‏تقى الدين ابو الصلاح حلبى و جانشين او در آن ديار، كه حدود سال(460)به درجه‏ رفيع شهادت نائل گشت،كتابى ارزنده در ترجيح و توجيه قرائت عاصم نگاشته وروشن ساخته كه قرائت او همان قرائت قريش است (9) .

    نيز ابو جعفر رشيد الدين محمد بن على بن شهر آشوب(متوفاى 588)در كتاب‏پر ارج خود<المناقب‏»گويد:<عاصم قرائت را از ابو عبد الرحمان سلمى فرا گرفته،كه‏او نيز قرائت تمامى قرآن را از على امير مؤمنان عليه السلام دريافت نموده و اضافه مى ‏كند فصيح‏ ترين قرائات،قرائت عاصم است،زيرا از ريشه آن فرا گرفته و هر آن چه‏ديگران كج رفته‏اند،او راه استوار را انتخاب نموده است‏» (10) .

    هم چنين فقيه گران مايه ابو منصور جمال الدين حسن بن يوسف،ابن مطهر علامه حلى(متوفاى 762)در كتاب‏<المنتهى‏»گويد: <بهترين قرائت‏ها نزد من قرائت‏ عاصم است‏» (11) .

    قارى بزرگ قدر عماد الدين استر آبادى-از علماى قرن نهم-كتابى در خصوص‏ قرائت عاصم نوشته و سند خود را به او بيان داشته است.اين رساله در اين باب‏يگانه است و براى دختر شاه طهماسب صفوى نگاشته و در خاتمه آن،آن چه را كه ‏از شاطبى در قصيده شاطبيه‏اش فوت شده،ياد آور شده و استدراك نموده است (12) .

    معلم و قارى بزرگ مصطفى فرزند محمد ابراهيم تبريزى،مقيم مشهد مقدس كه‏در قرن يازده مى‏زيسته(ولادت وى به سال 1007 بوده)رساله‏اى ارزنده در اسنادقرائت عاصم تاليف نموده است (13) .

    خلاصه،كتب فراوان و متعددى بر دست‏بزرگان‏علما درباره ارزش قرائت عاصم به رشته تحرير در آمده و هم‏واره دانش مندان باجمهور مسلمين در بها دادن به قرائت عاصم هم دوش و هم صدا بوده ‏اند،كه براهميت‏شان اين قرائت دلالت دارد.علاوه بر مزاياى ديگر كه شرح آن رفت.



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌


    4- علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از على امير المؤمنين عليه السلام،اسنادى صحيح و عالى است كه در ديگر قرائت‏ ها نظير ندارد،زيرا:
    اولا عاصم قرائت را به طور كامل از احدى غير از شيخ و استاد خودابو عبد الرحمان سلمى اخذ نكرده كه شخصيتى بزرگ و موجه به شمار مى‏ آمد و اگرعاصم اين قرائت را بر ديگرى عرضه كرده است،صرفا براى حصول اطمينان‏ بوده است.

    ابن عياش مى ‏گويد:<عاصم بن من گفت:احدى حرفى از قرآن را براى من قرائت‏ نكرد،مگر ابو عبد الرحمان سلمى كه قرآن را از على عليه السلام اخذ كرده است.من موقعى ‏كه از نزد ابو عبد الرحمان باز مى‏ گشتم،آن چه را كه فرا گرفته بودم بر زربن حبيش كه ‏قرائت را از عبد الله بن مسعود اخذ كرده بود،عرضه مى ‏كردم‏» (19) .

    ثانيا هيچ گاه عاصم با استاد و شيخ خود ابو عبد الرحمان سلمى مخالفت‏ نورزيد،زيرا يقين داشت آن چه را از او فرا گرفته،دقيقا همان است كه او از على عليه السلام ‏فرا گرفته است.

    عاصم در اين باره گويد:<من در قرائت هيچ اختلافى باابو عبد الرحمان سلمى نداشتم و در هيچ مورد با قرائت او مخالفت نورزيدم،زيرابه يقين مى‏ دانستم كه ابو عبد الرحمان سلمى نيز در هيچ موردى با قرائت على عليه السلام‏ مخالفت نورزيده است‏» (20) .

    ثالثا عاصم،اختصاصا اسناد طلايى و عالى قرائت‏ خود را به ربيب خود حفص (21) منتقل كرده و نه به هيچ كس ديگر!و اين فضيلت‏ بزرگى است كه تنها حفص در بين‏ ديگر قراء،بدان ممتاز است.

    اين همان شايستگى ويژه است كه براى حفص فراهم‏آمد تا مسلمانان به او روى آورند و تنها قرائت او را بپذيرند.حفص مى‏ گويد:<عاصم ‏به من گفت:قرائتى را كه به تو آموختم،همان قرائتى است كه از ابو عبد الرحمان ‏سلمى اخذ كرده ‏ام و او عينا از على عليه السلام فرا گرفته است و قرائتى را كه به ‏ابوبكر بن عياش آموختم،قرائتى است كه بر زربن حبيش عرضه كرده ‏ام و او ازابن مسعود اخذ كرده بود» (22) .



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌



    پی نوشت ها:

    1- ذهبى،معرفة القراء الكبار،ج 1،ص 75.
    2- وفيات الاعيان،ج 3،ص 9،شماره 315.
    3- ابن الجزرى،الطبقات،ج 2،ص 11.
    4- ذهبى،معرفة القراء الكبار،ج 1،ص 217.
    5- ابن حجر،لسان الميزان،ج 1،ص 109.
    6- ابن حجر،تهذيب التهذيب،ج 5،ص 39.
    7- ذهبى،ميزان الاعتدال،ج 2،ص 358.
    8- معرفة القراء الكبار،ج 1،ص 77.
    9- به نقل از<صفدى‏».ر.ك:ذهبى،سير اعلام النبلاء،ج 18،ص 176،شماره 92 پاورقى شماره 1 و نيز مقدمه‏كتاب‏<الكافى‏»ص 18 عاملى،و اعيان الشيعه،ج 4،ص 7،ستون 2.سيد عاملى نسبت كتاب ياد شده را به وى ازذهبى نقل مى‏كند.
    10- مناقب آل ابى طالب،ج 2،ص 43.
    11- منتهى المطلب،چاپ سنگى،ج 1،ص 273،فرع ششم.
    12- ر.ك:تهرانى،الذريعه،ج 17،ص 55،شماره 304.
    13- همان،ج 12،ص 236،شماره 1542.
    14- ابن الجزرى،طبقات القراء،ج 1،ص 254.
    15- همان.
    16- النشر فى القراءات،ج 1،ص 156.
    17- شرح الشاطبية(سراج القاري‏ء)،ص 14.
    18- النشر فى القراءات،ج 1،ص 156.
    19- معرفة القراء الكبار،از ذهبى،ج 1،ص 75.
    20- همان و الطبقات،ج 1،ص 348.
    21- حفص،فرزند همسر عاصم و در دامن وى پرورش يافته بود.
    22- ابن الجزرى،طبقات القراء،ج 1،ص 348.
    نویسنده : آیت الله محمد هادی معرفت
    منبع : مرکز فرهنگ و معارف قرآن



    ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌   ويژگى قرائت ‏حفص  ▌ღ •:*¨`*:•. ღ▌


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود