صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر آدم و حوا از بهشت رانده نمی شدند چه می شد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر آدم و حوا از بهشت رانده نمی شدند چه می شد ؟




    با سلام و عرض ادب

    اگر آدم و حوا از بهشت رانده نمی شدند چه می شد ؟

    آیا سرنوشت ما انسانها الان همینگونه بود ؟

    ممنون و التماس دعا


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ در ساعت ۰۲:۲۷
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر آدم (ع) از بهشت اخراج نمی شود




    نقل قول نوشته اصلی توسط ودود نمایش پست
    با سلام و عرض ادب

    اگر آدم و حوا از بهشت رانده نمی شدند چه می شد ؟

    آیا سرنوشت ما انسانها الان همینگونه بود ؟

    ممنون و التماس دعا
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    نسل آدم بعد از اتفاقاتی که برای آدم ابوالبشر افتاد در زمین ادامه پیدا کرد ولی آیا می توان گفت اگر خطای آدم نبود، نسل او برای همیشه در همان مکانی زندگی می کردند که آدم و حوا در آن بودند؟
    اگر آدم (ع) دچار خطا و اشتباه نمی شد، وضعیت کنونی ما چه بود؟!
    ممکن است پاسخ این پرسش در خوشبینانه ترین نگاه، این باشد که ما نیز همانند فرشتگان بهشتی و دیگر موجودات آن، همچنان در بهشت می ماندیم و از رفاه و آسایش بدون دردسر برخوردار می شدیم! و یا در بدبینانه ترین نگاه این که ممکن بود، آزمایشی که آدم (ع) نتوانست به طور موفق از آن خارج شود، برای یکایک ما نیز اجرا می شد و در صورت عدم قبولی؛ به جای آن که به زمین هبوط کنیم؛ مستقیما روانۀ جهنم می شدیم و یا در دیدگاهی متوسط، ما نیز همانند آدم (ع) به زمین هبوط می کردیم؛ یعنی می شدیم آنچه اکنون هستیم! قضاوت نمایید، اگر هر کدام از این پاسخ ها صحیح باشد، چه تأثیری بر وظایف کنونی ما خواهد گذاشت؟!
    چنین پرسش هایی ممکن است در ارتباط با موارد دیگر نیز مطرح شود، نظیر:
    اگر نوح (ع) دشمنان خود را نفرین نمی کرد و طوفان نازل نمی شد؟!
    اگر ابراهیم (ع) با افتادن در آتش به شهادت رسیده و نجات نمی یافت؟!
    اگر فرعون، حرف همسرش را قبول نکرده و موسی (ع) را به فرزندی نمی پذیرفت؟!
    اگر امام حسین (ع) در مبارزه با یزید، در ظاهر نیز پیروز شده و حکومتی اسلامی برقرار می نمود؟
    هزاران پرسش از این دست را می توان مطرح نمود که اگر این اتفاق انجام می شد و یا نمی شد، چه رخ می داد؟! و یا پرسش هایی؛ مانند این که ماهی یونس از چه نوعی بود، کشتی نوح چند متر بود و … .
    خداوند در قرآن کریم بعد از بیان داستان اصحاب کهف، به موضوعی اشاره می نماید که دقت در آن، خالی از لطف نیست:
    به طور مثال در آیۀ ۲۲ سورۀ کهف چنین بیان شده که گروهی از مردم اظهار می دارند اصحاب کهف، سه نفر بوده و سگ آنها نفر چهارمشان بوده است! گروهی دیگر نیز با حدس و گمان می گویند: نه! آنان پنج نفر بودند و سگشان نفر ششم بود! برخی نیز معتقدند که آنان هفت نفر بوده و با سگشان هشت نفر می شدند! ای پیامبر! به آنان بگو که خداوند از تعداد آنان آگاه تر است و هیچ کس، جز اندکی (از اولیای الاهی) تعداد دقیق آنان را نمی دانند، پس بیهوده با آنان به گفت و گو مپرداز و … .[1]
    نکتۀ مورد نظر ما این است که موضوع تعداد اصحاب کهف به عنوان موضوعی جالب مورد بحث و گفت و گو بود و نظریات مختلفی در مورد آن بیان می شد، اما خداوند با این که در مواردی؛ مانند مدت توقف آنان در غار به صورت جزئی و دقیق سخن گفته و فرموده که آنان ۳۰۹ سال در غار توقف داشتند،[2] در مورد تعداد آنان فقط به بیان اختلاف نظرها بسنده نموده و این ابهام را برطرف ننمودند.
    ممکن است، دلیل چنین رفتاری را از جانب پروردگار، این گونه ارزیابی نمود که بحث و گفت و گوی بیش از حد، در برخی موارد جزئی که ندانستن آن ضرری به دین داری و فهم پیام های الاهی نمی رساند، نوعی انحراف از مسائل مهم تر و اصلی تر به شمار آمده و نیازی به آن نیست.
    پیام الاهی در ماجرای اصحاب کهف آن بود که نباید در مقابل کفر و ستم تسلیم شد و در صورت امکان باید از منافع دنیوی دست کشیده و از سرزمین خود هجرت نمود و این که خداوند بر هر کاری توانا است و می تواند افرادی را صدها سال؛ بدون غذا و در حال خواب زنده و سالم نگه دارد، تا نشانه ای برای معاد باشد.
    اما دانستن تعداد افراد موجود در غار، هیچ نقشی در شناخت پیام الاهی نداشته و می توان از آن صرف نظر نمود.
    به همین دلیل، با بیان صریح این که پاسخ پرسش مبنی بر شناخت وضعیت فرزندان آدم (ع) در صورت باقی ماندن ایشان در بهشت را ندانسته و دانش آن در اختیار خداوند می دانیم، ولی معتقدیم که این موضوع از اموری نیست که ندانستن آن، تأثیری در اعتقادات و وظایف کنونی ما داشته باشد و بهتر است، اکنون که در بهشت نبوده و جانشین خداوند در این کرۀ خاکی هستیم، آن گونه زندگی نماییم که بهشت و بالاتر از آن، یعنی رضایت معبودمان را به دست آوریم و بدانیم خداوندی که توبۀ آدم را پذیرفت، می تواند بار دیگر ما را در جوار خود جایگزین سازد؛ زیرا خود او در یکی از آیاتی که ماجرای هبوط آدم (ع) را بیان می نماید، خطاب به ما فرزندانش می فرماید: “هر که در مسیر هدایت گام بردارد، نه ترسی داشته و نه اندوهناک می شود”.[3] و در آیه ای دیگر تصریح می نماید که افراد جویای هدایت، نه گمراه شده و نه شقاوت مند خواهد شد.[4]

    موفق باشید



    [1] “سیقولون ثلاثه رابعهم کلبهم …”.
    [2] کهف، ۲۵، “و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأة سنین و ازدادوا تسعا”.
    [3] بقره، ۳۸، “قلنا اهبطوا…فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون”.
    [4] توبه، ۱۲۳، “قال اهبطا…فمن اتبع هدای فلا یضل و لا یشقی”.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاید بشود از دل این سوال سوال دیگری بیرون کشید که برای ما اهمیت داشته و بر عقائد ما تا ثیر بگذارد
    وان اینکه حضرت آدم بدی کرد و رانده شد چرا ما باید عذاب و سختی بکشیم؟؟؟؟؟
    الان مثلا خانواده ما در خانه ی پدری اش در بهترین و زیباترین خانه زندگی می کرد و هر چه می خواست اماده بود بعد به خاطر یک اشتباه کوچک پدر همه ما را از خانه برون انداخته و در بدبختی و فلاکت به سر می بریم .
    آیا نمی شود عدالت پدربزرگ را زیر سوال برد چون پدر من اشتباه کرده چرا ما باید دود آن را بخوریم
    واز آن بدتر وقتی پدرم التماس می کند و در خواست بخشش از پدربزرگ می خواهد پدربزرگ می بخشد ولی باز پدرم را در خانه راه نمی دهد
    دقیقا مثل قضیه حضرت آدم علی نبینا و آله وعلیه السلام.

    احتمال پاسخ:
    اولاً باید دانست که بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن بودند بهشت آخرت نبوده؛ بلکه سرزمین بسیار خوش آب و حوا بوده که خداوند برای آنان مهیا کرده بوده است.
    پاسخ:به هر حال چرا ما را از افضل به مفضول آورد؟
    ثانیاً اسکان آدم و حوا در آن باغ به عنوان حق آن ها نبوده بلکه لطفی از جانب خداوند منان بوده است.
    بنابراین نه آنان و نه هیچ کس از نسل آنان از خداوند طلبگار نیست که حتماً در چنان موقعیتی اسکان یابد.
    پاسخ:ما از خدا طلبکار نیستیم اما شخص حکیم بی خود و بیجهت به یک کسی یک چیزی نمی دهد و بی خودی به کسی چیزی بدهد
    اگر چنین است می توان گفت مگر ا از خدا طلبکاریم پس نیازی به بهشت و جهنم نیست و لزومی ندارد که خدا افراد مومن را به بهشت ببرد و افراد کافر را به جهنم مگر خدا به مومنان طلبکار است و کافران به خدا بدهکار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پس ضرورت معاد زیر سوال رفت
    نیازی نیست خدا پیامبر بفرستد مگر ما از خدا طلبکاریم خدا دوست داشت بفرستد دوست نداشت نمی فرستد

    ثالثاً گاهی ممکن است یک پدر بر اثر یک اشتباه خود و نسل خود را از امکاناتی که در اختیار داشته محروم کند. و به همین خاطر ملامت شود و حتی مجازات شود، اما بعضی از محرومیت ها جبران ناپذیر است و این طبیعت دنیاست.
    مثلاً پدری که مال و ثروت فراوانی دارد اگر به هر علت ورشکسته شود و فرزندان و نسل بعد از او دچار فقر و تنگدستی شوند آیا خداوند مسؤول است؟
    پاسخ:ما می گوییم این خلاف عدالت است که یک نفر اشتباه کنند وهمه افراد به این خاطر مجازات شوند
    آیا به نظر شما اگر یک پسری قتل کند و به این خاطر قاضی حکم اعدام تمام خانواده و هم محله ای های او را بدهند آیا به آن قاضی ظالم نمی گویند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ویرایش توسط ahlobit : ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ در ساعت ۰۹:۳۹
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند چرا توبه ی حضرت آدم رو پذیرفت اما اون چیزی رو که قبل از سرکشی داشتند ( بهشت رو میگم ) بهشون برنگردوند ؟

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهشت آدم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    وان اینکه حضرت آدم بدی کرد و رانده شد چرا ما باید عذاب و سختی بکشیم؟؟؟؟؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    به نظر ، اساس مطلب شما سوال فوق باشد .

    دوست گرامی همان طور که خودتان اشاره کردید ، باغی که حضرت آدم (ع) در آن بود با بهشتی که در قرآن ذکر شده است متفاوت است :
    یكى از راویان حدیث مى‏گوید از امام صادق (علیه السلام) راجع به بهشت آدم پرسیدم امام (علیه السلام) در جواب فرمودند: باغى از باغهاى دنیا بود كه خورشید و ماه بر آن مى‏تابید، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى‏شد. (1)

    نکته ی دیگر اینکه چنان چه خداوند در قرآن می فرماید ، هدف از خلقت این است که انسان ها آزمایش شوند و انسان هایی که اعمال خوبی دارند از غیره مشخص شوند . (2) همچنین در آیه ای دیگر می فرماید براى انسان جز حاصل تلاش او نيست (3) ، اینها همگی نشان می دهد که هبوط انسان ها از آن باغ بهشتی ، رفتن به جایگاهی مفضول نیست بلکه رفتن به مرحله ای است که در طی آن انسان ها از امتحانی عبور می کنند که در طی آن شایستگی رسیدن به مراحل و مقامات بالاتر و بهشت حقیقی را کسب می کنند فلذا ما در حال عذاب و رنج نیستیم بلکه در مرحله ی امتحانی هستیم که برای رسیدن به بهشت حقیقی ، باید از آن عبور کنیم .

    موفق باشید




    1. (جنة من جنات الدنیا یطلع فیها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا) (كتاب كافى (طبق نقل تفسیر نور الثقلین جلد 1 صفحه 62)
    2. الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ملک - 2
    3. لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى نجم -39


  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس در نتیجه ما به یک جای بهتر رسیده ایم
    پس این چه خدایی است حضرت آدم کار بدی می کند خد او را به جای بهتر می رساند؟؟؟؟؟؟؟؟
    هر عاقلی می گوید باغ بهشتی از این دنیا افضل است یعنی ما بدون امتحان به اون کمالات می رسیدیم خیلی بهتر بود تا با این همه سختی
    دیه سختی های دنیا را هم نمی توانید منکر شوید
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دنیا و بهشت آدم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    پس در نتیجه ما به یک جای بهتر رسیده ایم
    پس این چه خدایی است حضرت آدم کار بدی می کند خد او را به جای بهتر می رساند؟؟؟؟؟؟؟؟
    هر عاقلی می گوید باغ بهشتی از این دنیا افضل است یعنی ما بدون امتحان به اون کمالات می رسیدیم خیلی بهتر بود تا با این همه سختی
    دیه سختی های دنیا را هم نمی توانید منکر شوید
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دوست گرامی جند نکته خدمت شما عرض می شود که در فهم بهتر این واقعه کمک می کند :

    - ابتدا باید دید که واقعا حضرت آدم (ع) کار بدی انجام داده است ؟ قول مشهوری که در این زمینه وجود دارد این است که ما دو نوع امر داریم . 1. امر مولوی 2. امر ارشادی . به طور خیلی خلاصه می توان گفت ،امر مولوی امری است که خداوند از ما چیزی را می خواهد و ترک آن عمل را نافرمانی خود تلقی خواهد کرد و برای آن عقاب منظور می کند . اما امر ارشادی امری است که عقاب ندارد و تنها برای بیان کردن حکمت یا خاصیت و یا نتیجه یک عمل است . به طور مثال وقتی پزشک به ما می گوید آب انار نخور ، منظورش این نیست که اگر آب انار بخوری مجازان می شوی ، بلکه منظورش این است که خوردن آب انار موجب میشود که فلان حالت برای شما اتفاق بیافتد و اگر نمی خواهی دجار آن مورد شوی ، آب انار نخور
    طبق این قول ، امر خداوند بر آدم (ع) در مورد نهی از خوردن از آن درخت ، امری ارشادی بوده است و معنایش این است که خداوند به ایشان می فرماید اگر این کار را انجام دهی به سرنوشتی چنین دچار خواهی شد و او نیز این کار را انجام میدهد .

    - مطلب بعدی در مورد اینکه آیا این دنیا واقعا مکانی بدتر است ؟ آنچه مسلم است این که این دنیا دارای سختی ها و رنج هایی است . اما آیا می توان نتیجه گرفت که این دنیا از آن باغ که بهشت آدم (ع) بوده است ، بد تر است ؟
    با توجه به اینکه این دنیا مرحله ای است که بشر امکان این را دارد تا سعادت ابدی را به دست بیاورد و به رضوان الهی و قرب او برسد ، می توان گفت این دنیا بسیار ارزشمند است . و همان طور که قبلا عرض ، بهشتی که آدم (ع) در آن بوده است ، با بهشتی که در قرآن ذکر شده است ، کاملا متفاوت است .

    - مطلب بعدی هم اینکه همان طور که قبلا عرض شد ، انسان تنها به چیزی می رسد که برای آن تلاش کرده باشد . کمال در سایه اختیار و تلاش حاصل میشود و اینگونه نیست که بدون تلاش و انتخاب مختارانه کسی واجد کمال بشود . فلذا نمی توان گفت که در باغ آدم (ع) ما واجد کمالات بوده ایم و الان آن را از دست داده ایم . بلکه اتفاقا راه کسب کمالات این است که در دنیا باشیم و برای کسب این فضایل و کمالات این سختی ها را تحمل کرده و به امر خداوند ملتزم باشیم .

    موفق باشید

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دوست گرامی جند نکته خدمت شما عرض می شود که در فهم بهتر این واقعه کمک می کند :

    - ابتدا باید دید که واقعا حضرت آدم (ع) کار بدی انجام داده است ؟ قول مشهوری که در این زمینه وجود دارد این است که ما دو نوع امر داریم . 1. امر مولوی 2. امر ارشادی . به طور خیلی خلاصه می توان گفت ،امر مولوی امری است که خداوند از ما چیزی را می خواهد و ترک آن عمل را نافرمانی خود تلقی خواهد کرد و برای آن عقاب منظور می کند . اما امر ارشادی امری است که عقاب ندارد و تنها برای بیان کردن حکمت یا خاصیت و یا نتیجه یک عمل است . به طور مثال وقتی پزشک به ما می گوید آب انار نخور ، منظورش این نیست که اگر آب انار بخوری مجازان می شوی ، بلکه منظورش این است که خوردن آب انار موجب میشود که فلان حالت برای شما اتفاق بیافتد و اگر نمی خواهی دجار آن مورد شوی ، آب انار نخور
    طبق این قول ، امر خداوند بر آدم (ع) در مورد نهی از خوردن از آن درخت ، امری ارشادی بوده است و معنایش این است که خداوند به ایشان می فرماید اگر این کار را انجام دهی به سرنوشتی چنین دچار خواهی شد و او نیز این کار را انجام میدهد .
    پاسخ:اولا هیچ دلیل روایی بر ارشادی بودن امر نیست و همش ساخته و پرداخته ذهن مفسران است
    ثانیا اگر امر ارشادی بود چرا خدا با اهباط حضرت ادم به ظمین او را مجازات کرد

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    - مطلب بعدی در مورد اینکه آیا این دنیا واقعا مکانی بدتر است ؟ آنچه مسلم است این که این دنیا دارای سختی ها و رنج هایی است . اما آیا می توان نتیجه گرفت که این دنیا از آن باغ که بهشت آدم (ع) بوده است ، بد تر است ؟
    با توجه به اینکه این دنیا مرحله ای است که بشر امکان این را دارد تا سعادت ابدی را به دست بیاورد و به رضوان الهی و قرب او برسد ، می توان گفت این دنیا بسیار ارزشمند است . و همان طور که قبلا عرض ، بهشتی که آدم (ع) در آن بوده است ، با بهشتی که در قرآن ذکر شده است ، کاملا متفاوت است .
    پاسخ:خب آدم همان اول به سعادت می رسید که خلیلی بهتر است
    تازه در این دنیا ریسک شقاوت هم وجود دارد
    به نظر خیلی ها همه دنیا رنج است(مثل صادق هدایت)
    بعد شما می گویید این دنیا بهتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حاشا
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    - مطلب بعدی هم اینکه همان طور که قبلا عرض شد ، انسان تنها به چیزی می رسد که برای آن تلاش کرده باشد . کمال در سایه اختیار و تلاش حاصل میشود و اینگونه نیست که بدون تلاش و انتخاب مختارانه کسی واجد کمال بشود . فلذا نمی توان گفت که در باغ آدم (ع) ما واجد کمالات بوده ایم و الان آن را از دست داده ایم . بلکه اتفاقا راه کسب کمالات این است که در دنیا باشیم و برای کسب این فضایل و کمالات این سختی ها را تحمل کرده و به امر خداوند ملتزم باشیم .
    موفق باشید
    پاسخ:پس چرا همان اول حضرت ادم را در دنیا قرار نداد خداوند متعال
    و می توانستیم مانند ملائکه توان انتخاب بدیها را نداشته اما با اختیار باشیم و به کمال برسیم همانطور که جناب فیاضی فرموده اند در ذیل سوالی-منبع:سایت حوزه-:
    سؤال4: بنابر آیة 164 سورة صافات «وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ» آیا مقام فرشتگان ثابت است و از نظر مرتبة وجودی بالاتر و یا پایین­تر نمی­روند؟
    جواب: خیر این چنین نیست، معنای آیه این نیست که آنان دارای مرتبه­ای ثابت هستند،[6] بلکه معنای «مقام معلوم» این است که ملائکه دارای جایگاهی ویژه­اند، برخی مأمور قبض ارواح و برخی دیگر مأمور کتابت اعمال هستند و برخی نیز عرش الهی را حمل می کنند.
    «هر یکی از ما را مقامی است از عبادت که بعضی راکع، بعضی ساجد، و بعضی قائم که هیچ کدام از آن حالت به حالت دیگری منتقل نشویم»[7] فرشتگان در جایگاه خاص خود، می­توانند از نظر مرتبة وجود بالاتر روند و یا پایین­تر بیایند. نظیر اینکه در نظام جمهوری اسلامی یک نفر رهبر و دیگری رئیس جمهور و ... است، رهبر در جایگاه خودش با نیات پاک و خالص و با اعمالش می­تواند از نظر وجودی به کمالات بالاتری دست یابد و رئیس جمهور در همان مقامش می­تواند با نیات و کارهایش تنزل پیدا کند.
    آیة فوق تنها بیان کنندة این مطلب است که آنان دارای مقام و جایگاه ویژه­ای هستند و نسبت به اینکه در این جایگاه تکامل پیدا می کنند یا تنزل می­یابند، ساکت است.
    ملائکه مانند انسان از نظر وجودی می­توانند بالاتر روند و خداوند کمالاتی را به آنان عنایت کند و می­توانند تنزل کنند و خداوند درجاتی را از آنان بگیرد. آنان می­توانند عصیان و نافرمانی پرودگار را انجام دهند، ولی نافرمانی نمی­کنند و دایم در حال عبادت هستند؛ مثل اینکه معصوم می­تواند گناه کند ولی دست به گناه نمی­زند و چون علم به فساد گناه دارد، هیچ گاه انگیزه­ای برای گناه پیدا نمی­کند، مانند اینکه هیچ فردی انگیزة خوردن قاذورات[8] را ندارد، فرشتگان نیز انگیزه­ای برای نافرمانی ندارند و گرنه می­توانند از دستورات الهی سرپیچی کنند
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    داستان آدم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    پاسخ:اولا هیچ دلیل روایی بر ارشادی بودن امر نیست و همش ساخته و پرداخته ذهن مفسران است
    ثانیا اگر امر ارشادی بود چرا خدا با اهباط حضرت ادم به ظمین او را مجازات کرد


    پاسخ:خب آدم همان اول به سعادت می رسید که خلیلی بهتر است
    تازه در این دنیا ریسک شقاوت هم وجود دارد
    به نظر خیلی ها همه دنیا رنج است(مثل صادق هدایت)
    بعد شما می گویید این دنیا بهتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حاشا

    پاسخ:پس چرا همان اول حضرت ادم را در دنیا قرار نداد خداوند متعال
    و می توانستیم مانند ملائکه توان انتخاب بدیها را نداشته اما با اختیار باشیم و به کمال برسیم همانطور که جناب فیاضی فرموده اند در ذیل سوالی-منبع:سایت حوزه-:
    سؤال4: بنابر آیة 164 سورة صافات «وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ» آیا مقام فرشتگان ثابت است و از نظر مرتبة وجودی بالاتر و یا پایین­تر نمی­روند؟
    جواب: خیر این چنین نیست، معنای آیه این نیست که آنان دارای مرتبه­ای ثابت هستند،[6] بلکه معنای «مقام معلوم» این است که ملائکه دارای جایگاهی ویژه­اند، برخی مأمور قبض ارواح و برخی دیگر مأمور کتابت اعمال هستند و برخی نیز عرش الهی را حمل می کنند.
    «هر یکی از ما را مقامی است از عبادت که بعضی راکع، بعضی ساجد، و بعضی قائم که هیچ کدام از آن حالت به حالت دیگری منتقل نشویم»[7] فرشتگان در جایگاه خاص خود، می­توانند از نظر مرتبة وجود بالاتر روند و یا پایین­تر بیایند. نظیر اینکه در نظام جمهوری اسلامی یک نفر رهبر و دیگری رئیس جمهور و ... است، رهبر در جایگاه خودش با نیات پاک و خالص و با اعمالش می­تواند از نظر وجودی به کمالات بالاتری دست یابد و رئیس جمهور در همان مقامش می­تواند با نیات و کارهایش تنزل پیدا کند.
    آیة فوق تنها بیان کنندة این مطلب است که آنان دارای مقام و جایگاه ویژه­ای هستند و نسبت به اینکه در این جایگاه تکامل پیدا می کنند یا تنزل می­یابند، ساکت است.
    ملائکه مانند انسان از نظر وجودی می­توانند بالاتر روند و خداوند کمالاتی را به آنان عنایت کند و می­توانند تنزل کنند و خداوند درجاتی را از آنان بگیرد. آنان می­توانند عصیان و نافرمانی پرودگار را انجام دهند، ولی نافرمانی نمی­کنند و دایم در حال عبادت هستند؛ مثل اینکه معصوم می­تواند گناه کند ولی دست به گناه نمی­زند و چون علم به فساد گناه دارد، هیچ گاه انگیزه­ای برای گناه پیدا نمی­کند، مانند اینکه هیچ فردی انگیزة خوردن قاذورات[8] را ندارد، فرشتگان نیز انگیزه­ای برای نافرمانی ندارند و گرنه می­توانند از دستورات الهی سرپیچی کنند
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    - دوست گرامی لطفا در پاسخ های ارائه شده دقت کنید ، اگر طبق نظر مشهور این امر را ارشادی بدانیم ، هبوط به زمین ، مجازات نخواهد بود بلکه حاصل یک عملکرد خواهد بود که خداوند قبلا در مورد آن ارشاد نموده است . در مورد بحث ارشادی بودن هم اولا برداشت مفسرین مبتنی بر مبانی است و بی پایه نیست . و مطلب بعدی اینکه با توجه به مبانی مسلمی که در مورد عصمت پیامبران وجود دارد و نیز قرائن دیگر ، می توان این امر را ارشادی دانست .

    - دوست گرامی قبلا برای شما بیان شد که کمال و سعادت ، تنها با تلاش و کوشش به دست می آید و بهشت حضرت آدم (ع) ،کاملا متفاوت از بهشتی است که به ما وعده داده شده است . دنیا نیز تماما تیره و تاز نیست و به نظر صحیح نمی آید که برای اثبات ادعای خود از نظر افرادی که به طرز بسیار شدیدی دچار مشکلات خاص بوده اند و در انتها هم خودکشی کرده اند ، استفاده کنید . (واقعا درصد بسیار ناچیزی از مردم مانند چنین افرادی فکر می کنند)

    - در مورد قسمت پایانی نیز عرض شود چگونه ممکن است ملائکه "قدرت انتخاب بدی را نداشته باشند" ولی "مختار باشند" . به طور کلی تکامل در صورت وجود اختیار حاصل میشود . در مورد نظر استاد فیاضی هم باید عرض شود که ایشان از نظر فلسفی معتقدند که حرکت در مجردات نیز وجود دارد و این مبنا منحصر در ایشان است . هرچند اصلا این موضوع به بحث ما ربط مستقیمی ندارد زیرا مسلم است که تکامل در صورت اختیار است .

    موفق باشید


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    ممنون بابت پاسخها و پیگیری های دوستان و اساتید

    بنده هنوز به جواب سوالم نرسیدم ، چون هیچ کدوم با عقل و منطق جور در نمیاد

    اگر میشه پاسخ کاملتر و بی نقص تری ارائه فرمائید

    منتظرم
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود