جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان




    آیه 48 سوره بقره می گوید(و به یاد آریدهنگامی که شما را از ستم فرعونیان نجات دادیم که از آنها سخت در شکنجه بودید تا به حدی که پسران شما را کشته و زنانتان را نگاه می داشتند و این بلا و امتحانی بزرگ بود. ) یک ممتحن در چه زمانی امتحان میگیرد.
    اگر خدا به اعمال ما آگاه است امتحان برای چیست و اگر امتحان خدا با امتحان بشر قابل قیاس نیست و به قول مفسرین وسیله ای
    برای ظهور و شکوفایی نیرو های بالقوه بشری است. آیا اگر من از امتحان سر بلند بیرون نیایم غیر از این است که امتحان با تواناییهای من سازگاری نداشته. از طرفی خودم نیز از امتحانی که در آن شرکت داشتم بی اطلاع بودم؟ چه منصفانه هست این آزمایش و طبق این آیه که ستم فرعونیان بلا و امتحان بزگی بود می توان نتیجه گیری کرد که خود خدا فرعون را برای آزمایش قوم یهود مامور شکنجه آنان کرد بنا براین فرعون از طرفی مامور خدا برای آزمایش می شود و از طرف دیگر مورد قهر خدا قرار میگیرد.



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۰ در ساعت ۱۴:۳۹
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    آیه 48 سوره بقره می گوید(و به یاد آریدهنگامی که شما را از ستم فرعونیان نجات دادیم که از آنها سخت در شکنجه بودید تا به حدی که پسران شما را کشته و زنانتان را نگاه می داشتند و این بلا و امتحانی بزرگ بود. ) یک ممتحن در چه زمانی امتحان میگیرد.
    اگر خدا به اعمال ما آگاه است امتحان برای چیست و اگر امتحان خدا با امتحان بشر قابل قیاس نیست و به قول مفسرین وسیله ای برای ظهور و شکوفایی نیرو های بالقوه بشری است. آیا اگر من از امتحان سر بلند بیرون نیایم غیر از این است که امتحان با تواناییهای من سازگاری نداشته. از طرفی خودم نیز از امتحانی که در آن شرکت داشتم بی اطلاع بودم؟ چه منصفانه هست این آزمایش و طبق این آیه که ستم فرعونیان بلا و امتحان بزگی بود می توان نتیجه گیری کرد که خود خدا فرعون را برای آزمایش قوم یهود مامور شکنجه آنان کرد بنا براین فرعون از طرفی مامور خدا برای آزمایش می شود و از طرف دیگر مورد قهر خدا قرار میگیرد.

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    با سلام خدمت شما

    قبل از پاسخ به سوالات شما ، باید تذکر بدهم که آیه ای که به آن اشاره کرده اید آیه 49 سوره مبارکه بقره است.

    امتحانات الهی یک قانون كلى و سنت دائمى خداوند است که در آیات قرآن ،به این مطلب و علت های آن اشاره شده است. از جمله آیات :

    إِنَّا خَلَقْنَا الْانسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعَا بَصِيرًا (انسان/2)

    ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم، و او را مى ‏آزماييم (بدين جهت) او را شنوا و بينا قرار داديم!

    وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشىَ‏ءٍ مِّنَ الخْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِينَ(بقره/155)
    قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ‏ها، آزمايش مى‏كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

    الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الحْيَوةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكمُ‏ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (ملک/2)
    آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مى‏ كنيد، و او شكست ‏ناپذير و بخشنده است.

    ..... وَ لِيَبْتَلىِ‏ اللَّهُ مَا فىِ صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ مَا فىِ قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ (آل عمران/154)
    او آنچه را شما در سينه داريد مى ‏آزمايد تا دلهاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است.



    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با توجه به آیات قرآن و روایات در مورد امتحان الهی به نکات ذیل به عنوان مقدمه می توان اشاره کرد:

    1. همه انسان ها مورد آزمایش و امتحان قرار می گیرند.

    أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (عنكبوت/1)
    آيا مردم گمان مى‏ كنند بدون امتحان رها مى ‏شوند، نه هرگز بلكه همگى بايد امتحان دهند .

    2. آزمایش خداوند با امتحان های بشری این تفاوت را دارد که امتحانات بشری براى شناخت بيشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمايش الهى در واقع همان " پرورش و تربيت" است.


    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3. رمز آزمایش الهی : همانگونه كه فولاد را براى استحكام بيشتر در كوره مى‏ گدازند تا به اصطلاح آبديده شود، آدمى را نيز در كوره حوادث سخت پرورش مى ‏دهد تا مقاوم گردد.

    در واقع امتحان خدا به كار باغبانى پر تجربه شبيه است كه دانه‏ هاى مستعد را در سرزمين هاى آماده مى ‏پاشد، اين دانه‏ ها با استفاده از مواهب طبيعى شروع به نمو و رشد مى‏ كنند، تدريجا با مشكلات مى‏ جنگند و با حوادث پيكار مى‏ نمايند در برابر طوفان هاى سخت و سرماى كشنده و گرماى سوزان ايستادگى به خرج مى‏ دهند تا شاخه گلى زيبا يا درختى تنومند و پر ثمر بار آيد كه بتواند به زندگى و حيات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.
    سربازان را براى اينكه از نظر جنگى نيرومند و قوى شوند به مانورها و جنگهاى مصنوعى مى ‏برند و در برابر انواع مشكلات تشنگى، گرسنگى، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى‏ دهند تا ورزيده و آبديده شوند. وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
    (آل عمران/ 154)او آنچه را شما در سينه داريد مى ‏آزمايد تا دلهاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است .

    امير مؤمنان على علیه السلام تعريف بسيار پر معنى در زمينه فلسفه امتحانات الهى دارد مى‏ فرمايد:و ان كان سبحانه اعلم بهم من انفسهم و لكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب و العقاب (نهج البلاغه كلمات قصار جمله 93.) " گرچه خداوند به روحيات بندگانش از خودشان آگاهتر است ولى آنها را امتحان مى ‏كند تا كارهاى خوب و بد كه معيار پاداش و كيفر است از آنها ظاهر گردد" .

    يعنى صفات درونى انسان به تنهايى نمى ‏تواند معيارى براى ثواب و عقاب گردد مگر آن زمانى كه در لابلاى اعمال انسان خودنمايى كند، خداوند بندگان را مى ‏آزمايد تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و كيفر او گردند.

    اگر آزمايش الهى نبود اين استعدادها شكوفا نمى‏ شد و درخت وجود انسان ميوه‏ هاى اعمال بر شاخسارش نمايان نمى‏ گشت و اين است فلسفه آزمايش الهى در منطق اسلام.
    تفسير نمونه، ج‏1، ص527-528.


    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    4. خداوند به روش ها و طرق مختلف بندگان را آزمایش می کند.

    وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَة(انبياء/35)
    ما شما را به وسيله بديها و خوبيها امتحان مى‏ كنيم‏.

    وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشىَ‏ءٍ مِّنَ الخْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِينَ(بقره/155)
    قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ‏ها، آزمايش مى ‏كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

    5. امتحانات الهی و تکالیفی که خداوند برای بشر تعیین کرده مطابق با استعدادها و ظرفیت او است.

    لَا يُكلَّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيهْا مَا اكْتَسَبَت‏ ...(بقره/286)
    خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى‏ كند.(انسان،) هر كار (نيكى) را انجام دهد، براى خود انجام داده و هر كار (بدى) كند، به زيان خود كرده است.



    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با توجه به نکات فوق می توان گفت :

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست

    اگر خدا به اعمال ما آگاه است امتحان برای چیست

    علت اینکه خداوند چرا بندگانش را مورد امتحان قرار می دهد در نکته شماره3 بیان شد. (پست4)



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    اگر امتحان خدا با امتحان بشر قابل قیاس نیست و به قول مفسرین وسیله ای برای ظهور و شکوفایی نیرو های بالقوه بشری است. آیا اگر من از امتحان سر بلند بیرون نیایم غیر از این است که امتحان با تواناییهای من سازگاری نداشته.
    در نکته 5 بیان شد که تمامی تکالیفی که خداوند برای بشر تعیین کرده و امتحانات الهی مطابق با ظرفیت انسان و مسئولیت های او است. مسلما خداوند آنگونه که اولیا و پیامبرانش را امتحان می کند مردم عادی را امتحان نمی کند.

    ضمنا در امتحانات دنیوی ، اگر شاگردی در امتحان قبول نشود آیا به این معنا است که امتحان مطابق سطح و توانایی های او نبوده است؟!! یا شاگرد تنبلی و سستی کرده ، درسش را نخوانده،در کلاس درس غیبت داشته و ...

    توجه کنید معنای امتحان یعنی اینکه هرکسی که تلاش و کوشش کند موفق و سربلند از امتحان بیرون می آید و می تواند به مرحله بعد صعود کند و الا اگر قرار باشد هرکسی که مورد امتحان قرار بگیرد همیشه از امتحان پیروز بیرون بیاید امتحان دیگر چه معنایی دارد؟!!


    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    از طرفی خودم نیز از امتحانی که در آن شرکت داشتم بی اطلاع بودم؟ چه منصفانه هست این آزمایش
    انسان همیشه و هر لحظه در بوته امتحان و آزمایش الهی است. که باید بهترین راه ها را انتخاب کند تا بتواند بهترین نمره را در کارنامه اعمالش ثبت کند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    طبق این آیه که ستم فرعونیان بلا و امتحان بزگی بود می توان نتیجه گیری کرد که خود خدا فرعون را برای آزمایش قوم یهود مامور شکنجه آنان کرد بنا براین فرعون از طرفی مامور خدا برای آزمایش می شود و از طرف دیگر مورد قهر خدا قرار میگیرد.

    توجه کنید که انسان موجودی مختار و دارای اراده و اختیار است. فرعون نیز دارای اختیار و اراده بود و تمامی جنایات و ظلم هایی که انجام داده است را به ارداه خودش انجام داده است. خداوند هدف از خلقت تمامی انسان ها را عبودیت و بندگی بیان می کند.و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون (ذاريات / 56). خداوند به هیچ انسانی ماموریت نداده است که به دیگران ظلم و ستم کند.

    فرعون به وسیله ثروت و قدرتی که دارد مورد آزمایش الهی قرار می گیرد که چگونه از آنچه دارد استفاده می کند. مردم نیز به وسیله عملکردشان در برابر حکومت فرعون مورد آزمایش قرار میگیرند که در برابر ظلم ظالم چه رفتاری انجام می دهند.

    تذکر
    : مفسرین پیرامون معنای "بلاء"در این آیه چندین احتمال داده اند که یکی از آنها به معنای امتحان و آزمایش است. ( برای توضیح بیشتر به کتب تفسیری رجوع کنید.)

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۲۰:۰۹

    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام

    ناسازگاری امتحانات الهی با استعداد انسان

    پرسش: آیه 48 سوره بقره می گوید(و به یاد آریدهنگامی که شما را از ستم فرعونیان نجات دادیم که از آنها سخت در شکنجه بودید تا به حدی که پسران شما را کشته و زنانتان را نگاه می داشتند و این بلا و امتحانی بزرگ بود. ) یک ممتحن در چه زمانی امتحان میگیرد.
    اگر خدا به اعمال ما آگاه است امتحان برای چیست و اگر امتحان خدا با امتحان بشر قابل قیاس نیست و به قول مفسرین وسیله ای
    برای ظهور و شکوفایی نیرو های بالقوه بشری است. آیا اگر من از امتحان سر بلند بیرون نیایم غیر از این است که امتحان با تواناییهای من سازگاری نداشته. از طرفی خودم نیز از امتحانی که در آن شرکت داشتم بی اطلاع بودم؟ چه منصفانه هست این آزمایش و طبق این آیه که ستم فرعونیان بلا و امتحان بزگی بود می توان نتیجه گیری کرد که خود خدا فرعون را برای آزمایش قوم یهود مامور شکنجه آنان کرد بنا براین فرعون از طرفی مامور خدا برای آزمایش می شود و از طرف دیگر مورد قهر خدا قرار میگیرد.

    پاسخ: قبل از پاسخ به سوالات شما ، باید ابتدا طالبی را به عنوان مقدمه بیان کنیم.(تذکر : آیه ای که به آن اشاره کرده اید آیه 49 سوره مبارکه بقره است.)

    امتحانات الهی یک قانون كلى و سنت دائمى خداوند است که در آیات قرآن ،به این مطلب و علت های آن اشاره شده است. از جمله آیات :
    إِنَّا خَلَقْنَا الْانسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعَا بَصِيرًا (1)ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم، و او را مى ‏آزماييم (بدين جهت) او را شنوا و بينا قرار داديم!

    وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشىَ‏ءٍ مِّنَ الخْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِينَ(2)قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ‏ها، آزمايش مى‏كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

    الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الحْيَوةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكمُ‏ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (3) آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مى‏ كنيد، و او شكست ‏ناپذير و بخشنده است.

    ..... وَ لِيَبْتَلىِ‏ اللَّهُ مَا فىِ صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ مَا فىِ قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ (4) او آنچه را شما در سينه داريد مى ‏آزمايد تا دلهاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است.
    با توجه به آیات قرآن و روایات در مورد امتحان الهی به نکات ذیل به عنوان مقدمه می توان اشاره کرد:

    1. همه انسان ها مورد آزمایش و امتحان قرار می گیرند. أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (5)آيا مردم گمان مى‏ كنند بدون امتحان رها مى ‏شوند، نه هرگز بلكه همگى بايد امتحان دهند .

    2. آزمایش خداوند با امتحان های بشری این تفاوت را دارد که امتحانات بشری براى شناخت بيشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمايش الهى در واقع همان " پرورش و تربيت" است.

    3. رمز آزمایش الهی : همانگونه كه فولاد را براى استحكام بيشتر در كوره مى‏ گدازند تا به اصطلاح آبديده شود، آدمى را نيز در كوره حوادث سخت پرورش مى ‏دهد تا مقاوم گردد.
    در واقع امتحان خدا به كار باغبانى پر تجربه شبيه است كه دانه‏ هاى مستعد را در سرزمين هاى آماده مى ‏پاشد، اين دانه‏ ها با استفاده از مواهب طبيعى شروع به نمو و رشد مى‏ كنند، تدريجا با مشكلات مى‏ جنگند و با حوادث پيكار مى‏ نمايند در برابر طوفان هاى سخت و سرماى كشنده و گرماى سوزان ايستادگى به خرج مى‏ دهند تا شاخه گلى زيبا يا درختى تنومند و پر ثمر بار آيد كه بتواند به زندگى و حيات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.
    سربازان را براى اينكه از نظر جنگى نيرومند و قوى شوند به مانورها و جنگهاى مصنوعى مى ‏برند و در برابر انواع مشكلات تشنگى، گرسنگى، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى‏ دهند تا ورزيده و آبديده شوند.
    وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ(6)او آنچه را شما در سينه داريد مى ‏آزمايد تا دلهاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است .
    امير مؤمنان على علیه السلام تعريف بسيار پر معنى در زمينه فلسفه امتحانات الهى دارد مى‏ فرمايد:و ان كان سبحانه اعلم بهم من انفسهم و لكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب و العقاب (7) " گرچه خداوند به روحيات بندگانش از خودشان آگاهتر است ولى آنها را امتحان مى ‏كند تا كارهاى خوب و بد كه معيار پاداش و كيفر است از آنها ظاهر گردد" .
    يعنى صفات درونى انسان به تنهايى نمى ‏تواند معيارى براى ثواب و عقاب گردد مگر آن زمانى كه در لابلاى اعمال انسان خودنمايى كند، خداوند بندگان را مى ‏آزمايد تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و كيفر او گردند.
    اگر آزمايش الهى نبود اين استعدادها شكوفا نمى‏ شد و درخت وجود انسان ميوه‏ هاى اعمال بر شاخسارش نمايان نمى‏ گشت و اين است فلسفه آزمايش الهى در منطق اسلام.(8)

    4. خداوند به روش ها و طرق مختلف بندگان را آزمایش می کند.
    وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَة(9)ما شما را به وسيله بديها و خوبيها امتحان مى‏ كنيم‏.
    وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشىَ‏ءٍ مِّنَ الخْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِينَ (10) قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ‏ها، آزمايش مى ‏كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

    5. امتحانات الهی و تکالیفی که خداوند برای بشر تعیین کرده مطابق با استعدادها و ظرفیت او است. لا يُكلَّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيهْا مَا اكْتَسَبَت‏ ... (11) خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى‏ كند.(انسان،) هر كار (نيكى) را انجام دهد، براى خود انجام داده و هر كار (بدى) كند، به زيان خود كرده است.

    با توجه به نکات فوق در پاسخ پرسش های شما می توان گفت :

    پرسش1:اگر خدا به اعمال ما آگاه است امتحان برای چیست ؟
    پاسخ:علت اینکه خداوند چرا بندگانش را مورد امتحان قرار می دهد در نکته شماره3 بیان شد.

    پرسش2: اگر امتحان خدا با امتحان بشر قابل قیاس نیست و به قول مفسرین وسیله ای برای ظهور و شکوفایی نیرو های بالقوه بشری است. آیا اگر من از امتحان سر بلند بیرون نیایم غیر از این است که امتحان با تواناییهای من سازگاری نداشته.
    پاسخ:در نکته 5 بیان شد که تمامی تکالیفی که خداوند برای بشر تعیین کرده و امتحانات الهی مطابق با ظرفیت انسان و مسئولیت های او است. مسلما خداوند آنگونه که اولیا و پیامبرانش را امتحان می کند مردم عادی را امتحان نمی کند.
    ضمنا در امتحانات دنیوی ، اگر شاگردی در امتحان قبول نشود آیا به این معنا است که امتحان مطابق سطح و توانایی های او نبوده است؟!! یا شاگرد تنبلی و سستی کرده ، درسش را نخوانده،در کلاس درس غیبت داشته و ...
    توجه کنید معنای امتحان یعنی اینکه هرکسی که تلاش و کوشش کند موفق و سربلند از امتحان بیرون می آید و می تواند به مرحله بعد صعود کند و الا اگر قرار باشد هرکسی که مورد امتحان قرار بگیرد همیشه از امتحان پیروز بیرون بیاید امتحان دیگر چه معنایی دارد؟!!ى نيرومند و قوى شوند به مانورها و جنگهاى مصنوعى مى ‏برند و در برابر انواع مشكلات تشنگى، گرسنگى، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى‏ دهند تا ورزيده و آبديده شوند.
    وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (12) او آنچه را شما در سينه داريد مى ‏آزمايد تا دلهاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است .

    پرسش3:از طرفی خودم نیز از امتحانی که در آن شرکت داشتم بی اطلاع بودم؟ چه منصفانه هست این آزمایش.
    پاسخ: انسان همیشه و هر لحظه در بوته امتحان و آزمایش الهی است. که باید بهترین راه ها را انتخاب کند تا بتواند بهترین نمره را در کارنامه اعمالش ثبت کند.

    پرسش4: طبق این آیه که ستم فرعونیان بلا و امتحان بزگی بود می توان نتیجه گیری کرد که خود خدا فرعون را برای آزمایش قوم یهود مامور شکنجه آنان کرد بنا براین فرعون از طرفی مامور خدا برای آزمایش می شود و از طرف دیگر مورد قهر خدا قرار میگیرد.
    پاسخ: توجه کنید که انسان موجودی مختار و دارای اراده و اختیار است. فرعون نیز دارای اختیار و اراده بود و تمامی جنایات و ظلم هایی که انجام داده است را به ارداه خودش انجام داده است. خداوند هدف از خلقت تمامی انسان ها را عبودیت و بندگی بیان می کند.و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون (13). خداوند به هیچ انسانی ماموریت نداده است که به دیگران ظلم و ستم کند.
    فرعون به وسیله ثروت و قدرتی که دارد مورد آزمایش الهی قرار می گیرد که چگونه از آنچه دارد استفاده می کند. مردم نیز به وسیله عملکردشان در برابر حکومت فرعون مورد آزمایش قرار میگیرند که در برابر ظلم ظالم چه رفتاری انجام می دهند.

    تذکر: مفسرین پیرامون معنای "بلاء"در این آیه چندین احتمال داده اند که یکی از آنها به معنای امتحان و آزمایش است. ( برای توضیح بیشتر به کتب تفسیری رجوع کنید.)

    ---------------------------
    (1) انسان/2.
    (2) بقره/155.
    (3) ملک/2.
    (4) آل عمران/154.
    (5) عنكبوت/1.
    (6) آل عمران/ 154.
    (7) نهج البلاغه كلمات قصار جمله 93.
    (8) تفسير نمونه، ج‏1، ص527-528.
    (9) انبياء/35.
    (10) بقره/155.
    (11) بقره/286.
    (12) آل عمران/ 154.
    (13) ذاريات / 56.


    فلسفه ی امتحانات خدا و ناسازگاری با استعداد های انسان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود