جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا خدا میخواهد که از وجود او آگاه شویم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عصبانی ایا خدا میخواهد که از وجود او آگاه شویم؟




    سوال : ایا خداوند ( با فرض وجود) میخواهد که ما علم به او پیدا کنم؟ منظورم علم اجمالی است یعنی فقط بدانیم که او هست، همین و بس. اگر پاسخ اری است مشکلات زیر چگونه تبیین میشود؟

    1- وجود شمار قابل توجهی خداناباور که در بین انها فلاسفه و دانشمندان برجسته علوم تجربی هم دیده میشود .

    2- وجود شواهدی که مبنای براهینی علیه خدا میشوند مثل مسئله شرور .

    3- تطور ادله اثبات خدا و اساسا عدم اتکا و اطمینان به استدلالات ، چرا که ادله همیشه معروض نقد و اثبات هستند.

    ممنون از پاسخگویی شما



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ در ساعت ۰۲:۳۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohsenn نمایش پست
    سوال : ایا خداوند ( با فرض وجود) میخواهد که ما علم به او پیدا کنم؟ منظورم علم اجمالی است یعنی فقط بدانیم که او هست، همین و بس. اگر پاسخ اری است مشکلات زیر چگونه تبیین میشود؟

    1- وجود شمار قابل توجهی خداناباور که در بین انها فلاسفه و دانشمندان برجسته علوم تجربی هم دیده میشود .

    2- وجود شواهدی که مبنای براهینی علیه خدا میشوند مثل مسئله شرور .

    3- تطور ادله اثبات خدا و اساسا عدم اتکا و اطمینان به استدلالات ، چرا که ادله همیشه معروض نقد و اثبات هستند.

    ممنون از پاسخگویی شما



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    با سلام و عرض ادب

    پاسخ منفي است ؛ صرفا دانستن اينكه خداوند وجود دارد منظور نبوده است ، بلكه شناخت تفصيلي خداوند مي باشد ؛ شيخ مصلح‌الدين سعدي (متوفي به سال 694) در رساله عقل و عشق، حديث كنز مخفي را به شرح و تفسير مي‌كشد كه:

    هيچ داني كه معني كنت كنزاً مخفياً فاحببت ان اعرف چيست؟ كنز عبارت است از نعمت بي قياس پنهاني، آن نشناخت جز پادشاه و تني چند از خاصان او … و ذات او كس نداند جز تني چند از خاصان او كه عبارت باشند از عصومين عليهم السلام .[ كليات سعدي، به تصحيح محمد علي فروغي، انتشارات اميركبير، تهران، 1362، به اهتمام بهاء‌الدين خرمشاهي «رساله در عقل و عشق» ص 890]

    مطابق حديث قدسي كه متن آن در ادامه خدمت شريف تقديم خواهد شد خداوند سبحان گنج پنهان بود كه دوست داشت آشكار شود پس خلق را آفريد تا شناخته شود . چون خداوند سبحان جامع جميع كمالات است و هر آن چه كمال است منسوب به خداوند است طبعا چنين وجودي تمايل به آشكار شدن دارد ، يك هنرمند نمي تواند هنر خويش را محبوس كرده و به ديگران نمايان نكند ، خورشيد ذاتش نور است موجودي كه نور باشد ممكن نيست به ديگران نور نرساند چرا كه خورشيد به صورت ذاني پرتو افكني مي كند و ساير موجودات را با نور خود روشنايي مي بخشد لذا خورشيد يقينا نور مي دهد ممكن نيست خورشيد باشد و نور نداشته باشد .

    « الله نور السموات و الارض» (نور آيه 35) خداوند نور آسمان ها و زمين است . خداوند نور است و همه موجودات را با نور خود روشنايي مي بخشد ، در حديث شريف ذكر شده است كه خداوند دوست داشت تا شناخته شود ، مي توان چنين گفت كه منظور از دوست داشتن اين نيست كه اگر دوست نداشت شناخته نمي شد چون دوست نداشتن خداوند نقص است زيرا موجود كامل پرتو افكني كرده و ساير موجودات را از كمالات خود بهره مند مي گرداند .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۳۹
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان حضرت امام خمینی(س)، در کتاب گرانقدر خویش، شذرات المعارف ، (شذره چهارم، ص 136-158) با استفاده از آیات و روایات به توضیح یک حدیث قدسی پرداخته اند. در این روایت نبوی، حق تعالی فرموده است:

    «کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف؛ (بحارالأنوار ج 84 ص 20)

    من گنج پنهان بودم. دوست داشتم که آشکار شوم. پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم.»
    ایشان در تبیین ویژگی «مخفی» بودن این کنز می نگارد:

    «حق متعال از جهت وحدت و دوری از کثرت، مخفی است و آنچه باعث شد این گنج نهفته تجلی نماید، حب ذات به شناخته شدن در آینه وجود بود و مقصود اصلی حق نیز، استظهار یا اظهار کمال و جمال خود بوده است.»

    مرحوم شاه آبادی(س) در ادامه تبیین این روایت شریف می فرماید:

    «کنت کنزاً مخفیاً، بیانگر علم حق است به دارایی ذاتی و اسمایی خود، و فأحببت أن أعرف، نشانگر حب ذات است به ظاهر ساختن کمالات خویش، و فخلقت الخلق لکی أعرف، دلالت بر ثنای حق می کند بر دارایی خود که این ثنا، همان عطا و فیض و ظهور و اظهار کمالات خویش است و این، معنای شکرگذاری حق است.»

    با اين تفاسير و بياناتي كه علما ذكر مي كنند جايي براي مكشلات فوق باقي نمي ماند ، چون اساسا منظور از شناخت تنها علم به خداوند نيست بلكه شناخت تفصيلي كمالات خداوند است كه ان هم با وجود معصومين عليهم السلام و برخي از ره يافتگان طريق دوست محقق شده است .

    پرسش هاي مطرح شده البته شبهاتي هستند كه بايستي پاسخ داده شود ، اگر توضيحات فوق كافي نبود اطلاع دهيد تا به سه شبهه مطرح شده پاسخ داده شود .


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود