جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خاندان ما، مکتب شیعه را پذیرفتند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    چرا خاندان ما، مکتب شیعه را پذیرفتند؟




    چرا خاندان ما، مکتب شیعه را پذیرفتند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۱۳:۰۹
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    چرا خاندان ما، مکتب شیعه را پذیرفتند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    با سلام و عرض ادب

    خاندان ايراني ما قبل از ورود اسلام به ايران داراي رگه هاي ديني و مذهبي بودند لذا مذهب و دين در ايران قدمت بسيار طولاني دارد از وقتى که اسلام در ایران راه پیدا کرد، به همراه آن اسلام شیعى و اسلام سنى در این سرزمین راه یافتند؛ چون که تشیع و تسنن دو شاخه یا دو قرائت و یا دو جمعیت سیاسى - مذهبى درون خانواده اسلام قرار دارند. امروزه همه شاهدیم که در هر جا اسلام پا گذاشته است. کما بیش دو جریان سیاسى - مذهبى مذکور حضور دارند. این پدیده مانند دیگر پدیده‏هاى مهم اجتماعى از زمینه‏ها و عوامل گوناگونى پدید آمده که برخى از مهم‏ترین علل بدین شرح است:

    1-تفاوت در سیاست‏هاى علوى و اموى در جذب و دفع ایرانیان:

    برتري عرب بر عجم از سیاست‏هاى عمر، خلیفه دوم بود و بعد عثمان آن را ادامه دارد. هنگامى که امام على(ع) حکومت را در دست گرفت، با آنان به عدل رفتار کرد. بعد از بنى امیه قدرت را در دست گرفت، سیاست عمر را در پیش گرفت و ایرانیان را شهروند درجه دوم به حساب آورد.

    در سیاست عمر بنى امیه آمده است:

    در مدینه نباید ایرانیان باشند؛زبان ایرانى نباید تکلم گردد؛ از پول بیت المال باید اسراى عرب آزاد شوند، نه ایرانى؛ عرب‏ها از ایرانى‏ها زن بگیرند، ولى به ایرانى‏ها زن ندهند؛ مسلمانان واقعى عرب‏ها هستند نه عجم و ایرانى‏ها. عرب از غیر عرب ارث ببرد، ولى غیر عرب و ایرانى از عرب نباید ارث ببرند؛ کارهاى مشکل و طاقت فرسا را باید ایرانى‏ها انجام دهند، نه عرب‏ها؛ در صف اول نماز جماعت باید عرب‏ها باشند نه غیر عرب؛ امام جماعت و قاضى باید عرب باشد نه عجم و غیر عرب.( - اسرار آل محمد، سلیم بن قیس هلالى، ص 150 - 151)

    طبیعى است که این سیاست ایرانى‏ها را از عمر که از شخصیت‏هاى برجسته اهل سنت به شمار مى‏آید، بدبین مى‏کند. اما امام على(ع) در برابر این سیاست قرار داشت. حضرت با کمال رفق و مدارا با ایرانى‏ها برخورد مى‏کرد که گاهى مورد اعتراض برخى از عرب‏ها قرار مى‏گرفت.

    ابن عباس مى‏گوید: یکى از دلائل شکست على(ع) این بود که امتیازات عربى را در نظر نگرفت و عرب‏ها بر حضرت خشمگین شدند.( شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 16، ص 23، و 24)
    سیاست امام على(ع) ایرانیان را به خود جذب نمود.

    2-قدرت تأثیر گذارى شیعه سیاسى موجود در عراق بر ایران:

    آن گاه که کوفه مرکز خلافت امام على(ع) شد و عراقى‏ها از حکومت امام على(ع) دفاع و در برابر معاویه ایستادگى کردند، بسیارى از یاران حضرت از نظر اعتقادى شیعه نبودند، ولى از نظر سیاسى شیعه على بودند.

    تشیع سیاسى عراقى‏ها زمینه‏اى شد براى تشیع اعتقادى در عراق و مناطقى که از نظر تشکیلات سیاسى زیر نظر عراق بود. (در دوره بنى امیه تمامى مناطق ایران زیر نظر استاندارى کوفه اداره مى‏شد). افزون بر این مهاجرت طایفه اشعرى‏ها به قم، موجب شد قمى‏ها شیعه شوند.

    در دوره‏اى که بغداد مرکز علماى شیعى بود، تلاش‏هاى عالمانه شیخ مفید، شیخ طوسى و دیگران سبب شد برخى از مناطق ایران همانند رى و جبال به تشیع گرایش پیدا کنند، فعالیت‏هاى علامه حلى در اوضاع سیاسى ایران در زمان سلطان مغول «اولجایتو» تأثیر گذاشت و او به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و از سال 707 هجرى قمرى در ایران مذهب شیعه اثنا عشرى رسم شد.

    3-محبوبیت علویان در ایران: مظلومیت علویان و مهاجرت سادات علوى به ایران، زمینه ساز گسترش شیعه در ایران هستند.

    4-کمک‏هاى شایان امامان به ایرانى‏ها در رفع تبعیض و ظلم بر آنان در این رویکرد مؤثر است.

    5-پیدایش سنى‏هاى معتدل و دوستار اهل بیت که از این‏ها برخى تعبیر کرده‏اند به سنى دوازده امامى.( رسول جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ج 2، ص 725) این‏ها هم به خلافت خلفاى راشدین عقیده داشتند و هم به امامت دوازده اما این افکار زمینه ساز گرایش به تشیع امامى شد.

    6-حکومت صفویه و تلاش عالمان شیعى جبل عامل و...

    براى اطلاع بیشتر به کتاب تاریخ تشیع در ایران، اثر رسول جعفریان مراجعه کنید.


    به نقل از سايت مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۱:۰۷
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    می دونم عرب ها با ما بد بودن!! از اول
    اما این دلیل نشد واسه این که چرا ما ایرانی ها مذهب شیعه رو پذیرفتیم
    آیا از اول شیعه بودیم؟
    یا بعدا شیعه شدیم؟
    این رو جواب بدین!!

    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    44
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شما هر چی که بحث کنید آخرش یه چیز میشه: قبلیا بد بودن بعدیا ماه هستن!!!


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممکنه خیلی ها از روی عقل نپذیرفته باشند ولی چیزی که معلومه با عشق پذیرفتند ودر طول تاریخ پاش وایسادند ولی دلیل اصلی تشیع ایرانیها رفتار خوب امام علی (ع) در طول حکومتش وجود شیعه مخلصی چون جناب سلمان ولی رفتار امام از همه سندش قویتره
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا خاندان ما، مکتب شیعه را پذیرفتند؟


    پاسخ:
    خاندان ايرانی ما قبل از ورود اسلام به ايران دارای رگه های دينی و مذهبی بودند لذا مذهب و دين در ايران قدمت بسيار طولانی دارد. از وقتى که اسلام در ایران راه پیدا کرد، به همراه آن اسلام شیعى و اسلام سنى در این سرزمین راه یافتند؛ چون که تشیع و تسنن دو شاخه یا دو قرائت و یا دو جمعیت سیاسى - مذهبى درون خانواده اسلام قرار دارند. امروزه همه شاهدیم که در هر جا اسلام پا گذاشته است. کما بیش دو جریان سیاسى - مذهبى مذکور حضور دارند.

    اینکه چرا پدران ما شیعه شدند، مانند دیگر پدیده‏ هاى مهم اجتماعى از زمینه ‏ها و عوامل گوناگونى پدید آمده که برخى از مهم‏ ترین علل بدین شرح است:
    1-تفاوت در سیاست‏ هاى علوى و اموى در جذب و دفع ایرانیان:
    برتری عرب بر عجم از سیاست‏ هاى عمر، خلیفه دوم بود و بعد عثمان آن را ادامه دارد. هنگامى که امام على(علیه السلام) حکومت را در دست گرفت، با ایرانیان به عدالت رفتار کرد. بعد از آن حضرت، بنى امیه قدرت را در دست گرفتند که سیاست عمر را در پیش گرفته و ایرانیان را شهروند درجه دوم به حساب آورد.

    در سیاست عمر آمده است: در مدینه نباید ایرانیان باشند؛ زبان ایرانى نباید تکلم گردد؛ از پول بیت المال باید اسراى عرب آزاد شوند، نه ایرانى؛ عرب‏ ها از ایرانى‏ ها زن بگیرند، ولى به ایرانى‏ ها زن ندهند؛ مسلمانان واقعى عرب‏ ها هستند نه عجم و ایرانى‏ ها. عرب از غیر عرب ارث ببرد، ولى غیر عرب و ایرانى از عرب نباید ارث ببرند؛ کارهاى مشکل و طاقت فرسا را باید ایرانى‏ ها انجام دهند، نه عرب‏ ها؛ در صف اول نماز جماعت باید عرب‏ ها باشند نه غیر عرب؛ امام جماعت و قاضى باید عرب باشد نه عجم و غیر عرب.(1)
    طبیعى است که این سیاست ایرانى‏ ها را از عمر که از شخصیت‏ هاى برجسته اهل سنت به شمار مى‏ آید، بدبین مى‏ کند. اما امام على(علیه السلام) در برابر این سیاست قرار داشت. حضرت با کمال رفق و مدارا با ایرانى‏ ها برخورد مى‏ کرد که گاهى مورد اعتراض برخى از عرب‏ ها قرار مى‏ گرفت.
    ابن عباس مى‏گوید: یکى از دلائل شکست على (علیه السلام) این بود که امتیازات عربى را در نظر نگرفت و عرب‏ ها بر حضرت خشمگین شدند.(2)
    سیاست امام على (علیه السلام) ایرانیان را به خود جذب نمود.

    2- قدرت تأثیر گذارى شیعه سیاسى موجود در عراق بر ایران:
    آن گاه که کوفه مرکز خلافت امام على (علیه السلام) شد و عراقى‏ ها از حکومت امام على(علیه السلام) دفاع و در برابر معاویه ایستادگى کردند، بسیارى از یاران حضرت از نظر اعتقادى شیعه نبودند، ولى از نظر سیاسى شیعه على بودند.
    تشیع سیاسى عراقى ‏ها زمینه‏ اى شد براى تشیع اعتقادى در عراق و مناطقى که از نظر تشکیلات سیاسى زیر نظر عراق بود. (در دوره بنى امیه تمامى مناطق ایران زیر نظر استاندارى کوفه اداره مى‏ شد.) افزون بر این مهاجرت طایفه اشعرى ‏ها به قم، موجب شد قمى‏ ها شیعه شوند.

    در دوره‏اىی که بغداد مرکز علماى شیعى بود، تلاش ‏هاى عالمانه شیخ مفید، شیخ طوسى و دیگران سبب شد برخى از مناطق ایران همانند رى و جبال به تشیع گرایش پیدا کنند، فعالیت‏ هاى علامه حلى در اوضاع سیاسى ایران در زمان سلطان مغول «اولجایتو» تأثیر گذاشت و او به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و از سال 707 هجرى قمرى در ایران مذهب شیعه اثنا عشرى رسمی شد.

    3- محبوبیت علویان در ایران:
    مظلومیت علویان و مهاجرت سادات علوى به ایران، نیز سیره و روش انسان دوستانه و محبت آمیز آنها، زمینه ساز گسترش شیعه در ایران هستند.

    4- کمک‏ هاى شایان امامان به ایرانى‏ ها در رفع تبعیض و ظلم بر آنان در این رویکرد مؤثر است.

    5- حکومت صفویه و تلاش عالمان شیعى جبل عامل و ...:
    همه این عوامل دست به دست هم دادند تا نیاکان ما مذهب حقه تشیع را بپذیرند و در راه دفاع از آن تلاش کنند و ما باید شکرگزار این نعمت با ارزش باشیم.

    براى اطلاع بیشتر به کتاب تاریخ تشیع در ایران، اثر رسول جعفریان مراجعه کنید.

    ______________
    (1) اسرار آل محمد، سلیم بن قیس هلالى، ص 150 – 151.
    (2) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 16، ص 23، و 24.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ساعت ۰۰:۳۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود