صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدا بنی اسرائیل را بر عالمیان برتری داده است؟؟؟؟؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    چرا خدا بنی اسرائیل را بر عالمیان برتری داده است؟؟؟؟؟؟؟




    آیه 46 سوره بقره:
    باز در این سوره نمونه ای از تبعیض خدا را شاهد می شویم(ای بنی اسرائیل یاد کنید از نعمت هایی که به شما عطا کردم و شما را بر عالمیان برتری دادم) مگر ما آفریده یک خدا نیستیم چرا بنی اسرائیل را بر عالمیان برتری داد؟؟؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۷ در ساعت ۰۲:۳۲
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    «يا بَني‏ إِسْرائيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمينَ»

    اى بنى اسرائيل! نعمتهايى را كه به شما ارزانى داشتم به خاطر بياوريد و (نيز به ياد آوريد كه) من، شما را بر جهانيان، برترى بخشيدم. (بقره، 47 و 122)


    این فضیلت و برتری اختصاص به زمان خودشان بوده است نه همه زمانها.

    این فضیلت به خاطر نعمتهایی بوده که خداوند به برکت حضرت موسی به آنها اعطا فرموده، لذا مختص به زمان حضرت موسی بوده است.

    این فضیلت به خاطر برتری دادن و پیروزی آنها بر فرعونیان بوده، و دلیل بر برتری اخلاقی و اعتقادی نیست زیرا در آیات مختلفی به خاطر بی اعتقادی ها و ... مورد انتقاد قرار گرفته اند.

    این فضیلت و برتری اعتقادی و اخلاقی نیست بلکه اتمام حجت است برای آنها که با این همه نعمت، آنها باز هم از دستورات الهی نافرمانی کرده و راه معصیت را در پیش گرفتند.


    در ادامه به مطالبی از کتب تفسیری اشاره می شود:



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با توجه به ساير آيات قرآن روشن مى‏شود كه مقصود برترى آنها نسبت به افراد محيط و عصر خودشان است، زيرا:

    خداوند در مورد مسلمانان می فرماید: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»؛ شما (مسلمانان) بهترين امتى بوديد كه براى نفع انسانها آفريده شده‏ايد. (آل عمران، 110)

    و در جاى ديگر در باره بنى اسرائيل آمده: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا»؛ ما اين مستضعفان را وارث مشرق و مغرب زمين كرديم. (اعراف، 137)

    روشن است كه بنى اسرائيل در آن زمان وارث تمام جهان نشدند پس مقصود اين است كه وارث شرق و غرب منطقه خودشان گشتند.

    بنا بر اين فضيلت آنها بر جهانيان نيز برترى نسبت به افراد همان محيط است. (تفسير نمونه، ج‏1، ص 221)


    ممكن است مراد از برترى، پيروزى حضرت موسى و قوم بنى اسرائيل بر فرعونيان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى، زيرا قرآن بارها از بهانه جويی هاى بى‏مورد و بى‏اعتقادى آن ها انتقاد مى‏كند. (تفسير نور، ج ‏1، ص 108)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور برترى آنان است از مردم زمان خودشان، زيرا به اجماع و اتفاق، امّت اسلام بالاترين امت‏ها هستند به شهادت آيه كريمه: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» (آل عمران، 110)

    بعضى گفته‏اند منظور، برترى آنان است در امتيازات مخصوصى كه يافتند چون نزول منّ و سلوى، داشتن رسولان و كتاب‏ها، و شکافتن دریا و غرق كردن فرعونیان، و نشانه‏ها و پيش آمدهايى كه با آنها استدلال بر وجود خدا راحت‏تر، و تحمل مشكلات و تكاليف و وظيفه‏ها آسان‏تر مي گردد؛ و نه برترى بطور مطلق و كلى. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 221)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تحقيق اين است كه افضليت به معنى دارا بودن فضائل اخلاقى و اعتقادى و عبادى و جاه و منزلت و قرب به مقام ربوبى و مانند اينها مراد نيست؛ بلكه مراد اتمام حجت به ادلّه واضحه و براهين متقنه و معجزات باهره و نعم دنيويه از مال و ثروت و رياست و سلطنت و امثال اينها است.

    و واضح است كه خداوند به بركت حضرت موسى علیه السلام بنی اسرائیل را به رياست و ثروت و سلطنت رسانيد ولی اينان با وجود اين همه اسباب و وسائل هدايت و متنعّم بودن به انواع نعمت، باز طريق كفر و معصيت و مخالفت با اوامر الهی و فرو رفتن در ماديات را پيش گرفتند، از اين جهت خداوند خطاب به آنها مي فرمايد: من كه اين همه مواهب را به شما عنايت كردم و از اين جهت شما را بر جهانيان ترجيح دادم، از مخالفت من و از روزى كه فداء و وساطت و قبول نمودن كسى را به جاى ديگرى در آن نيست بترسيد. (ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 23)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    375
    تشکر:
    1
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    218
    آپلود
    7
    گالری
    259

    نعمت های خداوند به بنی اسرائیل




    نعمت های خداوند به بنی اسرائیل در بیابان سینا و بعد از آن
    نزول تورات و لوح ها
    خداوند می فرماید: «إنا أنزلنا التوراة فیها هدى و نور یحکم بها النبیون» (مائده: 44) ترجمه: ما تورات را نازل کردیم در حالى که در آن هدایت و نور بود و پیامبران با آن براى یهود حکم مى کردند.

    پیامها
    1 - بعد از برطرف شدن مانع و هلاکت فرعون، خداوند با دادن نعمتى جدید زمینه سعادت و رشد و کمال جاودانه آنها رافراهم نمود و این نعمت همانا تورات و لوح هایى بود که میثاق خدا با بندگان برگزیده ومؤمنش در آن آمده بود. مبناى احکام تورات دو چیز بود: هدایت و نورانیت.
    2 - ظاهرا نزول تورات به صورت لوح هایى بوده که مکتوب به موسى داده شده است و قرآن آن را موعظه و بیان هر چیزى معرفى مى کند: و براى او در الواح اندرزى از هر موضوعى نوشتیم و بیانى از هر چیز کردیم. پس آن را با جدیت بگیر و به قوم خود بگو به نیکوترین آنها عمل کنند.
    3 - لوح ها و تورات یکجا و در جریان میقات چهل شبانه روزى موسى نازل شده است و همین نزول دفعى بود که یهودیان زمان پیامبر آن را مورد توجه داشته و نزول تدریجى قرآن را مورد اشکال قرار مى دادند که چرا مانند تورات به صورت یک کتاب یکجا نازل نمى شود؟
    4 - تورات و لوح ها، حکم شریعت حضرت موسى (ع) و نیز مبناى عملى و شریعت انبیا بعد از وى بود.
    5 - بنى اسرائیل وقتى لوح ها را در دست موسى دیدند، به جاى اینکه خشنود گشته و با التزام عملى به آن در مسیر هدایت و عبودیت گام بگذارند، ناسپاسى خود را این گونه نشان دادند که از موسى خواستند خدا را به آنها نشان دهد و رسما اعلام کردند که تا خدا را نبینند ایمان نمى آورند. چنان که بعد از موسى هم در مقابل عمل انبیاء به تورات طاقت نیاورده آنها را تکذیب کرده یا به قتل رساندند.
    6 - یهود نه تنها به قرآن متعبد نگردیدند بلکه مطیع کتاب آسمانى خود، یعنى تورات نیز نبودند و بارها آن را نقض و از دستورات آن سرپیچى کردند؛ مانند تمرد از ورود به سرزمین مقدس و تمرد از تعطیلى صید در روز شنبه، تمرد از حکم تورات نسبت به حکم زناى محصنه. حتى یهود به تحریف و دگرگون سازى تورات اقدام کردند.

    برترى بر سایر اقوام معاصر:
    خداوند در سوره اعراف می فرماید: «قال أ غیر الله أبغیکم إلاها و هو فضلکم على العلمین» ترجمه: گفت: آیا غیر از خدا معبودى براى شما بجویم در صورتى که او شما را بر عالمیان برترى داد؟ (اعراف، 140) یعنى اگر انگیزه پرستش خدا، حس شکرگزارى باشد، همه نعمتهاى شما از ناحیه خدا است و اگر انگیزه پرستش و عبودیت، منشا اثر بودن باشد، باز آن هم مربوط به خدا است، بنا بر این به هر حسابى باشد جز خداوند قادر منان شایسته پرستش نیست. در آیه بعد خداوند یکى از نعمتهاى بزرگ خود را به بنى اسرائیل، یاد آور مى شود، تا با توجه به این نعمت بزرگ حس شکرگزارى در آنها تحریک گردد، و بدانند شایسته پرستش و خضوع و عبادت، تنها ذات پاک او است، و هیچ دلیلى ندارد که در مقابل بتهایى که کمترین سود و زیانى ندارند، سر تعظیم فرود آورند. مى گوید: «و إذ أنجیناکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یقتلون أبناءکم و یستحیون نساءکم و فى ذالکم بلاء من ربکم عظیم» ترجمه: و [فراموش نکنید] هنگامى را که شما را از فرعونیان نجات دادیم. آنان شما را عذاب سختى مى کردند، پسرانتان را مى کشتند و زنانتان را زنده مى گذاشتند، و در این [گرفتارى ها] از پروردگارتان امتحان بزرگى بود (اعراف، 141). " یسومون" از ماده " سوم" و اصل آن چنان که " راغب" در" مفردات" مى گوید دنبال چیزى رفتن است و به طورى که از قاموس استفاده مى شود یک نوع معنى استمرار و ادامه نیز در آن افتاده، بنا بر این معنى یسومونکم سوء العذاب این است که آنها به طور مستمر به دنبال مجازاتهاى دردناک و شکنجه دادن شما بودند.سپس- همانطور که روش قرآن در بیان تفصیلى مطالب پس از بیان اجمالى آنها است- این عذاب و شکنجه مستمر را چنین شرح مى دهد که آنها " پسران شما را به قتل مى رسانیدند، و زنان و دخترانتان را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مى داشتند". و در این آزمایش بزرگى از ناحیه خداوند براى شما بود".
    آین آیات بیانگر این است که خداوند بنی اسرائیل را بر جهانیان برتری بخشیده است: «و هو فضلکم علی العالمین» مقصود این نیست که به یکایک آنان برتری داده است، بلکه مقصود این است که امت بنی اسرائیل ویژگیهایی داشتند که این ویژگیها را دیگران نداشتند و یکی از این ویژگیها این است که در آن بیابان گرم و فاقد وسایل زندگی، خدا همگان را مشمول لطف خود قرار داد و هم آب و هم سایبان و هم غذای مناسب در اختیارشان نهاد. و در سوره بقره نیز به این موضوع اشاره نموده می فرماید: «یا بنی إسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم و أنی فضلتکم على العالمین» (بقره: 47 و 122) اى بنى اسرائیل نعمت مرا، که به شما ارزانى داشتم به خاطر بیاورید و (نیز به یاد آورید که) من شما را بر جهانیان برترى بخشیدم. تذکر و توجه به نعمت هاى الهى موجب مى شود که روحیه تواضع و تعبد و شکرگزارى و قدردانى از آنچه انسان در اختیار دارد تقویت شود و آنچه دارد را ارزان نفروشد. بعد از تذکر و بیان کلى به نعمت هاى الهى، نعمت فضیلت و امتیاز دادن بنى اسرائیل رامستقلا ذکر مى کند و این نشان دهنده عظمت این نعمت است.خدا با فرستادن رسولان متعدد و انزال تورات و امدادهاى غیبى و پیروزى بر دشمن،بنى اسرائیل را مشمول نعمت ها و تفضلاتى قرار داد که سایر امت هاى معاصر و هم زمان با بنى اسرائیل از آن محروم بودند. و این در حقیقت وظیفه و تکلیف آنها را سنگین ترمى کرد. بنى اسرائیل به جاى شکرگزارى نسبت به امتیاز و فرصتى که خدا از بین امت ها، به آنهاداده بود، به بدترین شکل کفران نعمت کرده و اولا این عنایت خدا را به حساب امتیازذاتى و برترى نژادى خود دانسته (نه لطف و فرصتى که خدابراى هدایت آنها فراهم کرده است) و با روحیه استکبارى و طغیان گرى با دیگر بندگان خدا برخورد کردند و ثانیا دربرابر خدا هم نافرمانى و عصیان پیشه کردند و لذا ذلت و خوارى همیشگى و غضب و لعنت خدا را براى خودخریدند.

    نعمت هاى مادى:
    نعمت آب
    خدا فرمان داد که موسی بار دیگر با عصای خود معجزه بیافریند و با کوبیدن آن بر یک صخره، چشمه هایی نمایان گردد و هر گروهی از یکی از آن چشمه ها آب بنوشند. زیرا هر طایفه ای از قوم بنی اسرائیل به حکم آیه «و قطعناهم اثنتى عشرة أسباطا أمما» ترجمه: و آنان را به دوازده عشیره که هر یک شاخه اى بود تقسیم کردیم (تا نظمى عادلانه و دور از برخوردهاى خشونت آمیز در میانشان حکومت کند) (اعراف، 160) برای خود اجتماع خاصی داشت و برای اینکه تزاحمی در بهره گیری از آب به وجود نیاید، دوازده چشمه و هر چشمه به قبیله ای اختصاص یافت. چنانکه می فرماید: «و إذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل أناس مشربهم کلوا و اشربوا من رزق الله و لا تعثوا فى الأرض مفسدین» ترجمه: و هنگامى که موسى براى قومش آب خواست به او گفتیم: با عصایت به این سنگ بزن. آن گاه دوازده چشمه از آن جوشید [به گونه اى که] هر قبیله اى آبگیر خود را مى شناخت. [گفتیم:] از رزق خدا بخورید و بنوشید و در زمین سر به فساد بر مدارید. (بقره، 60) و در سوره اعراف می فرماید: «و أوحینا إلى موسى إذ استسقئه قومه أن اضرب بعصاک الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل أناس مشربهم» ترجمه: و به موسى آن گاه که قومش از او آب خواستند وحى کردیم که با عصایت به سنگ بزن. آن گاه از آن دوازده چشمه جوشید که هر گروهى آبخور خویش را بشناخت (اعراف، 160).
    از این جمله استفاده مى شود که این دوازده چشمه که از آن صخره عظیم جوشید نشانه ها و تفاوتهایى داشته است، آن چنان که هر کدام از اسباط بنى اسرائیل چشمه خود را مى شناختند و این خود سبب مى شد که اختلافى در میان آنها بروز نکند و نظم و انضباط حکمفرما گردد و آسانتر سیراب شوند. روشن است هنگامى که یک ملت داراى تقسیم بندیهاى صحیح و منظم بوده باشد، و هر بخش و یا هر گروه تحت رهبرى رهبر لایقى قرار گیرد، اداره آنها آسانتر و رعایت عدالت در میانشان سهلتر خواهد بود، و به همین دلیل تمام کشورهاى جهان مى کوشند از این اصل پیروى کنند. کلمه " اسباط" جمع" سبط" (بر وزن ثبت و همچنین بر وزن سفت) در اصل به معنى توسعه و گسترش چیزى به آسانى و راحتى است، سپس به فرزندان- مخصوصا نوه ها- و شاخه هاى یک فامیل، سبط و اسباط گفته شده است. در اینجا منظور از اسباط همان تیره هاى بنى اسرائیل است که هر کدام از یکى از فرزندان یعقوب (ع) منشعب شده بودند. علامه طباطبایی می فرماید: کلمه" سبط" در لغت به معناى پسر زاده و یا دختر زاده است، و جمع آن" اسباط" مى آید، و لیکن در بنى اسرائیل به معناى قوم خاصى بوده، سبط در اصطلاح ایشان به منزله قبیله در نزد عرب است، از ابن حاجب نقل شده که گفته است: کلمه" اسباطا" در این آیه بدل از عدد است نه تمیز عدد و گر نه اگر تمیز مى بود مى بایستى اسباط بنى اسرائیل حد اقل سى و شش سبط و تیره مى بودند و حال آنکه نبودند، چون سبط در بنى اسرائیل دوازده تیره بود و بنا بر این حد اقل جمع سبط سى و شش است، پس ناچار باید بگوییم کلمه " اسباطا" بدل از عدد است، و تمیز عدد حذف شده چون با بودن اسباطا احتیاجى به ذکر آن نبوده، و تقدیر کلام" و قطعناهم اثنتى عشرة فرقة اسباطا" است. البته کسانى دیگر هم گفته اند که کلمه مذکور تمیز است، و اشکال ابن حاجب هم وارد نیست زیرا اگر چه کلمه به صیغه جمع است ولى در اینجا به معناى مفرد آمده و معناى آن، جماعت و یا طایفه و یا نظیر آن است.

    نعمت سایبان و رهایی از گرمای سوزان
    به دستور خداوند ابرهای متراکم بر بالای سر آنان قرار گرفت که مانع از تابش مستقیم خورشید گردد، چنانکه در سوره اعراف و بقره به این موضوع اشاره می کند. در سوره اعراف خداوند می فرماید: «و ظللنا علیهم الغمام» ترجمه: و ابر را سایبانشان نمودیم (اعراف، 160) و در سوره بقره می فرماید: «و ظللنا علیکم الغمام» ترجمه: و ابر را سایبان شما کردیم (بقره، 57). پیدا است مسافرى که روز از صبح تا غروب در بیابان، در دل آفتاب، راهپیمایى مى کند از یک سایه گوارا (همچون سایه ابر که نه فضا را بر انسان محدود مى کند و نه مانع نور و وزش نسیم است) چقدر لذت مى برد.درست است که همواره احتمال وجود قطعات ابرهاى سایه افکن در این بیابانها هست، ولى آیه به روشنى مى گوید: این امر درباره بنى اسرائیل جنبه عادى نداشت بلکه به لطف خدا غالبا از این نعمت بزرگ بهره مى گرفتند.
    در تفسیر قمى در ذیل جمله: (و ظللنا علیکم الغمام، و أنزلنا علیکم) فرموده: وقتى موسى بنى اسرائیل را از دریا عبور داد، در بیابانى وارد شدند، به موسى گفتند: اى موسى! تو ما را در این بیابان خواهى کشت، براى اینکه ما را از آبادى به بیابانى آورده اى، که نه سایه ایست، نه درختى، و نه آبى، و روزها ابرى از کرانه افق برمیخاست، و بر بالاى سر آنان مى ایستاد، و سایه مى انداخت، تا گرماى آفتاب ناراحتشان نکند، و در شب، من بر آنها نازل میشد، و روى گیاهان و بوته ها و سنگها مى نشست، و ایشان میخوردند، و آخر شب مرغ بریان بر آنها نازل میشد، و داخل سفره هاشان مى افتاد. و چون میخوردند و سیر مى شدند، و دنبالش آب مینوشیدند، آن مرغها دوباره پرواز مى کردند، و مى رفتند.و سنگى با موسى بود، که همه روزه آن را در وسط لشکر مى گذاشت، و آن گاه با عصاى خود بان مى زد، دوازده چشمه از آن میجوشید، و هر چشمه بطرف تیره اى از بنى اسرائیل که دوازده تیره بودند، روان میشد.

    معنا و مفهوم غمام
    بعضى " غمام" و " سحاب" را هر دو به معنى ابر دانسته اند و تفاوتى میان آن دو قائل نیستند، ولى بعضى معتقدند که " غمام" مخصوصا به ابرهاى سفید رنگ گفته مى شود، و در توصیف آن چنین مى گویند:" غمام ابرى است که سردترو نازکتر است در حالى که سحاب به گروه دیگرى از ابرها گفته مى شود که نقطه مقابل آن است، و " غمام" در اصل از ماده " غم" به معنى پوشیدن چیزى است و اینکه به ابر، غمام گفته شده است به خاطر آنست که صفحه آسمان را مى پوشاند و اگر به اندوه، " غم" مى گوئیم نیز از جهت این است که گویى قلب انسان را در پوشش خود قرار مى دهد .به هر حال این تعبیر ممکن است بخاطر آن باشد که بنى اسرائیل در عین اینکه از سایه ابرها استفاده مى کردند، نور کافى به خاطر سفیدیشان به آنها مى رسید، و آسمان تیره و تار نبود!

    نعمت تأمین غذا
    در دو مورد یاد آور می شود که من و سلوی برای آنان فرستادیم :« و أنزلنا علیکم المن و السلوى » ترجمه: و من و سلوى بر شما نازل کردیم (بقره، 57) و «و أنزلنا علیهم المن و السلوى» ترجمه: و برایشان من و سلوى نازل کردیم (اعراف، 160).
    مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــم
    مـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــم
    امــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیم
    فردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیم
    مـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کرد
    روی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کرد
    ازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــم
    ما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست


    این فضیلت و برتری اختصاص به زمان خودشان بوده است نه همه زمانها.


    پس خدا تبعیض قائل شده؟؟!!!!


    ضمنا یعنی بنی اسرائیل هیچ لیاقتی نداشتند و هیچ کار خوبی نکردند؟ پس چرا خدا ظهور موسی را 40 سال تعجیل کرد؟

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    پس خدا تبعیض قائل شده؟؟!!!!


    ضمنا یعنی بنی اسرائیل هیچ لیاقتی نداشتند و هیچ کار خوبی نکردند؟ پس چرا خدا ظهور موسی را 40 سال تعجیل کرد؟

    با سلام و درود

    1. با چه گروهی تبعیض قائل شده؟! خداوند به خاطر حضرت موسی علیه السلام توفیقات و عنایات خاصی نسبت به بنی اسرائیل داشت، و چه بسا به خاطر این که قوم بهانه گیری بودند تقاضاهای مختلفی از طریق حضرت موسی از خداوند داشتند و ادعا می کردند اگر جنین شود ما ایمان می آوریم، خداوند هم برای اتمام حجت بر آنها خواسته هایشان را اجابت می فرمود؛ و همین عنایات و نعمتها موجب شد تا آنها قوم با فضیلت محسوب شوند.

    2. بنی اسرائیل زیاد بهانه جویی و کفران نعمت می کردند، به همین جهت در قرآن نیز زیاد مورد انتقاد قرار گرفته اند؛ ولی این بدان معنا نیست که همه آنها این گونه بوده و یا اصلا کار خوبی نکرده اند. خاندان عمران و حضرت عیسی علیه السلام از همین قوم هستند.

    نسبت به قسمت آخر مطلبتان لطفا بیشتر توضیح دهید.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فضلتکم از ریشه فضل و بخشش می آید و با سایر برتریها مانند بهترین امت که برای مسلمانان گفته شده است
    فرق میکند.
    از ابتدای تاریخ بنی اسرائیل از نظر مالی و مکنت و ثروت بر تمامی ملتها برتری داشته اند.
    گرچه امروزه مسلمانان به خاطر نفت ثروتمند تر از تمامی ملتها هستند
    ولی عملا هم اکنون نیز این یهود هستند که از این ثروت استفاده میکنند
    و این فضل و بخشش خداوند به خاطر بعضی مسائل مانند اتحاد بین یهودیان، یک پارچگی و انسجام که هیچ وقت با هم اختلاف ندارند.
    ولی مسلمانان دائم با هم در حال جنگ و نزاع هستند که در این جنگ و نزاع هم اکنون نیز سالیانه میلیاردها دلار
    پول به جیب یهودیان امریکا میریزند و اسلحه میخرند تا یکدیگر را نابود کنند
    همین الان نیز خوب دقت کنید مسلمانان مثلا سنی ها و شیعه ها و وهابیان و غیره به جان هم افتاده اند
    و یهودیان با هم متحد به فکر خالی کردن جیب مسلمانان هستند.

    به نظر من انها از این نظر که نبوغ و ضریب هوشی بالائی در این مسائل نسبت به مسلمانان دارند افضل
    هستند و خداوند به انها در این زمینه فضل نموده است.

    هم اکنون ثروتهای انها با اینکه حتی یک کشور را نیز صاحب نیستند در بانکهای بین المللی سر به فلک میکشد
    در امد انها در تمامی زمینه ها از تجارت بین المللی اسلحه تجارت بین المللی نفت
    تجارت بین المللی مودا مخدر و تجارت جهانی و صنعت بانکداری دنیا
    که این یک مورد بسیار مهم است.

    در تمامی کشورهای دنیا تمامی مسلمانان با پول یهودیان اقتصاد خود را میچرخانند.
    دلار که پول امریکا است در اقتصاد تمامی کشورها به خصوص مسلمانان شدیدا نفوذ کرده
    و چند ماه پیش شاهد بودیم که قیمت دلار که به بالای دو هزار تومان رسید
    چه اتفاقاتی در داخل ایران افتاد
    در عربستان و امارات و کویت و عراق و سوریه و همه کشورهای اسلامی دلار امریکا یا همان پول یهود
    است که حکومت میکند.

    اگر یک بررسی بکنید بدهی دولت امریکا بیش از ده تریلیون دلار میشود و پیش بینی شده است
    به زودی به بیست تریلیون دلار برسد.

    یعنی یهود که در مرکز حکومت آمریکا نشسته است به مسلمانان و ملتهای جهان چک بلا محل کشیده
    و بیست تریلیون دلار ثروت کشورهائی مانند ایران و عربستان و امارات و عراق و سوریه و بحرین و همه کشورهای اسلامی را به دست گرفته و در حال تولید ثروت و کار کردن با ان است و این ثروت در تمامی بانکهای جهان که
    اختیار همه انها باز در دست یهود است به گردش در می آید.

    حال خودتان قضاوت کنید خداوند با این اوصاف به یهود به خاطر نبوغ اقتصادی و نخبه سرمایه گذاری بودنشان
    فضل نکرده است؟


    مگر نه این است که بدون اذن خداوند هیچ اتفاقی نمیافتد؟
    پس اگر اکنون یهود چنین قدرتی را در جهان در دست دارد با اجازه خداوند و فضل الهی بوده است.

    من تعجب میکنم چرا این همه مفسرین و مدعیان اسلام وقران این مسائل را نمیگویند و به مردم این توطئه جهانی
    را افشاء نمیکنند که یهود بر دنیا چه میکند و چگونه خون ملتها را به شیشه میکشد!
    ایا افشا کردن این حقایق به ضرر علمای اسلامی است؟
    چرا به مردم اعلام نمیکنند که دلار آمریکا متعلق به یهود و حرام است و چرا شعار مرگ بر آمریکا میدهیم
    ولی ثروت خود را به جیب امریکا میریزیم تا با ثروت ما قدرت های حکومت خود و یهود را تقویت نماید؟
    چرا نفت را به دلار میفروشیم چرا تجارت جهانی با دلار است؟
    و هزار تا چرای دیگر!

    هر چقدر نماز بخوانیم و روزه بگیریم تا زمانی که به یهود خدمت میکنیم و اقتصاد یهود را تقویت میکنیم
    نه بهشت خواهیم رفت و نه نماز ما قبول خواهد شد.

    ببخشید زیادی حرف زدم
    داشتم رد میشدم دیدم حیفه حرف نزنم و سکوت بکنم!

    یا حق
    آمنت بالله و کفرت بالطاغوت
    اللهم العن الجبت و الطاغوت

    اللهم ادخل علی اهل القبورالسرور،اللهم اغن کل فقیر،اللهم اشبع کل جائع،اللهم اکس کل عریان،اللهم اقض دین کل مدین،اللهم فرج عن کل مکروب،اللهم رد کل غریب،اللهم فک کل اسیر،اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین،اللهم اشف کل مریض،اللهم سد فقرنا بغناک،اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک، الهم اقض عنا الدین و اغننا من الفقر،انک علی کل شی قدیر

  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طغیان دیگر نمایش پست

    مگر نه این است که بدون اذن خداوند هیچ اتفاقی نمیافتد؟
    پس اگر اکنون یهود چنین قدرتی را در جهان در دست دارد با اجازه خداوند و فضل الهی بوده است.

    با سلام و درود

    چنین استدلالی صحیح نیست.

    هیچ چیزی در این عالم بدون اراده الهی انجام نمی شود، لذا از این جهت می توان امور را به خداوند نسبت داد، ولی این معنایش این نیست که ما در افعال خود و در حیطه خود اختیاری نداریم.

    در امور اختیاری انسان، اراده الهی به آن چیزی که ما در نهایت اختیار خواهیم کرد تعلق گرفته است، لذا در عین این که اراده الهی وجود داشته ما هم به اختیار خود آن را انجام داده ایم.

    بنابر این از این حیث (تعلق اراده الهی) می توان همه چیز را به خداوند نسبت داد، کما این که از حیث سوء تدبیر و سوء اختیار خود ما، نیز می توان آن را به خود انسان منتسب نمود.


    به بیان دیگر؛ درست است که خداوند علت فاعلی است ولی این بدین معنا نیست که دست بشر در تحقق امور دخالتی نداشته است، مثل قحطی و گرسنگی در آفریقا که از عوامل عمده آن سلطه و ظلم قدرتهای حاکم و غارت ثروتها و تبعیض قائل شدن بین انسانها است.

    لذا وقتی همه چیز به خداوند نسبت داده می شود از باب علت فاعلی بودن خداوند است؛ و علت فاعلی بودن خداوند به این معنا نیست که بشر دخالتی در وقوع و تحقق امور ندارد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۷:۲۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی کدامین آیـــه در مورد مســـجد و مکان نماز خواندن است؟؟؟؟؟؟؟
    توسط دنبال رهایی در انجمن نماز
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۰۳, ۱۸:۴۲
  2. ؟؟؟؟؟؟ آیا شما شادید ؟؟؟؟؟؟؟
    توسط خاک سبز در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 74
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۷/۰۷, ۱۰:۰۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود