جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرش خدا بروی آب است یا بر دوش فرشتگان؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    عرش خدا بروی آب است یا بر دوش فرشتگان؟




    1-آیه:
    وعرش با عظمت او بر آب قرار یافت تا شما را بیازماید. (سوره هود.آیه7)
    2-متضاد آیه:
    وعرش با عظمت الهی بر دوش فرشتگان است . (سوره مومن.آیه7)
    نتیجه:ملاحظه می کنید در آیه ای گفته شده که عرش خدا بروی آب است ودر جای دیگر بر دوش فرشتگان.



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ در ساعت ۰۲:۵۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا

    در ابتدا بايد كلمه " عرش" را بررسي كنيم تا ببينيم چه معنا يا معاني اي دارد آنگاه به آيات مورد سوال شما باز گرديم و به بررسي مفهوم عرش بپردازيم و ببينيم آيا در اين دو آيه تناقضي وجود دارد يا خير .

    كلمه عرش در لغت به معنى سقف يا تخت پايه بلند است اين كلمه در مورد تخت قدرت خداوند به عنوان عرش پروردگار به كار رفته است.
    همچنين معناي كنايي عرش را علم بى پايان پروردگار تفسير كرده ‏اند.
    گاه به معنى مالكيت و حاكميت خدا و گاه به معنى هر يك از صفات كماليه و جلاليه اوست ، چرا كه هر يك از اين اوصاف بيانگر عظمت مقام او مى ‏باشد
    بنابراين مفهوم عرش بازگشت به صفات ذات پاك پروردگار مى‏ كند ، نه يك وجود خارجى ديگر(1)
    همچنين مراجعه به موارد استعمال واژه " عرش " در قرآن كريم جهت درك معناي " عرش" حائز اهميت است :
    ثم استوى على العرش خداوند (بعد از پايان گرفتن خلقت جهان ) بر عرش تسلط يافت.

    و در بعضى از آيات پشت سر اين تعبير جمله يدبر الامر و يا تعبيراتى كه حاكى از علم و تدبير پروردگار است ديده مى ‏شود.

    در بعضى ديگر از آيات قرآن توصيف هائى براى عرش ديده مى ‏شود مانند توصيف به عظيم آنجا كه مى ‏فرمايد : و هو رب العرش العظيم (2)

    گاه سخن از حاملان عرش است (3).

    و گاه سخن از ملائكه ‏اى است كه گرداگرد عرش را گرفته‏ اند و ترى الملائكة حافين من حول العرش (4)

    و گاه مى ‏گويد عرش خدا روى آب قرار گرفته و كان عرشه على الماء.(5)و (6)



    (1)- .تفسير نمونه ، ج 20 ، ص35
    (2)- توبه / 129
    (3)- غافر/7
    (4)- زمر / 57
    (5)- هود / 7
    (6)- تفسير نمونه ، همان ، صص 36 و 37

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۸:۲۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    از مجموع اين تعبيرات و تعبيرات ديگرى كه در روايات اسلامى وارد شده به خوبى مى ‏توان نتيجه گرفت كه عرش بر معانى مختلفى اطلاق شده هر چند ريشه مشتركى دارد.

    يكى از معانى عرش همان مقام حكومت و مالكيت و تدبير عالم هستى است
    ديگر از معانى عرش مجموعه عالم هستى است ،
    و گاه عرش به معنى عالم ماوراء طبيعت و كرسى به معنى مجموع


    عالم ماده اعم از زمين و آسمان استعمال مى ‏شود چنانكه در آية الكرسى آمده است وسع كرسيه السموات و الارض.

    و از آنجا كه مخلوقات و معلومات خداوند از ذات پاك او جدا نيستند گاهى عرش بر علم خدا اطلاق شده است.

    و اگر به قلب پاك بندگان با ايمان عرش الرحمان گفته شده به خاطر اين است كه جايگاه معرفت ذات پاك او و نشانه ‏اى از نشانه ‏هاى عظمت و قدرت او است(1).


    (1)- تفسير نمونه ، همان ،ص38

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۷:۲۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بنا بر اين در هر مورد بايد از قرائن فهميد كه منظور از عرش كداميك از معانى آن است ،[ لطفا دقت بفرماييد ] ولى در هر حال همگى در اين امر مشتركند كه عرش بيانگر بزرگى و عظمت خداوند است .
    حال به ايات مورد استناد شما باز مي گرديم :
    در آيه 7 سوره مباركه هود :" و كان عرشه علي الماء "
    با توجه به قرينه " ماء" (1) در اين آيه بنظر مي رسد عرش به معناي ، عالم هستي باشد.

    (1)- در آغاز آفرينش ، جهان هستى به صورت مواد مذابى بود ( يا گازهاى فوق العاده فشرده كه شكل مواد مذاب و مايع را داشت) .
    سپس در اين توده آبگونه حركات شديد و انفجارات عظيمى رخ داد ، و قسمتهائى از سطح آن پى در پى به خارج پرتاب شد ، اين اتصال و به هم پيوستگى به انفصال و جدائى گرائيد ، و كواكب و سيارات و منظومه‏ ها يكى بعد از ديگرى تشكيل يافتند .
    بنابراين جهان هستى و پايه تخت قدرت خدا نخست بر اين ماده عظيم آبگونه قرار داشت.( تفسير نمونه ، ج 9 ، ص 26)
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۸:۰۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اما در آيه 7 سوره مباركه غافر باز هم با توجه به قرينه ملائكه (1) عرش در اين آيه به معناي حكومت خداوند و تدبير عالم است .
    لذا در هر يك از اين دو آيه دو مساله اعتبار شده است .
    در آيه 7 سوره هود عرش به اعتبار اينكه به معناي عالم هستي است و ماده اصلي عالم خلقت از آب بوده ، عرش پروردگار را بر آب توصيف مي كند و در آيه دوم يعني 7 سوره مومن (غافر) به اعتبار اينكه عوامل اجرايي تدبير عالم هستي ، فرشتگان هستند ، حاملان عرش را ، فرشتگان ، توصيف مي كند .
    لذا اين دو آيه با توجه به اينكه دو اعتبار در آنها لحاظ شده است - يكي ماده خلقت عالم و ديگري اجراي تدبير امور عالم - متناقض و متعارض نيستند .


    (1)-در آيه مورد بحث كه سخن از حاملان عرش الهى مى ‏گويد ممكن است منظور از عرش همان حكومت خداوند و تدبيرش در عالم هستى باشد و حاملان عرش اجرا كنندگان حاكميت و تدبير او هستند.
    و نيز ممكن است به معنى مجموعه عالم هستى و يا عالم ماوراء طبيعت باشد و حاملان آن فرشتگانى هستند كه پايه‏ هاى تدبير اين جهان به فرمان خدا بر دوش آنها است( .ر.ك: تفسير نمونه ، همان ، ص 38)
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۸:۱۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    پستهاي 2-5 به عنوان پاسخ و جمع بندي بحث معرفي مي شوند .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود