جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با کافرانی که به ما حسادت می کنند باید چه رفتاری داشته باشیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    با کافرانی که به ما حسادت می کنند باید چه رفتاری داشته باشیم؟




    1-آیه:
    بسیاری از اهل کتاب آرزو ومیل دارند که از ایمان شما را بکفر برگردانند بسبب رشک وحسدی که بر ایمان شما برند پس اگر از آنها به شما ستمی رسید عفو کنید ودرگذرید. (سوره بقره.آیه109)
    2-متضاد آیه:
    آرزو می کنند که شما مسلمین نیز مانند آنها کافر شوید تا همه برابر و مساوی در کفر باشید پس آنانرا تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیریدو اگر مخالفت کردند آنها را هر کجا یافتید گرفته و بقتل رسانید. (سوره نسا.آیه89)
    نتیجه:هما نطور که ملاحظه می کنید طبق آیات قران مشخص نشده با کافرانی که به ما حسادت می کنند باید چه رفتاری داشته باشیم.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۳:۵۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت پاسخ و جمع بندي




    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    1-آیه:
    بسیاری از اهل کتاب آرزو ومیل دارند که از ایمان شما را بکفر برگردانند بسبب رشک وحسدی که بر ایمان شما برند پس اگر از آنها به شما ستمی رسید عفو کنید ودرگذرید. (سوره بقره.آیه109)
    2-متضاد آیه:
    آرزو می کنند که شما مسلمین نیز مانند آنها کافر شوید تا همه برابر و مساوی در کفر باشید پس آنانرا تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیریدو اگر مخالفت کردند آنها را هر کجا یافتید گرفته و بقتل رسانید. (سوره نسا.آیه89)
    نتیجه:هما نطور که ملاحظه می کنید طبق آیات قران مشخص نشده با کافرانی که به ما حسادت می کنند باید چه رفتاری داشته باشیم.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1


    با سلام برای پاسخ به سوال شما لازم است به تفسیر دو آیه فوق مراجعه کنیم تا زوایای بحث روشن شود. در تفسیر شریف نمونه ذیل آیه 109 سوره مبارکه بقره آمده است:
    وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (109)
    ترجمه:بسيارى از اهل كتاب از روى حسد كه در وجود آنها ريشه دوانده دوست مى ‏داشتند شما را بعد از اسلام و ايمان به حال كفر باز گردانند، با اينكه حق براى آنها كاملا روشن شده است، شما آنها را عفو كنيد و گذشت نمائيد تا خداوند فرمان خودش (فرمان جهاد) را بفرستد، خداوند بر هر چيزى توانا است.
    تفسير: حسودان لجوج‏
    بسيارى از اهل كتاب مخصوصا يهود بودند كه تنها به اين قناعت نمى ‏كردندكه خود آئين اسلام را نپذيرند بلكه اصرار داشتند كه مؤمنان نيز از ايمانشان باز گردند، و انگيزه آنان در اين امر چيزى جز حسد نبود.قرآن در آيات فوق به اين امر اشاره كرده مى ‏گويد:" بسيارى از اهل كتاب به خاطر حسد دوست داشتند شما را بعد از اسلام و ايمان به كفر باز گردانند با اينكه حق براى آنها كاملا آشكار شده است.در اينجا قرآن به مسلمانان دستور مى‏ دهد كه در برابر اين تلاش هاى انحرافى و ويرانگر" شما آنها را عفو كنيد و گذشت نمائيد تا خدا فرمان خودش را بفرستد چرا كه خداوند بر هر چيزى توانا است" (فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ).اين در واقع يك دستور تاكتيكى است كه به مسلمانان داده شده كه در برابر فشار شديد دشمن در آن شرائط خاص از سلاح عفو و گذشت استفاده كنند و به ساختن خويشتن و جامعه اسلامى بپردازند و در انتظار فرمان خدا باشند.منظور از" فرمان خدا" در اينجا به گفته بسيارى از مفسران" فرمان جهاد" است كه در آن هنگام هنوز نازل نشده بود، شايد به اين علت كه هنوز آمادگى همه جانبه براى اين فرمان نداشتند.(1)با توجه به تفسیر فوق دیگر نیاز به مراجعه به تفسیر آیه دیگر نیست چون واضح شد که این دستور موقتی است تا زمانی که دستور اصلی خداوند صادر شود اما نکته ای که نباید از آن غافل بود اینکه اگر هر یک از اهل کتاب بخواهند بدون مزاحمت برای اسلام در میان مسلمانان زندگی کنند، اسلام نه تنها منعی ندارد بلکه حکومت اسلامی را
    به حمایت از آنان موظف می داند.
    -----------------------------------------------------------------------------------
    (1)تفسير نمونه، ج‏1، ص: 400


    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۰:۳۸
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود