صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ما امام یا پیامبر نشدیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا ما امام یا پیامبر نشدیم؟




    به نا م خدا
    سلام
    سوالی رو میخاستم در این تاپیک مطرح کنم امیدوارم کسی بتونه حقیر ر وقانع کنه چون تا حالا بسیار تحقیق درباره این موضوع کردم ولی دلیل درست حسابی و جواب کاملی نشنیدم
    سوال حقیر این است چرا ما پیغمبر و امام نشدیم چرا ما شجره طیبه نشدیم و یا چرا مثلا یزید و عمر شجره ملعونه شدند چون ما همه میدانیم از زمان حضرت ادم ال مروان خورد لعنت خدا بودهو همچنین اهل بیتش ایا این عدالته چرا من چرا شما دارای عصمت تکوینی نیستیم درسته که برتری نیست ولی یه سلاحه
    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۳/۲۴ در ساعت ۲۳:۰۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    اولا دوست عزیز بحث طلب و بدهی نیست من پرسیدم همه ما انسانیم و ملاک برتری نزد خدا تقواست تقوا هم اکتسابیه چرا خداوند از اول معصومین رو دارای عصمت تکوینی و انهار واصلا برتر خلق کرده
    بعدشم خداوند چرا به من و شما موقعیت و امکان پیامبر شدن و ظرفیت رو نداده
    افریدگار روح هم خداست همه چیز افرینش توسط پروردگار است میتوانست همون روح و تحملی رو که به معصومین داده به من و شما هم بده چرا نداده؟
    ببخید اجداد شما مگه مشرکند؟یا اجداد من این حرف بی منطق است لطفا از روی تعصب جواب ندهید دلیل عقلی بیارید این شبهه ای است که سالیان سال است فقط مغلطه روش میشودامیدوارم حل شود
    موفق باشید

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قابلیت




    نقل قول نوشته اصلی توسط secret63 نمایش پست
    به نام خدا
    اولا دوست عزیز بحث طلب و بدهی نیست من پرسیدم همه ما انسانیم و ملاک برتری نزد خدا تقواست تقوا هم اکتسابیه چرا خداوند از اول معصومین رو دارای عصمت تکوینی و انهار واصلا برتر خلق کرده
    بعدشم خداوند چرا به من و شما موقعیت و امکان پیامبر شدن و ظرفیت رو نداده
    افریدگار روح هم خداست همه چیز افرینش توسط پروردگار است میتوانست همون روح و تحملی رو که به معصومین داده به من و شما هم بده چرا نداده؟
    ببخید اجداد شما مگه مشرکند؟یا اجداد من این حرف بی منطق است لطفا از روی تعصب جواب ندهید دلیل عقلی بیارید این شبهه ای است که سالیان سال است فقط مغلطه روش میشودامیدوارم حل شود
    موفق باشید
    سلام جناب سکرت
    بله جواب را خودتان از قرآن دادید. ان اکرمکم عندالله اتقیکم ..
    دوست من خیلی ساده هست.
    خداوند ظرفیت و امکان پیامبر شدن را به همه داده ( پس مشکل از فاعل نیست) اما این انسانها هستند که بعضی قابلیت و ظرفیت دریافت این مقام را ندارند.
    به یک مثال ساده و معقول دقت کنید.
    یک وقت شما تو دریا 10 تن پنبه میریزید زیر آب نمیره
    اما یک سنگ 10 گرمی میندازید بسرعت میره زیر آب
    بنظر شما مشکل از شمای فاعل هست ؟ قطعانه پس مشکل ازکجاست؟؟ بله از قابلیت سنگ برای فرورفتن و عدم قابلیت پنبه برای فرورفتن زیر آب.
    تحمل دادن نیز برای همه یکسان است اما بعضی قابلیت ندارند یا کمتر دارند. به مثل بالا
    موفق باشید

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    ببخشید قابلیت رو ه مخدا میدهد خب به من و شما هم میداد امکان پیامبر شدن رو به من شما نداده چون نه من ن هشما عصمت تکوینی نداریم و پیامبر هم که دیگه ختم شده

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قابلیت دو نوع است




    نقل قول نوشته اصلی توسط secret63 نمایش پست
    به نام خدا
    ببخشید قابلیت رو ه مخدا میدهد خب به من و شما هم میداد امکان پیامبر شدن رو به من شما نداده چون نه من ن هشما عصمت تکوینی نداریم و پیامبر هم که دیگه ختم شده
    با سلام دوست گرامی سکرت 63
    1- بله قابلیت را خدا میده . اساسا همه وجود ما و حرکات و سکنات ما از خداست. این در عالم تکوین . حتی گناهی که انسان انجام میده اونهم باذن خداست یعنی تحت اراده خداست . زیرا اگر خدا به این انسان حرکت ندهد و نفس ندهد اساسا انسان زنده نمیمونه تا گناه بکنه. اما این اذن واراده را اراده تکوینی میگویند.
    ولی یک نوع اراده دیگر هم داریم بنام اراده تشریعی:
    یعنی درعالم شریعت ، همین انسانی که همه کارش به اختیار خداست. خدا به او دستور داد بعضی کارا را انجام بده و بعضی را هم حرام دونسته و به انسان اختیار داده تا خودش با میل خودش هر کدوم را خواسته انتخاب کنه. دراینجا ضمن اینکه عمل کرد انسان در حیطه قدرت خداست اما خود انسان هم مختار درانجام کارخوب یا بد است.
    2- دربحث قابلیت امامان یا پیامبران نیز چنین است. آنها با اراده خودشان گناه را ترک میکنند تا جاییکه اصلا گناه نمیکنند و معصوم از گناه اند.بدلیل اینکه شناخت آنها از خدا به مراتب بیش از مااست. لذا مسئولیت آنان نیز سنگین تراست یک ترک اولی از پیامبری مانند حضرت آدم به 40 سال توبه نیاز دارد تا آمرزیده شود ولی شاید از ما هزاران گناه سر بزند و با یک استغفرالله واقعی همه معفو شود.
    3- اما اینکه میگید خوب خدا این قابلیت را به ما هم میداد. قابلیت تکوینی برای ما فراهم است . زیرا برای خدا پیامبر با ما از آن جهت که انسانیم فرقی نداره، ولی قابلیت تشریعی نداریم. و این عدم قابلیت را با اختیار خود انتخاب میکنیم. یعنی بدلیل معرفت کم به خدا و نیز تبعیت از هوای نفس، انسانهای معمولی در مقام تشریع دستورات دین از اطاعت کامل خدا سرپیچی میکنند. البته به همین دلیل مسئولیت آنان نیز کمتر است. موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عصمت تکوینی چی هر کاری کنیم اصلا من ایه قران میگم خداوند در قران به پیغمبر میفرماید اگه ما تو رو حفظ نمیکردیم گمراه میشدی میخام بدونم چرا بقیه رو خدا حفظ نکرده؟ببینید دلیل اینکه از اول فرق بین ماها و اهل بیت بوده چیه نمونشم گفتم عصمت تکوینی و محافظت خداوند؟ایا این تبعیض نیست چرا من و شما نباید امام و پیغمبر باشیم باشه به ما هم میداد بعد مزدشم میداد سختیشم تحملش رو به اهل بیت ک هداده به ما هم میداد

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    113
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط secret63 نمایش پست
    عصمت تکوینی چی هر کاری کنیم اصلا من ایه قران میگم خداوند در قران به پیغمبر میفرماید اگه ما تو رو حفظ نمیکردیم گمراه میشدی میخام بدونم چرا بقیه رو خدا حفظ نکرده؟ببینید دلیل اینکه از اول فرق بین ماها و اهل بیت بوده چیه نمونشم گفتم عصمت تکوینی و محافظت خداوند؟ایا این تبعیض نیست چرا من و شما نباید امام و پیغمبر باشیم باشه به ما هم میداد بعد مزدشم میداد سختیشم تحملش رو به اهل بیت ک هداده به ما هم میداد
    ‌دوست من سلام : داداش یک کم پستای قبلی دوستان را خوب و با دقت مطالعه کن .
    بنظرم مشکل اصلی شما اینه که فرق تکوین و تشریع را خوب دقت نمیکنی. اگرم بیشتر خواستی برو علم کلام بخون و..
    اگه میشه آیه و سوره را بنویس تا به تفسیرش برسیم.
    اجمالا آنچه ما موظف و مکلف هستیم در عالم تشریع هست . نه تکوین. بازم دعوت میکنم پست قبلی را با دقت مطالعه بفرما.بعد..
    با درود

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آقاي حسين تبار عزيز توضيح خوبي دادند.
    يك نكته اضافه كنم . در بخش تشريعي ، عصمت اكتسابي هم ممكن است كه البته مراتبي دارد. مثلا در ماجرايي كه نقل مي كنند مي گويند شخصي نزد يكي از علما ، فكر مي كنم مرحوم كاشف الغطاء بود، با تعجب گفت چطور امير المومنين عليه السلام در تمام عمرش حتي يك گناه هم نكرد. ايشان جواب داد . وقتي من در طول 40 سال يك مكروه هم مرتكب نشده ام ، شخصي عظيم همچون امام علي عليه السلام فرسنگ ها از اين بالاتر و سترگ تر را مي تواند انجام دهد.
    در مورد عصمت اكتسابي سخن فراوان است كه مي توانيد مطالب خوبي را به دست بياوريد.

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عزیز قابلی همه رو خدا میده به ما هم قالیتش ر ومیداد چرا نداده؟

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فاعلیت از خدا وقابلیت از مخلوق و انسان است.




    [quote]
    نقل قول نوشته اصلی توسط secret63 نمایش پست
    عصمت تکوینی چی....دلیل اینکه از اول فرق بین ماها و اهل بیت بوده چیه نمونشم گفتم عصمت تکوینی و محافظت خداوند؟ ایا این تبعیض نیست چرا من و شما نباید امام و پیغمبر باشیم باشه به ما هم میداد ...
    دوست گرامی جناب سکرت با سلام:سوال شما درحقیقت اینه:
    چرا انبیاء وامام عصمت تکوینی دارند وبقیه مردم ندارند؟ آیا این تبعیض ازجانب خدا بین بندگان نیست؟
    اولا : ما و شما به حکیم بودن خدا معتقدیم. یعنی هر کاری که خداانجام میدهد واز جمله هر منصب و مقامی که به کسی میدهد. بر اساس حکمت و فلسفه است و دراون کار مصلحت خلق هست و در ترک آن نیز چنین.
    ثانیا: یکی دیگر از صفات خداوند فياضيت مطلقه است. یعنی فیض و رحمت بی انتهای خدا برای همه مخلوقات بطور یکسان درحال باریدن و تنزل است. این از جانب خداوند.
    اما از ناحیه مخلوقات هم شرطی وجود دارد و آن قابلیت آنان برای کسب این فیض الهی است. به یک مثال ساده توجه بفرمائید:
    بارش آب از آسمان برای همه زمینها بطور یکسان است. اما درزمینه مستعد و قابل مانند زمین نرم – پراز گل و شیرین و.. به اذن خدا به چمنزار و سبزه زار و گلستان تبدیل میشه.
    ولی درزمین آسفالت و شوره زار و.. هیچ چیزی روئیده نمیشه. دراینجا آیا شما به خدا اعتراض میکنید چرا زمین آسفالته را مستعد و قابل روئین سبزه نکرده؟!!
    جوابش معلومه دیگه . زیرا لازمه آسفالت سفتی و عدم قبول آب و لیاقت نداشتن برای استفاده از آب است. نه تقصسر آب( دقت شود)
    پس خداوند فیضش برای همه مخلوقات یکنواخت است.(یعنی عین عدالت)
    اما این مخلوقاتند که براساس قابلیت شدت و ضعف دارند. پیامبران اونقدر معرفت به خدا دارند که بسیاری از کارهایی که انسانهای معمولی انجام میدن را برای خود گناه میدونند و لذاا اونو ترک میکنند و بخاطر همین شایستگی به مقام عصمت میرسندو نیز مقام علم بیشتر و بیشتر....
    ثالثا:دسترسي به مقام عصمت و راه يابي به مقامات علمي و معنوي، به پيامبران و امامان اختصاص ندارد و براي همگان ميسر است چنان كه حضرت زينب(س)وحضرت عباس(ع)و.. تا مرز عصمت پيش رفتند و نيز به مقامات عالي معنوي دست يافتتند. و حتي برخي عالمان به مقامات بلندي رسيدند كه در مجموع مي توان چنين استنباط نمود كه اگرچه شرط امامت و نبوت، عصمت است، اما اين به معناي آن نيست كه هركس امام يا نبي نباشد از هيچ درجه اي از عصمت بهره مند نخواهد بود.
    به عبارت ديگر از ناحيه خداوند هيچ گونه كوتاهي و بخلي نيست.
    بنابراين اگر واقعاً ما قابليت دريافت علم لدني را دارا بوديم و با داشتن آن، از عصمت برخوردار مي شديم، خداوند آن علم را به ما عطا مي كرد. در حديثي چنين آمده است: «هركس آنچه را كه مي داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمي داند به او خواهد آموخت» (1)بنابراين عصمت در عين موهبتي بودن، با لياقتها و شايستگيهاي اكتسابي و افعال اختياري انسان، ارتباط دارد. از اين رو هركس لياقت و شايستگي لازم را داشته باشد، چنين موهبتي به تناسب ميزان شايستگي اش به او عطا خواهدشد
    رابعا: اینکه خداوندمقام عصمت و علم لدنی و.. را به پیامبران و امامان داده ، جبری نیست بلکه با شایستگی که درآنها بود( ولو از طریق 1- وراثت – 2 محیط 3- اراده و اختیار خودشان) این مقام را به آنها داد.
    چنان كه در ابتداي دعاي ندبه به مجموع سه واقعيت نوراني چنين اشاره شده است:
    «برايشان شرط كردي كه نسبت به دنيا و زينت ها و زيورهاي آن زهد بورزند، آنان نيز اين شرط را پذيرفتند و دانستي كه آنان به آن شرط وفا مي كنند. پس آنها را پذيرفتي و به خود نزديك ساختي و ياد بلند و ستايش ارجمند را براي ايشان، پيش فرستادي... البته اين امتياز (علم و عصمت موهبتي) پايه و شرط اوليه امامت است و معصومان با اراده خويش و تلاش و عبادت، به مقامات عالي تري از علم و عصمت دست مي يابند. همان گونه كه قرآن مجيد از زبان پيامبر(ص)، مي فرمايد: قل رب زدنی علما .(2) بگو پروردگارا بر دانشم بيفزاي
    ازطرفی میبینیم بعضی پیامبران هم ازشون ترک اولی سر زده مانند حضرت آدم...وبعضی زنها و فرزندان اونا کافر یا گنه کار دراومدند. مانند زن نوح ولوط و فرزند نوح و فرزند امام عسکری(جعفر کذاب) و...
    نتیجه:
    1- خداوند همه چیز را براساس حکمت قرارداده
    2- فیض و رحمت خدا برای همه یکسان است.
    3- شایستگی و لیاقت انسان برای دریافت معارف الهی متفاوت است.
    4- عصمت (بمعنی گناه نکردن) مختص پیامبران و امامام معصوم نیس
    5- خود انسان با اراده و اختیار میتونه تا مقام عصمت ترقی کنه
    پاورقی:
    1- الميزان، ج7، ص239
    2- سوره طه - آیه 114
    ..........................

    جواب پست 9
    فاعلیت درخداست. و قابلیت از خود انسان است نه خدا (دقت فرمائید اشتباه نکنید. )موفق باشید.

    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود