صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا بيان برتري مردان بر زنان در آيه 228 سوره بقره با عدل خدا سازگار است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    33
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا بيان برتري مردان بر زنان در آيه 228 سوره بقره با عدل خدا سازگار است؟




    سلام
    آيا بيان برتري مردان بر زنان در آيه 228 سوره بقره با عدل خدا سازگار است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۲ در ساعت ۰۰:۳۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط shabzadeh نمایش پست
    سلام آيا بيان برتري مردان بر زنان در آيه 228 سوره بقره با عدل خدا سازگار است؟
    خانم فرزانه حكيم زاده در مقاله اي كه در مجله "حوراء" منتشر كردند با رويكردي عقلي و نقلي به مساله تناسب حق و تكليف در خصوص آيه 228 سوره مباركه بقره پرداخته اند كه در پاسخ به سوال شما مناسب است بخش هايي از اين مقاله را بيان نماييم :

    نسبت میان حق و تکلیف هر یک از زن و مرد جز تساوی و برابری نخواهد بود. چراکه اگر بگوییم شخصی حقوقی بیشتر از تکالیفش دارد، به این معناست که در برابر و به ازای بخشی از حقوقش، هیچ تکلیفی ندارد. اکنون سؤال را اینگونه مطرح می کنیم: به کدام دلیل عقلی و نقلی در رابطه با هر حقی که خداوند برای هر یک از زن و مرد در نظرگرفته، تکلیفی مساوی و برابر با آن بر عهده او قرار داده است؟ در پاسخ ابتدا دلیل عقلی را مطرح می کنیم: اگر کسی را محق دانستیم در مقابل باید شخص دیگری مکلف به ادای حق وی باشد، زن و شوهر و والدین و فرزندان و والی و رعیت، حقوق و تکالیفی درمقابل هم دارند (1)زیرا جعل حق، بدون آن که در برابر آن تکلیف و مسئولیتی باشد، لغو و بیهوده است و مانند آن است که قانونی وضع شده، ولی برای اجرای آن هیچ تضمینی وجود ندارد. علاوه بر این که جعل حق برای کسی جز با جعل تکلیف در مقابل آن و برای شخص دیگری لغوو بیهوده خواهد بود. هر محقی به ازای حقی که از آن برخوردار است خودش نیز تکلیفی برعهده دارد. زیرا اگر شخصی فقط محق باشد و در مقابل او شخص دیگری فقط مکلف باشد، ازمکلف نمی توان انتظار عمل به تکالیفش را داشت. به عنوان مثال: اگر اینگونه بود که يک طرف فقط محق بود و طرف دیگر مکلف، همیشه به یک طرف ظلم می شد و ضمانت تحقق حق ازبین می رفت. بنابر این رابطه با هر حقی دو نوع تکلیف وجود دارد: 1 ـ تکلیف در مقابل حق2 ـ تکلیف به ازای حق و ادعای ما این است که تکلیف نوع دوم همیشه با حق متناسب است.
    (2)

    ادامه دارد
    (1)-
    کتاب نقد، دکتر احمد بهشتی، مقاله امام علی(ع) و حق و تکلیف، ص123 ...
    (2)-
    مقاله تناسب حق و تکلیف در مرد و زن ، فرزانه حكيم زاده ، مجله حوراء ، بهمن 1383، شماره 10
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۳ در ساعت ۰۹:۳۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    ادله نقلی تناسب حق و تکلیف

    1 ـ مهمترین و متقن ترین دلیل نقلی آیه 228 بقره است که ترجمه بخشی از آن چنین است: برای زنان همانند وظایفی که بر عهده آنان است، حقوق شایسته و متناسب مقرر شده است و مردان بر زنان یک درجه برتری دارند و المطلقات یتربصن بانفسهن ثلاثة قروء و لایحل لهنّ ان یکتمن ما خلق اللَّه فی ارحامهنّ ان کنّ یؤمن باللَّه و الیوم الآخر و بعولتهن احق بردهنّ فی ذلک ان ارادوا اصلاحا و لهن مثل الذی علیهنّ بالمعروف و للرجال علیهن درجة و اللَّه عزیز حکیم» .
    این آیه شریفه به صراحت حقوق و وظایف متساوی هر یک از زن و مرد را در دایره روابط خانوادگی بیان می دارد. دو کلمه «له» و «علیه» و کلمه «مثل» و «معروف» که در آیه شریفه آمده اند جای هر گونه شک و تردید را بر مدعای مورد بحث از بین برده اند.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    برای روشن شدن تفسیر آیه ابتدا سه سؤال مربوط به آیه را مطرح نموده و سپس با کمک گرفتن از نظرات مفسرین پاسخ را ذکر می کنیم:

    1
    ـ کدام دسته از زنان مورد نظر آیه هستند؟ آیا شمول آیه همه زنان در مقابل همه مردان را دربر می گیرد یا آیه تنها درباره زنان مطلقه سخن می گوید؟

    2
    ـ مراد از مماثلت در آیه شریفه چیست؟

    3
    ـ مراد از برتری درجه مردان بر زنان چیست؟
    پاسخ به سؤال اول
    1
    ـ کدام دسته از زنان مورد نظر آیه هستند؟ آیا شمول آیه همه زنان در مقابل همه مردان را دربر می گیرد یا آیه تنها درباره زنان مطلقه سخن می گوید؟
    از مجموع 60 تفسیر، حدود 50 تفسیر آیه را ناظر به روابط همسران در کانون خانواده می دانند. (1) البته با توجه به سیاق آیه، یقین حاصل می شود که آیه تنها به موارد خاص (بحث طلاق) و روابط معین اشاره نمی کند، بلکه بر کل روابط همسران نظارت دارد. (2) و (3)

    (1)- ر.ک، جایگاه زن در قرآن کریم، سعید داودی، ص 301 ـ 300
    (2)- همان
    (3)- برخی از این تفاسیر عبارتند از: تفسیر قمی،ج 1 ؛ص74. تفسیر تبیان،ج 1؛ص241. مجمع البیان،ج 2 ؛ ص 98. کشاف،ج 1؛ص272. تفسیر کبیر فخر رازی،ج 6؛ ص94. المیزان، ج 2؛ ص232و نمونه، 2ج ؛ ص110.

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۴ در ساعت ۰۸:۴۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    پاسخ به سؤال دوم
    2
    ـ مراد از مماثلت در آیه شریفه چیست؟
    ـ مفسران در مورد کلمه مثل، نظرات مختلفی ارائه داده اند که بیشتر به بیان مصادیق اشاره دارد. از جمله اینکه «به ازای اطاعت از همسر، حسن مصاحبت و به ازای آراستگی آراسته بودن مرد و به ازای عدم آزارِ مرد، امنیت و عدم اضرار مرد حق زنان است.» همان اکنون برخی از معانی مثل را از کتب لغت ذکر می کنیم: «مثلیت عبارت است از مشابهت با غیر در هر معنایی که باشد و اعم است از الفاظی که برای مشابهت وضع شده. به عنوان مثال، «نِد» به شریک در جوهر و «شبه» به شریک در کیفیت و «مساوی» به شریک و همانند در کمیت و «شکل» به همانند در قدر و مساحت اطلاق می شود و مثل شامل جمیع این موارد می شود. به همین دلیل خداوند وقتی نفی تشبیه از خویش را در هر وجهی اراده کرد فرمود: (لیس کمثله شی ء) (1) . در کتاب ‹‹التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» بعد از ذکر برخی از معانی مثل در کتب مختلف می نویسد: «اصل واحد در ماده مثل مساوی بودن شیئی با شی ء دیگر در صفات ممتازه است و این مشابهت تام است›› (2)همچنین در قرآن کریم کلمه مثل در معانی متعددی به کار رفته است. از جمله مشابهت در خصوصیات ممتاز نظیر ایمان فان آمنوا بمثل آمنتم به فقد اهتدوا، بقره/137 و اعتداء فمن اعتدی علیکم فاعتدو علیه بمیل ما اعتدی علیکم،بقره/194 و حقوق. همچنین آیاتی نظیر (للذکر مثل حظ الانثیین) نساء/ 11 آیه (من جاء بالسیئة فلا یجزی الامثلها)به صراحت به معنای تساوی اشاره دارد. و با توجه به معنای مثل که مشابهت تام در جمیع ویژگی های کمی و کیفی است می توان گفت که حقوق و تکالیف زنان مساوی و متناسبند.

    (1)- راغب اصفهانی، مفردات، ص 462
    (2)- حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 11، ص 29 تا 25
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۴ در ساعت ۰۸:۴۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    علامه طباطبائی رحمة اللَّه علیه در توضیح مماثلت حقوق و تکالیف زنان و کلمه معروف بیانات مفصلی دارد که خلاصه آن چنین است: «معروف» آن چیزی است که عقل و شرع و فطرت الهی افراد جامعه آنرا پذیرفته باشند. البته جامعه ای که از مسیر فطرت الهی منحرف نگردیده باشد، یکی از احکام چنین اجتماعی این است که تمامی افراد و اجزای اجتماع در هر حکمی برابر و مساوی باشند، البته این تساوی را باید با حفظ وزن و جایگاهی که افراد در اجتماع دارند، رعایت کرد. بنابراین با توجه به تأثیر افراد در ترقی و رشد اجتماع، برای آنها حقوقی در نظر گرفته می شود، آنگاه این حقوق به طور متساوی و کامل میان این اقشار، به تناسب حالشان گسترش داده می شود و در این صورت عدالت اجتماعی معنا پیدا می کند و این همان «اعطاء کل ذی حَقٍّ حَقَّه» است. مقتضای تساوی که همان عدالت اجتماعی است، آن نیست که هر مقام اجتماعی به هر فردی از افراد جامعه واگذار شود، به این معنا که همانگونه که از انسان عاقل و با تجربه شنوایی داریم و از اندیشه های او بهره می گیریم، از کودک نادان و یا انسان سفیه استفاده کنیم و یا اینکه ناتوان عاجز همان چیزی را بردارد که انسان قوی و قدرتمند بر می دارد. این نوع مساوات، میان افراد شایسته و ناشایسته، برای هر دو گروه زیانبار است. به عبارت دیگر، افراد جامعه از حقوق متشابه برخوردار نیستند. بلکه از حقوق متساوی با توجه به جایگاه و اعتبارشان و مقدار تأثیرگذاری که در جامعه انسانی دارند برخوردارند و این همان معنای عدالت اجتماعی است که هر کس به اندازه وظایف و مسئولیت هایی که به دوش می کشد، از حقوق متناسب با آن، بهره مند باشد. مرحوم علامه(ره) پس از ذکر مشترکات زن و مرد، نظیر نیروی فکر و اراده و اختیار و همچنین بیان وجوه اختلاف، نظیر اختلافات جسمانی و اختلاف در میزان عقل و احساسات، نتیجه گیری می کند که حقوق زنان و مردان گرچه شبیه یکدیگر نیست، ولی متساوی است. اما در عین تساوی، مردان از درجه و منزلتی نسبت به زنان برخوردارند که این درجه و منزلت را قید پایانی آیه که فرمود: «للرجال علیهن درجة» متذکر می گردد و مراد از هر دو قسمت آیه این است که خداوند میان زنان و مردان (در حقوق و تکالیف) تساوی قرار داده است، ولی با حفظ درجه و منزلتی که مردان بر آنان دارند.(1)

    (1)- ر. ك: الميزان ؛ ج 9 ؛ ص 349

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۴ در ساعت ۰۸:۵۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    این آدرس طبق کدوم چاپ هست؟ ر. ك: الميزان ؛ ج 9 ؛ ص 349


    ذیل چه آیه ای میشه؟

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    سلام این آدرس طبق کدوم چاپ هست؟ ر. ك: الميزان ؛ ج 9 ؛ ص 349 ذیل چه آیه ای میشه؟
    همونطور كه در ابتداي پاسخ عرض كردم مطالب رو از يك مقاله قرار دادم البته به مقالات ديگري من جمله كتاب رساله بديعه
    حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني هم مراجعه نمودم ايشان هم بخش هايي از مطالب علامه را از جلد دوم صص 273-292 ذكر فرمودند . آيات چندي در اين زمينه مورد بررسي قرار گرفته اند اما مشخصا ذيل آيه خاصي مطرح نشده بود بلكه در پايان مطالب ؛ ارجاع داده بودند بنده هم نتوانستم آيه مربوطه را بيابم . اما آياتي كه از الميزان مورد استناد و بحث قرار گرفته بودند اين آيات بودند :
    223 بقره
    32 نساء
    95 نساء
    286 بقره
    234 بقره
    34 مومن
    آيه 96 انعام

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت ۰۸:۳۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    خانم حكيم زاده در ادامه بيانات مرحوم علامه را در خصوص مقايسه تكاليف زن و مرد در اسلام و نيز نظرات برخي انديشمندان را در اين خصوص مطرح مي كنند :
    در نوشتار دیگری علامه در مقایسه حقوق و تکالیف زن و مرد می نویسد: زن در تمام احکام عبادی و حقوق اجتماعی با مرد شریک است و در هر امری که مرد استقلال دارد مانند: ارث، کسب، معامله، تعلیم و تعلم، بدست آوردن و دفاع از حقوق و غیره زن هم مستقل است مگر در مواردی که با مقتضای طبیعتش مخالف باشد. و عمده آنها این است که زن نمی تواند پست های حکومت و قضاوت را اشغال کند و در میدان های جنگ و خونریزی شرکت نماید مگر برای کمک مردان مانند مداوای مجروحین، و سهمیه اش در ارث نصف مردان است، و باید حجاب داشته باشد و مواضع زینتش را بپوشاند، و در مزایایی که از زن فوت شده با قرار دادن حقوق دیگری تدارک شده است، و از آن جمله هزینه زندگی او بر مرد است. و مرد باید حتی المقدور از او حمایت نماید و زن حق پرورش و پرستاری فرزندش را دارد و خداوندمتعال برای تسهیل بر زن جان و عرض و آبرویش را لازم الحمایه قرار داده، و عبادت را در ایام عادت و زایمان از او برداشته و ارفاق به او را در هر حال لازم شمرده است. برای روشن تر شدن مطلب نظرات برخی دیگر از دانشمندان را در این زمینه مطرح می کنیم: آنچه مسلم است این است که اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده ، همچنان که در همه موارد برای آنها تکالیف و مجازات های مشابهی نیز وضع نکرده است. «آنچه از دید اسلام مطرح است این است که زن و مرد، به دلیل اینکه یکی زن است و دیگری مرد؛ در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند، جهان برای آنها یک جور نیست، خلقت و طبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است و همین جهت ایجاب می کند که از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازات ها وضع مشابهی نداشته باشند. این در حالی است که اکنون در دنیای غرب سعی می شود میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف وضع واحد و مشابهی به وجود آورند و تفاوت های غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند. تفاوتی که میان نظر اسلام و سیستم های غربی وجود دارد در اینجاست. بنابراین آنچه که اکنون در کشور ما میان مدعیان طرفداری از حقوق اسلامی زنان از یک طرف و طرفداران پیروی از سیستم های غربی از طرف دیگر مطرح است، مسئله وحدت و تشابه حقوق زن و مرد است نه تساوی حقوق آنها. در حالی که عدم تشابه حقوق زن و مرد در حدودی که طبیعت زن و مرد را در وضع نامشابهی قرار داده است هم با عدالت و حقوق فطری بهتر تطبیق می کندو هم سعادت خانوادگی را بهتر تأمین می نماید و هم اجتماع را بهتر به جلو می برد؛ زیرا زن اگر بخواهد حقوقی مساوی حقوق مرد و سعادتی مساوی سعادت مرد پیدا کند راه منحصرش اینست که مشابهت حقوقی را از میان بردارد، برای مرد حقوقی متناسب با مرد و برای خودش حقوقی متناسب با خودش قائل شود، تنها از این راه است که وحدت و صمیمیت واقعی میان مرد و زن برقرار می شود و زن از سعادتی مساوی با مرد بلکه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد و مردان از روی خلوص و بدون شائبه اغفال و فریب کاری برای زنان حقوق مساوی و احیاناً بیشتر از خود قائل خواهند شد.» (1)

    (1)-
    شهید مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص 124 ـ 113.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت ۰۸:۵۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    دکتر الکسیس کارل در کتاب «انسان موجود ناشناخته» می گوید: «اختلافی که میان زن و مرد موجود است تنها، مربوط به شکل اندام های جنسی آنها و وجود زهدان و انجام زایمان نزد زن و طرز تعلیم خاص هر یک از آن دو نیست، بلکه نتیجه علتی عمیق تر است که از تأثیر مواد مترشح از غدد تناسلی در خون ناشی می شود. به علت عدم توجه به این نکته اصلی و مهم است که طرفداران نهضت زن فکر می کنند که هر دو جنس می توانند یک قسم تعلیم و تربیت یابند و مشاغل و اختیارات و مسئولیت های یکسانی به عهده گیرند. در حالی که زن در حقیقت از جهات زیادی با مرد متفاوت است. یکایک سلول های بدنی، همچنین دستگاه های عضوی مخصوصاً سلسله عصبی نشانه جنس او را بر روی خود دارد. از طرفی قوانین فیزیولوژی نیز مانند قوانین جهان ستارگان سخت و غیر قابل تغییر است. ممکن نیست، تمایلات انسانی در آنها راه یابد، ما مجبوریم آنها را آن طوری که هستند بپذیدیم، زنان باید به بسط مواهب طبیعی خود در مسیر و جهت سرشت خاص خویش بدون تقلید کورکورانه از مردان بکوشند. وظیفه ایشان در راه تکامل بشریت خیلی بزرگتر از مردها است و نبایستی آن را سرسری بگیرند و رها کنند.»(1)
    چنان که پیدا است، این دانشمند بزرگ، هم تفاوت های طبیعی زیاد زن و مرد را بیان می کند و هم معتقد است این تفاوت ها زن و مرد را از لحاظ وظیفه و حقوق در وضع نامشابهی قرار می دهد.


    (1)- دکتر الکیس کارل ـ انسان موجود ناشناخته ـ ص 90.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود