صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در مورد قسمتها یا ویژگیها و جزئیاته روح هیچی در قرآن نگفته؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند در مورد قسمتها یا ویژگیها و جزئیاته روح هیچی در قرآن نگفته؟




    سلام و عرض ادب و تشکرو سپاس از دوستان و اساتید
    یه سوال دیگه که از نظر من جالبه و ارزش وقت بررسی و تحقیقو داره

    چرا خداوند در مورد قسمتها یا ویژگیها و جزئیاته روح هیچی در قرآن نگفته؟

    مگر نه این است که اگر وجود روح را که بارها در قرآن به آن اشاره شده نفی کنیم یعنی قیامتو رستاخیز و شاید خود خدا را نفی کرده ایم
    به طور حتم جسم ما از مواد دنیوی ساخته شده و در همین دنیا خواهد ماند تا به چرخه تغییرات دنیوی و مادیه خودش ادامه بده و این روح و یا هر چیزی که غیر مادی باشه از ما در جهان های بعدی خواهد ماند که این نیز در قرآن بارها آمده(منظور از بارها آمده خود روحه و ممکنه در آن دنیا با جسم مادی یا روح خالص بدون هر چیز اضافی و یا روح به انضمام یه جسم جدید مثل جسم مثالی و یا هر چیز دیگه باشه ولی خود روح در هر صورت هست)

    دقت کنید که ما در این سوال روح را قبول داریم و فقط در مورد جزئیات خود ماهیت روحه انسان به بررسی می پردازیم

    امیدوارم منظورمو رسونده باشم.
    اگه سوالی هم در مورد روشنتر شدن سوال دارید من در خدمتم

    باتشکرو سپاس فراوان


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۷ در ساعت ۰۲:۲۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    باسلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط majidzm نمایش پست
    چرا خداوند در مورد قسمتها یا ویژگیها و جزئیاته روح هیچی در قرآن نگفته؟

    قرآن کریم پاسخ شما را در آیه 85 إسراء چنین داده است:
    وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً، و از تو درباره «روح» سؤال مى‏كنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكى از دانش، به شما داده نشده است!»

    اینکه روح از امر پروردگار است،‌ یعنی هرچه درک و فهم ما از ذات خداوند ممکن باشد از روح (که امری است الهی) نیز ممکن خواهد بود، و چون آن ممکن نیست این نیز غیر ممکن است،‌ در واقع نا یافتنی بودن آن را ثابت و آب پاکی بر دست کسانی که مدعی درک و فهم هرچیزی هستند ریخته است.


    توضیح بیشتر:


    ما انسانها محیط پیرامون خود را با ابزار حسی بصورت دقیق و مفصّل درک کرده و می سنجیم، کشفیات روزافزون دانشمندان گواه بر آن است، اما هرچه فراتر از حسّ باشد، به حقیقت آن نرسیده و فقط به اجمال، اصل آن را می پذیریم، مانند وجود خدای متعال، علت پذیرش اصل آن بدون درک تفصیلی، مشاهده آثار خداست، اما اینکه خدا چگونه است و چه مشخصاتی دارد کاملا مبهم است و این اصلا مهم نیست زیرا با درک آثار عظمت او پی به اوصاف بیکرانش می بریم.


    روح نیز به لحاظ غیر مادی بودنش برای ما قابل درک تفصیلی نیست و فقط با توجه به آثار (و فرقی که انسان مرده و زنده دارد) پی به اصل وجودش می بریم و اینکه او منشأ حیات انسانی است اما سائر جزئیات و اوصاف وجودی او برایمان مبهم و گنگ است.


    نکته قابل توجه این است که تمامی انسانها (بی سواد،‌ با سواد،‌ کوچک و بزرگ موحد و مادی گرا و غیره) روح را به خوبی باور کرده و زندگی خود را از آن می دانند، و این علامت این است که وجود روح قابل انکار نیست حتی اگر علم تفصیلی بدان نداشته باشیم.


    خلاصه اینکه به قول معروف وقتی نتوان آب استخر را در یک لیوان جای داد نمی توان مشخات چیزی را که غیر مادی است برای موجودی مادی تشریح نمود الا به آثار که آن بحث دیگری است.


    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۲:۰۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خدمت شما بزرگوار


    اینکه فرموید درست است ولی
    دلیل اینکه چرا روح ناشناس باشد بهتر است؟(شناسایی خود روح مد نظر نیست)

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جوابه تکراری ندین
    این جور جواب ها کلی هستن
    غلط نیستن ولی پاسخگو نیستن
    در ادیان غیر ابراهیمی پاسخ های مختلفی هست ولی منظور ما اینجا اسلام هست

    جزوی ترین نکاتو نه فلسفه چگونگیه روح
    در همین سایت مشابه توضیحات شما زیاد هست
    من همه رو مطالعه کردم ولی همیشه یه سری مفاهیم مقدماتی(که کاملا صحیح هستن و من قبول دارمشون) مطرح شده و در همون سطح در حد اسم یه کتاب واردش شدین و حتی وارد این مبحث بزرگو شیرین نشدین.

    اگه از جزئیات خبر ندارین دلیل به این نیست که هیچ کس و هیچ زمانی کسی ازش آگاهی نداره
    سعی کنید بجای تعصب اشتیاق به درک حقیقتو در خودتون تقویت کنید تا به خدا نزدیک تر و آگاهی خالص تری داشته باشید

    من هنوز منتظر نظرات اساتید بزرگوار هستم

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط majidzm نمایش پست
    اگه از جزئیات خبر ندارین دلیل به این نیست که هیچ کس و هیچ زمانی کسی ازش آگاهی نداره
    سعی کنید بجای تعصب اشتیاق به درک حقیقتو در خودتون تقویت کنید تا به خدا نزدیک تر و آگاهی خالص تری داشته باشید

    دقت کنید دوست عزیز
    اولا
    به هیچ وجه ادعا نکرده و نخواهیم کرد که همه چیز بلدیم و هرچه می خواهید بپرسید،‌ چون ادعای بزرگی است و از عهده امثال ما بر نمی آید، فقط در شأن مولا علی است که فرمود سلونی قبل ان تفقدونی.
    همچنین بی خبری ما دلیل بی خبری سائرین نیست، اما آنچه مهم است قرآن و عترت را تنها ملجأ و مرجع حل مسائل دینی می دانیم و بس.

    ثانیا
    روح به مانند سائر مجردات با حواس ظاهری و علم تجربی قابل تجزیه و تحلیل نیست، که اگر بود و ما لایق درک دقیق آن بودیم، اشاراتی در قرآن و عترت بدان می شد که نشد!
    به این آیه دقت کنید:
    ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ (سوره مؤمنون آیه14) سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته‏]، و علقه را بصورت مضغه [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، و مضغه را بصورت استخوانهايى درآورديم و بر استخوانها گوشت پوشانديم سپس آن را آفرينش تازه ‏اى داديم پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است‏.

    چهار مرحله قبلی خلق (با اینکه درون خود عظمت خیره کننده ای دارد اما) در طول یک مسیر با واژه «خلق» آمده اما مرحله پنجم که نوبت به روح انسانی (همانکه موجب تبریک خدا به خودش شد) رسید از ثم أنشأنا استفاده نمود که گویای مرحله ای برتر و متمایز با گذشته است، اما چرا بمانند مراحل قبلی خبری از توصیف جسمانی و کلماتی که مأنوس بشر باشد نیست،؟ و فقط در حدّ یک کلمه رازآلود فرمود «خلقا آخر»
    پاسخ نداشتن برای این سؤال همان پاسخ اصلی این تاپیک است،‌ زیرا اشاره به خلقت چیزی می کند که ابزار بشری قابلیت درک و تجزیه و تحلیل دقیق آن را ندارد (دقت کنید)

    ثالثا
    مطالب فراوانی درباره اقسام و آثار روح (از قبیل روح القوه، روح الشهوه، روح الایمان، روح القدس) در روایات وجود دارد اما هیچکدام آنها تعریف روح نیست، گویا آنها نیز به تبع قرآن مجید تعریفی از روح ارائه نکردند.

    در واقع پاسخی برای سؤال شما یافت نکردیم.

    ضمنا پاسخگوئی نه به معنای قانع ساختن پرسشگران است و نه به معنای پاسخ همه چیز را دانستن است.

    موفق باشید.


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط wintryflame نمایش پست
    دلیل اینکه چرا روح ناشناس باشد بهتر است؟(شناسایی خود روح مد نظر نیست)

    صحبت
    بهتر بودن نیست، بلکه امکان شناسائی دقیق وجود ندارد،‌ وقتی درک ما مبتنی بر حواس باشد و روح هیچ خاصیت قابل حسی نداشته باشد چگونه می توان آن را تجزیه علمی نمود.

    سائرین نیز پرسش حضرتعالی را داشتند و پاسخ دقیقی دریافت نکردند و شاید به همین دلیل باشد که یکی از میدان های مباحثه میان موحدان و مادی گرایان همین مقوله کیفیت روح است،‌ زیرا به تعبیر شما همچنان ناشناس مانده است.

    تنها نکته ای که دقت بدان لازم است، علم به اصل روح است که وجود دارد و به دلیل آثاری که از آن جا می ماند قابل انکار نیست (همانند وجود صانع برای هستی) اما اینکه کیفیت وجودی آن چیست؟ بهره چندانی از آن نداریم.

    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام خدمت شما
    ولی از انجایی که خداوند بهترین کارها را انجام میدهد بحث بهتر بودن ناشناس ماندن روح هم مطرح هست مثلا اگر خداوند ما را طوری خلق میکرد که حقیقت روح را می شناختیم شاید امتحان این جهان معنی نمیداد پس بهتر بود که روح ناشناس می ماند
    شاید دلایل دیگری هم داشته باشد که من منظورم پاسخگویی به این دلایل بود, نه شناسایی حقیقت روح و قطعا خدا حکمتی در این داشته

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط wintryflame نمایش پست
    شاید دلایل دیگری هم داشته باشد که من منظورم پاسخگویی به این دلایل بود, نه شناسایی حقیقت روح و قطعا خدا حکمتی در این داشته
    شاید!
    اما آنچه از ادله به ما رسیده کمکی به فهم آن دلائل نمی کند.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درک ما منحصر بر حواس نیست. بلکه علم حضوری نیز داریم که با آن می توانیم ویژگی های روح را تا حدی بفهمیم.

    همانگونه که علم ما به خدا نیز منحصر در وجود او نیست. بلکه صفات و ویژگی های او نیز تا حدی برایمان قابل تشخیص است.

  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    درک ما منحصر بر حواس نیست. بلکه علم حضوری نیز داریم که با آن می توانیم ویژگی های روح را تا حدی بفهمیم.

    همانگونه که علم ما به خدا نیز منحصر در وجود او نیست. بلکه صفات و ویژگی های او نیز تا حدی برایمان قابل تشخیص است.

    تمام بحث ما سر همان تا حدی است،‌ فهم انسان از روح در چه حدی است؟ اولا.
    ثانیا همین حد را بفرمائید تعریف کنید!
    البته نه تعریف به آثار‌، (زیرا همه ما، حتی منکران خدا نیز آثار روح را درک کرده و تفاوت میان انسان زنده و مرده را کاملا می فهمند و می توانند درباره آن هزاران صفحه مطلب بنویسند) بلکه تعریف ویژگی روح به آن نحوی که پرسشگر خواسته مهم است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط majidzm نمایش پست
    چرا خداوند در مورد قسمتها یا ویژگیها و جزئیاته روح هیچی در قرآن نگفته؟.... دقت کنید که ما در این سوال روح را قبول داریم و فقط در مورد جزئیات خود ماهیت روحه انسان به بررسی می پردازیم


    اکنون به نظر شما، روح حقیقتا چیست؟


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۸:۰۶
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  17. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود