جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طبق ایه 42 آل عمران حضرت فاطمه (س) برتر است یا حضرت مریم (س)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    طبق ایه 42 آل عمران حضرت فاطمه (س) برتر است یا حضرت مریم (س)




    با سلام
    لطفا راهنمایی فرمایید
    سوال : با توجه به آیه 42 سوره آل عمران حضرت فاطمه زهرا(س) برتر است یا حضرت مریم؟
    تشکر


    پاسخگوی قرانی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۳ در ساعت ۲۳:۵۱

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    به این سؤال از سوى مفسران دو پاسخ داده شده است؛ به نظر بنده پاسخ دوم صحیح تر به نظر می رسد:

    برخی مانند استاد مکارم شیرازی می گویند: اين آيه گواه بر اين است كه مريم بزرگ ‏ترين شخصيت زن در جهان خود بوده است و اين موضوع با آنچه درباره بانوى بزرگ اسلام فاطمه (ع) رسيده است كه او برترين بانوى جهان است منافات ندارد زيرا در روايات متعددى از پيغمبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) نقل شده كه: اما مريم كانت سيدة نساء زمانها اما فاطمة فهى سيدة نساء العالمين من الاولين و الاخرين‏، (اما مريم بانوى زنان زمان خود بود اما فاطمه بانوى همه بانوان جهان از اولين و آخرين است). كلمه «العالمين» هيچگونه منافات با اين سخن ندارد زيرا اين كلمه در قرآن و عبارات معمولى به معنى مردمى كه در يك عصر و زمان زندگى مى‏ كنند نیز آمده است، چنان كه در باره بنى اسرائيل مى‏ خوانيم: وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ (بقره/47) ؛ و من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم؛ بديهى است منظور، برترى مؤمنان بنى اسرائيل بر مردم عصر خود بوده است. (تفسير نمونه، ج‏2، ص: 542)

    ----------------------------

    اما برخی دیگر از مفسرین مانند علامه طباطبایی چنین استدلالی را مخالف اطلاق آیه می دانند و نمی پذیرند. علامه طباطبایی می گوید: اینکه برخی گفته اند: منظور آیه اینست که مریم [تنها] بر زنان عصر خود برتری داشته [و نه همه زنان]، مخالف اطلاق آیه است که هیچ قید [زمانی یا مکانی] ندارد. (الميزان، ج‏3، ص189)

    طبق استدلال علامه طباطبایی (که ذکر خواهد شد)، آیه شریفه قید زمانى ندارد و مربوط به همه زمان ‏هاست، ولى قید موضوعى دارد و از همین رو منافاتى با سرورى حضرت زهرا (س) بر همه زنان عالم در کمالات عالیه و والاى انسانى ندارد.

    توضیح اینکه، در قرآن مجید یک‏ سرى از ویژگى ‏ها و امتیازات براى حضرت مریم بیان شده است مانند تکلم با فرشتگان، تصدیق کتب آسمانی و عبادت و .... که این ویژگى‏ ها از اختصاصات حضرت مریم نیست و افراد دیگرى نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتى رسیده‏ اند، اما آنچه از اختصاصات حضرت مریم است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته است، چگونگى ولادت فرزند وى مى‏ باشد.

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ در ساعت ۱۶:۵۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    خلاصه ای از استدلال علامه طباطبایی




    علامه طباطبایى (ره) در تفسیر المیزان در این باره می گوید:

    با توجه به آیات، باید بررسی کنیم که آیا برگزیدن مریم و تقديم او بر زنان عالم، از تمامى جهات است يا از بعضى جهات؟ ظاهر آیاتی که درباره این بانوی مکرمه وارد شده نشان می دهد که از خصائص و ویژگی های منحصر به فرد مريم، ولادت عجيب فرزندش است اما سایر ویژگی هایی مانند «تطهير» و «تصديق به كلمات خدا و كتب او» و «قنوت» و «محدثه بودن»، اختصاصى به آن جناب ندارد، بلكه در ديگر زنان نيز احيانا يافت مى‏ شود.

    برخی آیات ناظر به این مطلب:

    إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ (آل عمران/45)
    [ياد كن‏] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند: «اى مريم، خداوند تو را به كلمه‏ اى از جانب خود، كه نامش مسيح، عيسى بن مريم است مژده مى ‏دهد، در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است.»

    وَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمينَ (انبیا/91)
    و آن [زن را ياد كن‏] كه خود را پاكدامن نگاه داشت، و از روح خويش در او دميديم و او و پسرش را براى جهانيان آيتى قرار داديم‏

    وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتينَ (تحریم/12)
    و مريم دختِ عمران را، همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و كتابهاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود

    در تمام آیات یاد شده، ویژگی منحصر به فردی که مختص مریم مقدس است، همان تولد خارق العاده و استثنایی فرزند اوست که آیتی از آیات الهی بود و از این جهت بر دیگر زنان عالم مقدم شده، اما سایر ویژگی ها مختص و منحصر به این بانوی مکرمه نیست. (تفسیر المیزان/ج3/ص189، با تلخیص و تصرفی اندک در الفاظ)

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    با توجه به آیه 42 سوره آل عمران حضرت فاطمه زهرا (سلیم الله علیها) برتر است یا حضرت مریم.؟


    پاسخ:
    به این سؤال از سوى مفسران دو پاسخ داده شده است؛ به نظر بنده پاسخ دوم صحیح تر به نظر می رسد:

    برخی مانند استاد مکارم شیرازی می گویند: اين آيه گواه بر اين است كه مريم بزرگ ‏ترين شخصيت زن در جهان خود بوده است و اين موضوع با آنچه درباره بانوى بزرگ اسلام فاطمه (علیها السلام) رسيده است كه او برترين بانوى جهان است منافات ندارد زيرا در روايات متعددى از پيغمبر اسلام و امام صادق (علیهما السلام) نقل شده كه: «اما مريم كانت سيدة نساء زمانها اما فاطمة فهى سيدة نساء العالمين من الاولين و الاخرين‏»؛ اما مريم بانوى زنان زمان خود بود اما فاطمه بانوى همه بانوان جهان از اولين و آخرين است. كلمه «العالمين» هيچ گونه منافات با اين سخن ندارد زيرا اين كلمه در قرآن و عبارات معمولى به معنى مردمى كه در يك عصر و زمان زندگى مى‏ كنند نیز آمده است، چنان كه در باره بنى اسرائيل مى‏ خوانيم: «وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ»؛ و من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.(1)؛ بديهى است منظور، برترى مؤمنان بنى اسرائيل بر مردم عصر خود بوده است.(2)

    اما برخی دیگر از مفسرین مانند علامه طباطبایی چنین استدلالی را مخالف اطلاق آیه می دانند و نمی پذیرند. علامه طباطبایی می گوید: این که برخی گفته اند: منظور آیه این است که مریم [تنها] بر زنان عصر خود برتری داشته [و نه همه زنان]، مخالف اطلاق آیه است که هیچ قید [زمانی یا مکانی] ندارد.(3)

    طبق استدلال علامه طباطبایی (که ذکر خواهد شد)، آیه شریفه قید زمانى ندارد و مربوط به همه زمان ‏هاست، ولى قید موضوعى دارد و از همین رو منافاتى با سرورى حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر همه زنان عالم در کمالات عالیه و والاى انسانى ندارد.

    توضیح این که، در قرآن مجید یک‏ سرى از ویژگى ‏ها و امتیازات براى حضرت مریم بیان شده است مانند تکلم با فرشتگان، تصدیق کتب آسمانی و عبادت و .... که این ویژگى‏ ها از اختصاصات حضرت مریم نیست و افراد دیگرى نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتى رسیده‏ اند، اما آنچه از اختصاصات حضرت مریم است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته است، چگونگى ولادت فرزند وى مى‏ باشد.

    خلاصه استدلال علامه طباطبایی:
    علامه طباطبایى (رحمه الله علیه) در تفسیر المیزان در این باره می گوید: با توجه به آیات، باید بررسی کنیم که آیا برگزیدن مریم و تقديم او بر زنان عالم، از تمامى جهات است يا از بعضى جهات؟ ظاهر آیاتی که درباره این بانوی مکرمه وارد شده نشان می دهد که از خصائص و ویژگی های منحصر به فرد مريم، ولادت عجيب فرزندش است اما سایر ویژگی هایی مانند «تطهير» و «تصديق به كلمات خدا و كتب او» و «قنوت» و «محدثه بودن»، اختصاصى به آن جناب ندارد، بلكه در ديگر زنان نيز احيانا يافت مى‏ شود.

    برخی آیات ناظر به این مطلب: «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ»؛ [ياد كن‏] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند: «اى مريم، خداوند تو را به كلمه‏ اى از جانب خود، كه نامش مسيح، عيسى بن مريم است مژده مى ‏دهد، در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است.»(4)

    «وَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمينَ»؛ و آن [زن را ياد كن‏] كه خود را پاك دامن نگاه داشت، و از روح خويش در او دميديم و او و پسرش را براى جهانيان آيتى قرار داديم.(5)‏

    «وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتينَ»؛ و مريم دختِ عمران را، همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و كتابهاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود.(6)

    در تمام آیات یاد شده، ویژگی منحصر به فردی که مختص مریم (سلام الله علیها) است، همان تولد خارق العاده و استثنایی فرزند اوست که آیتی از آیات الهی بود و از این جهت بر دیگر زنان عالم مقدم شده، اما سایر ویژگی ها مختص و منحصر به این بانوی مکرمه نیست.(7)


    _______
    (1) بقره/ 47.
    (2) تفسير نمونه، ج‏2، ص: 542
    (3) الميزان، ج‏3، ص189
    (4) آل عمران/ 45.
    (5) انبیا/ 91.
    (6) تحریم/ 12.
    (7) تفسیر المیزان/ج3/ص189، با تلخیص و تصرفی اندک در الفاظ.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۲:۲۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود