جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا حضرت زینب (س) جزء اعضای حدیث کساء نیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا حضرت زینب (س) جزء اعضای حدیث کساء نیست ؟




    چرا حضرت زينب(س) در كساء جاي نگرفت؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۰۹ در ساعت ۲۱:۰۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طلاوت نمایش پست
    چرا حضرت زينب(س) در كساء جاي نگرفت؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به این سوال که چرا حضرت زینب(سلام الله علیها)جزو اصحاب کساء نبودند،باید عرض کنم:

    اولاً فضایلی که در حدیث کسا و دیگر آیات و روایات همچون زیارت جامعه که مخاطب اهل بیت نبوت هستند آمده است مخصوص به چهارده نفس مقدس است که معصومند وشامل همه فرزندان امیرمومنان و دیگر اولاد ائمه نمی شود.

    “ام سلمه” که بنابر برخی روایات، این حادثه در خانه او اتفاق افتاده بود، اجازه حضور در تحت کساء را پیدا نمی کند و پیامبر (ص) به ایشان اجازه ندادند"فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی‏...{الکافی، ج 1، ص 286 ، باب ما نص الله عز و جل و رسوله علی‏...}.

    حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز اگر چه از مقام والایی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار است، اما از اصحاب کساء” محسوب نمی گردند.

    ثانیاً حضرت زینب(سلام الله علیها) نسبت به امام حسن وامام حسین(علیهما السلام) فرزند کوچکتر بوده اند، ولادت ایشان نیز در حدود پنج سال آخر عمر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بوده است به همین جهت در روایات و منابع تاریخی در ارتباط ایشان و پیامبر(صلی الله علیه و آله) کمتر مطلبی آمده است و در مورد اینکه در زمان حدیث کسا آیا حضرت زینب(سلام الله علیها) متولد شده بوده اند یا نه در تاریخ و منابع روایی مطلبی به دست ما نرسیده است.

    بنابراین همان گونه که گفته شد فضایل اصحاب کسا خاص به معصومین است وبالفرض ایشان هم اگر در زمان وقوع آن بوده اند هر چند دارای مقامات عالیه ودرجات بالای ایمان هستند ولی نمیتوانند جزو اصحاب کسا باشند و پیامبر به خصوص تاکید داشته اند که واژه اهل بیت در مورد معصومین یعنی خصوص امامان وحضرت زهرا بکار رود که در زمان آن حضرت چهار تن از انان به اضافه پیامبر وجود داشته اند .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به این سوال که چرا حضرت زینب(سلام الله علیها)جزو اصحاب کساء نبودند،باید عرض کنم:

    اولاً فضایلی که در حدیث کسا و دیگر آیات و روایات همچون زیارت جامعه که مخاطب اهل بیت نبوت هستند آمده است مخصوص به چهارده نفس مقدس است که معصومند وشامل همه فرزندان امیرمومنان و دیگر اولاد ائمه نمی شود.

    “ام سلمه” که بنابر برخی روایات، این حادثه در خانه او اتفاق افتاده بود، اجازه حضور در تحت کساء را پیدا نمی کند و پیامبر (ص) به ایشان اجازه ندادند"فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی‏...{الکافی، ج 1، ص 286 ، باب ما نص الله عز و جل و رسوله علی‏...}.

    حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز اگر چه از مقام والایی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار است، اما از اصحاب کساء” محسوب نمی گردند.

    ثانیاً حضرت زینب(سلام الله علیها) نسبت به امام حسن وامام حسین(علیهما السلام) فرزند کوچکتر بوده اند، ولادت ایشان نیز در حدود پنج سال آخر عمر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بوده است به همین جهت در روایات و منابع تاریخی در ارتباط ایشان و پیامبر(صلی الله علیه و آله) کمتر مطلبی آمده است و در مورد اینکه در زمان حدیث کسا آیا حضرت زینب(سلام الله علیها) متولد شده بوده اند یا نه در تاریخ و منابع روایی مطلبی به دست ما نرسیده است.

    بنابراین همان گونه که گفته شد فضایل اصحاب کسا خاص به معصومین است وبالفرض ایشان هم اگر در زمان وقوع آن بوده اند هر چند دارای مقامات عالیه ودرجات بالای ایمان هستند ولی نمیتوانند جزو اصحاب کسا باشند و پیامبر به خصوص تاکید داشته اند که واژه اهل بیت در مورد معصومین یعنی خصوص امامان وحضرت زهرا بکار رود که در زمان آن حضرت چهار تن از انان به اضافه پیامبر وجود داشته اند .

    با تشكر از پاسخگوي محترم تاريخي

    اميدوارم در پناه حق سلامت باشيد.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا حضرت زینب (س) جزء اعضای حدیث کساء نیست ؟

    نمی دانم آن زمان حضرت زینب س متولد شده بودند یا خیر ؟ و باید تحقیق شود
    اما چند سال قبل باخبر شدم کتابی به نام معصوم پانزدهم درباره حضرت زینب س در قم نوشته شده

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت زینب س در کساء جای نگرفت چون از اهل کساء نیست و این واضحه و معصومین در اسلام فقط و فقط 14ذات مقدسند و بس و اینکه این تعداد را بیشتر یا کمتر کنیم بدعتی اشکاره
    يا نُورَ الْمُسْتَوْحِشِينَ فِي الظُّلَمِ
    لو سلك الناس وادیا شعبا لسلكت وادی رجل عبد الله وحده خالصا
    اگر همه مردم مسیری را انتخاب كنند و در آن گام نهند ، من به راه كسی كه تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت . امام هادی ع


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yanoor نمایش پست
    چرا حضرت زینب (س) جزء اعضای حدیث کساء نیست ؟

    نمی دانم آن زمان حضرت زینب س متولد شده بودند یا خیر ؟ و باید تحقیق شود
    اما چند سال قبل باخبر شدم کتابی به نام معصوم پانزدهم درباره حضرت زینب س در قم نوشته شده
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در رابطه با مقام عصمت و اينكه آيا شخصيتهاي بزرگواري همچون حضرت زينب و آقا ابوالفضل العباس(عليهما السلام) داراي چنين مقامي هستند يا خير؟ مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد.

    مقام عصمت، مقامي منحصر در افراد خاصي نيست و همه مردم مي‏توانند به مرتبه ‏اي از عصمت دسترسي پيدا كنند. اين مقام به آدميان اختصاص ندارد، بلكه فرشتگان الهي نيز از اين منزلت والا برخوردارند.

    ميان انسان‏ها علاوه بر پيامبران الهي و امامان(ع)، عصمت فاطمه زهرا(س) با ادله فراوان قابل اثبات است، هم چنين يكي از آيات قرآن كريم به طهارت و پاكي حضرت مريم اشاره دارد. اين دو نمونه نشانگر آن است كه عصمت معنايي نيست كه انحصار در انبيا و ائمه داشته باشد و دست ساير انسان‏ها از رسيدن به آن كوتاه باشد، بلكه ديگران نيز مي‏توانند به برخي از مراتب عصمت يعني عصمت از گناه دست يابند. كم نبوده ‏اند عالمان تقوا پيشه‏ اي كه ساليان متمادي نه تنها از حرام بلكه از امور مكروه چشم پوشيده ‏اند و حتي به خوردن و آشاميدن خود رنگ الهي داده ‏اند.

    بنابراين ممكن است حضرت زينب و حضرت ابوالفضل بعضي از مراتب عصمت را دارا باشند.
    از برخي روايات استفاده مي‏شود كه مراتب دانش و كمال آن بانوي بزرگوار از راه تحصيل و تعليم و اكتساب نبوده و بهره ‏اي الهي و جنبه خارق العاده ‏اي داشته است. گواه ما کلام امام سجاد حضرت زین العابدین(علیه السلام) درباره حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) که فرمود:
    « یَا عَمَّة أنتِ بِحَمدِلله عَالِمَة غَیرَ مُعَلّمَة وَ فَهمه غَیر مُفَهّمه »{ شيخ طبرسي، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص: 305}

    در دوره ‏هاي اخير برخي بعيد ندانسته ‏اند كه حضرت زينب درجه‏ اي از عصمت را واجد باشد، ولي برخي معتقدند كه حضرت زينب و حضرت ابوالفضل اگر چه از فضايل بسياري بهره ‏مند هستند، ليكن چون عصمت موهبت الهي است و تنها در اختيار برخي از اولياء اللَّه مانند پيامبران و امامان قرار مي‏گيرد، به آن دو معصوم اطلاق نمي‏شود.

    در عنايت و موهبت خداوندي توجه به يك نكته حائز اهميّت است كه: در امر خلقت، خداوند حكيمانه و عادلانه عمل مي‏كند، نه گزافي و تبعيض ‏آميز. خداوند با علم مطلقي كه دارد، از پيش مي‏داند هر يك از افراد بشر در مسير پيمودن خوبي‏ها و فاصله گرفتن از جنود جهل در چه درجه ‏اي قرار دارند.

    آناني كه با نيروي اختيار و قدرت بر تصميم ‏گيري خود، نهايت درجه پيشرفت را دارند، خداوند حكيم به آنان عنايت ويژه ‏اي مي‏نمايد و به ايشان نيرويي عطا مي‏كند كه در برابر لغزش، خود را حفظ كنند؛ يعني ملكه عصمت عنايت مي‏نمايد تا ديگران با اسوه قرار دادن آنان بهتر و راحت‏تر در مسير تعالي و سازندگي گام بردارند.

    با اين توضيح مي‏گوييم:

    عصمت موهبت الهي است و با معيارهايي خداوند عادل و حكيم آن را به برخي از بندگان بر گزيده ‏اش (پيامبران، امامان و...) عنايت مي‏نمايد. حضرت زينب و حضرت عباس اگر چه از فضايل بسياري بهره مندند، ليكن در مجموعه پيامبران و امامان(ع) قرار ندارند.

    حال از زاويه ديگر به پاسخ مي‏پردازيم:

    اين كه گفته مي‏شود پيامبران و ائمه معصومند و از عصمت ديگران سخن گفته نمي‏شود، بدين معنا است كه عصمت ايشان با ادله عقل يا نقل اثبات شده، ولي عصمت ديگران با ادله عقل يا نقلي اثبات نشده است. پس پيامبران و امامان هم واقعاً معصومند و هم عصمت آنان براي ما ثابت شده است.

    اما درباره ديگراني كه مشمول اين ادله عقلي و نقلي نمي‏شوند، نمي‏توان قضاوت به نداشتن عصمت كرد؛ يعني ممكن است انسان‏هاي ديگري واقعاً داراي عصمت از گناه باشند، ولي دليلي براي اثبات آن براي ما گفته نشده باشد و نيازي نيز به اثبات آن احساس نمي‏شود.

    عصمت از گناه، پايين‏ترين مرتبه از عصمت پيامبران و امامان است و مراتب بالاتر آن شامل عصمت از اشتباه، نسيان و سهو و عصمت در مقام تببين دين است و اين به جهت مقام امامت و رهبري آن‏ها است.
    با ويژگي هايي كه از سوي امامان معصوم درباره شخصيت حضرت عباس و حضرت زينب نقل شده، به دست مي‏آيد كه اين دو بزرگوار قسم اوّل از عصمت را دارا هستند.
    علاوه بر اين كه هيچ دليلي بر ارتكاب گناه از سوي حضرت زينب و حضرت عباس وجود ندارد، پس مي‏توان گفت كه شخصيت والاي آن دو مبرّا از گناه است.اما دليلي بر قرار دادن اين بزرگواران در رتبه عصمتي كه انبياي الهي و ائمه و حضرت زهرا(عليهم السلام) دارا بودند،وجود ندارد.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي:

    حضرت زيبن(س) و حديث كساء

    پرسش:

    چرا حضرت زینب (س) جزء اعضای حدیث کساء نیست ؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    در پاسخ به این سوال که چرا حضرت زینب(سلام الله علیها)جزو اصحاب کساء نبودند،باید عرض کنم:

    اولاً فضایلی که در حدیث کسا و دیگر آیات و روایات همچون زیارت جامعه که مخاطب اهل بیت نبوت هستند آمده است مخصوص به چهارده نفس مقدس است که معصومند وشامل همه فرزندان امیرمومنان و دیگر اولاد ائمه نمی شود.

    “ام سلمه” که بنابر برخی روایات، این حادثه در خانه او اتفاق افتاده بود، اجازه حضور در تحت کساء را پیدا نمی کند و پیامبر (ص) به ایشان اجازه ندادند"فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی‏...(1).

    حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز اگر چه از مقام والایی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار است، اما از اصحاب کساء” محسوب نمی گردند.

    ثانیاً حضرت زینب(سلام الله علیها) نسبت به امام حسن وامام حسین(علیهما السلام) فرزند کوچکتر بوده اند، ولادت ایشان نیز در حدود پنج سال آخر عمر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بوده است به همین جهت در روایات و منابع تاریخی در ارتباط ایشان و پیامبر(صلی الله علیه و آله) کمتر مطلبی آمده است و در مورد اینکه در زمان حدیث کسا آیا حضرت زینب(سلام الله علیها) متولد شده بوده اند یا نه در تاریخ و منابع روایی مطلبی به دست ما نرسیده است.

    بنابراین همان گونه که گفته شد فضایل اصحاب کسا خاص به معصومین است وبالفرض ایشان هم اگر در زمان وقوع آن بوده اند هر چند دارای مقامات عالیه ودرجات بالای ایمان هستند ولی نمیتوانند جزو اصحاب کسا باشند و پیامبر به خصوص تاکید داشته اند که واژه اهل بیت در مورد معصومین یعنی خصوص امامان وحضرت زهرا بکار رود که در زمان آن حضرت چهار تن از انان به اضافه پیامبر وجود داشته اند .


    پرسش:

    آيا حضرت زينب(س) داراي مقام عصمت مي باشند؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    در رابطه با مقام عصمت و اينكه آيا شخصيتهاي بزرگواري همچون حضرت زينب و آقا ابوالفضل العباس(عليهما السلام) داراي چنين مقامي هستند يا خير؟ مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد.

    مقام عصمت، مقامي منحصر در افراد خاصي نيست و همه مردم مي‏توانند به مرتبه ‏اي از عصمت دسترسي پيدا كنند. اين مقام به آدميان اختصاص ندارد، بلكه فرشتگان الهي نيز از اين منزلت والا برخوردارند.

    ميان انسان‏ها علاوه بر پيامبران الهي و امامان(ع)، عصمت فاطمه زهرا(س) با ادله فراوان قابل اثبات است، هم چنين يكي از آيات قرآن كريم به طهارت و پاكي حضرت مريم اشاره دارد. اين دو نمونه نشانگر آن است كه عصمت معنايي نيست كه انحصار در انبيا و ائمه داشته باشد و دست ساير انسان‏ها از رسيدن به آن كوتاه باشد، بلكه ديگران نيز مي‏توانند به برخي از مراتب عصمت يعني عصمت از گناه دست يابند. كم نبوده ‏اند عالمان تقوا پيشه‏ اي كه ساليان متمادي نه تنها از حرام بلكه از امور مكروه چشم پوشيده ‏اند و حتي به خوردن و آشاميدن خود رنگ الهي داده ‏اند.

    بنابراين ممكن است حضرت زينب و حضرت ابوالفضل بعضي از مراتب عصمت را دارا باشند.
    از برخي روايات استفاده مي‏شود كه مراتب دانش و كمال آن بانوي بزرگوار از راه تحصيل و تعليم و اكتساب نبوده و بهره ‏اي الهي و جنبه خارق العاده ‏اي داشته است. گواه ما کلام امام سجاد حضرت زین العابدین(علیه السلام) درباره حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) که فرمود:
    « یَا عَمَّة أنتِ بِحَمدِلله عَالِمَة غَیرَ مُعَلّمَة وَ فَهمه غَیر مُفَهّمه »(2)

    در دوره ‏هاي اخير برخي بعيد ندانسته ‏اند كه حضرت زينب درجه‏ اي از عصمت را واجد باشد، ولي برخي معتقدند كه حضرت زينب و حضرت ابوالفضل اگر چه از فضايل بسياري بهره ‏مند هستند، ليكن چون عصمت موهبت الهي است و تنها در اختيار برخي از اولياء اللَّه مانند پيامبران و امامان قرار مي‏گيرد، به آن دو معصوم اطلاق نمي‏شود.

    در عنايت و موهبت خداوندي توجه به يك نكته حائز اهميّت است كه: در امر خلقت، خداوند حكيمانه و عادلانه عمل مي‏كند، نه گزافي و تبعيض ‏آميز. خداوند با علم مطلقي كه دارد، از پيش مي‏داند هر يك از افراد بشر در مسير پيمودن خوبي‏ها و فاصله گرفتن از جنود جهل در چه درجه ‏اي قرار دارند.

    آناني كه با نيروي اختيار و قدرت بر تصميم ‏گيري خود، نهايت درجه پيشرفت را دارند، خداوند حكيم به آنان عنايت ويژه ‏اي مي‏نمايد و به ايشان نيرويي عطا مي‏كند كه در برابر لغزش، خود را حفظ كنند؛ يعني ملكه عصمت عنايت مي‏نمايد تا ديگران با اسوه قرار دادن آنان بهتر و راحت‏تر در مسير تعالي و سازندگي گام بردارند.

    با اين توضيح مي‏گوييم:

    عصمت موهبت الهي است و با معيارهايي خداوند عادل و حكيم آن را به برخي از بندگان بر گزيده ‏اش (پيامبران، امامان و...) عنايت مي‏نمايد. حضرت زينب و حضرت عباس اگر چه از فضايل بسياري بهره مندند، ليكن در مجموعه پيامبران و امامان(ع) قرار ندارند.

    حال از زاويه ديگر به پاسخ مي‏پردازيم:

    اين كه گفته مي‏شود پيامبران و ائمه معصومند و از عصمت ديگران سخن گفته نمي‏شود، بدين معنا است كه عصمت ايشان با ادله عقل يا نقل اثبات شده، ولي عصمت ديگران با ادله عقل يا نقلي اثبات نشده است. پس پيامبران و امامان هم واقعاً معصومند و هم عصمت آنان براي ما ثابت شده است.

    اما درباره ديگراني كه مشمول اين ادله عقلي و نقلي نمي‏شوند، نمي‏توان قضاوت به نداشتن عصمت كرد؛ يعني ممكن است انسان‏هاي ديگري واقعاً داراي عصمت از گناه باشند، ولي دليلي براي اثبات آن براي ما گفته نشده باشد و نيازي نيز به اثبات آن احساس نمي‏شود.

    عصمت از گناه، پايين‏ترين مرتبه از عصمت پيامبران و امامان است و مراتب بالاتر آن شامل عصمت از اشتباه، نسيان و سهو و عصمت در مقام تببين دين است و اين به جهت مقام امامت و رهبري آن‏ها است.

    با ويژگي هايي كه از سوي امامان معصوم درباره شخصيت حضرت عباس و حضرت زينب نقل شده، به دست مي‏آيد كه اين دو بزرگوار قسم اوّل از عصمت را دارا هستند.

    علاوه بر اين كه هيچ دليلي بر ارتكاب گناه از سوي حضرت زينب و حضرت عباس وجود ندارد، پس مي‏توان گفت كه شخصيت والاي آن دو مبرّا از گناه است.اما دليلي بر قرار دادن اين بزرگواران در رتبه عصمتي كه انبياي الهي و ائمه و حضرت زهرا(عليهم السلام) دارا بودند،وجود ندارد.


    پي نوشتها:

    (1). الکافی، ج 1، ص 286 ، باب ما نص الله عز و جل و رسوله علی.

    (2). شيخ طبرسي، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص: 305.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۷:۳۹


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود