جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «٭۩٭»آداب عيادت بيمار در كلام معصومين (ع)«٭۩٭»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71

    «٭۩٭»آداب عيادت بيمار در كلام معصومين (ع)«٭۩٭»





    به نام خدا
    اهميت و توجه فوق‌العاده اسلام به مسئله عيادت، باعث شده است تا دستورها و آدابي را براي اين امر ذكر كند كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود:
    1. پيمودن حداقل دو كيلومتر براي ملاقات بيمار
    يكي از مواردي كه در سيره رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به ثبت رسيده است، عيادت از برخي بيماران، حتي در دورترين نقطه شهر است.(1) اين عنايت ويژه، سبب شده است تا معصومان(عليهم السلام) بر مسافت يك ميل (دو كيلومتر) براي ديدار بيماران تأكيد كنند.
    رسول خدا(صلي الله عليه و آله) به حضرت علي(عليه السلام) فرموده است: «يَا عَلِيُّ سِرْ سَنَتَيْنِ بَرَّ وَالِدَيْكَ سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَكَ سِرْ مِيلًا عُدْ مَرِيضاً سِرْ مِيلَيْنِ شَيِّعْ جَنَازَةً سِرْ ثَلَاثَةَ أَمْيَالٍ أَجِبْ دَعْوَةً سِرْ أَرْبَعَةَ أَمْيَالٍ زُرْ أَخاً فِي اللَّهِ سِرْ خَمْسَةَ أَمْيَالٍ أَجِبِ الْمَلْهُوفَ سِرْ سِتَّةَ أَمْيَالٍ انْصُرِ الْمَظْلُوم؛(2) اي على! براى نيكى به والدين دو سال راه‏ بپيما و براى صله رحم يك سال راه‏ بپيما و براى عيادت بيمار، يك ميل و براى تشييع جنازه، دو ميل و براى اجابت دعوت مؤمن، سه ميل و براى زيارت برادر مؤمن، چهار ميل و براى دستگيرى گرفتار، پنج ميل و براى يارى مظلوم شش ميل راه‏پيمايى كن‏ »
    جالب آنكه تعيين اين مسافت در زماني است كه انسان از كم‌ترين وسيله حمل و نقل برخوردار بوده است و بيشتر مردم، حتي مسيرهاي طولاني را پياده طي مي‌كرده‌اند.
    (1) عيون الأثر، أبو الفتح، دارالقلم، بيروت، چاپ اول، 1414ق، ج2، ص 400 و بحارالأنوار، علامه مجلسى، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق، ج16، ص 228.
    (2) من‏لايحضره‏الفقيه، ج 4، ص361‏.


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    بعضی از دوستان امام صادق ـ علیه السّلام ـ به دیدن بیماری می رفتند. در بین راه به امام صادق ـ علیه السّلام ـ برخوردند، فرمود: کجا می روید؟ـ عیادت مریض.

    ـ آیا برای مریض هدیه ای از قبیل سیب، به، اترج یا مقدار کمی عطریا قطعه ای از عود با خود می برید؟
    ـ نه.
    ـ مگر نمی دانید هدیه بردن مایه آرامش خاطر بیمار می شود؟

    همچنین رسول گرامی ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ درباره بردن هدیه برای بیمار فرمود: «من اطعم مریضاً شهوته اطعمه الله من ثمار الجنّة.» هر کس بیماری را به آنچه که دوست دارد اطعام کند خداوند متعال از میوه های بهشت به او خواهد داد.

    یا علی

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    فضای عیادت

    ما به یادآوری ثوابی که بر عیادت مریض مترتب است و آثاری که برای مریض و همراهانش به دنبال دارد نیازی نداریم.
    پرواضح است, این آثار در آینده اثرات مثبتی به جای خواهد گذاشت و صمیمیت و پیوند‌ها را استحکام خواهد بخشید. بعضی از این آثار در واقعیتی که مریض و همراهانش با آن دست به گریبان هستند و بازتاب مثبت و منفی‌ای که آن واقعیت به همراه دارد مشاهده می‌شود.
    بنابراین به طور جدی باید برخوردها و فعل و انفعالات جو عیادت متناسب وهماهنگ با آنها باشد.
    براین اساس ما سخن را کوتاه کرده و فرصت اندیشه و ژرف نگری را به خواننده واگذار می‌کنیم. اما با سرعت به محدوده ویژگی‌هایی که بیمار و ملاقات کنندگان باید داشته باشند وارده شده وخواهیم دید که درتنظیم روابط بین بیمار و عیادت‌کنندگان چه اندازه دقت شده است, چرا که روایات خصوصیات مختلفی را دراین موضوع متعرض شده است و گفته شده هر کسی که مریض را طعام بدهد خداوند از میوه‌های بهشتی نصیب او می‌کند و پیشتر گذشت که از ناراحت کنندگان بیمار – که فرصت مطرح کردن دوباره آن نیست نهی به عمل آمده است. اما چیزی که ما می‌خواهیم در اینجا شما را بر آن آگاه کنیم این است که می‌توانیم سخنمان را در ضمن نقاط زیر بیاوریم:
    مریض, دوستانش را از وضع بیماری خود آگاه کند

    در بعضی از روایات معتبر, از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که حضرت فرمودند: «شایسته است برای مریض اینکه دوستانش را به بیماری‌اش آگاه کند و آنان به عیادتش بیایند و مریض در مورد آنان و آنان هم در مورد عیادت مریض, اجر داده می‌شوند.» حضرت فرمودند: «با به دست آوردن حسناتی برای آنان, پس مریض را در مورد آنان اجر می‌دهد و برای مریض منظور می‌شود. بنابراین ده حسنه برای او نوشته می‌شود و ده درجه بالا می‌رود و از مریض ده گناه نابود و محو می‌شود.»۱
    اجازه بیمار برای عیادت

    شایسته است بیمار اجازه دهد تا مردم از او عیادت نمایند و دعاهای خالصانه‌شان را نثار کنند چرا که هر کس دعایی اجابت شده دارد و منظور از «مردم» بنابر آنچه در بعضی از روایات آمده, شیعه‌ها هستند. ۲
    و باید اشاره کنیم دعاهای خالصانه از رضایت و دوستی سرچشمه می‌گیرد,‌ بنابراین باید پیوند‌ها و ارتباطات از نیکویی, صفا و درستی برخوردار باشند. چنانچه پیوند دیگران با بیمار و درک مشکلات او زمینه‌ساز درک ناتوانی آنان در مقابل خداوند است در نتیجه مایه عبرت آنان می شود و در می‌یابند که ممکن است ایشان هم دچار همین مشکل شده و تضمینی وجود ندارد که دیگران بیمار نمی شوند. بر این اساس اثری شگرف باقی می‌گذارد و زمینه‌ساز ارتباطی عمیق و خالصانه می‌گردد.
    «٭۩٭»آداب عيادت بيمار در كلام معصومين (ع)«٭۩٭»
    عیادت مریض مستحب است

    شکی نیست در اینکه عیادت مریض محبوب و مطلوب خداست واز نظر شرعی مستحب است و در روایت وارده شده که هر کس مریضی را عیادت کند هفتاد هزار فرشته او را مشایعت می‌کنند و برای او استغفار می‌نمایند تا اینکه به منزلش برگردد.۳
    اخبار در این موضوع بسیار است و جایی برای بررسی کردن همه آن اخبار نیست, پس هر کس که می‌خواهد باید مراجعه کند به کتاب‌هایی که گمان آن اخبار در آن باشد از کتاب‌های حدیثی, مثل وسائل الشیعه, ج ۲, و بحارالانوار و غیره می‌رود.
    طی طریق و عیادت بیمار

    چه بسا ممکن است گفته شود که قول پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت علی (علیه‌السلام) که فرمودند: «یک میل, سِیر کن و از مریض عیادت نما» استفاده می‌شود که عیادت مریض بیشتر از یک میل, مطلوب نیست. ولی به نظر ما از حدیث این طور استفاده نمی شود و ما موافق با این استفاده نیستیم و به نظر می رسد مراد از سیر به یک میل, پیاده رفتن است.پس کنایه از مطلوبیت تحمل سختی در این راه است, اگر چه انسان یک میل راه را سیر کند و در مقام حد و مسافت معینی نیست که عیادت مستحب باشد. و در جایی که مسافت زیاد است و وسایل برای عیادت مریض نیز موجود می‌باشد, اگر چه انسان چند میل راه را با ماشین سیر کند مثلا بی شک مطلوب و محبوب است, بلکه محبوبیتش بیشتر است اگر مشقت وسختی در این راه زیاد شود.
    زنان و عیادت بیمار

    اما خارج شدن زنان برای عیادت مریض, مطلوب نیست و زنان به عیادت مریض امر نشده‌اند. در روایتی وارد شده که بر زنان عیادت جایز نیست.
    و شاید بازگشت این مطلب به این باشد که شارع دوست دارد کاهش دادن اختلاط مردان با زنان را, به خاطر این که جامعه از بسیاری از رنج‌ها و سختی‌هایی که منشأ اختلاط زنان و مردان است حفظ شود۴ و از این جهت می‌بینیم که حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) ترجیح می‌دهند برای زن, اینکه مردی را نبیند و مردی هم او را نبیند چرا که اسلام برای جلوگیری از انحرافات, پیشگیری را مناسب‌ترین روش می‌داند, از این رو, امر قطع دست دزد را نمی‌خواهد بلکه در جلوگیری نظر دارد زمینه‌ای فراهم سازد که حتی از خیال دزدی منجر به قطع هم جلوگیری کند.

    ...
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    عیادت, هر سه روز یک مرتبه

    ملاحظه کردیم که روایاتی وارد شده از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) که اصرار ندارد بر زیاد بودن مریض. پس در هر روز برای مریض عیادت را قرار نمی‌دهد, بلکه این روایات, توصیه می‌کند که در هر سه روز یک مرتبه عیادت انجام شود, بلکه از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که فرمودند: «عیادت کمتر از سه روز درست نیست پس وقتی عیادت از مریض واجب شد یک روز به عیادت برو و یک روز نرو (یک روز در میان) پس اگر بیماری, مریضی‌اش طولانی شد, مریض را با خانواده‌اش رها کنید.»۵
    و در روایت دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد شده که فرمودند: «از مریض یک روز درمیان عیادت کنید از روز چهارم بیمار, مگر اینکه بیماریش سخت باشد.»۶
    پس مقصود از این روایت این است که وقتی بیماری سخت شود, در عیادتش تاخیر کنند. در صورت سختی, یک روز در میان به عیادتش بروند. طبق آنچه در روایت اولی وارد شده بود, تأیید می‌کند آنچه در ذیل این روایت آمده است. ولی علامه مجلسی نظرشان این است که «مقصود از روایت این است که هرگاه فرد به سختی بیمار باشد, سزاوار است رها کنند مریض را با خانواده‌اش همانطوری که در روایت اولی بود و مراد به «اغبوا» این است که یک روز عیادت از مریض بکنند و روز دیگر آن را ترک کنند.»۷
    ما سخن علامه را بعید می‌شماریم و می‌گوییم به هنگام سختی بیماری عیادت از او مورد تأکید است همچنانکه مقتضی طبع و ذوق و سلیقه می‌باشد, اما اگر بیماری‌اش طولانی شد, پس این امر دیگری است و در این صورت مناسب است که مریض را با خانواده‌اش تنها بگذاریم تا امکان داشته باشد برای خانواده مریض که به مریضشان خدمت کرده و سختی‌ها را تحمل کند و ما به سختی و حرج آنان اضافه نکنیم. همانطوری که مریض خانواده‌اش را تحت فشار قرار دهد و چیزی بخواهد که در توان آنان نیست. عیادت هر سه روز یک مرتبه جایز است و این مطلب از روایت اولی به کمک ذیل روایت ظاهر می‌شود.
    همین طور با قرینه روایت دومی, و آن چیزی که مفید است بهتراین است که عیادت پشت سر هم نباشد, بلکه برتر و ارجح در عیادتاین است که عیادت با فاصله باشد . پس در روز چهارم عیادت کند بعد از اینکه سه روز عیادت نکرده است.
    ولی علامه مجلسی(ره) از روایت اولی این طور فهمیده است که مراد از روایت این است: «شایسته نیست در روز اولی که شخص بیمار می‌شود تا روز سوم به عیادت او برویم پس اگر خوب شد قبل از سه روز که دیگر عیادتی لازم نیست و اگر خوب نشد یک روز به عیادت برویم و یک روز نرویم و احتمال دارد که همانا اقل عیادت این باشد که مریض سه روز پشت سر هم عیادت شود و بعد از آن جایز نیست و یا اقل عیادت این است که مریض را در هر سه روز یک مرتبه ببیند. پس وقتی مشخص شود که عیادت مریض, هر روز بهتر است, این مسأله استثنا می شود. و بعد دو صورت مخفی نیست چنانکه ظاهر بودن صورت اول آشکار می‌باشد.» ۸
    ولی ما می‌بینیم – همان طوری که گذشت – صورت آخر ظاهر‌تر است و صورت اول و دوم بعید است و این مسأله به خاطر قرینه و دلالتی است که در روایت بود و می‌گفت یک روز به عیادت بروید و یک روز نروید, مگر اینکه بیماری سخت باشد معنایش این است که عیادت در حال طبیعی بعد از گذشتن سه روز می‌باشد, پس عیادت در روز چهارم می‌توان انجام داد. بنابراین هرگاه مریض مریضش سخت باشد پس باید یک روز عیادت کرد و یک روز عیادت نکرد. و اگر مرض طولانی شد, مریض را با خانواده‌اش تنها بگذارد.
    عیادت باید بعد از سه روز باشد

    از حضرت علی (علیه‌السلام) نقل شده است که عیادت بعد از سه روز می‌باشد پس وقتی که مریض قبل از سه روز شفا پیدا کرد و خوب شد, دیگر… عیادتش لازم نیست۹ … و قبلا به عرض رسید احتمالی که علامه مجلسی دادند به اینکه معنا از روایت اولی که تحت عنوان گذشته آورده شد و گذشت این احتمال ظهور در روایت ندارد و الا واجب است که روایت دیگر را بگذاریم و آنچه ما در آنجا ذکر کردیم بهتر است در جمع کردن بین اخبار.
    عیادت سه مرتبه باشد

    بر مؤمن واجب است که برادر مریضش را سه مرتبه عیادت کند, پس اگر بیشتر از سه مرتبه شد, مرض طول می‌کشد و باید مریض را با خانواده‌اش ترک کند و تنها بگذارد. و روایت شده از پیامبر (صلی الله علیه و آله) که فرمودند: «عیادت سه مرتبه و تعزیه یک مرتبه است.»۱۰
    اوقات عیادت

    از روایات فهمیده می‌شود که در عیادت کردن از مریض فرقی وجود ندارد که صبح انجام گیرد یا شب و از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که فرمودند: «هر مؤمنی که هنگام صبح, مریضی را عیادت کند, هفتاد هزار فرشته او را مشایعت می‌کنند. پس هر گاه با مریض بنشیند (کنار مریض بنشیند) رحم و لطف الهی شامل حال او می شود و ملائکه برای عیادت کننده تا هنگام شب از خدا استغفار می‌کنند و اگر مؤمنی مریضی را درشب عیادت کند, مثل همین برنامه برای اوست تا صبح شود.» ۱۱
    علامه مجلسی گفته است: «شاید استفاده شود از این روایت آنچه شیوع دارد آن این است که شایسته نیست مریض را در شب عیادت کرد, ولی اعتنایی به این سخن نیست.»۱۲
    روایات زیادی در همین معنی وجود دارد که مجال و وقت تتبع و جستجو و بررسی آن وجود ندارد.
    بلکه ما قادریم بگوییم که مریض در هنگام شب ناراحتی‌ها وغم‌ها او را فرا می‌گیرد و منتظر است شبی که آن را بسیار طولانی می‌بیند و برای او طولانی است سپری شود, پس عیادت و زیارت او هنگام شب این فایده را نیز دارد که وحشت و طولانی بودن شب برای مریض سبک می‌شود و از او حالت غم و اندوه و ناراحتی برطرف می‌گردد و شاید به خاطر همین مطلب می‌بینیم که امام حسین (علیه‌السلام) بر ذکر عیادت کردن در شب اکتفا می‌کنند. پس وقتی که ابی موسی به عیادت او رفت, فرمودند: «هیچ مردی نیست که مریضی را در شب عیادت کند, مگر اینکه با او هفتاد هزار فرشته خارج می‌شوند و تا صبح برای ا و استغفار می‌کنند و برای او درختی در بهشت می‌باشد.»
    یا شاید به این خاطر باشد که ابی موسی او را در شب زیارت کرد. پس ذکر این قسمت حدیث برای اومناسب بود و این روایت بر اختصاص عیادت در شب دلالت نمی‌کند.
    همچنین روایت شده بین علی و ابو موسی, موقعی که به عیادت امام حسن (علیه‌السلام) آمدند, شبیه همین حدیث بین حضرت علی (علیه‌السلام) و عمرو بن حریث روایت شده و در هر دو روایت, عیادت در روز و شب با هم ذکر شده است. و مانعی ندارد که این حادثه در جمع روایات تکرار شود.
    پي نوشت :

    ۱ـ کافی: ج ۳, ص ۱۱۷ – سرائر: ص ۴۸۲ – بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۱۸
    ۲ـ طب الائمه: ص ۱۶ – کافی: ج ۳, ص ۱۱۷.
    ۳ـ وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۳۴ – فروع کافی: ج ۱, ص ۱۲۰ و ۴۰۵.
    ۴ـ مستدرک الوسایل: ج ۱, ص ۹۶ و ۹۷ – خصال: ج ۲, ص ۵۸۵.
    ۵ـ کافی: ج ۳, ص ۱۱۷ – وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۳۸ – سفینه البحار: ج ۲, ص ۴۰۷ و ۲۵۸ – مستدرک الوسائل: ج ۱, ص ۸۴.
    ۶ـ طوسی, امالی: ج ۲,ص ۲۵۳ – مستدرک الوسایل: ج ۱, ص ۸۴ – سفینه: ص ۴۰۸ – البحار: ج ۲,‌ص ۲۵۸.
    ۷ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۳.
    ۸ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۶ – مستدرک الوسایل: ج ۱, ص ۸۴.
    ۹ـ سفینه البحار: ج ۲, ص ۲۸۵ – بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۸.
    ۱۰ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۷.
    ۱۱ـ کافی: ج ۳, ص ۱۲۰ – شیخ صدوق,‌امالی: ج ۲, ص ۲۴۸.
    ۱۲ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۱ و ۴۱۴
    ۱۳ـ مجمع الزوائد:‌ج ۲, ص ۲۹۶.
    ۱۴ـ شیخ طوسی, امالی: ج ۲,ص ۱۷ – سفینه البحار: ج ۲, ص ۲۸۵.
    ۱۵ـ شیخ طوسی,‌ امالی: ج ۲, ص ۲۴۹ – بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۱ و ۴۱۷.

    منبع:طب و پزشکی در اسلام

    یا علی
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    از چه کسی باید عیادت کرد؟

    در روایات وارد شده که عیادت کردن از چند دسته جایز نیست:
    ۱ـ شارب خمر:

    از امام رضا (علیه‌السلام) نقل شده است و ایشان هم از پدران بزرگوارشان نقل نموده‌اند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اگر شارب خمر مریض شد به عیادتش نروید.»۱۶
    ۲ـ اهل ذمه:

    از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمودند: «از مریض‌های کفار ذمی عیادت نکنید و در تشییع جنازه آنان شرکت ننمایید.»۱۷
    کتاب جعفریات روایت شده به سندش که همانا پیامبر (صلی الله علیه وآله) از یک یهودی در موقعی که مریض بود عیادت کردند.۱۸
    و آنچه برای ما ظاهر می‌شود این است که: اگر مصلحتی درعیادت اهل ذمه وجود داشته باشد, عیادت آنان مانعی ندارد, همچنانکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) این کار را کردند, چون ظاهر این است که مراد آنان از یهودی آن غلامی بود که مریض بود و پیامبر (صلی الله علیه و آله) از او عیادت کردند و نتیجه آن عیادت این بود که آن غلام مسلمان شد, چنانکه روایت شده است اما زمانی که مصلحتی بر عیادت بار نیست, عیادت نکنید, اما در باره عیادت اهل سنت, امر وارد شده است زیرا عیادت, سبب استحکام مودت مسلمین می‌شود و سبب تقویت توان آنان در برابر دشمنشان می شود و سبب تقویت قلوب می‌گردد همچنان که سببب انعکاس اخلاق ارزشمند و انسانیت می شود.۱۹
    از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «بپرهیزید از یک علمی که انجام می‌دهید و باعث ننگ و عار ما می‌شود.» تا اینکه فرمودند: «در نماز‌های جماعت اهل سنت شرکت کنید و نماز بخوانید و از بیماران آنان عیادت کنید و در تشییع جنازه آنان شرکت کنید و نکنید که آنان به چیزی از کارهای خیر از شما سبقت بگیرند.»۲۰
    ۳, ۴ و۵:
    از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: «سه دسته هستند که عیادت آنها جایز نیست: کسی که نزدیک است از بیماری شفا پیدا کند و کسی که دندان آسیایش خراب باشد (دندان درد داشته باشد) و کسی که مرضی شدید در چشمانش باشد.»۲۱
    ۶ـ چشم درد شدید (کسی که درد چشم او خیلی دردناک و شدید باشد): روایت شده از امام صادق (علیه‌السلام) که فرمودند: «عیادت کردن در مورد مریضی که چشم درد دارد جایز نیست.»۲۲
    ولی وارد شده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) هنگامی که علی (علیه‌السلام) درد چشم داشتند، ازایشان عیادت کردند.۲۳
    مگر اینکه گفته شود قول امام صادق (علیه‌السلام) در روایت پیش به نفی تأکید استحباب حمل می‌شود و آنچه پیامبر (صلی الله علیه و آله) انجام دادند حمل می شود بر اینکه فی الجمله عیادت, برتری دارد و یا اینکه کار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به خاطر خصوصیتی است که امیرالمؤمنین داشته است.
    عیادت کردن مردها از زنان

    وارد شده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از بعضی از زنان عیادت کرده‌اند, مثل ام علاء و همچنین از زنی که از انصار بود در مرضی که درد شدیدی داشت, عیادت کردند. ۲۴
    عیادت کردن از بنی‌هاشم

    همانا گرامی داشتن کسانی که منسوب به رسول الله(صلی الله علیه و آله) هستند, اکرام و گرامی داشتن خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) است, چون اکرام کننده چنین قصد و نیت می‌کند و کسی شایسته‌تر است از پیامبر(صلی الله علیه و آله) که تعظیم و تکریم داشته شود؟ همچنانکه گرامی داشتن بنی هاشم, کسانی که درمعرض ظلم‌ها واقع شده‌اند ومتحمل مصیبت‌های بسیار به خاطر ارتباطشان با پیغمبر شده‌اند. این اکرام از نزدیکترین نزدیکی‌ها به خداست و شاید همین مطلب تفسیر می‌کند برای ما آنچه روایت شده از امام کاظم و ایشان از آبای گرامیشان و آنان از پیغمبر که پیامبرفرمودند: «عیادت کردن بنی هاشم فریضه و واجب و زیارت آنان سنت است.»۲۵

    ...
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    عیادت کردن از نزدیکان و فامیل

    و روایت شده در وصیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به فرزندشان که فرمودند: «نزدیکان و فامیلت را اکرام کن, چون آنان کمک کار تو هستند. تا اینکه فرمود: «کریم انان را اکرام کن و سقیم و مریض آنان را عیادت نما.» ۲۶
    نزد بیمار نباید از بلا و بیماری پناه جست

    قبلاً گذشت که حضرت محمد بن علی (علیهاالسلام) هرگز نزد مریض از بلا پناه نمی‌جست.
    نباید نزد بیمار زیاد نشست

    گاهی مریض در وضعی قرار می‌گیرد که رغبت ندارد احدی بر آنان اطلاع پیدا کندهمانطوری که خود حالت معالجه برای مریض گاهی اگر غیر از مریض به آن حالت اطلاع پیدا کند, موجب دردناک شدن نفس مریض می‌شود در حالی که عیادت کردن از مریض هم لازم است, پس جمع بین این دو سخن این طور می‌شود که عیادت کننده نزد مریض زیاد ننشیند تا حرج و ضرر به مریض زیاد نشود تا درد‌های روانی او زیاد نگردد.
    از این جهت از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) روایت شده که مستحب است نزد مریض عیادت را طول ندهد تا جایی که امام صادق (علیه‌السلام) از آن تعبیر کرده‌اند – همانطوری که روایت شده- به این سخن که: «عیادت باید به اندازه دوشیدن شتر باشد.»۲۷
    و از حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نقل شده که فرمودند: از عیادت‌هایی که بیشترین اجرا دارد وقتی است که عیادت کننده از مریض عیادت کند و نزد مریض کم بنشیند, مگر موقعی که مریض بخواهد و دوست داشته باشد که عیادت کننده نشستن در کنارش را بیشتر طول بدهد و مریض این را (طول جلوس عیادت کننده را) از او درخواست کند. و هم معنای این روایت, روایت دیگری نیز وجود دارد.۲۸
    پس وقتی که مریض جلوس بیشتر عیادت کننده را بخواهد, استجابت مریض از جهتی تقرب به سوی خداست, همانطور که طلب کردن در این مورد از جهت دیگر, روشن می‌سازد چیزی که احتمال دارد موجب ضرر و زیان به مریض شود, وجود ندارد.
    «٭۩٭»آداب عيادت بيمار در كلام معصومين (ع)«٭۩٭»
    ...
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    مهربانی کردن نسبت به مریض

    شاید مهربانی کردن به مریض بدین خاطر است که مریض مطمئن شود که نزد دیگران پیوسته مورد قبول است و دیگران از او متنفر نیستند و همین طور نسبت به خود عیادت کننده می‌باشد. ما ملاحظه می‌کنیم آنجا اوامری بود که عیادت کننده دستش را بر مریض بگذارد و اعتبار کرده که آن عیادت کننده‌ای که مخالف این عمل کند, احمق است و عیادت کردن احمق از مریض, بدتر از دردی است که مریض دارد, چونکه احمق مسبب بسیاری از درد‌های روانی مریض می‌شود, به خاطر این که احمق, تصرفاتی که لایق مریض نیست می‌کند و مریض را دچار ضعف و نقص می‌کند.
    بعضی ذکر کرده‌اند که: «پیامبر (صلی الله علیه و آله) هر وقت از مریضی عیادت می‌کردند دستشان را به پیشانی او می‌گذاشتند و چه بسا دستشان را بین دو سینه او می‌گذاشتند و برای او دعا می‌کردند.»۲۹
    و از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که کامل شدن عیادت از مریض به این است که: «دستت را بر شانه‌اش بگذاری و از نزد مریض زود برخیزی, به درستی که عیادت احمق بدتر است برای مریض از بیماری که خود مریض دارد.»۳۰
    شهید استفاده کرده از این روایت که عیادت کننده دستش را بر شانه مریض قرار داده و در حال دعا باشد.۳۱
    ولی روایت شده از حضرت علی (علیه‌السلام) که فرمودند: «یکی از چیزهایی که عیادت را تمام و کامل می‌کند این است که عیادت کننده یکی از دو دستش را بر دیگری و یا بر پیشانی‌اش بگذارد.»۳۲
    مرحوم مجلسی(ره) از این روایت این طور استفاده کرده, مقصود این است که عیادت کننده دست خودش را بر پیشانی خودش بگذارد و احتمال دارد که این عمل به خاطر این باشد که عیادت کننده می‌خواهد حزن و اندوه و تأسف خود را بر بیماری مریض اظهار کند همانطوری که این عمل شیوع دارد. پس بعید نیست که ذکر این دو موردی که حضرت فرمودند, به عنوان مثال باشد.۳۳
    ولی اظهر آن چیزی است که گذشت که عیادت کننده دستش را بر خود مریض یا بر شانه خود مریض بگذارد (و ذکر کردن شانه در روایت ظاهراً به عنوان مثال است) و ممکن است این روایت را حمل بر روایت اولی بکنیم, چون که این روایت تصریح نمی‌کند در آنچه علامه مجلسی گفته است, پس ممکن است در این روایت ضمیر به مریض برگشت کند و اشاره می‌شود به این مطلب با اضافه کردن به روایاتی که مقدم شد از پیامبر اسلام که فرمودند از تمام و کامل شدن عیادت مریض این است که یکی از شما دستش را بر پیشانی یا دست مریض بگذارد و از مریض سؤال کند که حالش چطور است و خودتان را با مصافحه, تحیت کنید.۳۴
    و همچنین قول پیامبر که فرمودند: «از کامل شدن عیادت مریض این است که هرگاه بر مریض وارد شدی, دستت را بر سر مریض بگذاری و بگو چگونه صبح کردی.»۳۵
    پس به درستی که این روایت ظهور دارد در اینکه عیادت کننده دستش را بر مریض بگذارد – همانطوری که علامه مجلسی اعتراف کرده‌اند ولی بر علامه مجلسی ایراد شده اگر چه این معنا ظاهرتر است, ولی این روایت – یعنی این روایت آخری و آن روایتی که قبل از آن بود – هر دو عام هستند.۳۶
    ولی ما می‌گوییم: همانا روایت دیگری که گفت: «تمام و کامل کردن عیادت این است که هرگاه به عیادت مریض رفتی, دستت را بر مریض بگذار.»۳۷
    و روایت گذاشت دست بر شانه, این دو روایت عام نیستند. این دو روایت مؤید این است که عیادت کننده دستش را بر مریض یا بر پیشانی مریض بگذارد وجود دارد, هر کس می‌خواهد به این روایات مراجعه کند.۳۸
    و در آخر این روایت از ابن عباس نقل می‌شود که گفت: «پیغمبر (صلی الله علیه و آله) وقتی به عیادت مریض می‌رفتند دربالای سر او می‌نشستند.»۳۹
    ...
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    دعای بیمار برای عیادت کننده و بالعکس

    چون مریض در حال مرض نزدیک‌تر به خدای تعالی از عیادت کننده می‌باشد, پس دعای مریض نزدیک‌تر به استجابت است به خاطر اینکه مریض بفهمد در این مرضش دارای یک امتیازی است که دیگران آن امتیاز را ندارند, پس اشعار به ذلت و ضعف برای مریض لازم نیست همانطوری که مریض محتاج به دیگران است همچنین دیگران هم محتاج به او هستند به خاطر این مسأله ما می‌بینیم که روایت شده از امام صادق (علیه‌السلام) که فرمودند: «هر گاه یکی از شما به عیادت برادر دینی خود بروید, پس از مریض بخواهد که در حق او دعا کند, چون دعای مریض مثل دعای ملائکه می‌باشد.» ۴۰
    و در اینجا احادیث دیگری به همین معنا وجود دارد, هر کس می‌خواهد به آنها مراجعه کند.۴۱
    همچنانکه مستحب است عیادت کننده هم برای مریض دعا کند. زراره از امام صادق (علیه السلام) روایتی را نقل می‌کند که فرمودند: «هرگاه بر مریض داخل شدید, پس بگو پناه می‌برم به خدای عظیم.»۴۲
    و مقدم شد که برای مریض هم مستحب است که اجازه بدهد به دوستانش و فامیلش که برای عیادت او بیایند, چون برای هر کسی دعای مستجابی وجود دارد.
    دعای مساکین و فقرا برای مریض

    از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که فرمودند: «دعای مساکین برای مریض‌های خودتان را خفیف و پست نشمارید, چونکه چه بسا دعای آنان در مورد شما مستجاب می‌شود و دعای خود مساکین در مورد خود آنان مستجاب نشود.»
    واز امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که فرمودند: «مستحب است برای مریض اینکه به سائل با دست خودش چیزی بدهد وامر کند به سائل که برای او دعا نماید.»‌۴۳
    سؤال از مریض در مورد حالش و در مورد آنچه اشتها دارد بعضی‌ها ذکر کرده‌اند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از مشکلات و درد مریض و از آنچه مریض بدان اشتها دارد می‌پرسیدند. ۴۴
    چرا که این پرسش نشانگر اهمیت دادن به بیمار و درخواستهایش می‌باشد و زمینه‌ساز آرامش و اطمینان بیمار می‌گردد.
    آرزوی سلامتی و صحت

    مریض در برانگیختن اطمینان در خودش احتیاج دارد تا بر مرض غلبه پیدا کند و در مقابل عوارض مرض که چاره‌ای از آن نیست و برای دفع آن عوارض از نفس مریض راهی نیست, مقاومت نماید و شاید همین موضوع پرده برمی‌دارد برای ما آنچه از پیامبر نقل شده که فرمودند: «هرگاه بر مریضی وارد شدید او را در اجل و مرگ توسعه بدهید, پس به درستی که این کار چیزی را رد نمی‌کند, ولی نفس مریض را پاک می‌کند.»۴۵
    و مراد از توسعه دادن, ‌یعنی برای مریض دراجل و مرگ توسعه دهید و مریض را به صحت و سلامتی امیدوار سازید. مثل اینکه به مریض بگویید که این مرض, ضرری به تو نمی‌زند و به زودی اگر خواست خدا باشد, شفا پیدا می‌کنی.۴۶
    و بعضی از علما نقل کرده‌اند که: پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به مریض‌ها می‌فرمودند: «این مرض و بیماری رنجی به تو نمی‌رساند و به خواست خدا از مرض طاهر و پاکیزه می‌شوی.»‌۴۷
    پي نوشت :

    ۱۶ـ صدوق, امالی: ص ۳۷۴ – بحارالانوار:‌ ج ۸۱, ص ۲۶۷ .
    ۱۷ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۴.
    ۱۸ـ مستدرک الوسائل: ج ۱, ص ۸۳ و ۴۲۰.
    ۱۹ـ ابی داوود, سنن, ج ۳, ص ۱۸۵ – بیهقی, سنن: ج ۳, ص ۳۸۳ – التراتیب: الاداریه: ج ۱, ص ۳۰ و ۳۹۱.
    ۲۰ـ وسائل الشیعه: ج ۱۱, ص ۴۷۱ و در حاشیه از الاصول: ص ۴۱۹ – ۴۲۲.
    ۲۱ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۴.
    ۲۲ـ ر.ک: پاورقی حدیث اولی که تحت عنوان (عیادت هر سه روز یک مرتبه) بیان شد.
    ۲۳ـ کافی: ج ۳, ص ۲۵۳ – وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۳۸.
    ۲۴ـر.ک: الترغیب و الترهیب: ج ۴, ص ۲۹۴.
    ۲۵ـ مستدرک الوسائل: ج ۱, ص ۸۳
    ۲۶ـکشف المحجه: ص ۱۷۳- بحار: ج ۷۷, ص ۲۱۸.
    ۲۷ـ کافی: ج ۱,ص ۱۱۷ و ۱۱۸ – وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۴۲.
    ۲۸ـ ر.ک: وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۴۲ – کافی: ج ۳, ص ۱۱۸ و ۱۱۹. قرب الاسناد: ص ۸.
    ۲۹ـ ابن قیم: طب النبوی: ص ۹۲ – بخاری: المرضی, ص ۱۳.
    ۳۰ـ کافی: ج ۳, ص ۱۱۸ – وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۴۲ – بحارالانوار: ج ۸۱,ص ۲۲۷.
    ۳۱ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۷
    ۳۲ـ قرب الاسناد: ص ۸ – سفینه البحار: ج ۲, ص ۲۸۵.
    ۳۳ـ بحارالانوار: ج ۸۱,‌ص ۲۱۴.
    ۳۴ـ طوسی,‌ امالی: ج ۲, ص ۲۵۳.
    ۳۵ـ سفینه البحار: ج ۲,ص ۲۸۵ – بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۳.
    ۳۶ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۳.
    ۳۷ـ کافی: ج ۳, ص ۱۱۸ – وسائل الشیعه: ج ۲, ص ۶۴۲.
    ۳۸ـ مجمع الزوائد: ج ۲, ص ۲۹۷
    ۳۹ـ مجمع الزوائد: ج ۲, ص ۲۹۸ – ابی داوود, سنن: ج ۳, ص۱۸۷ – بیهقی, سنن: ج ۱, ص ۳۸۱-۳۸۲.
    ۴۰ـ کافی: ج ۳, ص ۱۱۷ – بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۱۹.
    ۴۱ـ ثواب الاعمال: ص ۳۰ – بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۱۷ و ۲۲۵.
    ۴۲ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۵ و ۲۲۸.
    ۴۳ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۰۹.
    ۴۴ـ ابن قیم, طب نبوی: ص ۹۲.
    ۴۵ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۵.
    ۴۶ـ طب نبوی: ص ۹۲.
    ۴۷ـ بحارالانوار: ج ۸۱, ص ۲۲۵ – سفینه البحار: ج ۲, ص ۲۸۵.
    ۴۸ـ ابن قیم, طب نبوی: ص ۹۳ – مصابیح السنه: ج ۲, ص ۷۶.

    منبع:«طب و پزشکی در اسلام»

    یا علی
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود