جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تناقض قرآن با علوم بشری

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    تناقض قرآن با علوم بشری




    آیه62 سوره بقره میگوید ( و ای بنی اسرائیل یاد آرید وقتی که از شما پیمان گرفتیم وکوه طور را بر بالای سر شما فرا داشتیم ودستور دادیم که احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر بگیرید باشد که رستگار شوید) طبق این آیه برافراشته شدن کوه طور بعد از گرفتن پیمان از بنی اسرائیل است.
    لازم به توضیح نیست که چقدر این آیه از حقایق علمی بدور است و اگر منظور از بر افراشتن کوه طور در ابتدای خلقت است. آوردن این جمله پس از گرفتن پیمان از بنی اسرائیل چه مفهومی می تواند داشته باشد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۹:۰۰
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب
    در ابتدا عرض کنم که این آیه مربوط به آیه 63 سوره بقره می باشد نه 62:
    وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناکُمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْکُرُوا ما فيهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.
    آیت الله مکارم شیرازی و ( به یاد آورید ) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم ( و به شما گفتیم: ) «آنچه را ( از آیات و دستورهای خداوند ) به شما داده ایم ، با قدرت بگیرید و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید ( و به آن عمل کنید ) شاید پرهیزکار شوی.

    نکته ای در مورد پیمان گرفته عرض کنم که این پیمان توحيد پروردگار، ايمان به همه پيامبران الاهى، نيكى به پدر و مادر و بستگان و يتيمان و مستمندان، صدقه و انفاق در راه خدا، گفتار نيك، بر پا داشتن نماز، پرداختن زكات، پرهيز از خون ريزى و ...می باشد.و اگر عامل باشند بهشتی خواهند بود.(مائده آیه 12)


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۱/۲۱ در ساعت ۰۸:۴۹
    تناقض قرآن با علوم بشری

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    لازم به توضیح نیست که چقدر این آیه از حقایق علمی بدور است و اگر منظور از بر افراشتن کوه طور در ابتدای خلقت است.
    نه خیر اینطور نمی باشد که در ابتدای خلقت باشد بلکه در زمان حضرت موسی بوده است و واقع شده و قرآن در چند آیه از آیات خود با تعبیر "وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّور" و مشابه آن در باره بنی اسرائیل به این نکته و حقیقت اشاره کرده است.(1)
    طبرسى از قول "ابن زيد" چنين نقل می ‏كند:
    "هنگامى كه موسى (ع) از كوه طوربازگشت و تورات را با خود آورد، به قوم خويش اعلام كرد كتاب آسمانىآورده‏ ام كه حاوى دستورات دينى و حلال و حرام است، دستوراتى كه خداوندبرنامۀ كار شما قرار داده، آن را بگيريد و به احكام آن عمل كنيد. يهود بهبهانه اين كه تكاليف مشكلى براى آنان آورده، بناى نافرمانى و سركشىگذاشتند، خدا هم فرشتگان را مامور كرد، تا قطعه عظيمى از كوه طور را بالاىسر آنها قرار دهند. در اين هنگام موسى (ع) اعلام كرد: چنانچه پيمان ببنديدو به دستورات خدا عمل كنيد و از سركشى و تمرد توبه نمائيد، اين عذاب وكيفر از شما بر طرف می ‏شود و گرنه همه هلاك خواهيد شد. آنها تسليم شدند وتورات را پذيرا گشتند و براى خدا سجده نمودند، در حالى كه هر لحظه انتظارسقوط كوه را بر سر خود می كشيدند، ولى به بركت توبه سرانجام اين عذابالاهى از آنها دفع شد".(2)
    بنابراین آیه فوق بیانگر نشانه ای از عظمت و قدرت خداوند در رابطه باتنبیه کافران و متمردان از دستورات و میثاق های انبیا است که در تاریخواقع شده است و با توجه به قدرت لایزال الاهی که میلیون ها ستاره و منظومهو کهکشان را آفریده و با فواصل معینی در فضا با سرعت بسیار زیاد به آنهاحرکت داده است، امکان و وقوع چنین امری که قرآن از وقوع آن خبر داده است(تمام کوه طور یا قسمتی از آن بر بالای سر قوم بنی اسرائیل به حرکت درآید)، از نظر عقل و علم محال نیست و جای شگفتی ندارد. بله ممکن است از نظرعادی امری خارق العاده باشد، ولی باید گفت این حادثه همانند دیگر معجزاتانبیای الاهی (زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی، خارج کردن شتر از میانکوه توسط حضرت صالح و....) که همگی کارهایی خارق العاده بود، ولی به اذنخداوند در جلو چشم همگان به وقوع می پیوست، واقع شده است.
    يادآورى اين نكته در اين جا نيز ضرورى است كه در توصیف چگونگى قرار گرفتنكوه بالاى سر بنى اسرائيل جمعى از مفسران معتقدند كه به فرمان خداوند، طوراز جا كنده شد و همچون سايبانى بر سر آنها قرار گرفت.(3)این نظر بر گرفتهاز این آیه است که می فرماید: "و (نيز به خاطر بياور) هنگامى كه كوه راهمچون سايبانى بر فراز آنها بلند كرديم، آن چنان كه گمان كردند بر آنانفرود مى‏آمد (و در همين حال، از آنها پيمان گرفتيم و گفتيم آنچه را (ازاحكام و دستورها) به شما داده ‏ايم، (با قوّت و جديت) بگيريد! و آنچه در آناست، به ياد داشته باشيد، (و عمل كنيد،) تا پرهيزگار شويد!"(4)
    البته در ارتباط با جزئیات این حادثه، احتمالات دیگری مطرح شده مبنی براینکه زلزله شديدى در كوه واقع شد و چنان كوه به لرزه درآمد كه افرادى كهپایين كوه بودند، سايۀ قسمت هاى بالاى آن را بر سر خود مشاهده كردند واحتمال می ‏دادند هر لحظه ممكن است بر سر آنها فرود آيد، ولى به لطف الاهىزلزله آرام گرفت و كوه به جاى خود قرار گرفت.(5) و یا اینکه " اين احتمالنيز وجود دارد كه قطعۀ عظيمى از كوه به فرمان خدا بر اثر زلزله و صاعقهشديد از جا كنده شد، و از بالاى سر آنها گذشت به طورى كه چند لحظه، آن رابر فراز سر خود ديدند و تصور كردند كه بر آنها فرو خواهد افتاد."(6)اما به نظر می رسد، برخی از توصیفات و توجیهات ارائه شده، به دنبال آنبوده که به مخاطبان خود بباوراند که این معجزۀ الاهی، چندان هم عجیب وشگفت انگیز نبوده و با معیارهای عادی عقل بشری سازگار است.
    ما معتقدیم که هر موضوعی که محال عقلی نباشد، بدون نیاز به هیچ توجیهی درحیطۀ قدرت پروردگار خواهد گنجید و در توصیف جزئیات یک معجزه، تنها باید باتکیه بر مستندات شرعی و یا موازین مسلم عقلی بهره جست.

    منابع:
    1. بقره،63؛ بقره 93؛ نساء 154؛ اعراف، 171. 2. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏1، ص 294.، دار الكتب الإسلامية، تهران‏، 1374 ش.‏
    3. طبرسى، فضل بن حسن، ‏مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 764 (ذيل آيه 171- اعراف)، انتشارات ناصر خسرو، تهران‏، 1372 ش‏.
    4. اعراف، 171.
    5. رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، ذيل آيه مورد بحث. به نقل از تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 294
    6. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏1، ص 294.، دار الكتب الإسلامية، تهران‏، 1374 ش
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۲:۲۰
    تناقض قرآن با علوم بشری

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود