جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر حدیث نبوی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    غمگین تفسیر حدیث نبوی




    با سلام

    اگه جای بدی هم باشه که این موضوع را ایجاد کردم اما گشتم نتونستم ببینم که کجای این انجمن باید اشکالاتمان را راجع احادیث بحث کنیم....

    با توجه به حدیث نبوی(حکمت عبادات-جواد آملی)
    (( آورنده اند مردی از یهود خدمت رسول خدا آمد و سوالاتی کرد و. از ان جمله ارز کرد برای چه خداوند بر امت شما 30 روز روزه قرار داده و حال اینکه بر امتان دیگر بشتر فرض نموده است؟؟ حضرت فرمود چون حضرت آدم از شجره ممنوعه به واسته ی وسوسه ی شیطان خورد ان خوراکی 30 روز در شکم او ماند پس خداوند بر ذریه ی او 30 روز گرسنگی فرض نمود تا به تقوا نزدیک شوند و آنچه در شب می خورند از خداوند و ایشان تفضل است بع ایه ی کتب علیکم الصیام را تلاوت نمود)))

    1- چرا گناه حضرت آدم را دیگران(نسل بشر بعد از او)باید پس بدهند؟
    2- آیا اگر این مدت 20 روز بود شبیه به یک سناریو نیست که ما فقط از آن پیروی میکنیم؟


    به نقل از یکی از دوستان شنیده ایم که در زمان پیامبر رابطه ی زناشویی در ماه رمضان بطور کامل حرام بود اما به واسطه ی دشواری و اعتراض مردم به پیامبر این حکم تعدیل یافت و مابین اذان مغرب تا صبح حلال شد.

    آیا این نقل قول صحت دارد ؟با دلیل...
    اگر صحت داشته باشد آیا علم خدا زیر سوال نمی رود؟
    آیا این درست است که به این خاطر که بسیاری از رانندگان از چراغ قرمز عبور میکنند دیگر قانون توقف در چراغ قرمز را برداریم
    ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۵:۴۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط h0ssayn نمایش پست
    به نقل از یکی از دوستان شنیده ایم که در زمان پیامبر رابطه ی زناشویی در ماه رمضان بطور کامل حرام بود اما به واسطه ی دشواری و اعتراض مردم به پیامبر این حکم تعدیل یافت و مابین اذان مغرب تا صبح حلال شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط h0ssayn نمایش پست
    آیا این نقل قول صحت دارد ؟با دلیل...

    احل لكم ليلة الصّيام الرفث الى نسائكم هن لباس لكم و انتم لباس لهن علم الله انكم كنتم تختانون انفسكم فتاب عليكم و عفى عنكم فالان با شروهن و ابتغوا ما كتب اللّه لكم و كلوا و اشربوا حتى يتبين لكم الخيط الابيض من الخيط الاسود من الفجرثم اتموا الصّيام الى اليل و لا تباشروهن و انتم عاكفون فى المسجد تلك حدود اللّه فلا تقربوها كذلك يبين اللّه آياته للناس لعلهم يتقون ( بقره/187)
    در شب روزه دارى نزديكى كردنتان با همسرانتان حلال شد ايشان پوشش شما و شما پوششى هستيد براى آنان خدا دانست كه شما همواره با انجام اين عمل نافرمانى و در نتيجه به خود خيانت مى كرديد پس ‍ از جرمتان گذشت و اين حكم را از شما برداشت حالا ديگر مى توانيد با ايشان درآميزيد و از خدا آنچه از فرزند كه برايتان مقدر كرده طلب كنيد و از آب و غذا در شب همچنان استفاده كنيد تا سفيدى شفق از سياهى شب برايتان مشخص شود و آنگاه روزه بداريد و روزه را تا شب به كمال برسانيد و نيز هنگامى كه در مسجدها اعتكاف مى كنيد با زنان نياميزيد اينها كه گفته شد حدود خداست زنهار كه نزديك آن مشويد اينچنين خدا آيات خود را براى مردم بيان مى كند تا شايد با تقوا شوند
    در شان نزول اين ايه آمده :
    در آغاز نزول حكم روزه ، مسلمانان تنها حق داشتند قبل از خواب شبانه غذا بخورند ، چنانچه كسى در شب به خواب مى ‏رفت سپس بيدار مى ‏شد خوردن و آشاميدن بر او حرام بود.
    و نيز در آن زمان آميزش با همسران در روز و شب ماه رمضان مطلقا تحريم شده بود.
    يكى از ياران پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه‏ و آله‏ و سلّم‏) به نام مطعم بن جبير كه مرد ضعيفى بود با اين حال روزه مى ‏داشت ، هنگام افطار وارد خانه شد ، همسرش رفت براى افطار او غذا حاضر كند به خاطر خستگى خواب او را ربود ، وقتى بيدار شد گفت من ديگر حق افطار ندارم ، با همان حال شب را خوابيد و صبح در حالى كه روزه‏ دار بود براى حفر خندق ( در آستانه جنگ احزاب ) در اطراف مدينه حاضر شد ، در اثناء تلاش و كوشش به واسطه ضعف و گرسنگى مفرط بيهوش شد ، پيامبر بالاى سرش آمد و از مشاهده حال او متاثر گشت .
    و نيز جمعى از جوانان مسلمان كه قدرت كنترل خويشتن را نداشتند شبهاى ماه رمضان با همسران خود آميزش مى ‏نمودند.
    در اين هنگام آيه نازل شد و به مسلمانان اجازه داد كه در تمام طول شب مى ‏توانند غذا بخورند و با همسران خود آميزش جنسى داشته باشند .(1)


    (1)- تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص 649



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۰۰:۰۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در تفسير الميزان ذيل آيه 187 سوره مباركه بقره توضيحاتي آمده است در خصوص اين آيه شريفه و اينكه قبل از نزول اين آيه حكم مباشرت با زنان در شب روزه - يعني در شبهاي ماه رمضان - حرام بوده و با نزول اين آيه نسخ شده است و جواز مباشرت در شبهاي ماه رمضان صادر گشته است .
    هر چند عده اي از مفسرين بر اين عقيده اند كه نسخي صورت نگرفته است و مسلمانان گمان بر حرمت آن داشته اند (1) اما مرحوم علامه در الميزان به تبيين اين مساله پرداخته و كلمات و افعال بكار رفته در آيه را ظاهر در نسخ مي دانند :
    "
    كلمه (تختانون ) از مصدر اختيان ، و آن هم باب افتعال از خيانت است ، و همان معناى خيانت را مى دهد و بطوريكه گفته اند در اختيان معناى نقص خوابيده ، و جمله :(انكم تختانون ...)، دلالت بر معناى استمرار دارد، در نتيجه مى فهماند كه از روز تشريع حكم صيام اين خيانت در ميان مسلمين مستمر و دائمى بوده ، يعنى بطور سرى خدا را نافرمانى و به خود خيانت مى كرده اند، و اگر اين خيانتشان نافرمانى خدا نبود، دنبالش آيه توبه و عفو نازل نمى شد، و اين توبه و عفو هر چند صريح در اين نيست كه قبلش نافرمانى و معصيتى بود، ليكن مخصوصا با در نظرگرفتن اينكه هر دو كلمه با هم جمع شده اند، ظهور در اين معنا دارد." (2)

    (1)-
    تفسير الميزان ؛ ج 2 ؛ ص 65و 66
    (2)-
    همان ؛ ص 65
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۷ در ساعت ۲۳:۳۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    علامه سپس در ادامه بيان مي كنند :
    "
    آيه شريفه دلالت مى كند بر اينكه قبل از نزول اين آيه حكم روزه اين بوده كه در شب روزه زناشوئى هم حرام بوده ، و با نازل شدن اين آيه حليت آن تشريع و حرمت ش نسخ شده ، همچنانكه جمعى از مفسرين نيز اين را گفته اند، و جمله (احل لكم ...) و همچنين جمله :( كنتم تختانون ...)، و جمله :( فتاب عليكم و عفا عنكم ) و جمله ( فالان باشروهن ... همه اشعار و بلكه دلالت بر اين نسخ دارد، زيرا اگر قبلا عمل زناشوئى در شب روزه حرام نبود، حق كلام اين بود كه بفرمايد:(فلا جناح عليكم ان تباشروهن ) حرجى بر شما نيست كه با زنان در آميزيد، و يا عبارتى نظير آن ، نه اينكه بفرمايد (حلال شد بر شما) و اين خيلى روشن است . " (1)
    لذا بنابر بيانات فوق آيه 187 ناسخ حكم قبلي در زمينه تحريم مباشرت و خوراك در شبهاي ماه رمضان - به نحوي كه گذشت است - مي باشد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط h0ssayn نمایش پست
    اگر صحت داشته باشد آیا علم خدا زیر سوال نمی رود؟
    اما سوال شما در خصوص اين آيه شريفه به بيان حكمت نسخ باز مي گردد .
    نسخ علم خداوند را زير سوال نمي برد زيرا حكمي كه از طرف خداوند تشريع مي‎شود، هميشه هدف اصلي آن عمل يا ترك كار خاصي نيست، بلكه چه بسا اهداف و منظورهاي ديگري در كار باشد. "حكمت اساسي تدريج در تشريع و نزول آيات قرآن كريم، قانون فطري، طبيعي و معقول تعليم و تربيت مخاطبان مي‎باشد. خداي متعال براي تثبيت معارف و نظام‎هاي ارزشي جاودانه اسلام، شرايط عيني و واقعيت‎هاي خارجي معرفتي وتوان علمي مخاطب‎هاي انساني را در نظر گرفته است، تا مرحله به مرحله پذيراي ابعاد گوناگون معرفتي و دستورات رفتاري اين آيين پايدار باشند. بنابر مصالح مورد نظر، احكام الهي همه يكسان و يكنواخت نمي‎باشد. برخي احكام به حسب شرايط و موقعيت اجتماعي عصر نزول، داراي مصلحت موقت بوده و در نتيجه، حكم خاص آن موارد نيز از همان آغاز در نزد خداوند، قلمروي محدود داشته است، ليكن بنابر حكمت‎هايي، بر مردم مكتوم و پوشيده داشته شده‎اند.(2)
    گاهي نيز ممكن است تشريع حكمي براي آزمايش و امتحان افراد باشد، بنابراين تشريع اين حكم و رفع آن هر دو داراي مصلحت بوده است؛ مثل آيات 12 و 13 سوره مجادله. از سوي ديگر، تأثير و دخالت خصوصيات زمان در ملاك و حكمت قوانين الهي قابل انكار نيست مثل اين‎كه نماز، روزه، حج و... هر يك در زمان معين و مناسبي واجب شده‎اند. يعني زمان در وجوب اين احكام دخالت داشته است.
    از سوي ديگر، همان‎طور كه زمان از نظر اوقات و روزها داراي خصوصياتي است، ممكن است از نظر مدت و استمرار هم داراي خصوصيت و امتياز خاصي باشد و انجام دادن امري در مدت معين و خاص داراي مصلحت باشد و پس از انقضاي اين مدت اين مصلحت از بين برود.(3)

    (1)- الميزان ؛ ج2 ؛ ص 65
    (2)-
    سعيدي روشن، محمدباقر، علوم قرآن، ص 305
    (3)- برگرفته از سايت انديشه قم

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۰۰:۲۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    [[به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط h0ssayn نمایش پست
    با توجه به حدیث نبوی(حکمت عبادات-جواد آملی)
    (( آورنده اند مردی از یهود خدمت رسول خدا آمد و سوالاتی کرد و. از ان جمله ارز کرد برای چه خداوند بر امت شما 30 روز روزه قرار داده و حال اینکه بر امتان دیگر بشتر فرض نموده است؟؟ حضرت فرمود چون حضرت آدم از شجره ممنوعه به واسته ی وسوسه ی شیطان خورد ان خوراکی 30 روز در شکم او ماند پس خداوند بر ذریه ی او 30 روز گرسنگی فرض نمود تا به تقوا نزدیک شوند و آنچه در شب می خورند از خداوند و ایشان تفضل است بع ایه ی کتب علیکم الصیام را تلاوت نمود)))
    روايت فوق در كتب روايي بسياري از جمله خصال ، امالي و من لايحضر الفقيه (1) نقل شده است واز جهت بررسي سند به دليل ارسال سند جزء روايات ضعيف بشمار مي رود .
    اما در كتب علل شرايع رواياتي وجود دارد كه به بيان علت برخي احكام مي پردازد ولي ظاهرا اين روايات - حتي در صورت صحت روايت - بيانگر علت تام و اصلي و فلسفه يا حكمت اصلي آن حكم نمي باشند و بخشي از علل حكم را بيان مي كنند .
    در خصوص مورد سوال شما هم همينطور است جدا از مرسل بودن روايت ، احتمال مي رود بخشي از علت تشريع روزه بيان شده باشد .
    به اين موارد هم بايد اشاره نمود كه اولا روزه در شرايع گذشته به جهت كيفيت مانند روزه در اسلام نبوده و ثانيا به جهت تعداد روزهاي واجب روزه هم اديان ديگر مانند اسلام نبودند مگر اينكه قائل شويم بنابر دلايلي تعداد روزهاي روزه بر امم قبل به دلايلي بيش از تعداد روزهاي روزه ي مسلمانان بوده است و در اسلام اين مقدار كمتر شده است .

    (1)- من لايحضر الفقيه ، ج 2 ، ص 74 ، حديث 10769

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۹:۳۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطابق مطالب امام خمینی درباره وضوء، ما به خاطر گناه آدم آلوده شده ایم!
    آنچه مسلم و روشن است، اینکه گناه هیچ انسانی بر دوش انسان بی گناه دیگر، گذاشته نخواهد شد:
    وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلى‏ حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى‏ (فاطر 18) هيچ گنهكارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى‏كشد و اگر شخص سنگين‏بارى ديگرى را براى حمل گناه خود بخواند، چيزى از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزديكان او باشد.
    و بر خلاف تلقی مسیحیان، نسل بشر، به دلیل خطای حضرت آدم (ع) نسلی ناپاک نشده است. که خباثت جزئی از ذات او شده باشد. (هر چند آنها نیز معتقدند این ناپاکی با مصلوب شدن مسیح، پایان یافته) بلکه مطابق آیات قرآن هر انسانی از ابتدا، بر فطرتی سالم و استوار خلق شده است که اگر مانعی مسیر او را تغییر ندهد، حتما پاکی ذات منجر به طی مسیر توحید خواهد بود:
    فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ (30 روم) پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش الهى نيست اين است آيين استوار
    بنابراین از دید شخصی، خطیئه آدم، قطعا بر ما اثر سوء نگذاشته و این از اصول قطعی است. و تکرار داستان آدم (ع) در باغ بهشتی، و بیان مشروح آن در همه ادیان، به جهت عبرت گیری و درس آموزی است.
    اما ابهامی که برای شما ایجاد شده است، به دلیل عدم آشنایی کامل با نگاه باطنی است. در نگاه باطنی و تاویلی، معانی دست خوش تغییراتی می شود، و عدم توجه به این تغییرات، سوء تفاهم هایی را به وجود می آورد. بنده با تاکید بر متنی که امام نوشته اند و تاکید بر قسمت هایی از آن جواب شما را عرض می کنم:
    « از اين احاديث شريفه اهل اشارات و اصحاب قلوب را استفاده‏هايى باشد كه خطيئه آدم عليه السلام با آن كه از قبيل خطيئات ديگران نبوده، بلكه شايد خطيئه طبيعيّه بوده يا خطيئه توجّه به كثرت كه شجره طبيعت است بوده يا توجّه به كثرت اسمائى پس از جاذبه فناى ذاتى بوده، لكن از مثل آدم عليه السلام، كه صفىّ اللَّه و مخصوص به قرب و فناى ذاتى است، متوقّع نبوده. لهذا به مقتضاى غيرت حبّى ذات مقدّس حق اعلان عصيان و غوايت او را در همه عوالم و در لسان همه انبياء عليهم السلام فرمود. و قال تعالى: وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى. با اين وصف، اين همه تطهير و تنزيه لازم است‏ براى خود و ذريّه‏اش كه در صلب او مستكنّ بودند و در خطيئه شركت داشتند، بلكه پس از خروج از صلب نيز شركت نمودند.
    پس خطيئه آدم و آدم‏زادگان را چنانچه مراتب و مظاهرى است- چنانچه اوّل مرتبه آن توجه به كثرات اسمائيه و آخر مظهر آن اكل از شجره منهيّه است كه صورت ملكوتى آن درختى است كه در آن انواع اثمار و فواكه است؛ و صورت مُلكىِ آن طبيعت و شئون آن است و حبّ دنيا و نفس كه اكنون در اين ذريّه است از شئون همان ميل به شجره و اكل آن است- همين طور از براى تطهير و تنزيه و طهارت و صلاة و صيام آنها، كه براى خروج از خطيئه پدر كه اصل است مراتب بسيارى است مطابق مراتب خطيئه. و از اين بيان معلوم شد كه جميع انواع معاصى قالبى ابن آدم از شئون اكل شجره است و تطهير آن به طورى است؛ و جميع انواع معاصى قلبيه آنها نيز از شئون آن شجره است؛ و تطهير آن به طورى است. و جميع انواع معاصى روحيّه از آن، و تطهير آن به طورى است.» (آداب الصلوة یا آداب نماز، امام خمینی، متن، ص: 72)
    بنابراین:
    این بیانات، بیانات رمزی است. و باید با دقت تمام مورد توجه قرار گیرد.
    خطیئه ای که در این نگاه برای آدم بیان شده، امری شخصی و تاریخی نیست که در گذشته توسط کسی انجام گرفته شده باشد. بلکه برای نوع بشر و تمام بنی آدم است. چون همه ما که نسل آدم هستیم در طبیعت قرار گرفته ایم و شئون طبیعت برای همه افراد ثابت است. و امام(ره) اکل از شجره را با دو معنای ملکی و ملکوتی مد نظر دارند. صورت ملکوتی، خارج شدن از فنای در ذات است و صورت ملکی آن، حب دنیا و نفس است که مخصوص آدم نبوده، بلکه در ذریه او نیز موجود است. و در صلب آدم بودن، یعنی چون هم چون جنس آدم هستند. و نتیجه ای که از نگاه باطنی اخذ شده، این است که " كه جميع انواع معاصى قالبى ابن آدم از شئون اكل شجره است" بنابراین بنی آدم (همه انسان ها) در وضوء، به طهارت چیزی می پردازند که خودشان آن را آلوده کرده اند. نه اینکه پدرشان آدم این کار را کرده باشد.


    منبع: شهر سوال


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روایتی که در ابتدای سوال مطرح شده ، بخش های دیگری درباره وضو و ... نیز دارد و امام خمینی نیز در یکی از کتابهایشان از آن استفاده کرده اند. و بنده مطالبی از سایت شهر سوال در این باره دیدم که برایتان قسمتی را در در نوشته قبلی کپی کردم و قسمتی را نیز در این جا کپی می کنم:





    بنابراین از دید شخصی، خطیئه آدم، قطعا بر ما اثر سوء نگذاشته و این از اصول قطعی است. و تکرار داستان آدم (ع) در باغ بهشتی، و بیان مشروح آن در همه ادیان، به جهت عبرت گیری و درس آموزی است. که فرزندان آدم بدانند، 1-تخطی از خواست خدای متعال به ضرر آنهاست، 2- شیطان دشمن درجه یک آنهاست، 3- اگر خطا بکنند، خدای متعال مسیر بازگشت را نبسته است. و ...
    البته این روشن ترین های درس آموزی از داستان حضرت آدم (ع) است و به خوبی روشن است که می توان با دقت در جزئیات بیشتر، درس آموزی را توسعه داد:
    « امام صادق (ع) می فرمایند: چند نفر يهودى محضر مبارك رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مشرف شدند و راجع به مسائلى از حضرتش سؤال كردند و در ضمن آنچه پرسيدند عرضه داشتند: اى محمّد بفرماييد: براى چه اعضاء چهارگانه (صورت، دست، پا، سر) را كه نظيف‏ترين و پاكيزه‏ترين مواضع جسد هستند وضوء مى‏دهند؟
    نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: هنگامى كه شيطان آدم را وسوسه كرد و او را به درخت منهى نزديك كرد و آن حضرت به درخت نگريست آب رو و رونق و جلاء صورتش رفت، سپس ايستاد و به طرف درخت حركت كرد و اين اوّلين گامى بود كه در عالم وجود به طرف خطاء و لغزش برداشته شد، پس از آن با دستش از ميوه درخت تناول كرد پس زينت و پوشش از جسد و اندامش ريخت، آدم دست بر سر نهاد و گريست و زمانى كه حقّ تعالى توبه آدم را پذيرفت بر او و بر فرزندانش واجب كرد كه اين جوارح و اعضاء چهارگانه را وضوء دهند و شرحش چنين است:
    چون به درخت نگريست به او امر كرد صورتش را بشويد و چون با دستها از درخت تناول نمود او را مأمور ساخت كه آنها را تا آرنج بشويد و به خاطر آن كه دست بر سر نهاد مسح سر را بر او واجب نمود و بالاخره چون با پاها به طرف لغزش و خطاء گام برداشت مسح قدمين را بر او لازم نمود.» ( علل الشرائع، ج‏1، ص: 280)
    این روایت به ما می آموزد که چگونه در هر وضوء، دقت و توجه بیشتری داشته باشیم که وضوء صرف طهارت ظاهری نیست، بلکه طهارت باطنی نیز بوده و می تواند اعضای انسان را به طهارت از گناه برساند تا هنگام حضور در محضر پروردگار از خباثت های گناه منزه شده باشند. و برای بیان این درس از داستان آدم (ع) استفاده شده است.

    منبع: شهر سوال

    ویرایش توسط علی1390 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۳ در ساعت ۱۴:۵۱

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط h0ssayn نمایش پست
    آیا این درست است که به این خاطر که بسیاری از رانندگان از چراغ قرمز عبور میکنند دیگر قانون توقف در چراغ قرمز را برداریم؟


    خدا به خاطر هر تخلفی حکم را عوض نمی کند. بلکه آنجا که رعایت آن برای عده قابل توجهی سخت باشد، اقتضای دین آسان این است که عوض شود. و همان مدتی که حکم اولیه بود، کافیست تا به انسان ها نشان دهد، چقدر ضعیف هستند.


    مثل بحث مسواک زدن که پیامبر (ص) فرمود اگر سخت نبود، آن را واجب می کردم.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود