جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟




    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۵

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در قرآن مستقیم به خود کلمه پل طراط اشاره ای نشده است و تنها به صراط مستقیم اشاره شده ولی در احادیث از این کلمه زیاد نام برده شده است.
    مثلاً، امام صادق (ع) در تفسیر کلمه ی مرصاد، در آیه 14 سوره ی فجر، آن را پلی دانسته اند که از جهنم می گذرد.
    «ان ربک لبالمرصاد»(1)، می فرماید: «مرصاد پلی است بر طریقی که از جهنم می گذرد و کسی که حق مظلومی بر گردن او باشد، از آن نخواهد گذشت.»(2)
    البته این بیان امام صادق(ع) از قبیل بیان یکی از مصادیق مرصاد (کمین گاه) است. چرا که کمین گاه الهی منحصر به قیامت و پل معروف صراط نیست و خداوند در همین دنیا نیز در کمین ظالمین است ....»(3)
    کلمه ی صراط به معنای راه است و آنگاه که با کلمه مستقیم توصیف گردد، به معنای راه راست و مستقیم می باشد.در قرآن نیز در برخی آیات، کلمه «صراط مستقیم» به کار رفته است.
    در همه ی این آیات، مراد از «صراط مستقیم»، راه راست و طریق هدایت در همین دنیا است که اگر کسی در این دنیا در این مسیر قدم بردارد، در آخرت نیز در مسیر مستقیم و صراط مستقیم است؛ یعنی نتیجه ی اعمال صحیح خود را در دنیا، خواهد دید.
    نکته ی قابل توجه این است که پل صراط، یکی از مواقف روز قیامت است و در روایات، از آن با تعابیر مختلفی هم چون پل ، صراط، پل صراط، پل جهنم و ... یاد شده است. ولی منظور همه این روایات، این موقف است که به جهت آشنایی بیشتر اذهان ساده ی مردم، از آن به پل تعبیر شده است، نه اینکه مثل پل های این دنیا دارای پایه هایی باشد و راه گذشتن مردم و حیوانات و وسائل نقلیه باشد. مراد از پل و صراط در قرآن مجید و روایات، یعنی راه، مسیر، روش، مکتب و به عبارت دیگر، مردم باید بدانند که آن مکتب و طریقی که آنان را به سعادت حقیقی و ابدی می رساند، یک مکتب و راه و روش، با خصوصیات و ویژگی های خاص یعنی دین پروردگار متعال (اسلام حقیقی) می باشد و تنها، قدم گذاشتن در این راه است که موجب نجات و رستگاری است. و از طرف دیگر، غفلت از معرفت واقعی به ویژگی ها و ظرایف و دقایق این راه، موجب انحراف از آن و افتادن در مسیر گمراهی است.
    بنابراین،«پل صراط» واقعیتی است که هم در قرآن مجید به آن اشاره شده(4) و هم در روایات، خصوصیات و ویژگی های آن بیان گردیده است.
    منابع:
    1. زیرا پروردگارت به کمین­گاه است.
    2. بحار الانوار، ج8، ص 66.
    3. تفسیر نمونه، ج26، ص 458.
    4. علاوه بر آنچه ذکر شد، آیات 71و 72 سوره ی مریم : « و همه­ی شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‏شوید، این، امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان. سپس آنها را که تقوا، پیشه کردند از آن رهائى مى‏بخشیم ، و ظالمان را در حالى که ( از ضعف و ذلت ) به زانو در­آمده‏اند، در آن رها مى‏کنیم »، می تواند اشاره ای به پل صراط داشته باشد. برای آگاهی بیشتر،نک: تفسیر نمونه، ج13، صص 121-117.

    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    چطور میشه از این پل به راحتی عبور کرد؟و اگر توبه کنیم راحت می تونیم عبور کنیم؟

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    چطور میشه از این پل به راحتی عبور کرد؟
    با سلام و عرض ادب
    عبور از پل صراط مسلما یکی از دغدغه های ما مومنین می باشد که اگر به روایات اهل بیت نگاه کنیم چگونگی عبور از آن را برای ما مطرح فرمودند و مسلما اگر عمل کنیم مشکلی نخواهیم داشت.
    امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرماید: نحوه عبور از صراط به طرق گوناگون خواهد بود بعضی همچون برق و بعضی چون باد، بعضی چون تاختن اسب، بعضی همچون دویدن مرد، بعضی همچون پیادگان و بالاخره گروهى هم آویخته و در حالى كه آتش برخى از اندام ایشان را گرفته و برخى را رها كرده است، می ‏گذرند.(1)
    اعمالی که باعث گذر برق آسا از پل صراط می شوند عبارتند از:
    1- كسى كه حضرت على علیه السلام را دوست داشته باشد از پل صراط مانند برق جهنده می گذرد.(2)
    و باز در حدیثی آمده است: هر كسى مشتاق است كه از پل صراط مثل باد تند پاییزى بگذرد و خود را بدون حساب به بهشت جاویدان برساند، ولایت ولىّ و وصىّ و مصاحب و خلیفه من، على بن ابى طالب علیه السّلام را بپذیرد و بر دل بسپارد. و هر كسى مى‏خواهد در آتش جهنم سرنگون شود، ولایت على بن ابى طالب علیه السّلام را رها كند. (3)
    همچنین است درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام که فرموده اند آن حضرت و شیعیانش چون برق از صراط می گذرند. (4)
    2- اهمیت دادن به نماز جماعت در هر حال و مکانی: و كسى كه بر آن باشد كه در هر جا و در هر موقعیت و فرصتى، نماز خود را به جماعت بخواند، (در روز قیامت) جزو اولین گروه با سبقت‏ گیرندگان، با چهره ‏اى روشنتر از ماه شب چهاردهم (بدر) به سرعت برق از پل صراط خواهد گذشت، و به ازاى هر روز و یا شبى كه توفیق شركت در نماز جماعت را داشته است ثواب یك شهید را به او خواهند داد.(5)
    رعایت اول وقت بودن نماز نیز از این جمله است: یكى از صحابه‏ى پیغمبر «صلّى اللّه علیه و آله و سلّم» گفته: هر كس مدام پنج نماز را اول وقت بخواند خداوند نُه عنایت در حق او بفرماید: محبوب خدا شود، بدنش سالم ماند، ملائكه از او محافظت كنند، بركت در خانه‏اش پدید آید، سیماى صالحان پیدا كند، دلش نرم شود، از پل صراط چون برق جهنده بگذرد، از آتش نجات یابد، در جوار خدا با كسانى مأنوس شود كه نه ترسى دارند و نه اندوهى.(6)
    و هر كس یك شبانه روز در یك بیمارى درد كشد، و رنج خود را به عیادت‏ كنندگان شكایت نكند، پروردگار در روز بازپسین وى را با ابراهیم [خلیل الرّحمن‏] علیه السّلام مبعوث فرماید، تا از پل صراط بگذرد همانند برقى جهنده.
    3- رسول خدا فرمود: هر كس از دسترنج خود بخورد، مثل برق از پل صراط خواهد گذشت. النّبیّ «ص»: من أكل من كدّ یده، مرّ على الصّراط كالبرق الخاطف.(7) از این روایت می توان استفاده کرد اصل بر این است که بندگان به آسانی از صراط عبور کنند به شرط آنکه ستم نکنند و الا نیازی به انجام کارهای سخت نیست همین که بد نباشیم کافی است وگرنه چرا کسی که از دسترنج حلال خود می خورد مستحق پاداشی به این بزرگی است. البته رعایت حلال و حرام هم گاهی سخت می شود و جز از پرهیزکاران ساخته نیست.
    ادامه دارد...
    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    4- صبر بر بیماری: و هر كس یك شبانه روز در یك بیمارى درد كشد، و رنج خود را به عیادت‏ كنندگان شكایت نكند، پروردگار در روز بازپسین وى را با ابراهیم [خلیل الرّحمن‏] علیه السّلام مبعوث فرماید، تا از پل صراط بگذرد همانند برقى جهنده. (8)
    تعجبی ندارد اگر بزرگترین پاداشها برای کسانی باشد که متخلق به اخلاقی الهی باشند اصلا هدف از بعثت پیامبران، آموزش مکارم اخلاق است. کسی که آرام و صبور است هر چند بسیار درد دارد، از بزرگواریهای اخلاقی برخوردار است و خدا چنین خلقیاتی را بسیار دوست دارد.
    نماز

    5- صبر کردن بر بدهکار: هر كس به برادر دینى خود قرض دهد، خداوند در برابر هر درهمى، به وزن كوه احد و رضوى و طور سینا برایش حسنه در نظر گیرد و اگر هنگام فرا رسیدن موقع پرداخت قرض با او خوب تا كند و مدارا نماید، در روز حسابرسى، برق آسا و بدون حسابرسى و دیدن عذاب، به راحتى از پل صراط عبور خواهد كرد.(9)
    6- روزه ماه رجب؛ هر كس ده روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند دو بال سبز آراسته به مروارید و یاقوت بر او نهد كه همانند نور گذرنده از پل صراط به سوى بهشت پرواز كند. (10)
    7- شب زنده داری: هر كس یك چهارم شب را نماز گزارد، در صف نخستین رستگاران باشد تا آنگاه كه همچون تندبادى از پل صراط بگذرد و بدون حسابرسى به بهشت در آید. (11)
    8- صدقه دادن: از پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله و سلّم- نقل شده كه: راجع به صدقه از شیطان پرسیدم كه چرا جلوگیرى می ‏كنى؟ گفت: اى محمد! چون ببینم كسى صدقه می ‏دهد گویا اره بر سر من نهاده ‏اند و مانند چوب می ‏برند، پرسیدم: چرا؟
    گفت: صدقه پنج خاصیت دارد: مال را زیاد كند، بیمار را شفا دهد، بلا را بگرداند، صاحبش چون برق جهنده از پل صراط بگذرد، و بى‏حساب وارد بهشت شود، (در جایى كه حقوق مردم ذمه‏اش نباشد) گفتم: خدا عذابت را زیاد كند. (12)
    بعضی چیزهای دیگر نیز مثل مداومت بر خواندن قرآن، خواندن بعضی نمازهای مخصوص شبهای رمضان، مداومت بر بعضی سوره های قرآن و ... که برای نقل روایاتشان مجالی دیگر لازم است .
    اما قابل تذکر است که این اعمال در صورتی کمک کننده و اثر گذارند که اولا قبول شده و در پرونده عملمان درج گردند ثانیا با گناهان دیگر ضایع نشده و محو نشوند و تا هنگام گذر از صراط باقی بمانند زیرا گناهان ما، حسنات ما را روز قیامت از بین می برند همچنین چه بسا همه اعمالمان را به جهت یک حق الناسی که به گردن داریم،از دست بدهیم .
    منبع:

    1. امالی صدوق،ص 107 و بحارالانوار، ج 8، ص 64.
    2. فضائل الشیعة با ترجمه، ص 5، حدیث 1.
    3. شواهد التنزیل، ترجمه روحانى، ص42.
    4. ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص 505.
    5. پاداش نیكی ‏ها و كیفر گناهان، ص 746 و ثواب الاعمال عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ترجمه حسن زاده، ص673.
    6. نصایح، ص 296.
    7. الحیاة با ترجمه احمد آرام، ج‏5، ص 432.
    8. من لا یحضره الفقیه، ترجمه غفارى، ج‏5، ص305.
    9. ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص667.
    10. ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص137 پاداش روزه ماه رجب، ص 133.
    11. ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص111، پاداش شب‏زنده‏دارى با قرآن، ص 111.
    12. نصایح،ص 238.

    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ادامه جهت توضیحات بیشتر باید عرض کنم که آخرت هر انساني، بازتاب دنياي اوست و آن چه در مواقف آخرت مشاهده مي‌كند و هر پاداش و كيفري كه به او مي‌رسد عكس العمل عقايد، افكار، اخلاق، گفتار و رفتار دنياي اوست و گذشتن از صراط آخرت نيز براي هر انسان، وابسته به اين است كه در دنيا، راه زندگي را چگونه پيموده و در ايّام عمر، چه صراطي را طي كرده است. كسي كه در اين جهان مسيرش صراط مستقيم انسانيّت بوده او صراط قيامت را به آساني مي‌پيمايد و به سعادت ابدي نائل مي‌گردد و امّا كسي كه در اين عالم راه زندگي را ترك گفته، به انحراف و كج روي گرائيده و به خلق و خوي درندگان متخلّق شده است نمي‌تواند از صراط قيامت بگذرد و ناچار سقوط خواهد كرد.(1)
    با توجه به نكته فوق، صراط آخرت براي افراد با ايمان و با تقوا پهن‌تر نمي‌شود بلكه چون درجات ايمان اين افراد در اين دنيا و قدرت تصميم گيري ايشان در انجام واجبات و دوري از محرّمات متفاوت بوده است در قيامت نيز عبورشان از صراط متفاوت خواهد بود بعضي آن را با تندي و در كمال سرعت طي مي‌كنند و بعضي با تأنّي و كندي.
    در روايتي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌خوانيم:
    « مردم در عبور از صراط گروه‌هاي مختلفي هستند صراطي كه رقيق‌تر از مو و تيز‌تر از شمشير است. بعضي مانند برق گذر مي‌كنند، بعضي مثل اسب دونده مي‌گذرند، بعضي با دست‌ها و زانو‌ها مي‌روند، بعضي راه را با دو پا طي مي‌كنند و بعضي به صراط آويخته‌اند گاهي گوشه‌هايي‌ از بدنشان را آتش مي‌گيرد.(2)»
    انسان متقي و مؤمني كه كاملا به وظايف ديني خود عمل مي كند هرگاه در ميدان گناه قرار مي گيرد به سرعت خود را نجات داده و از مسير گناه گريزان است بخلاف انساني كه از ايمان محكم و استواري برخوردار نيست اين چنين انساني با وسوسه بسيار گاه تا نزديكي گناه هم پيش مي رود ولي به سبب وجود ايمان در قلبش با سختي بسيار و بر خلاف تمايل دروني گناه را ترك مي كند بين اين دو مؤمن خيلي فرق است. اولي به سرعت از گناه گذشت بدون اين كه تمايلي هم داشته باشد تجسم همين رفتار او در قيامت با سرعت گذشتن از پل صراط است و دومي كه با سختي از گناه دست كشيده است از صراط مي گذرد ولي با تأني و افتان و خيزان.
    پس كيفيت گذر از صراط در قيامت ارتباط مستقيم با عملكرد ما در دنيا دارد كه چگونه به وظايف دين عمل كرده ايم.
    در واقع صراط آخرت بازتاب و نتيجة كيفيت رفتار انسان در مواجه شدن با واجبات و محرّمات الهي در اين دنياست به هر مقدار انسان در اثر تقوا قوي‌تر، راحت‌تر و سريعتر از گناه صرف نظر كند و خود را به معصيت آلوده نسازد در آخرت نيز، بازتاب اين عمل، گذشتن سريع و برق آسا از پل صراط مي‌شود. ولي اگر در اثر ضعف ايمان و تقوا، نتواند در مقابل گناهان مقاومت كند و در ورطة گناه بيفتد در آخرت نيز از پل صراط نمي‌تواند بگذرد و در آتش جهنّم سقوط خواهد كرد.
    منبع:
    1. معاد، گفتار فلسفي، ج3، صص 189 و 188.
    2. امالي صدوق، كتاب فروشي اسلاميّه، مجلس 33، ح 4، ص177.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۲:۲۲
    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    و اگر توبه کنیم راحت می تونیم عبور کنیم؟
    در توضیحات بالا اشاره کردیم پل صراط تجسّم حرکت در مسیر حق در همین دنیاست، بله پل صراط از مو باریک‏تر است. حرکت در مسیر حق نیز همین‏ گونه است. اگر کسی بخواهد در مسیر حق حرکت کند، اولاً باید حق را دقیق بشناسد که خود عرصه‏ ای مشکل و خطرناک است و ثانیا باید بر طبق آن عمل نماید که بسی دشوارتر و صعب‏ العبورتر است.
    پل صراط تجسّم عینی حق و باطل است و عبور از آن همان حرکت در مسیر حق در این دنیاست. روشن است که بااندکی غفلت آدمی از راه به در می رود و گرفتار بیغوله‏ ها خواهد شد. در قیامت نیز کسانی از پل صراط به سلامت عبور میکنند که در دنیا آن مسیر را به سلامت پیموده باشند و اگر دراین جا دچار لغزش شدند روی آن پل نیز دچار لغزش خواهند شد و به جهنم سقوط خواهند کرد. (مگر آنکه لطف وعنایت و غفران پروردگار شامل شود).
    بنابراین پل صراط تجسّم همان میزان و حساب دقیق خداوند در قیامت است که یا آدمی از آن عبور کرده و به بهشت وارد خواهد شد.
    اما در مورد توبه، اگر واقعا کسی توبه حقیقی کند و گذشته‏ های سوء خویش را جبران نمایند چه بسا به آسانی از صراط عبور کند، اما اگر مرتب بین گناه و توبه افت و خیز داشته باشد،چه بسا در قیامت نیز به همین شکل حرکت میکند.

    آيا در قرآن به پل صراط اشاره شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود