جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وحدت الوجود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وحدت الوجود




    سلام
    ایا شیعه نظریه وحدت الوجود را قبول دارد؟ چه نظریه دیگه ای داریم ؟اگر ممکن است مختصری راهنمایی بفرمایید




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۲ در ساعت ۰۷:۰۷

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    سلام
    ایا شیعه نظریه وحدت الوجود را قبول دارد؟ چه نظریه دیگه ای داریم ؟اگر ممکن است مختصری راهنمایی بفرمایید




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    با سلام و عرض ادب


    به طور كلي نمي توان در اين زمينه پاسخ مشخصي بيان كرد زيرا در اين رابطه يك نظريه واحدي وجود ندارد برخي از علماي شيعه مانند علامه طباطبايي ، امام خميني ، جوادي املي و ... اين نظريه را قبول دارند اما برخي از علماي ديگر اين نظريه را قابل قبول نمي دانند .
    در اين مجال اجمالا بيانات علماي بزرگوار را در تبيين وحدت وجود نقل مي كنيم . بحث وحدت وجود چون از مباحث فلسفي و عرفاني است بالطبع در پاسخ از اصطلاحات فلسفي بكار برده مي شود اما سعي مي شود تا جايي كه امكان دارد از بكار گيري اصطلاحات تخصصي دوري كنيم .

    در میان مسلمانان وحدت وجود به چهار گونه مطرح شده است :

    1- وحدت وجود یعنی وحدت شهود. این گونه تفسیر به تعبیر شهید مطهری از سوی متوسطان عرفا بیان شده و کسی نیز ایرادی بر آن نگرفته است , (تماشاگه راز, صص 142 – 145).

    در این نظریه هر چند گفته می شود که وجود منحصر به وجود حضرت حق است اما منظور این است که ذات حق وجود لا یتناهی می باشد و عارف با روئیت عظمت حق , موجودات متناهی را در برابر او هیچ و غیر قابل اعتنا می بیند, این نوع وحدت در حقیقت وحدت مشهود و موجود است نه وحدت وجود.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۳ در ساعت ۱۵:۲۴
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    2- وحدت وجود و وحدت موجود:که با نفی تمام کثرات خارجی توأم است. اين عقيده جهله صوفيه است ؛ که به تصریح بزرگانی چون ملاصدرا عین کفر است. در این نظریه کل عالم با تمام کثراتش یک موجود است به یک وجود ؛ و آن یک وجود ویک موجود خداست . لذا طبق این نظر عالم همان خداست و گویی اجزاء عالم اجزاء خدا هستند.ملا صدرا این قول را کفر آشکار می داند, (صدر الدین شیرازی , محمد, الاسفار الاربعه , قم , منشورات مصطفوی , ج 2, ص 345).

    3- وحدت تشکیکی وجود.

    این وحدت عبارت است از این که حقیقت وجود واحد صاحب مراتب است .
    یک مرتبه از آن حقیقت واجب است و مرتبه دیگر ممکن . این وحدت وجود در آرای اولیه صدر المتائلهین شیرازی وجود دارد که مبتنی بر فهم اصالت وجود است .حكماي حكمت متعاليه فرموده اند: وجود، يكي است و دومي ندارد؛ لكن همين يك وجود، در ذات خويش، مراتب دارد.
    عدّه اي گفته اند: اعلي مرتبه ي وجود، خداست و ساير مراتب وجود، مخلوقاتند.

    عدّه اي ديگر گفته اند: حقيقت واحد وجود، خداست؛ و مراتب آن حقيقت واحد وجود، اسماء الله هستند؛ و از تمايز مراتب با همديگر، حدودي انتزاع مي شود، كه آن حدود، همان ماهيّات يا مخلوقاتند.

    ما در مواجهه با اشیای خارجی دو مفهوم به دست می آوریم یکی وجود و هستی که در میان همه موجودات مشترک است (اشتراک معنوی وجود) و دیگری چیستی و ماهیت که تنها به بخش خاصی از اشیاء اختصاص دارد مانند انسان , آب و اسب و درخت .

    به عبارت دیگر از یک سو همه اشیاء موجودند و از طرفی این اشیاء اموری گوناگونند یعنی ذهن ما دو حیثیت اشتراک وجود و هستی و تفاوت و اختلاف را تشخیص می دهد.
    در اینجا این مساله مطرح می شود که کدامیک از این دو مفهوم ذهنی اصالت دارد و کدام یک اعتباری است .

    چون بر اساس نظر فلسفی اشیای خارجی تنها یک واقعیت دارند. بنابراین , فقط یکی از دو مفهوم وجود و ماهیت در ازای آن واقعیت خارجی قرار می گیرند. مدعای حکمت متعالیه و صدر المتائلهین آن است که وجود اصل است یعنی واقعیت خارجی ما به ازای مفهوم وجود است و ماهیت تنها نمایانگر حدود و قالبهای وجود عینی است که در ذهن منعکس می شود, (علامه طباطبایی بدایه الحکمه 12 - 13).

    4- تفسیر چهارم از وحدت وجود که صدر المتألهین به تدریج آن را در جلدهای دیگر کتاب گرانسنگ خود اسفار بر می گزیند (اسفار ج 2 ص 286 – 347) همان تحلیل خاص عرفا است که توسط ابن عربی و پیروانش تبیین شد. بر اساس این نظریه وجود از جمیع جهات بسیط و واحد است و کثرت طولی و عرضی در او راه ندارد. این حقیقت واحد ،خداست و غیر او وجود نیست بلکه وجود نما است به عبارت دیگر کثرت ها نمود است نه بود.

    وجود خلق و کثرت در نمود است
    نه هر چه آن نماید عین بود است

    به هر صورت بر اساس این دیدگاه نسبت کثرات به وجود خداوند نسبت سایه به صاحب سایه و یا آیینه به صاحب تصویر است . همه عالم هستی سایه آن وجود واحد است و همه موجودات تجلی آن ذات یگانه .

    ولی این بدان معنا نیست که وجود کثرات و وجود ممکنات همان وجود خداست و یا خداوند متعال در این موجودات حلول کرده است . اینها ادعاهایی بی پایه بوده و به هیچ وجه در ذهن عرفای بزرگ اسلامی و حکیمان متاله نبوده و نیست و نخواهد بود.

    در رابطه با وحدت وجود مي توانيد منابع معتبر فلسفي را از جمله بدايه الحكمه علامه طباطبايي ، آموزش فلسفه آيت الله مصباح مطالعه بفرماييد .


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۳ در ساعت ۱۵:۴۱
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود