جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل تغییر قبله مسلمانان از "بیت المقدس" به "مکه" چه بوده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    دلیل تغییر قبله مسلمانان از "بیت المقدس" به "مکه" چه بوده است؟




    پس از انکه در سال هشتم هجری اشراف مکه بدون جنگ با ارتش حضرت محمد تسلیم شدند و بیشتر آنان (از جمله ابو سفیان که از دشمنان محمد بود) با محمد بیعت کردند.حضرت محمد نیز برای جلب رضایت و حمایت اشراف قریش و بنی امیه و تامین منا فع بازرگانان مکه قبله مسلمین را از بیت المقدس (مسجد الاقصی) به مکه (مسجدالحرام) تغییر جهت داد و با واجب کردن حج برای عموم مسلمانان خطر کسادی بازار و ورشکستگی اقتصادی بازرگانان مکه را از بین برد؟؟؟!!!!!


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۱۳:۱۸
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    پس از انکه در سال هشتم هجری اشراف مکه بدون جنگ با ارتش حضرت محمد تسلیم شدند و بیشتر آنان (از جمله ابو سفیان که از دشمنان محمد بود) با محمد بیعت کردند.حضرت محمد نیز برای جلب رضایت و حمایت اشراف قریش و بنی امیه و تامین منا فع بازرگانان مکه قبله مسلمین را از بیت المقدس (مسجد الاقصی) به مکه (مسجدالحرام) تغییر جهت داد و با واجب کردن حج برای عموم مسلمانان خطر کسادی بازار و ورشکستگی اقتصادی بازرگانان مکه را از بین برد؟؟؟!!!!!


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    بزرگترين ضعف اين مطلب كه بي اساس بودن آن را مي رساند،اين است كه بر خلاف غالب متون تاريخي و روايي و تفسيري كه سال تغيير قبله را سال دوم هجرت بيان كرده اند،وقوع اين حادثه مهم تاريخ اسلام را بعد از سال هشتم هجرت ذكر كرده است كه دروغي است بي ريشه و اساس.

    در مورد زمان واجب شدن حج بر مسلمانان هم بايد عرض كنم:

    در سال وجوب و تشريعِ حج اختلاف است. جمع زيادي بر آنند كه حج در سال ششمِ اقامتِ آن حضرت در مدينه تشريع گرديد.

    محقق حلّى در «معتبر»، ضمن نقل مذاهب اهل سنت نسبت به سعه و ضيق فريضه حج مى فرمايد: حج در سال ششم از هجرت نزول يافت و پيغمبر تا سال دهم به تأخير انداخت.

    برخي هم زمان آن را سال نهم هجري دانسته اند.

    اما دلايل تغيير قبله:

    1- مصلحتي كه فقط خداوند آن را مي‌داند. شاید مصلحت آن در این بود که مسلمانان از یهودیان ممتاز باشند. چون تا هنگامي كه مسلمانان در مكه اقامت داشتند، مأمور بودند به سوي بيت المقدس نماز بخوانند تا از مشركين مكه كه به سوي كعبه متوجه بودند، مشخص باشند. و وقتی به مدينه مهاجرت کردند، مسلمانان مأمور شدند كه به سوي كعبه توجه كنند، چون يهودیان به سوي بيت المقدس متوجه بودند.

    2- امتحان مسلمانان و بازشناسی منافقان:

    «لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُّ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ» (بقره/143)
    «قبله را به اين جهت تغيير داديم تا پيروان پيامبر(ص) را از كساني كه به مخالفت او بر مي‌خيزند معلوم كنيم»

    «سَيقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيهَا قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يهْدِي مَنْ يشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»(بقره،142)

    خداوند به پیامبرش می فرماید؛ به كساني كه از انصراف مسلمانان از بيت المقدس به كعبه انتقاد مي‌كردند، بگويد: كه مشرق و مغرب هر دو ملك خداست و در آن‌ها به هر طور كه مصلحت و حكمت او اقتضا كند تصرف مي‌كند.

    خداوند به وسيله اين گفتار قول كساني را كه گمان مي‌كردند، بيت المقدس از كعبه با شرافت‌تر است و بهتر است كه هميشه قبله باشد ، را باطل و مردود ساخت كه همه مكان‌ها ملك خواست و هر يك از آن‌ها را در هر زماني كه بخواهد طبق مصلحت و حكمت، شرافت و عظمت مي‌بخشد.

    بنابراين تغيير قبله از بيت المقدس به سوي كعبه و وجوب حج به هيچوجه برای جلب رضایت و حمایت اشراف قریش و بنی امیه و تامین منا فع بازرگانان مکه نبوده است.

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    حضرت آقا من نگفتم که چرا کلا قبله تغییر کرده ،گفتم چرا تغییر کرده به مکه!!

    در ثانی شما اگر مدعی هستی که من اشتباه میگم ، اشتباه بودن رو ثابت کن .... با دلیل با مدرک
    نه این که شما هم یه جور دیگه ادعا کنی برادر!!!!!!!!!

    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    حضرت آقا من نگفتم که چرا کلا قبله تغییر کرده ،گفتم چرا تغییر کرده به مکه!!

    در ثانی شما اگر مدعی هستی که من اشتباه میگم ، اشتباه بودن رو ثابت کن .... با دلیل با مدرک
    نه این که شما هم یه جور دیگه ادعا کنی برادر!!!!!!!!!
    با عرض سلام و ادب

    قبل از بيان مطالبي پيرامون چرايي تغيير قبله به سوي مكه، در رابطه با نادرستي مطالبي كه بيان كرده ايد،بايد عرض كنم شما مطلب خود را بدون سند و مدرك بيان فرموديد،البته بنده هم در مورد تاريخ تغيير قبله،چون مورد اتفاق مورخين و مفسرين است كه در سال دوم هجري بوده است،منابع را عرض نكردم كه اكنون برخي از اين منابع را خدمت شما عرض خواهم كرد،و با مشخص شدن اينكه تغيير قبله در سال دوم هجرت اتفاق افتاده است،اشتباه بودن مطلب شما كه مدعي است:« پس از انکه در سال هشتم هجری اشراف مکه بدون جنگ با ارتش حضرت محمد تسلیم شدند و بیشتر آنان (از جمله ابو سفیان که از دشمنان محمد بود) با محمد بیعت کردند.حضرت محمد نیز برای جلب رضایت و حمایت اشراف قریش و بنی امیه و تامین منافع بازرگانان مکه قبله مسلمین را از بیت المقدس (مسجد الاقصی) به مکه (مسجدالحرام) تغییر جهت داد» به وضوح روشن خواهد شد.

    در ادامه از باب نمونه به تعدادي از منابع كه سال دوم هجرت را تاريخ تغيير قبله ذكر كرده اند اشاره مي كنم تا نادرستي ادعاي شما مبني بر وقوع اين حادثه در سال هشتم ثابت گردد:

    - ابن ­سعد، ابو­عبدالله محمد؛ الطبقات الكبری، ج1، ص243ـ241.

    - تاريخ ‏ابن‏ خلدون/ترجمه‏ عبدالمحمد آيتي،ج‏1،ص:410

    - تاريخ ‏الطبري/ترجمه ابوالقاسم پاينده،ج‏3،ص:941

    - سيرة النبوية، ابن هشام (م 218)، ترجمه سيد هاشم رسولى‏،ج‏1،ص:364

    - ابن اثير، الكامل في التاريخ،ترجمه عباس خليلي و ابوالقاسم حالت،ج‏7،ص:129.

    - المعرفةوالتاريخ،أبو يوسف يعقوب بن سفيان البسوى (م 277)،ج‏2،ص:628

    - عيون ‏الأثر، أبو الفتح محمد بن سيد الناس (م 734)،ج‏1،ص:268

    - سيرت‏ رسول‏الله، ترجمه و انشاى رفيع الدين اسحاق بن محمد همدانى قاضى ابرقوه (م 623)،ج‏2،ص:535


    اما اينكه چرا قبله به سمت كعبه تغيير يافته است،بايد عرض كنم:

    خانه کعبه، شریف ترین مکان در روی زمین است که از سوی خداوند به عنوان پناهگاه و کانون امن اعلام و مقررات شدیدی برای پرهیز از هر گونه درگیری و جنگ و خون ریزی در این سرزمین مقدس وضع شده است؛ به گونه ای که نه تنها انسان ها از هر قشر و گروهی، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در امنیت کامل به سر می برند و هیچ کسی حق آزار آنها را ندارد.

    از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت پیامبر علیهم السلام و تاریخ اسلام استفاده می شود که خانه کعبه، پیش از حضرت ابراهیم و حتی در زمان حضرت آدم بر پا بود. قرآن کریم می فرماید: «نخستین خانه ای که برای پرستش خداوند برای مردم ساخته شد، در سرزمین مکه بود»(1). بر همین اساس، خانه کعبه کهن ترین مرکز توحید و پرستش ذات خداوند و برای همه مردم شبه جزیره عربستان ارزشمند و قابل احترام بود.

    كعبه، قدیمی­ترین مركز توحید و خداشناسی بر روی زمین و نماد وحدت در پرستش و آفرینش است كه از آدم(ع) تا خاتم(ص) به سوی یك خدا گرویدند و تأكیدی بر این است كه اسلام، یگانه آیین برگزیده(2) پس از ارسال آخرین فرستاده و نیز سمبل بازگشت همه انسان‌ها در هر جا و مكانی به سوی خداست.(3)

    ويژگي ديگري كه خانه کعبه بعنوان قبله مسلمانان دارد اين است كه در بین قبله های امت های دیگر، قبله میانی است و در وسط آنها قرار دارد؛ زیرا مسیحیان در هنگام عبادت، به طرف محل تولد حضرت عیسی، (بیت المقدس) می ایستادند و آنجا در مقایسه با محل سکونت مسیحیان که در کشورهای عربی بود، در سمت شرق قرار می گرفت. یهودیان هم که بیشترشان در سرزمین شام ساکن بودند، به سوی بیت المقدس می ایستادند که در سمت مغرب آنان واقع شده بود. خانه کعبه، برای مسلمانان آن روز که درمدینه زندگی می کردند، در وسط قرار داشت. قرآن کریم با اشاره به این موضوع می فرماید: «همان گونه که ما کعبه را وسط قرار دادیم، شما مسلمانان را نیز امت وسط قرار دادیم».(4)

    اين عوامل سبب شد تا كعبه بعنوان قبله مسلمانان قرار گيرد.مناسب است سخن خود را با بياني از علامه طباطبايي در اين رابطه به پايان برسانم:

    علامه طباطبایی در ذیل آیه۱۴۴ سوره بقره می نویسد:

    « قبله قرار گرفتن خانه ای از خانه ها چون کعبه و یا بنائی از بناها چون بیت المقدس و یا سنگی از سنگ ها چون حجرالاسود، که جزء کعبه است، از این جهت نیست که خود این اجسام برخلاف تمامی اجسام دیگر، اقتضای قبله شدن را دارد، تا تجاوز از آن و نپذیرفتن اقتضای ذاتی آنها محال باشد و در نتیجه ممکن نباشد که حکم قبله بودن بیت المقدس دگرگون شود و یا لغو گردد، بلکه تمامی اجسام و بناها و جمیع جهات از مشرق و مغرب و جنوب و شمال و بالا و پائین، در نداشتن اقتضای هیچ حکمی از احکام، برابرند؛ چون همه ملک خدا هستند، پس خدا هر حکمی- که بخواهد و به هر قسم که بخواهد و در هر زمان که بخواهد- در آنها می راند و هر حکمی هم که بکند به منظور هدایت خلق و بر طبق مصلحت و کمالاتی است که برای فرد و نوع آنها اراده می کند، پس او هیچ حکمی نمی کند مگر به خاطر این که به وسیله آن حکم، خلق را هدایت کند؛ و خداوند هم جز به سوی آنچه که صراط مستقیم و کوتاه ترین راه به سوی کمال قوم و صلاح ایشان است، هدایت نمی کند». (5)


    پي نوشتها:

    (1).آل عمران، 96.

    (2) آل عمران، 19 و بقره، 136.

    (3).بقره، 148.

    (4). بقره،143.

    (5).المیزان، ج۱، ص صفحه ۴۸۰.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي:

    پرسش:

    آيا اينكه گفته مي شود پيامبر(ص) برای جلب رضایت و حمایت اشراف قریش و بنی امیه و تامین منافع بازرگانان مکه،در سال هشتم هجرت حج را واجب كرده و قبله را از بيت المقدس به كعبه تغيير داده است،واقعيت دارد؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    بزرگترين ضعف اين مطلب كه بي اساس بودن آن را مي رساند،اين است كه بر خلاف غالب متون تاريخي و روايي و تفسيري كه سال تغيير قبله را سال دوم هجرت بيان كرده اند،وقوع اين حادثه مهم تاريخ اسلام را بعد از سال هشتم هجرت ذكر كرده است كه دروغي است بي ريشه و اساس.

    در مورد زمان واجب شدن حج بر مسلمانان بايد عرض كنم:

    در سال وجوب و تشریعِ حج اختلاف است. جمعی بر آنند که حج در سال ششمِ اقامتِ آن حضرت در مدینه تشریع گردید.(1) مجلسی از گازرونی نقل کرده که در سال پنجم فریضه حج نزول یافت و پیغمبر آن را به تأخیر انداخت. در سال هفتم به قصد قضای عمره از مدینه خارج گردید و حج نکرد. در سال هشتم مکه را فتح کرد و در سال نهم حاجیان را به امارت ابوبکر به مکه فرستاد و در سال دهم خودش به مکه مشرف شد و حج گزارد.(2)

    محقق حلّی در «معتبر»، ضمن نقل مذاهب اهل سنت نسبت به سعه و ضیق فریضه حج می فرماید: حج در سال ششم از هجرت نزول یافت و پیغمبر تا سال دهم به تأخیر انداخت.

    ارباب سیره نیز زمان صدور حکم را سال ششم دانسته اند و گفته اند آیه: وَاَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّه در آن سال نزول یافته است، لیکن گروهی این عقیده را درست ندانسته و گفته اند حکم حج در سال نهم تشریع شده؛ چه، فتح مکه در سال هشتم بوده است و اگر حکم حج پیش از آن صادر گشته بود، باید در سال هشتم اعمال حج انجام می یافت در صورتی که از سال نهم آغاز گردید و در آن سال پیغمبر کسانی را که می خواست به حج روند، با یکی از اصحاب گسیل می داشت. لیکن آنچه قطعی و مسلّم به نظر می رسد این است که پیغمبر چون در سال ششم نتوانست به مکه وارد شود، به موجب پیمان صلح با مشرکان، از نزدیک مکه به مدینه بازگشت و در سال هفتم به استناد پیمان مزبور در ماه ذیقعده به مکه مشرف شد و عمره قضا بجا آورد.(3)

    به نظر می رسد که مفاد ظاهر پاره ای از روایات معتبر در کتب حدیث فریقین آنست که سال وجوب حج همان سال دهم هجرت بوده است. در کافی آمده:

    عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام «اِنَّ النَّبِیَّ أَقامَ بِالْمَدِینَةِ عَشَرَ سِنِینَ لَمْ یَحُجَّ فَلَمَّا نُزِلَتْ هذِهِ الاْآیَة (یَعنِی قَوْلُهُ تَعالَی وَاَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجّ(4)) اَمَرَ رَسُولُ اللّه ِ مُنادِیَهُ اَنْ یُؤَذِّنَ فِی النَّاسِ بِالْحَجّ...»

    این مطلب با آنچه در کتب سیره است منافات ندارد، بدین بیان که اصل تشریع حج در اسلام، در سال ششم هجرت، با نزول آیه وَاَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّه تثبیت شده است، لیکن وجوب آن به آیه شریفه «وَلِلّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنْ اِسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلا»(5) تحقق یافته است و می دانیم که بین اصل تشریع و رجحان عمل با وجوب آن در زمان دیگر منافاتی نیست.

    اما در مورد تغيير قبله:
    بنابر نقل منابع تاريخي و روايي شيعه و سني،اين كه تغيير قبله در سال دوم هجرت واقع شده است،از مسلمات تاريخي است،كه از باب نمونه برخي از منابع تاريخي كه به وقوع اين حادثه در سال دوم هجرت تصريح كرده اند اشاره مي كنم:
    - ابن سعد، ابو عبدالله محمد؛ الطبقات الكبری، ج1، ص243ـ241.

    - تاريخ ‏ابن‏ خلدون/ترجمه‏ عبدالمحمد آيتي،ج‏1،ص:410

    - تاريخ ‏الطبري/ترجمه ابوالقاسم پاينده،ج‏3،ص:941

    - سيرة النبوية، ابن هشام (م 218)، ترجمه سيد هاشم رسولى‏،ج‏1،ص:364

    - ابن اثير، الكامل في التاريخ،ترجمه عباس خليلي و ابوالقاسم حالت،ج‏7،ص:129.

    - المعرفةوالتاريخ،أبو يوسف يعقوب بن سفيان البسوى (م 277)،ج‏2،ص:628

    - عيون ‏الأثر، أبو الفتح محمد بن سيد الناس (م 734)،ج‏1،ص:268

    - سيرت‏ رسول‏الله، ترجمه و انشاى رفيع الدين اسحاق بن محمد همدانى قاضى ابرقوه (م 623)،ج‏2،ص:535
    بنابراين تغيير قبله بطور قطع در سال دوم هجرت واقع شده است و حج هم بنابر قول مشهور در سال ششم هجرت واجب شده بود،بنابراين تغيير قبله و وجوب حج هيچكدام بخاطر جلب رضايت و حمایت اشراف قریش و بنی امیه و تامین منا فع بازرگانان مکه،در سال هشتم هجرت و بعد از فتح مكه نبوده است.


  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:

    دليل انتخاب كعبه بعنوان قبله چه بوده است؟

    پاسخ:

    در پاسخ به اين سوال كه چرا قبله به سمت كعبه تغيير يافته است،مي توان گفت:

    خانه کعبه، شریف ترین مکان در روی زمین است که از سوی خداوند به عنوان پناهگاه و کانون امن اعلام و مقررات شدیدی برای پرهیز از هر گونه درگیری و جنگ و خون ریزی در این سرزمین مقدس وضع شده است؛ به گونه ای که نه تنها انسان ها از هر قشر و گروهی، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در امنیت کامل به سر می برند و هیچ کسی حق آزار آنها را ندارد.

    از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت پیامبر علیهم السلام و تاریخ اسلام استفاده می شود که خانه کعبه، پیش از حضرت ابراهیم و حتی در زمان حضرت آدم بر پا بود. قرآن کریم می فرماید: «نخستین خانه ای که برای پرستش خداوند برای مردم ساخته شد، در سرزمین مکه بود»(6). بر همین اساس، خانه کعبه کهن ترین مرکز توحید و پرستش ذات خداوند و برای همه مردم شبه جزیره عربستان ارزشمند و قابل احترام بود.

    كعبه، قدیمی­ترین مركز توحید و خداشناسی بر روی زمین و نماد وحدت در پرستش و آفرینش است كه از آدم(ع) تا خاتم(ص) به سوی یك خدا گرویدند و تأكیدی بر این است كه اسلام، یگانه آیین برگزیده(7) پس از ارسال آخرین فرستاده و نیز سمبل بازگشت همه انسان‌ها در هر جا و مكانی به سوی خداست.(8)

    ويژگي ديگري كه خانه کعبه بعنوان قبله مسلمانان دارد اين است كه در بین قبله های امت های دیگر، قبله میانی است و در وسط آنها قرار دارد؛ زیرا مسیحیان در هنگام عبادت، به طرف محل تولد حضرت عیسی، (بیت المقدس) می ایستادند و آنجا در مقایسه با محل سکونت مسیحیان که در کشورهای عربی بود، در سمت شرق قرار می گرفت. یهودیان هم که بیشترشان در سرزمین شام ساکن بودند، به سوی بیت المقدس می ایستادند که در سمت مغرب آنان واقع شده بود. خانه کعبه، برای مسلمانان آن روز که درمدینه زندگی می کردند، در وسط قرار داشت. قرآن کریم با اشاره به این موضوع می فرماید: «همان گونه که ما کعبه را وسط قرار دادیم، شما مسلمانان را نیز امت وسط قرار دادیم».(9)

    اين عوامل سبب شد تا كعبه بعنوان قبله مسلمانان قرار گيرد.مناسب است سخن خود را با بياني از علامه طباطبايي در اين رابطه به پايان برسانم:

    علامه طباطبایی در ذیل آیه۱۴۴ سوره بقره می نویسد:

    « قبله قرار گرفتن خانه ای از خانه ها چون کعبه و یا بنائی از بناها چون بیت المقدس و یا سنگی از سنگ ها چون حجرالاسود، که جزء کعبه است، از این جهت نیست که خود این اجسام برخلاف تمامی اجسام دیگر، اقتضای قبله شدن را دارد، تا تجاوز از آن و نپذیرفتن اقتضای ذاتی آنها محال باشد و در نتیجه ممکن نباشد که حکم قبله بودن بیت المقدس دگرگون شود و یا لغو گردد، بلکه تمامی اجسام و بناها و جمیع جهات از مشرق و مغرب و جنوب و شمال و بالا و پائین، در نداشتن اقتضای هیچ حکمی از احکام، برابرند؛ چون همه ملک خدا هستند، پس خدا هر حکمی- که بخواهد و به هر قسم که بخواهد و در هر زمان که بخواهد- در آنها می راند و هر حکمی هم که بکند به منظور هدایت خلق و بر طبق مصلحت و کمالاتی است که برای فرد و نوع آنها اراده می کند، پس او هیچ حکمی نمی کند مگر به خاطر این که به وسیله آن حکم، خلق را هدایت کند؛ و خداوند هم جز به سوی آنچه که صراط مستقیم و کوتاه ترین راه به سوی کمال قوم و صلاح ایشان است، هدایت نمی کند». (10)

    پرسش:

    فلسفه تغيير قبله از بيت المقدس به سوي كعبه چيست؟

    پاسخ:

    فلسفه تغيير يافتن قبله از سوي بيت المقدس به سوي كعبه را مي توان اينگونه بيان كرد:

    1- مصلحتي كه فقط خداوند آن را مي‌داند. شاید مصلحت آن در این بود که مسلمانان از یهودیان ممتاز باشند. چون تا هنگامي كه مسلمانان در مكه اقامت داشتند، مأمور بودند به سوي بيت المقدس نماز بخوانند تا از مشركين مكه كه به سوي كعبه متوجه بودند، مشخص باشند. و وقتی به مدينه مهاجرت کردند، مسلمانان مأمور شدند كه به سوي كعبه توجه كنند، چون يهودیان به سوي بيت المقدس متوجه بودند.

    2- امتحان مسلمانان و بازشناسی منافقان:

    «لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُّ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ» (11)
    «قبله را به اين جهت تغيير داديم تا پيروان پيامبر(ص) را از كساني كه به مخالفت او بر مي‌خيزند معلوم كنيم»

    «سَيقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيهَا قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يهْدِي مَنْ يشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»(12)

    خداوند به پیامبرش می فرماید؛ به كساني كه از انصراف مسلمانان از بيت المقدس به كعبه انتقاد مي‌كردند، بگويد: كه مشرق و مغرب هر دو ملك خداست و در آن‌ها به هر طور كه مصلحت و حكمت او اقتضا كند تصرف مي‌كند.

    خداوند به وسيله اين گفتار قول كساني را كه گمان مي‌كردند، بيت المقدس از كعبه با شرافت‌تر است و بهتر است كه هميشه قبله باشد ، را باطل و مردود ساخت كه همه مكان‌ها ملك خواست و هر يك از آن‌ها را در هر زماني كه بخواهد طبق مصلحت و حكمت، شرافت و عظمت مي‌بخشد.


    پي نوشتها:
    (1). محاضرات تاریخ الامم الاسلامی.

    (2). شهابی، ادوار فقه، ج1، ص246

    (3). همان

    (4). سوره حج، آیه 27. و نیز آیات 27 تا 31 سوره حج، که حاکی از دستور حج به ابراهیم است و سیاق آیات رجحان عملی را می رساند.

    (5). آل عمران: 97.

    (6).آل عمران، 96.

    (7) آل عمران، 19 و بقره، 136.

    (8).بقره، 148.

    (9). بقره،143.

    (10).المیزان، ج۱، ص صفحه ۴۸۰.

    (11). بقره،143.

    (12). بقره،142.


  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. سومالی منتظر است " بیایید رسم مسلمانی بجا آوریم "
    توسط مدیر سابق در انجمن اطلاعيه ها و اخبار سايت
    پاسخ: 68
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۰۸, ۱۶:۲۴
  5. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود