صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا پیامبران معصومند یا خیر؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا پیامبران معصومند یا خیر؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    چگونه اثبات کنیم پیامیر معصوم است وخداوند در قران سوره بقره ایه ی 35 می فرماید(ولا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین)یعنی حضرت ادم هنگامی که نزدیک درخت شد از گناهکاران به شمار نمی اید واگر نمی اید پس چرا توبه می کند؟؟؟؟واین درختی که می گویند کجاست در اسمانهاست یا در زمین



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۷:۳۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آدم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیرا میس نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    چگونه اثبات کنیم پیامیر معصوم است وخداوند در قران سوره بقره ایه ی 35 می فرماید(ولا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین)یعنی حضرت ادم هنگامی که نزدیک درخت شد از گناهکاران به شمار نمی اید واگر نمی اید پس چرا توبه می کند؟؟؟؟واین درختی که می گویند کجاست در اسمانهاست یا در زمین


    با سلام خدمت شما دوست گرامی



    ابتدا باید دید که واقعا حضرت آدم (ع) مرتکب گناه شده است ؟ قول مشهوری که در این زمینه وجود دارد این است که ما دو نوع امر و فرمان داریم . 1. امر مولوی 2. امر ارشادی . به طور خیلی خلاصه می توان گفت ،امر مولوی امری است که خداوند از ما چیزی را می خواهد و ترک آن عمل را نافرمانی خود تلقی خواهد کرد و برای آن عقاب منظور می کند . اما امر ارشادی امری است که عقاب ندارد و تنها برای بیان کردن حکمت یا خاصیت و یا نتیجه یک عمل است . به طور مثال وقتی پزشک به ما می گوید آب انار نخور ، منظورش این نیست که اگر آب انار بخوری مجازان می شوی ، بلکه منظورش این است که خوردن آب انار موجب میشود که فلان حالت برای شما اتفاق بیافتد و اگر نمی خواهی دچار آن مورد شوی ، آب انار نخور
    طبق این مبنا ، امر خداوند بر آدم (ع) در مورد نهی از خوردن از آن درخت ، امری ارشادی بوده است و معنایش این است که خداوند به ایشان می فرماید اگر این کار را انجام دهی به سرنوشتی چنین دچار خواهی شد و او نیز این کار را انجام میدهد . فلذا معصیتی نبوده است .

    در مورد توبه نیز می توان گفت که توبه به دلایل مختلفی صورت می گیرد . گاهی در مقامات بالا ، غفلت و عدم یاد خدا نیز امر مذمومی است که پیامبران ، برای آن استغفار می کنند و یا اینکه به جای امری که اولویت دارد ، امری که کمتر اولویت دارد ، را انتخاب کنند ، که برای چنین تصمیمی نیز توبه می کنند. و موارد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد توبه لزوما به معنای توبه از گناه و معصیت نیست .

    در مورد آن باغ نیز در روایات چنین داریم :
    یكى از راویان حدیث مى‏گوید از امام صادق (علیه السلام) راجع به بهشت آدم پرسیدم
    امام (علیه السلام) در جواب فرمودند: باغى از باغهاى دنیا بود كه خورشید و ماه بر آن مى‏تابید، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى‏شد. (1)




    موفق باشید


    1. (جنة من جنات الدنیا یطلع فیها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا) (كتاب كافى (طبق نقل تفسیر نور الثقلین جلد 1 صفحه 62)


    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۱/۰۱/۰۹ در ساعت ۲۳:۱۰


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    159
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابتدا باید دید که واقعا حضرت آدم (ع) مرتکب گناه شده است ؟ قول مشهوری که در این زمینه وجود دارد این است که ما دو نوع امر و فرمان داریم . 1. امر مولوی 2. امر ارشادی . به طور خیلی خلاصه می توان گفت ،امر مولوی امری است که خداوند از ما چیزی را می خواهد و ترک آن عمل را نافرمانی خود تلقی خواهد کرد و برای آن عقاب منظور می کند . اما امر ارشادی امری است که عقاب ندارد و تنها برای بیان کردن حکمت یا خاصیت و یا نتیجه یک عمل است . به طور مثال وقتی پزشک به ما می گوید آب انار نخور ، منظورش این نیست که اگر آب انار بخوری مجازان می شوی ، بلکه منظورش این است که خوردن آب انار موجب میشود که فلان حالت برای شما اتفاق بیافتد و اگر نمی خواهی دچار آن مورد شوی ، آب انار نخور
    طبق این مبنا ، امر خداوند بر آدم (ع) در مورد نهی از خوردن از آن درخت ، امری ارشادی بوده است و معنایش این است که خداوند به ایشان می فرماید اگر این کار را انجام دهی به سرنوشتی چنین دچار خواهی شد و او نیز این کار را انجام میدهد . فلذا معصیتی نبوده است .

    بنابراین طبق استدلال شما بسیاری از دستورات قران نیز که جنبه ارشادی دارند در صورت تخطی زیانش فقط متوجه خود فرد خواهد بود و فرد معصیتی مرتکب نشده است .ایا درست متوجه شدم؟

    اما در خصوص ممعصوم نبودن حضرت ادم که شکی نیست با توجه به تعریف دانشمندان شیعه معصوم كسی است كه:

    1. از گناه و اشتباه دور باشد. 2. در دریافت و ابلاغ وحی الهی، هیچ اشتباهی نکند. 3. در كارهای خود از خطا و اشتباه مصون باشد.


    بنابراین ادم دچار خطا و اشتباه شده پس معصوم نمیباشد .




    ویرایش توسط Victoria : ۱۳۹۱/۰۱/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۷

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    153
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    46



    شاید دچا ر خطاشده باشد ولی خطشه ایی به عصمت حضرت آدم وارد نمیکند
    چطور پیامبر در جنگ به حرف جوانان عمل کرد ودر جنگ شکست خوردند. آیا پیامبر عصمت ندارد؟؟؟؟
    عقلا هم جایز نیست که خداوند نسل ما را از کسی بیافریند که معصوم نباشد

    هنر تنها سنگر فتح نشده انقلاب است
    مقام معظم رهبری





  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    امر ارشادی




    نقل قول نوشته اصلی توسط victoria نمایش پست
    بنابراین طبق استدلال شما بسیاری از دستورات قران نیز که جنبه ارشادی دارند در صورت تخطی زیانش فقط متوجه خود فرد خواهد بود و فرد معصیتی مرتکب نشده است .ایا درست متوجه شدم؟

    اما در خصوص ممعصوم نبودن حضرت ادم که شکی نیست با توجه به تعریف دانشمندان شیعه معصوم كسی است كه:

    1. از گناه و اشتباه دور باشد. 2. در دریافت و ابلاغ وحی الهی، هیچ اشتباهی نکند. 3. در كارهای خود از خطا و اشتباه مصون باشد.


    بنابراین ادم دچار خطا و اشتباه شده پس معصوم نمیباشد .



    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد اوامری که در قرآن و احادیث وجود دارد ، نمی توان به نحو کلی و بدون بررسی دقیق گفت که آیا ارشادی هستند یا مولوی . بلکه باید با بررسی مورد به مورد ، به این نتیجه رسید که هر امری از کدام سنخ است . و تشخیص اینکه این امر آیا مولوی است یا ارشادی ، نیازمند تخصص در علومی چون اصول فقه و ... است .

    دوست گرامی اگر به تعریف امر ارشادی توجه کنید ، متوجه خواهید شد که عمل نکردن طبق این امر ، خطا یا گناه محسوب نمی شود فلذا نمی توان گفت که حضرت آدم (ع) عصمتش را از دست داده است . زیرا این امر ارشادی بوده است . به طور مثال اگر به کسی گفته شود که خوردن انگور برای شما که به آن حساسیت داری ، موجب خارش گلویت خواهد شد . و آن فرد با این حال انگور بخورد ، تنها نتیجه این است که باید خارش گلو را تحمل کند و در اینکه طبق آن امر عمل نکرده است ، نه گناهکار است و نه خطاکار بلکه تنها باید نتیجه آن را بپذیرد .

    موفق باشید


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    159
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد اوامری که در قرآن و احادیث وجود دارد ، نمی توان به نحو کلی و بدون بررسی دقیق گفت که آیا ارشادی هستند یا مولوی . بلکه باید با بررسی مورد به مورد ، به این نتیجه رسید که هر امری از کدام سنخ است . و تشخیص اینکه این امر آیا مولوی است یا ارشادی ، نیازمند تخصص در علومی چون اصول فقه و ... است .

    دوست گرامی اگر به تعریف امر ارشادی توجه کنید ، متوجه خواهید شد که عمل نکردن طبق این امر ، خطا یا گناه محسوب نمی شود فلذا نمی توان گفت که حضرت آدم (ع) عصمتش را از دست داده است . زیرا این امر ارشادی بوده است . به طور مثال اگر به کسی گفته شود که خوردن انگور برای شما که به آن حساسیت داری ، موجب خارش گلویت خواهد شد . و آن فرد با این حال انگور بخورد ، تنها نتیجه این است که باید خارش گلو را تحمل کند و در اینکه طبق آن امر عمل نکرده است ، نه گناهکار است و نه خطاکار بلکه تنها باید نتیجه آن را بپذیرد .

    موفق باشید

    درود بر شما

    جناب پاسخگو چه چیزی باعث شد تا پاسخ تکراری بدهید ؟

    عرض کردم و نیازی به تکرار نیست اما مجددا تکرار میکنم طبق فرمایش دانشمندان شیعه ! معصوم کسی ست که از خطا و اشتباه مصون باشد ؟ ایا غیر از این است ؟

    میفرمایید ادم دچار اشتباه نشد دیگر بالاتر از این که دچار وسوسه شیطان شده و به سزای تخطی از امر الهی از بهشت هبوط کرده و کل بشریت را گرفتار زندگانی و رنج دنیوی کرد ؟

    اگر خطا و اشتباه نیست میتوانم بپرسم اسمش چیست؟

    حالا میخواهد این اشتباه عذاب اخروی در پی داشته باشد و یا دنیوی تفاوت چندانی نمیکند خطا خطاست .

    ضمنا در رابطه با همین مثال انگور عرض کنم هیچ انسان نرمالی چنین حرکتی را انجام نمیدهد مگر اینکه بیمار باشد که اینچنین به بدنش اسیب برساند و یا حرص و ولع و یا بی توجهی نسبت به سلامتی چنین حرکتی را انجام دهد (حال بماند که خودش کفرنعمت سلامتی ست و نوعی گناه ) حال مگر پیامبرمان ادم چنین بودند ؟؟؟!!!!!!
    ویرایش توسط Victoria : ۱۳۹۱/۰۱/۱۱ در ساعت ۱۰:۰۴

  10. تشکرها 3


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    153
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    46



    سلام
    بنظرم جناب پاسخگو با اوردن مثال حساسیت بحث رو خلط کردند
    دوست عزیز جناب ویکتوریا:
    حضرت کاش الان زنده بود وخودش بهتون میگفت(گفتم که بخندیم) که نه خطایی کرده ونه اشتباهی
    امر مکروه را در نظر بگیرید
    خوردن انگور کجای این عالم خطاست؟ کجای این عالم گناه است؟


    هنر تنها سنگر فتح نشده انقلاب است
    مقام معظم رهبری





  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    159
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sunstar نمایش پست
    سلام
    بنظرم جناب پاسخگو با اوردن مثال حساسیت بحث رو خلط کردند
    دوست عزیز جناب ویکتوریا:
    حضرت کاش الان زنده بود وخودش بهتون میگفت(گفتم که بخندیم) که نه خطایی کرده ونه اشتباهی
    امر مکروه را در نظر بگیرید
    خوردن انگور کجای این عالم خطاست؟ کجای این عالم گناه است؟

    دوست عزیز مگر بنده جایی گفتم خوردن انگور به خودی خود گناه - خطا و یا اشتباه است ؟ هرچند که بنظر بنده مثال انگور مثال جالبی نیست اما مجددا تکرار نمیکنم لطف بفرمایید مثال جناب پاسخگو و پست قبلی بنده را با دقت مطالعه بفرمایید تا متوجه شوید که عرض کردم خوردنش در چه صورتی اشتباه میباشد .

    اما در رابطه با حضرت ادم دوست عزیز حضرت دچار وسوسه شیطان شده و به شیطان پاسخ مثبت داده و با وجود اخطار خداوند از میوه تناول کرده و به سزای تخطی از امر الهی از بهشت هبوط کرده و کل بشریت را نیز گرفتار زندگانی و رنج دنیوی کرده است .

    حال شما بفرمایید اگر خطا و اشتباه نیست اسمش چیست؟

    مسلما تخطی از امر الهی عملی اشتباه است حال میخواهد گناه باشد و زیان اخروی در پی داشته باشد و یا فقط زیانش دنیویش متوجه فرد شود .

    مجددا تکرار میکنم به گفته شیعه معصوم کسی ست که از هرگونه خطا و اشتباه مصون باشد .......

    لطفا پست قبلی بنده را با دقت بخوانید .
    ویرایش توسط Victoria : ۱۳۹۱/۰۱/۱۱ در ساعت ۱۱:۳۴

  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    376
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هیچ انسانی معصوم نیست.حتی پیامبران.چون اونا هم خطا کردن.

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ترک اولی




    نقل قول نوشته اصلی توسط victoria نمایش پست
    درود بر شما

    جناب پاسخگو چه چیزی باعث شد تا پاسخ تکراری بدهید ؟

    عرض کردم و نیازی به تکرار نیست اما مجددا تکرار میکنم طبق فرمایش دانشمندان شیعه ! معصوم کسی ست که از خطا و اشتباه مصون باشد ؟ ایا غیر از این است ؟

    میفرمایید ادم دچار اشتباه نشد دیگر بالاتر از این که دچار وسوسه شیطان شده و به سزای تخطی از امر الهی از بهشت هبوط کرده و کل بشریت را گرفتار زندگانی و رنج دنیوی کرد ؟

    اگر خطا و اشتباه نیست میتوانم بپرسم اسمش چیست؟

    حالا میخواهد این اشتباه عذاب اخروی در پی داشته باشد و یا دنیوی تفاوت چندانی نمیکند خطا خطاست .

    ضمنا در رابطه با همین مثال انگور عرض کنم هیچ انسان نرمالی چنین حرکتی را انجام نمیدهد مگر اینکه بیمار باشد که اینچنین به بدنش اسیب برساند و یا حرص و ولع و یا بی توجهی نسبت به سلامتی چنین حرکتی را انجام دهد (حال بماند که خودش کفرنعمت سلامتی ست و نوعی گناه ) حال مگر پیامبرمان ادم چنین بودند ؟؟؟!!!!!!
    با سلام خدمت شما دوست گرامی


    دوست گرامی لطفا در پاسخ های ارائه شده ، بیشتر دقت نمایید .

    - طبق مبنایی که ارائه شد(ارشادی بودن امر ) ، معنای این امر این است که اگر این کار (خوردن از شجره ممنوعه) را انجام بدهی ، دچار سختی هایی (هبوط به زمین) خواهی شد ولی این به این معنا نیست که خوردن از آن درخت گناه یا معصیت یا اشتباه است .
    البته باید در مورد افعال دقیق تر سخن بگوییم . اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان "ترک اولی" به این معنا که امکان دارد پیامبری تصمیمی بگیرد که می توانسته بهتر از آن را اتخاذ کند البته تصمیم گرفته شده ، گناه نیست یا موجب فوت مصلحت عظیمی نمی شود ولی اگر تصمیم دیگر را اتخاذ می کرد ،نتایج و ثمرات بهتری داشت . طبق اعتقاد شیعه ، ترک اولی از انبیاء ممکن است صادر شود و منافاتی هم با عصمت آنها ندارد .

    - مثال انگور برای این بود که امر ارشادی برای شما معلوم گردد واگرنه در مورد اینکه فردی چنین کاری انجام می دهد یا خیر ، محل بحث نیست .

    موفق باشید

صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود