صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد ایه 61 بقره

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتی در مورد ایه 61 بقره





    1. و اذ قلتم ياموسى لن نصبر على طعام وحد فادع لنا ربك يخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها و قثائها و فومها و عدسها و بصلها قال اتستبدلون الذى هو ادنى بالذى هو خير اهبطوا مصرا فان لكم ما سئلتم و ضربت عليهم الذلة و المسكنة و باءو بغضب من اللّه ذلك بانهم كانوا يكفرون بايات اللّه و يقتلون النبين بغير الحق ذلك بما عصوا و كانوا بعتدون - و چون گفتيد اى موسى ما بيك خوراك نمى توانيم بسازيم پروردگار خويش را بخوان تا از آنچه زمين همى روياند از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش براى ما بيرون آورد، گفت چگونه پست تر را با بهتر عوض مى كنيد بشهر فرود آئيد تا اين چيزها كه خواستيد بيابيد و ذلت و مسكنت بر آنان مقرر شد و بغضب خدا مبتلا شدند زيرا آيه هاى خدا را انكار همى كردند و پيامبران را بناروا همى كشتند زيرا نافرمان شده بودند و تعدى همى كردند .
    2. با درود. ایا اینکه انسان نتواند بر یک طعام صبر کند ایا غیر طبیعی است؟؟خدا که بر سر بنی اسراییل منت نهاده و من وسلوی از اسمان فرستاده مگر نمیداند که انسان تحمل غذای تکراری را ندارد ؟؟ چرا این غذا را تغییر نمیداد؟؟ خداییکه که از اسمان غذا فرستاده ایا نمیتوانست منطقی تر عمل کند و از زمین همان سرزمین برای انها مواد غذایی تهیه کند؟؟ با توجه به اینکه خواست بنی اسراییل هم بود!!اگر بقول قران من وسلوی بهتر از غذاهای پست دنیوی میباشد پس باید بنی اسراییل هیچگاه تقاضای غذای دیگری نکنند چون این غذا انها را دلزده نمیکند پس چه غذای اسمانی وملکوتی بوده که باب طبع نبوده؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۲:۳۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    با درود. ایا اینکه انسان نتواند بر یک طعام صبر کند ایا غیر طبیعی است؟؟خدا که بر سر بنی اسراییل منت نهاده و من وسلوی از اسمان فرستاده مگر نمیداند که انسان تحمل غذای تکراری را ندارد ؟؟ چرا این غذا را تغییر نمیداد؟؟ خداییکه که از اسمان غذا فرستاده ایا نمیتوانست منطقی تر عمل کند و از زمین همان سرزمین برای انها مواد غذایی تهیه کند؟؟ با توجه به اینکه خواست بنی اسراییل هم بود!!اگر بقول قران من وسلوی بهتر از غذاهای پست دنیوی میباشد پس باید بنی اسراییل هیچگاه تقاضای غذای دیگری نکنند چون این غذا انها را دلزده نمیکند پس چه غذای اسمانی وملکوتی بوده که باب طبع نبوده؟؟
    به نام خدا
    يقينا تنوع و دگرگوني از لوازم زندگى و جزء خواسته‏هاى بشر است ، كاملا طبيعى است كه انسان پس از مدتى از يك غذاى يكنواخت خسته و دلزده شود ، اين مساله ، كار خلافى نيست پس چگونه بنى اسرائيل با درخواست تنوع مورد سرزنش قرار گرفتند ؟
    واقعيت اين بود كه بني اسرائيل در آن بيابان در يك برنامه خودسازي و تزكيه نفس و در واقع در يك آزمايش قرار داشتند و قطعا ، تن آسايي و تن پروري در برنامه هاي خودسازي جايگاهي ندارد از طرفي در شهر[ در شهري كه آيه شريفه از آن سخن مي گويد و بني اسرائيل را به رفتن به آن يا ماندن در بيابان و ادامه برنامه خودسازي ، مختار مي كند ] ، تنوع و نعمتهاي گوناگون وجود دارد اما بحث تزكيه وجود نداشت .(1)
    در واقع برخي مفسرين معتقدند كه معناي آيه اين است كه :" يعنى شما اكنون در اين بيابان در يك برنامه خودسازى وآزمايشى قرار داريد ، اينجا جاى غذاهاى متنوع نيست ، برويد به شهرها گام بگذاريد كه در آنجا همه اينها هست ، ولى اين برنامه خود سازى در آنجا نيست. "( 2)


    (1)- ر. ك : نمونه ، ج 1 ، ص 278
    (2)- همان

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۹:۰۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اما برخي ديگر از مفسران نيز بر اين باورند كه مراد آيه اين است كه :" منظور همان كشور مصر است يعنى شما اگر از غذاهاى غير متنوعى در اين بيابان بهره مى‏گيريد در عوض ايمان داريد و آزاد و مستقل هستيد اگر نمى‏خواهيد بر گرديد و باز هم برده و اسير فرعونيان يا امثال آنها شويد ، تا از باقيمانده سفره آنها ، از غذاهاى متنوعشان بهره گيريد ، شما به دنبال شكم و خورد و خوراكيد ، هيچ نمى‏انديشيد كه آن روز برده و اسير بوديد ، و امروز آزاديد و سر بلند در واقع اگر شما محروميت
    مختصرى داريد اين بهاى آزادى است كه مى‏پردازيد ."( 1) اما آيت الله مكارم وجه اول را مناسب تر مي دانند .

    امام علی(ع) می‌فرماید:
    «التكاثر لهو و شغل و استبدال الذی هو ادنی بالذی هوخیر»( 2) تكاثر طلبی بازیچه و سرگرمی(كودكانه) است و گزینش آن‌چه پایین‌تر و بی‌ارزش‌تر است و از دست دادن آن‌چه با ارزش‌تر است.

    بنابراين بني اسرائيل در حالت عادي و معمولي نبودند بلكه در ميانه يك برنامه خودسازي و در بياباني كه در آن قرار داشتند ، بجاي توجه به نعمت هدايت الهي و رهايي از اسارتي كه در آن بودند و توجه به نعمت آسماني كه خداوند منت نهاد و در اختيارشان قرار داد ، تكاثر طلبي نموده و نعمت هاي عالي و با ارزش را با نعم نازله دنيا عوض نمودند .
    درباره تكاثر طلبي بني اسرائيل ، در مجله بينات شماره 43 مقاله خوبي از آقاي علي رضايي بيرجندي تحت عنوان " كوثر گرایی و تكاثر طلبی در قرآن" قرار دارد كه جهت مطالعه بيشتر مي توانيد مراجعه بفرماييد .
    (1)- ر. ك : تفسير نمونه ، ج 1 ، ص 279
    (2)- الحویزی، نورالثقلین، ج 5 ، ص 661

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۸:۵۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود.
    سوالی که همیشه در ذهنم هست اینه که چرا قرانی که میگویند و خودش هم میگوید مبین است اینهمه بین مفسران اختلاف در برداشت از قران وجود دارد؟؟!! و دیگر اینکه میگویند پیامبر وامام مکمل قرانند اولا چرا این ایات رو تفسیر نکرده اند دوما قرانیکه ادعا میکند مبین است چه دلیلی دارد که بخواهد از طرف امام یا مفسر تفسیر وتعبیر شود اگر اینگونه باشد باید میگفت قران با تفاسیر مبین میشود!! در ضمن این تفاسیرو چه ربطی به این ایه داره؟؟!! حرف از غذای خوب خودش کرده و گفته غذاهای دنیوی نسبت به اون پست تر هستند !! یعنی میخواد بگه غذای من ارزش غذایی و کیفیتش بهتره و چرا شما اینو ول کردین غذاهای زمینی و پست رو طلب میکنید

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    این تفاسیرو چه ربطی به این ایه داره؟؟!!
    ربطش اين است كه بايد اول بدانيم بني اسرائيل در چه شرايطي بودند، چه اتفاقاتي رخ داده بود ،" من و سلوي "در چه شرايطي بر آنان نازل مي شد اصلا در كجا نازل مي شد تا بعد بتوانيم قضاوت كنيم كه اين درخواست ، درخواستي منطقي بود كه مورد شماتت قرار گرفت يا انحراف از مسير هدايت بود كه مورد ملامت واقع گرديد .
    براي يافتن تقسير دقيق يك آيه ابتدا بايد فضاي مورد بحث را شناخت تا بتوان برداشت صحيحي داشت . آنهم با توجه به روحيه تنوع طلبي و تكثر گرايي و بهانه گيري پي درپي بني اسرائيل كه در ميان همه مشهور و زبانزد است و آنهم با پيشينه مذلت باري كه در نزد فرعون داشتند و با آنهمه معجزات پياپي كه به چشم ديده بودند .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۷:۲۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    مسلما خداوند منان كه بر آنان منت نهاد و از ذلت اسارت نزد فرعون رهايشان ساخت و دشمنشان را در پيش چشمشان – غرق شدن فرعون در نيل – هلاك نمود و باز در پي بهانه جويي بني اسرائيل (1) منت نهاد و ابري در طول روز بر سر آنان سايه بان نمود (2) و بسياري عنايات ديگر ، يقينا نه بخيل است و نه ناتوان از اينكه غذاهاي متنوع ديگري در اختيار بني اسرائيل در آن بيابان قرار دهد بنابراين علت فراهم نياوردن چنين غذاهايي را بايد در خود بني اسرائيل جستجو نمود و يا در برنامه اي كه جهت تهذيب و تزكيه در آن بيابان در آن قرار داشتند پي جويي كرد . و گرنه خدايي كه من و سلوي نازل مي كند آيا نميتواند عدس و پياز از زمين در آورد ؟ آيا بني اسرائيل بعد از خروج از مصر و نجات از فرعونيان براي يافتن عدس و پياز و سير و خيار بدنبال نبي الهي حركت مي كردند ؟يا اينكه آنان براي گذراندن يك برنامه تهذيبي موقت در آن بيابان قرار گرفتند ؟!

    (1)-
    در تفسير قمي در ذيل جمله : ( و ظللنا عليكم الغمام ، و انزلنا عليكم ) الخ ، فرموده : وقتي موسي بني اسرائيل را از دريا عبور داد ، در بياباني وارد شدند ، بموسي گفتند : اي موسي ! تو ما را در اين بيابان خواهي كشت ، براي اينكه ما را از آبادي به بياباني آورده‏ اي ، كه نه سايه ‏ايست ، نه درختي ، و نه آبي به نقل از الميزان ، ج1، ص 289)
    (2)-
    و روزها ابري از كرانه افق برمي خاست ، و بر بالاي سر آنان مي‏ ايستاد ، و سايه مي‏ انداخت ، تا گرماي آفتاب ناراحتشان نكند ، و در شب ، من بر آنها نازل مي شد ، و روي گياهان و بوته ‏ها و سنگها مي‏ نشست ، و ايشان مي خوردند ، و آخر شب مرغ بريان بر آنها نازل مي شد ، و داخل سفره‏ هاشان مي ‏افتاد. ر. ك : همان

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۷:۳۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    مسلما هر برنامه و هدفي ، اسباب خاص خود را مي طلبد ،كه بايد شرايط و اسبابش فراهم باشد . مثلا دانش آموزي كه در اردوي المپياد شركت كرده و براي آمادگي در اين آزمون مهم آماده مي شود و مربيان دلسوز ، تمامي شرايط لازم و حتي سوالات آزمونهاي ساليان قبل وساير لوازم آموزشي خاص را براي وي آماده نموده اند ، اگر بجاي تمركز جهت كسب آمادگي براي المپياد بيايد و بگويد براي من نرم افزار فلان بازي كامپيوتري را بياوريد مسلما مورد شماتت مربيان و كادر آموزشي قرار خواهد گرفت و به او مي گويند از اردو خارج شو و آنگاه آنچه مي خواهي بكن .
    به تعبير ديگر : هر سخن جايي و هر نكته مقامي دارد
    گويا بني اسرائيل هنوز نمي دانسته پس از آن نجات معجزه آميز ، تامل در اين بيابان براي چيست ؟! آنان نه به پيامبرشان (ع) كه به خداوند هم پس از اينهمه نعمت و رحمت ، اطمينان و اعتماد نداشتند و خير او را با صلاحديد و تمنيات خويش تعويض مي نمودند .


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۷:۳۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    حرف از غذای خوب خودش کرده و گفته غذاهای دنیوی نسبت به اون پست تر هستند !! یعنی میخواد بگه غذای من ارزش غذایی و کیفیتش بهتره و چرا شما اینو ول کردین غذاهای زمینی و پست رو طلب میکنید
    بنى‏ اسرائيل به جاى شكرگزارى از نعمت‏هاى «منّ و سلوى»، به فكر زياده ‏خواهى و تنوّع طلبى افتاده و از غذاهاى زمينى خواستند و براى نمونه، تعدادى از آنها مانند: سبزى، خيار، پياز و سير را نام بردند. حضرت موسى در برابر اين درخواست‏ها، ضمن تأسّف از اينكه آنها نعمت‏هاى نيكو و بهتر را با نعمت‏هاى ساده عوض مى ‏كنند، به آنها گفت: اگر بناى كاميابى از اينها را داريد، بايد به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگيد، شما از يك سو حال جهاد نداريد و از طرف ديگر تمام امتيازات شهرنشينى را مى‏خواهيد. خداوند خبر مى‏دهد كه اين قوم با چنين ويژگى‏ها و خصوصيّات، به ذلّت و خوارى افتاده و گرفتار قهر و غضب الهى خواهند شد.( 1)
    يك نكته :
    اگر منظور شما اين است كه اگر من و سلوي غذاي آسماني است - و ويژگي غذاي آسماني اين است كه اگر كسي از آنها بهره مند شود ديگر سراغ غذاي ديگري را نمي گيرد - پس چگونه است كه بني اسرائيل تقاضاي پياز و خيار و ... را پس از تجربه خوردن من و سلوي نمودند بايد عرض كنيم كه خير اينگونه نيست كه اگر كسي تجربه بهره مندي از اين مواهب را داشت ، ادني و پايين تر از آن را طلب نكند و دليلي بر اين امر نيست بلكه هر كس بر اساس شاكله نفساني خويش عمل مي كند و ممكن است كسي امري عالي را با امري پست معاوضه نمايد .


    (1)-
    تفسير نور ، ذيل آيه 61 بقره


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۸:۰۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بنابراين در پاسخ به اين سوال شما :
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    چرا این غذا را تغییر نمیداد؟؟ خداییکه که از اسمان غذا فرستاده ایا نمیتوانست منطقی تر عمل کند و از زمین همان سرزمین برای انها مواد غذایی تهیه کند؟؟ با توجه به اینکه خواست بنی اسراییل هم بود!!
    بايد گفت كه
    بحث بر سر توانمندي خداوند قادر مطلق نيست، بحث بر سر تنوع طلبي و تكاثر گرايي بني اسرائيل است ، بالاخره اين خوي بهانه جويي و تكاثر گرايي بايد درمان شود يا خير ؟ اين بهانه جويي يك روز در خواست تعويض " من و سلوي " را با
    عدس و پياز دارد و روز ديگر درخواست تعويض خداي قادر مطلق را با اصنام و بتها :
    وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
    و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم تا به قومى رسيدند كه بر [پرستش] بتهاى خويش همت مى‏گماشتند گفتند اى موسى همان گونه كه براى آنان خدايانى است براى ما [نيز] خدايى قرار ده گفت راستى شما نادانى مى ‏كنيد(اعراف /138)
    اين خوي بهانه جويي با تبعيت از پيامبر الهي و سرنهادن به عبوديت خداوند در تعارض است . همين بهانه جويي منجر به گوساله پرستي و در پي آن عواقب اين خطيئه عظيم شد (1 )
    لذا خداوندي كه بر اين قوم منت مي گذارد و در بياباني خشك " با من و سلوي " روزيشان ميدهد ، مي تواند ديگر درخواستهايشان را هم جامه عمل بپوشاند منتها بحث بر سر تربيت نفس است كه عالي را با ادني و پست تعويض مي كند . چنين نفسانيتي انسان را به مخاطرات عظيمي در عقايد و عمل مي كشاند و مانع بزرگي بر سر راه كمال انسان است و بايد مرتفع شود .

    (1)-
    ر. ك : داستان گوساله پرستي بني اسرائيل و توبه آنان و حكم الهي كه در خصوص اين گناه بزرگ بر آنان رفت كه در آيه 34 بقره بيان شده است
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۸:۰۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکرها 2


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    وانگهي حضرت موسي (ع) به آنها نگفت كه آنچه مي خواهيد به شما داده نمي شود بلكه به بيان آيات فرمود كه آنچه مي خواهيد در اين شهر است اما اين تعويض عالي با پست ، هبوط است . بنابراين اجباري نبود وبني اسرائيل با اينكه مي دانستند اين كار هبوط و سقوط است آنرا انجام دادند :
    قال اتستبدلون الذي هو ادني بالذي هو خير اهبطوا مصرا فان لكم ما سالتم
    لذا هر برنامه اي شرايط خاص خود را مي طلبد و ويژگي هاي خاص خود را دارد ، برنامه تهذيب ، سرنهادن به فرمان خدا و رضا بودن به روزي – مادي و معنوي- و پيشرفت در مسير تزكيه را مي طلبد و شرايط خاص خودش را دارد ، بيابان و شرايط خودسازي ، با شهر نشيني و بهره مندي از خورد و خوراك متنوع و ... ، متفاوت است .
    در خصوص مبين بودن قرآن و ... هم تاپيكي با اين عنوان ايجاد بفرماييد زيرا سوال شما با تاپيك فعلي ، هم موضوع نيست .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۸:۱۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود