جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در سخنان خداوند در قرآن تناقض وجود دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا در سخنان خداوند در قرآن تناقض وجود دارد ؟




    1-آیات متشابه:
    کلام خدای تو از روی راستی و عدالت بحد کمال رسیدوهیچکس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد او خدای شنوا وداناست. (سوره انعام.آیه115)
    انچه از کتاب خدا بر تو وحی شد بر خلق تلاوت کن که کلمات خدا را هیچکس تغییر نتوان داد. (سوره کهف.آیه27)
    انها را پیوسته از خدا بشارت است هم در حیات دنیا هم در اخرت بنعمتهای بهشت سخنان خدا را تغییر و تبدیلی نیست که این فیروزی بزرگ نصیب دوستان خداست. (سوره یونس.آیه64)
    2-متضاد آیات:
    هر چه از آیات قران را فسخ کنیم یا حکم آنرا متروک سازیم بهتر از آن یا همانند ان بیاوریم آیا مردم نمیدانند که خداوند بر هر چیزی قادر است. (سوره بقره.آیه106)
    نتیجه:همانطور که ملاحظه می کنید خداوند در چند مورد تاکید کرده که سخنانش غیر قابل تغییر است ولی در موارد دیگر آنرا نقض نموده.



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ در ساعت ۰۰:۳۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخی آیات مرتبط:


    «وَ تَمَّتْ كلمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَ عَدْلًا لَّا مُبَدِّلَ لِكلمَاتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
    و كلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسيد هيچ كس نمى‏تواند كلمات او را دگرگون سازد و او شنونده داناست. (1)


    «وَ اتْلُ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكلمَتِهِ وَ لَن تجدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا»
    آنچه را از كتاب پروردگارت به تو وحى شده تلاوت كن! هيچ چيز سخنان او را دگرگون نمى‏سازد و هرگز پناهگاهى جز او نمى‏يابى‏. (2)


    «لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»
    در زندگى دنيا و در آخرت، شاد (و مسرور) ند وعده‏هاى الهى تخلّف ناپذير است! اين است آن رستگارى بزرگ.‏ (3)


    «مَا نَنسَخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بخِير مِّنها أَوْ مِثْلِهَا أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلِّ شىءٍ قَدِيرٌ»
    هر حكمى را نسخ كنيم، و يا نسخ آن را به تأخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آن را مى‏آوريم. آيا نمى‏دانستى كه خداوند بر هر چيز توانا است؟! (4)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۸:۱۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عدم وجود تنافی و تناقض


    هیچ تناقضی در بین نیست، زیرا «کلمات» مختص به کلمات قرآن نیست بلکه اعم است و موارد ذیل را شامل شود:

    1. قرآن (5)

    2. وعده های الهی ای که در قرآن به آن خبر داده شده است، یعنی خداوند خلف وعده نمی کند. (6)

    3. امورى که خداوند از آنها خبر داده و از لوح محو و اثبات خارج هستند و قابل تبديل هم نيستند، به عبارت دیگر، احكام حتميه‏اى كه تغيير و تبديل در آن راه ندارد. (7)

    4. امامت ائمه معصومین. (8)

    5. سنت های الهی. (9)

    6. حجتهای الهی ـ اعم از قرآن، دین، امام ـ که تا قیامت ثابت و باقی هستند. (10)

    7. احکام الهی. (11)

    8. «كلمات اللّه» به هر چيزى شامل مى‏شود كه وجود خارجى پيدا كرده و در خارج تحقق پيدا كند، چون تكوينيات، و يا الفاظى كه با خصوصيات معين نازل مى‏گردند، چون كلمات قرآن مجيد كه به همان خصوصيات لفظى نازل شده‏اند. (12)


    بنا بر این منافات و تناقضی با آیه ای که نسخ آیات را بیان می کند، ندارند.


    تنها در صورتی که مراد از کلمات، فقط و در خصوص آیات قرآن باشد، و مراد از «آیه» در آیه نسخ هم مختص آیه قرآن باشد، می توان گفت جمع این دو دسته آیات مشکل است؛ در حالی که هم مراد از «کلمات» متعدد است و هم این که «آیه» معانی متعددی دارد. (13)


    به فرض هم «کلمات» را در خصوص آیات قرآن بدانیم و نیز مراد از «آیه» را آیات قرآن در نظر بگیریم، باز هم تناقضی پیش نمی آید زیرا آیت (دلیل و نشانه) و آیه بودن آیات قرآن، جنبه ها و حیثیات مختلف و متعددی دارد و نسخ یک آیه، فقط حکم الزام آن آیه نسخ شده را بر می دارد ولی حیثیات و جهات دیگر آیت بودن آن آیه منسوخ، هنوز بر جای خود باقی است؛ (14) لذا با این فرض هم، تناقضی وجود ندارد.

    ________


    1. انعام، 115.
    2. کهف، 27.
    3. یونس، 64.
    4. بقره، 106.
    5. ترجمه الميزان، ج ‏7، ص 454؛ تفسير نمونه، ج ‏5، ص 411.
    6. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 456.
    7. ترجمه الميزان، ج ‏7، ص 89.
    8. أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 419.
    9. تفسير نمونه، ج ‏5، ص 212؛ تفسير نور، ج ‏3، ص 241؛ تفسیر كوثر، ج ‏3، ص 534.
    10. اطیب البیان، ج 5، ص 180.
    11. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 547.
    12. تفسير روشن، ج ‏7، ص 354.
    13. در تفسير نمونه، ج ‏1، ص 392 به معانی متعدد آیه اشاره شده است.
    14. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 378.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۸:۲۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود